Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zuinige server topic OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 32 ... 63 Laatste
Acties:
  • 505.127 views

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:39
Beter nog: het is 19V standaard barrel connector ipv de Dell/HP 7.4mm met center pin onmogelijk te verkrijgen connector.

En het is één van de zeer zeldzame AMD borden met 19V in. Ik ben erg benieuwd, zal hem zeker kopen/lenen voor een test zodra hij uitkomt begin April.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
quote:
Klinkt als een integreerde videokaart in de processor lijkt me?

Front-ender

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Bolletje schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:12:
http://www.anandtech.com/...-including-19v-dcin-model

Interessante ontwikkeling, zowel 19V DC input als een reguliere ATX-aansluiting. Ik ben benieuwd of dit concept ook bij meer moederborden wordt toegepast.
quote:
mux schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:23:
Beter nog: het is 19V standaard barrel connector ipv de Dell/HP 7.4mm met center pin onmogelijk te verkrijgen connector.

En het is één van de zeer zeldzame AMD borden met 19V in. Ik ben erg benieuwd, zal hem zeker kopen/lenen voor een test zodra hij uitkomt begin April.
Een standaard en los verkrijgbare connector :o :D Eindelijk een fabrikant dat handig bezig is. Maar ik vraag mij af of die plankjes ooit leverbaar gaan zijn, de vastgesoldeerde Kabini's zijn er dacht ik nog niet eens...

Overigens, de pricewatch: Cooler Master NA 90 heeft meerdere connectors in de doos zitten, waaronder dat lastig te vinden type.

Raven wijzigde deze reactie 18-03-2014 11:52 (9%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sphere
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2018

sphere

Debian abuser

Toch vraag ik me af wat ze daar bij Asrock roken. B85M ITX met Atheros Qualcomm crap. Nu een mATX bord met 2?! sata aansluitingen en de ITX met 4.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Sommige mensen hebben niet meer nodig... Misschien marketing? Less is more? 8-)

Even niets...

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:59
Vandaag de laatste componenten binnen voor mijn 2 nodes.

Asrock B85M Pro4 met standaard voeding +- 35/40W idle
Met 1x Win7 installatie was het al rond de 39/45w
Met 720P Youtube kwam de belasting op +-50/55w

Nu met een PicoPSU80 en 60w Seasonic
Idle 21w en met 1x dezelfde Win7 26w
Met 720P Youtube kwam de belasting op +-42W met 44w piek

Aangezien het merendeel van de tijd toch meestal idle staat is de winst al snel 10/14W= 20/30%
Straks alles weer op de correcte manier aansluiten en een totale meeting starten.

to linux or not ,that's my quest... | AMD R7 2700X | Trident Z 3200C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | MSI 1070Ti Gaming

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16-01 16:16

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
quote:
sphere schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:15:
Toch vraag ik me af wat ze daar bij Asrock roken. B85M ITX met Atheros Qualcomm crap. Nu een mATX bord met 2?! sata aansluitingen en de ITX met 4.
Het idee van het platform is dat het voor de allerlaagste prijs in de markt wordt gezet. De prijzen van de apu's zijn nagenoeg vast waardoor er gekeken wordt naar de moederborden. Wat doe je dan? Juist, je haalt zo'n beetje alles er van af en blijft met een minimalistisch moederbord zitten. Het is inderdaad zo dat je met letterlijk centenwerk heel wat opties kan toevoegen.

Desondanks zijn twee SATA-aansluitingen niet een heel erg groot probleem; alle werksystemen die ik, en vele anderen in mijn omgeving hebben, hebben maar één of twee SATA-opslagmedia.

Als ze de B85M-ITX hadden uitgerust met een andere NIC was die wel in de afgelopen BBG gekomen. Waarom ze voor een Atheros kiezen en niet voor een Intel I217V of een Realtek weet ik zo snel niet.

Bolletje wijzigde deze reactie 18-03-2014 14:32 (10%)

Centjes, geldjes, doekoe...Atheros is volgens mij nog goedkoper dan Realtek (Is it even possible? :) )

Even niets...

• Dreamvoid
  • Laatst online: 09:32
Voordeel van Atheros is dan weer dat het direct werkt met Hackintosh systeempjes :)

Dreamvoid wijzigde deze reactie 18-03-2014 14:53 (4%)

specs

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:02
Vreemd, hun thin ITX bordje heeft wel een intel en is ook niet schokkend veel duurder. Die mist dan weer een mSATA en lijkt volgens eerste berichten van onze Duitse vrienden absoluut niet zuinig, wat dan weer jammer is.
Tja, zuinigheid kost ook geld ;)

Even niets...

• Rayures
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 16:02
Voordeel van de atheros is dat deze ook wel prima werkt onder windows zonder te moeten prutsen met drivers.

(na een tweetal maanden prutsen (diverse windows versies, ook server) met mijn b85m-itx heb ik eigenlijk nooit lan issues gehad. werkte altijd. performance is ook prima (netio / iperf halen zonder problemen 100MB/s, ook gevirtualiseerd, zonder 100% cpu te genereren )
quote:
KraveN schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:19:
Ik ben in de markt voor een stille en zuinige home server met meerdere rollen.

Het Systeem

Op basis van de blog van Mux, het "Het grote zuinige server" topic en wat andere forum posts ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 96,30€ 96,30
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 89,-€ 89,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,85

VOEDING[/u]

Ik heb nu gekozen voor de be-quiet!-system-power-7-300w, maar wil eventueel ook nog kijken naar de Seasonic G-Serie 360Watt.
Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld 5 watt zal schelen. Nu wordt een pico psu vaak gebruikt in zuinige systemen, maar ik lees vaak problemen, kapotte hardware, etc icm met een pico psu.
Een pico psu is misschien wel een optie als blijkt dat ik met mijn huidige configuratie niet tussen de 10w en 20w kan uitkomen.

Vragen

Aangezien dit de eerste keer is dat ik een systeem ga samenstellen met eigenlijk als doel een zo laag mogelijk verbruik ben ik toch afhankelijk van jullie expertise/ervaringen.

- Zijn er opmerkingen over mijn configuratie?
- Is 10w - 20w een haalbare kaart of moet ik dit bijstellen ?

Zodra de configuratie rond is wil ik mijzelf gaan verdiepen in de instellingen om tot een laag verbruik te komen..
Ik zou toch overwegen om voor een picopsu oplossing te gaan icm de itx mobo ipv een atx psu. Scheelt enorm veel ruimte (je itx, cpu, ram, ssd is bijna even groot als de psu :'( ) en een stukje ogenlijkere kast.

qua issues heb ik meerdere pico's draaien, waarvan 1 al 4 jaar 24x7 met een degelijke adapter. nog nooit problemen gehad.

Ik heb eerder een soortgelijk systeem in elkaar gezet, draait momenten als htpc. 10W AC idle. ong. 15W AC tijdens 1080p video. Tweaks staan in mijn eerdere post. Je 3.5hdd gaat wel 5w toevoegen.

Rayures wijzigde deze reactie 18-03-2014 17:40 (84%)

• nike
  • Niet online
Ik heb in de meterkast hangen:
1xAkasa Euler incl. 120W Power Adapter,1x moederbord intel dq77kb en een i5-3470S.

Hierop staat xenserver geinstallerd met tot nu toe 2 vms, namelijk pfsense als router en een freebsd server.
Dit alles draaid 22w.
Ik heb eigelijk geen idee of dat zuiniger kan, want voor xenserver zie ik weinig instellingen om te besparen.

-edit-

• raymondw
Xenserver is grotendeels Linux, de meest banale opties werken dan gelukkig ook.
Hieronder speel ik specifiek mee atm met 6.2.0
http://wiki.xen.org/wiki/Xen_power_management

40/45w voor beide (B85M/4330T/HDD/16GB/1Gb Lan/10Gb SAN)
7 VM's, 10 vCPU's en 30GB RAM preallocated.
Gemanaged met XOA https://xen-orchestra.com/services/?from=xoa

to linux or not ,that's my quest... | AMD R7 2700X | Trident Z 3200C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | MSI 1070Ti Gaming

• DJSnels
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-01 20:48
quote:
http://www.supermicro.com...board/Core/Q87/X10SLQ.cfm
Onder "Onboard Devices"
Dit is zo te zien zo'n beetje de enige supermicro waar dit bij staat.

• sphere

sphere

Debian abuser

Mja. Denk dat je een bug in de specs hebt gevonden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• DJSnels
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-01 20:48
quote:
sphere schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:36:
Mja. Denk dat je een bug in de specs hebt gevonden.
Ik kan het inderdaad niet in de manual terugvinden :X

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nike schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 17:34:
Ik heb in de meterkast hangen:
1xAkasa Euler incl. 120W Power Adapter,1x moederbord intel dq77kb en een i5-3470S.

Hierop staat xenserver geinstallerd met tot nu toe 2 vms, namelijk pfsense als router en een freebsd server.
Dit alles draaid 22w.
Ik heb eigelijk geen idee of dat zuiniger kan, want voor xenserver zie ik weinig instellingen om te besparen.
Heb je automatisch terugklokken in de bios aan staan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:36
quote:
tsjoender schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:07:

Na installatie is het idle verbruik met scherm aan 14.8W
Na het aanzetten van ALPM is het idle verbruik met scherm aan 11.2W
Na het aanzetten van de powersave opties van snd_hda_intel is het idle verbruik met scherm aan 10.9W
Met ALPM en snd_intel_hda powersave opties aan is het idle verbruik 8.8W nadat het scherm op powersave springt
Met ALPM en snd_intel_hda powersave opties aan en muis, kb en DVI losgetrokken (alleen LAN op 100Mbit aangesloten) is het verbruik 8.4W
Stomme vraag: Hoe heb je ALPM aangezet ? Ik heb commando's gevonden die een echo SATA_ALPM_ENABLE=true naar /etc/pm/config.d/sata_alpm schrijven, maar ik heb die hele config.d directory niet.

UNOX: The worst operating system

• mux
Disappointment city hier. Tweede thin ITX bord dat ik test, en het is... horrible.

ASRock H81TM-ITX

Dit is idle onder Windows 8.1 met 1x8GB Corsair Valueselect DDR3, Intel Pentium G3420 (+fan op 1050rpm), Samsung 840 Evo 120GB, scherm uit (aangesloten op DVI). Geen USB spullen ingestoken, geen ethernet aangesloten.

Alle (correcte) drivers zijn aangesloten, C6 staat aan, RAM self refresh staat aan, SATA ALPM staat aan, Windows staat op power saving.

Ik vind het verbruik erg 'ruizig', iedere andere computer die ik de afgelopen tijd aan de meter heb gehangen geeft een bijna perfect vlakke lijn binnen ~0.1W, deze zwiert een paar watt heen en weer. Iets zegt me dat er iets de CPU uit slaap houdt of dat er andere dingen onnodig aanstaan, maar ik kan niks vinden. Volgens mij is het bord gewoon echt... slecht. Zonde, want specs en prijs zijn goed.

Afgekeurd. Next!

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Korvaag
Heb jij toevallig wat slimme BIOS opties voor de Asus H81T ?
Deze draait nu naar behoren onder Ubuntu server 14.04 maar hij eet nu 16 watt idle (met een goedkope meter) en dat moet zuiniger kunnen voor mijn gevoel. Ik heb de C states aangezet. Audio staat in het bios nog aan maar dan kan in principe uit (wat is zuiniger.. in bios uit of het OS laten powersaven ?). Ik zoek wat tips :)

Mijn config is hierboven te vinden:
- Asus H81T
- Intel pentium G3420
- 4 gig geheugen
- Crucial M500

• TYZ
  • Laatst online: 16-01 13:25
quote:
TYZ schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:15:
[...]
Eerste resultaten, na wat spelen met de tweaks van tsjoender en een powertop --auto-tune: rond de 20W idle. Dat is wel nog met een draaiende harddisk, maar toch moet dat nog wat zuiniger kunnen.

Volgende stappen:
  • HDD eruit, SSD erin,
  • Windows 7 installeren om een "referentieverbruik" te bepalen,
  • Ubuntu Server 14.04 erop, en verder tweaken,
  • Voor "later": hardware-tweaks, zoals passief koelen en toch een picoPSU gebruiken.
[...]
De eerste drie van de bovengenoemde stappen inmiddels uitgevoerd, en daarnaast nog wat doorgetweakt aan de BIOS-settings (Package C-state stond nog op Auto en kwam in praktijk dus niet verder dan C3. Alle overbodige devices uitgeschakeld in BIOS.)

Resultaten idle, met SSD, zonder monitor of input devices aangesloten, met alleen LAN aangesloten:
Windows 7: ~17,8W
Ubuntu Server 14.04, na enkel powertop --auto-tune: 13~13,5W

Lijkt me geen slecht resultaat voor een (bijna) fullsize systeem met flink overgedimensioneerde voeding. O-)
Nu begint de drang tot verdere optimalisatie (middels PicoPSU) toch wel toe te nemen! :9

TYZ wijzigde deze reactie 20-03-2014 15:13 (0%)
Reden: typo

Efficiency is intelligent laziness...

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
quote:
Korvaag schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:39:
[...]
Stomme vraag: Hoe heb je ALPM aangezet ? Ik heb commando's gevonden die een echo SATA_ALPM_ENABLE=true naar /etc/pm/config.d/sata_alpm schrijven, maar ik heb die hele config.d directory niet.
Die config.d directory zal wel bij een pakketje horen wat je nog niet geinstalleerd hebt (laptop-mode-tools wellicht?).

Zelf heb ik ALPM aangezet met de volgende one-liner:
code:
1
for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-5]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done

Deze heb ik ooit een keer geleend uit het zuinige Linux topic.

• mux
quote:
Korvaag schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 22:51:
Heb jij toevallig wat slimme BIOS opties voor de Asus H81T ?
Deze draait nu naar behoren onder Ubuntu server 14.04 maar hij eet nu 16 watt idle (met een goedkope meter) en dat moet zuiniger kunnen voor mijn gevoel. Ik heb de C states aangezet. Audio staat in het bios nog aan maar dan kan in principe uit (wat is zuiniger.. in bios uit of het OS laten powersaven ?). Ik zoek wat tips :)

Mijn config is hierboven te vinden:
- Asus H81T
- Intel pentium G3420
- 4 gig geheugen
- Crucial M500
16W klopt volgens mij wel (aan het stopcontact) onder linux. Je kunt altijd eens powertop draaien en kijken of de CPU netjes in package C6 gaat.

Hoeveel wakeups/s zie jij ongeveer bij de zuinigste machientjes Mux?

Even niets...

• mux
Ligt eraan wat voor machine. Helemaal leeg onder windows 8.1 kan het zo laag zijn als 2-6 per seconde. Mijn NAS doet 60-100 wakeups/s met bijna geen package sleep states, maar die is dan ook bijna permanent bezig met crashplan.

Yay, heb een pricewatch: Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x besteld icm een G1820. Ben beniewd!

PS: Hij gaat eerst naar Mux voor een "burn-out test" :)

Even niets...

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-01 21:49
mux krijgt het druk, ook mijn pricewatch: ASRock E3C226D2I ligt daar zometeen. :)

De CSL/OT kroeg !

Tja, moet je maar geen BBG tester worden :+

Even niets...

• mux
En dan het lef hebben om te vragen waar madpsu blijft ;) Slavendrijvers zijn jullie!

* FireDrunk klapt met zijn zweep...

Even niets...

• SndBastard
Ik ben overigens erg benieuwd naar de resultaten van de E3C226D2I, geen heel goeie hoop op, maar wel één van de meest interessante ITX bordjes op het moment.

@mux, waar zit je donate button?

• mux
Donaties in de vorm van hardware zijn veruit het meest welkom ;)

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:25
quote:
mux schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 21:21:
Iets zegt me dat er iets de CPU uit slaap houdt of dat er andere dingen onnodig aanstaan, maar ik kan niks vinden. Volgens mij is het bord gewoon echt... slecht. Zonde, want specs en prijs zijn goed.
Op hardwareluxx klagen ze ook over dit bord, lijkt erop dat die niet in C6/C7 wil.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 7700K,Asrock Z170M Pro4S 3,Crucial DDR4 2x4GB,Crucial SSD MX500 500GB,2x WD EARX 2GB GP,be quiet Efficient F1 350W

• mux
Hij gaat wel in core C6, maar niet in package C6. Zowat alles blijft dus aanstaan.

Anyway, eerste resultaat E3C226D2I: 23.2W idle met IPMI enabled.

Config:
- Celeron G1820
- 2x2GB DDR3 ECC @ 1.5V
- Samsung 840 Evo 120GB
- C-states allemaal aan
- Scherm uit, fan ingeplugd @ 1050rpm, geen usb spul aangesloten

Belangrijke reden voor het hoge verbruik is het niet ondersteunen van IGPs op C226 chipsets :@

Ik ga het nu eens met IPMI uitgeschakeld proberen.

Edit: IPMI kan niet uit, dus dit getal is final. Meest verbruikende Haswell-bord tot nu toe getest (ook onder load), maar gezien de featureset en prijsstelling op zich niet superslecht.

Fout. Meetfouten mijnerzijds. Echte verbruik is ~11-12W, zie volgende post hierover.

mux wijzigde deze reactie 21-03-2014 11:33 (33%)

• TYZ
Bij mijn B85M-Pro4 heb ik gemerkt dat ik ten eerste handmatig package C6 moet enablen in de bios ("Auto" volstaat niet.) En daarnaast gaat 'ie bij mij pas daadwerkelijk in package C6 als je de videokabel lostrekt. Monitor uit is niet voldoende. Maar dat is in Linux text mode.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:27:
Yay, heb een pricewatch: Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x besteld icm een G1820. Ben beniewd!

PS: Hij gaat eerst naar Mux voor een "burn-out test" :)
Wou jij niet enkel bordjes met DC-in? :P
Vanwaar de keuze voor dit plankje?

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05-01 15:52
Heeft iemand ooit overwogen om voor een zuinige server met zeg 10 HDD's 2 voedingen te gebruiken? Namelijk 1 picoPSU geval voor het systeem en de 5v van de HDD's en dan een aparte 12v blokadapter voor de 12v van de HDD's
Op deze manier zou het systeem lekker zuinig zijn als alle HDD's gedownspinned zijn en toch genoeg vermogen op de 12v van de HDD's kunnen leveren voor opspinnen.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 01:53
i5 NUCje met 120gb ssd .. wifi kaartje en usb geluidsdongle + speaker erin gefrut ..
draaiend op Xen .. 23W idle ..

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
quote:
Unicron schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:59:
Heeft iemand ooit overwogen om voor een zuinige server met zeg 10 HDD's 2 voedingen te gebruiken? Namelijk 1 picoPSU geval voor het systeem en de 5v van de HDD's en dan een aparte 12v blokadapter voor de 12v van de HDD's
Op deze manier zou het systeem lekker zuinig zijn als alle HDD's gedownspinned zijn en toch genoeg vermogen op de 12v van de HDD's kunnen leveren voor opspinnen.
Nee, omdat je dan totaal niet efficiënt bezig bent, want je krijgt in zo'n geval 2 keer verliezen die samen groter zijn dan wanneer je gewoon 1 voeding neemt.

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
Unicron schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:59:
Cooler Master V450S is de meest zuinige oplossing die normaal te krijgen is en betaalbaar, anders de Seasonic G360 die nog een stuk goedkoper is, maar ook iets minder efficiënt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

quote:
sloth schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:02:
[...]

Wou jij niet enkel bordjes met DC-in? :P
Vanwaar de keuze voor dit plankje?
2*Gb, ITX, en mPCIe. Die combi zie je verder alleen bij de asus Q87T, en die is twee keer zo duur en waarschijnlijk niet eens zuiniger.

Bordje gaat namelijk dienst doen als pfSense routertje.

Even niets...

• Sinned123
  • Laatst online: 16-01 22:29
quote:
gekkie schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:10:
i5 NUCje met 120gb ssd .. wifi kaartje en usb geluidsdongle + speaker erin gefrut ..
draaiend op Xen .. 23W idle ..
De n2820 nuc gebruikt naar verluid minder dan 4w idle....
Welke generatie is het trouwens?
Haswell is al een pak zuiniger dan de sandy bridge varianten.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• BasilFX
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16-01 17:14

BasilFX

BasilFX

quote:
mux schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:23:
Anyway, eerste resultaat E3C226D2I: 23.2W idle met IPMI enabled.
Inmiddels haal ik met dat bord 16.5W aan het stopcontact met 3 HDD's idle + SSD, nadat ik een Seasonic 80W + passieve koeler heb aangeschaft. Was voorheen 19.5W.

http://www.basilfx.net

Dat is nogal een groot verschil met wat Mux meet? En ik moet eerlijk zeggen dat ik Mux' metingen meer vertrouw :)

Well, that just went down the drain })

FireDrunk wijzigde deze reactie 21-03-2014 09:47 (19%)

Even niets...

• mux
Ik heb onder Windows gemeten, Basil onder Linux. Gezien S3 ViRGE support (en de andere hardware, wat dat betreft) nogal mager is denk ik dat een groot deel van mijn verbruik simpelweg crappy support is. Ik ga nog met Linux testen, dan kan ik beter vergelijken met Basil.

Maar dat zou betekenen dat het ding het beter doet onder Linux dan onder Windows? :+

There's a first for everything 8-)

Even niets...

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:11:
...
2*Gb, ITX, en mPCIe. Die combi zie je verder alleen bij de asus Q87T, en die is twee keer zo duur en waarschijnlijk niet eens zuiniger.
...
Fujitsus D3243 zou binnenkort regulier beschikbaar moeten worden en zou dat ook hebben (de DC voedingspanning is bij dat bord beschreven als 12V trouwens). Maar ik zou vermoeden dat dat bord ook niet zuiniger zal zijn en nog duurder.
Klopt, er zijn ook nog wel wat industriële bordjes die al die features hebben, maar als je naar TCO kijkt, is dit bordje gewoon echt heel goed qua bang for buck als je persé 2 NIC's wil.

Voordat je met een misschien wat hoger verbruik aan de prijs van een ander (misschien wel beter) moederbord zit, mag het ding volgens mij wel 30W verbruiken...

Even niets...

• Korvaag
Trouwens nog iemand suggesties voor een goede cpu cooler voor de M350 case (ITX?).

Aanleiding: gisteren even met stress --cpu 2 gekeken hoe heet de CPU werd. Ik vond 71 graden toch wel wat warm, dus de case maar even opengehaald: cooler losgeschoten met 1 pootje. Ding weer vastgezet: 45 graden. Het enige wat ik met de server heb gedaan is hem van een bureau gehaald en ergens anders neergezet en dat kan die cooler blijkbaar al niet hebben. Schandalig dat Intel nog steeds geen fatsoenlijk coolerbevestiging kan maken.

Deze had ik overigens al gevonden:
pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile

maar ik kan slecht inschatten of dit goed in een M350 past op zo'n H81T bord.

Korvaag wijzigde deze reactie 21-03-2014 10:12 (20%)

• mydogisgone
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:53

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

quote:
Korvaag schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:10:
Trouwens nog iemand suggesties voor een goede cpu cooler voor de M350 case (ITX?).

Aanleiding: gisteren even met stress --cpu 2 gekeken hoe heet de CPU werd. Ik vond 71 graden toch wel wat warm, dus de case maar even opengehaald: cooler losgeschoten met 1 pootje. Ding weer vastgezet: 45 graden. Het enige wat ik met de server heb gedaan is hem van een bureau gehaald en ergens anders neergezet en dat kan die cooler blijkbaar al niet hebben. Schandalig dat Intel nog steeds geen fatsoenlijk coolerbevestiging kan maken.

Deze had ik overigens al gevonden:
pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile

maar ik kan slecht inschatten of dit goed in een M350 past op zo'n H81T bord.
Ik heb gewoon stock cooler en dat werkt prima hier. Heb een i5 3470s. Misschien dat er iets anders is?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Korvaag
quote:
mydogisgone schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:16:
[...]

Ik heb gewoon stock cooler en dat werkt prima hier. Heb een i5 3470s. Misschien dat er iets anders is?
Bij die cooler die ik er bij heb duw je met zo'n zwart draaipootje eerst een plastic wit pinnetje met weerhaakjes door het bord. Daarna duw je er een zwart 'middenpinnetje' in wat de boel moet vergrendelen.

Schattig op papier.... realiteit: wat een brak ***systeem.

Dit dus (willekeurige url):

Korvaag wijzigde deze reactie 21-03-2014 10:20 (11%)

• mydogisgone
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:53

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

quote:
Korvaag schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:18:
[...]

Bij die cooler die ik er bij heb duw je met zo'n zwart draaipootje eerst een plastic wit pinnetje met weerhaakjes door het bord. Daarna duw je er een zwart 'middenpinnetje' in wat de boel moet vergrendelen.

Dit? nou heb ik geen problemen mee ondervonden tot nu toe. Het zijn geen high performance coolers. Maar ze doen hun werk wel goed. Ik denk haast dat er iets niet goed zou moeten zitten bij die van jou.

mydogisgone wijzigde deze reactie 21-03-2014 10:46 (10%)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Sinned123
  • Laatst online: 16-01 22:29
quote:
FireDrunk schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:39:
Klopt, er zijn ook nog wel wat industriële bordjes die al die features hebben, maar als je naar TCO kijkt, is dit bordje gewoon echt heel goed qua bang for buck als je persé 2 NIC's wil.

Voordat je met een misschien wat hoger verbruik aan de prijs van een ander (misschien wel beter) moederbord zit, mag het ding volgens mij wel 30W verbruiken...
Niemand gekeken naar een oplossing met een extra nic in het pci slot dan?
Zoveel extra kan dat niet gebruiken en het kost ook nog eens niet zoveel. Ben je in ieder geval niet gebonden aan een veel te duur bord.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:25
quote:
[...]
Die 4 zwarte middenpinnetjes kun je ook nog draaien(90 graden) om het vast of los te halen, vandaar die inkeping voor een schroevedraaier en de pijltjes die de draairichting aangeven.

audiojunk wijzigde deze reactie 21-03-2014 11:06 (5%)

Metallicgear Neo micro,Intel i7 7700K,Asrock Z170M Pro4S 3,Crucial DDR4 2x4GB,Crucial SSD MX500 500GB,2x WD EARX 2GB GP,be quiet Efficient F1 350W

• Dadona
quote:
Sinned123 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:57:
[...]

Niemand gekeken naar een oplossing met een extra nic in het pci slot dan?
Zoveel extra kan dat niet gebruiken en het kost ook nog eens niet zoveel. Ben je in ieder geval niet gebonden aan een veel te duur bord.
Even voor de duidelijkheid, het genoemde pricewatch: Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x is uiteindelijk het gekozen alternatief. De prijs valt mee en er zitten twee NICs op.
Maar inderdaad, je kunt uiteraard een willekeurig bord pakken en daar dan een enkele NIC bijplaatsen. Een kaartje van Intel bijvoorbeeld. Bij dual gigabit moet je uitkijken, dan zit je zo 6W hoger. (Telltale: de heatsink.)
Uiteindelijk is de Biostar iets van een gok, maar wel één waarmee het pci-e slot in ieder geval vrijblijft voor eventueel gekheid met nog wat extra gigabit poortjes, of weet ik het.

De CSL/OT kroeg !

Exact, de keuze is ook in samenwerking met Dadona :p

Even niets...

• roelofz
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07-01 23:01
Weet niet of de vraag hier op de juiste plek is, maar de powertop --auto-tune werkt alleen met de laatste versie en ik heb Ubuntu 12.04 ivm de mailserver (die zal niet direct beschikbaar zijn voor 14.04).

Weet iemand hoe je veilig de laatste versie van Powertop (2.5 ondersteund pas auto-tune) installeert op 12.04?

• mux
Ah, ik heb het verkeerde meetbord gebruikt ( 8)7 ) en krijg meetfouten op de CPU-lijn. Ik heb m'n hele opstelling met het nieuwe bordje gekalibreerd en kom nu uit op:

Beide OSes: USB keyboard en muis + fan aangesloten @ 2krpm (~1.2W DC verbruik)

Ubuntu 13.10, Kernel 3.12 (intel_pstate, powersave), SATA power management allemaal aan:
12.2W DC
geen fan+USB: 10.8W DC

Windows 8, power saving:
14.0W DC
geen fan+USB: 12.4W DC

Voorgaande metingen waren dus fout. Deze heb ik lijn voor lijn nagemeten met m'n nieuwe Fluke 89IV na het fiksen van de madpsu. Echter, ik heb ook een duidelijk verschil gezien tussen BIOS 1.70 en 1.80. Daar lijkt dus ook nog wat van het extra verbruik van de vorige keer in te zitten. Deze resultaten stroken nu ook een stuk beter met die van BasilFX, dus ik ga dit final noemen :P

Nieuw verdict: als je ECC, IPMI en dual NIC wil kun je dat voor ca. 8W extra krijgen. Niet heel brak, gezien we 3 generaties terug 10W DC nog extreem goed vonden.

• Zsub
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16-01 22:42
quote:
mux schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:30:
Ah, ik heb het verkeerde meetbord gebruikt ( 8)7 ) en krijg meetfouten op de CPU-lijn. Ik heb m'n hele opstelling met het nieuwe bordje gekalibreerd en kom nu uit op:

Ubuntu 13.10, Kernel 3.12 (intel_pstate, powersave), SATA power management allemaal aan:
12.2W DC
geen fan+USB: 10.8W DC

Windows 8, power saving:
14.0W DC
geen fan+USB: 12.4W DC

Voorgaande metingen waren dus fout. Deze heb ik lijn voor lijn nagemeten met m'n nieuwe Fluke 89IV na het fiksen van de madpsu. Echter, ik heb ook een duidelijk verschil gezien tussen BIOS 1.70 en 1.80. Daar lijkt dus ook nog wat van het extra verbruik van de vorige keer in te zitten. Deze resultaten stroken nu ook een stuk beter met die van BasilFX, dus ik ga dit final noemen :P

Nieuw verdict: als je ECC, IPMI en dual NIC wil kun je dat voor ca. 8W extra krijgen. Niet heel brak, gezien we 3 generaties terug 10W DC nog extreem goed vonden.
Welk mobo is dat? E3C226D2I?

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:12
Ik had even op dit mobo gezocht "Gigabyte GA-Q87TN", de zogenaamde bezitters reageren niet :(
@mux heb jij dit bord al getest?

You don’t want it bad, You just kinda want it. You don’t want it badder than you wanna party. You don’t want it as much as you want to be cool. Most of you don’t want success, As much as you want to sleep!

• mux
Staat op m'n wensenlijst, maar nog niet getest. Gezien het van Gigabyte is heb je echter wel zo goed als een garantie op hoog verbruik.

• Korvaag
quote:
audiojunk schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:03:
[...]

Die 4 zwarte middenpinnetjes kun je ook nog draaien(90 graden) om het vast of los te halen, vandaar die inkeping voor een schroevedraaier en de pijltjes die de draairichting aangeven.
Dat heb ik uiteraard gedaan :P

• Faddermakker
  • Laatst online: 07:12
quote:
mux schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:56:
Staat op m'n wensenlijst, maar nog niet getest. Gezien het van Gigabyte is heb je echter wel zo goed als een garantie op hoog verbruik.
Hmm en de asus variant van dat bord? Ben zelf aan het kijken naar een clustertje met twee van die borden dus kan wellicht wel een bord ter test aanbieden tzt.

pricewatch: Asus Q87T

You don’t want it bad, You just kinda want it. You don’t want it badder than you wanna party. You don’t want it as much as you want to be cool. Most of you don’t want success, As much as you want to sleep!

• r3psaj
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 06-01 19:16
Heb na het rondneuzen in dit topic ook een systeempje besteld, maar ik loop nu tegen een vaag probleem.

OS is Ubuntu 13.10 en heb een ASRock B85M Pro4 moederbord.

Alles is lekker zuinig, idle op ongeveer 8 watt. Maar als ik een extra hdd aansluit (een 2 jaar oude WD Green) springt het verbruik omhoog. Na een spin-down van de hdd komt ik op 13 watt uit en niet meer op de 8. Nou zag ik met powertop dat de cpu wel netjes in c6 staat, maar het 'package' niet meer. Deze blijft geloof ik in pc2 staan.

Als ik vervolgens de hdd power kabel er uit haal, gaat de 'package' wel weer naar pc6 en gaat het verbruik weer terug naar 8 watt.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

• Dadona
Heb je de schijf aan een SATA-300 of een SATA-600 poort hangen?

De CSL/OT kroeg !

• r3psaj
quote:
Dadona schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:10:
Heb je de schijf aan een SATA-300 of een SATA-600 poort hangen?
Goeie, had ik even moeten vermelden. Heb beide geprobeerd, geen verschil

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-01 16:30
quote:
Korvaag schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:01:
[...]
quote:
audiojunk schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:03:
[...]

Dat heb ik uiteraard gedaan :P
Gelukkig keek ik nog even in de handleiding: dat draaien van die pinnen is om de cpu LOS te halen. Voor het vastzetten hoef je ze alleen in te drukken

edit: @korvaag hieronder, je verwacht het niet, vroeger moest je na plaatsen iets indrukken, dus ik deed ze zelf ook meteen draaien, gelukkig had ik even een helder momentje om toch ff in de manual te kijken :P

base_ wijzigde deze reactie 21-03-2014 14:41 (16%)

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

quote:
Lijkt wel alsof er een vloek op dit bord rust, m.b.t. meten van het stroomverbruik ;-)

Mooie resultaten, en ben blij dat het vergelijkbaar is met wat ik meet! Begon al weer aan mijzelf te twijfelen.

• Korvaag
quote:
base_ schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:02:
[...]

Gelukkig keek ik nog even in de handleiding: dat draaien van die pinnen is om de cpu LOS te halen. Voor het vastzetten hoef je ze alleen in te drukken
Dan zou dat het probleem wel eens kunnen zijn :D lol...
Even proberen :)

Bij deze de confirmatie: ik ben een idioot. Ik zie nu ook hoe het systeem werkt. Ik heb de koeler eens tegen het daglicht gehouden :) Best wel triest feitelijk. Ik bouw al 20 jaar PC's en ik ben verslagen door een cooler ;)

Korvaag wijzigde deze reactie 21-03-2014 14:09 (24%)

• mux
quote:
Rooke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:10:
[...]

Hmm en de asus variant van dat bord? Ben zelf aan het kijken naar een clustertje met twee van die borden dus kan wellicht wel een bord ter test aanbieden tzt.

pricewatch: Asus Q87T
De asus-variant zal waarschijnlijk zo goed als identiek presteren aan de H81T - goed idle-verbruik zonder scherm, maar om onduidelijke redenen wil de cpu niet in rc6/pc6 als het scherm aanstaat. Ik heb een klein beetje hoop dat dat met een BIOS-update verbeterd kan worden...

Ik heb hem in ieder geval nog niet kunnen testen, dus met plezier leen ik hem een paar dagen van je :)

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16-01 16:16

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
quote:
[...]

Dit dus (willekeurige url):
[afbeelding]
Dat systeem werkt naar mijn mening best goed; het is ook al heel lang bij Intel zo de manier. Sinds S775 sowieso. Je moet uiteraard niet vergeten bij het verwijderen van de koeler de pinnen een kwartslag te draaien. Dan kan je ze makkelijk omhoog trekken. En volledig doordrukken bij het installeren.
quote:
Oeh, wel fraai; want dat zou je nog wel in vermindering kunnen brengen als je headless en fanless gaat draaien :)

Bolletje wijzigde deze reactie 21-03-2014 14:48 (15%)

• Korvaag
quote:
mux schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 08:44:
[...]

16W klopt volgens mij wel (aan het stopcontact) onder linux. Je kunt altijd eens powertop draaien en kijken of de CPU netjes in package C6 gaat.
Ik heb powertop even gedraaid (draai het nu) en ik zie de volgende zaken:

120 wakeups/second

Package
C2: 0,5%
C3: 97,6%
Rest: 0%

Core (beide cores vergelijkbaar)
C3: 0,0%
C6: 99,1%
C7: 0 %

Ik moet nog even kijken wat het allemaal precies is (draai powertop voor het eerst).
Na powertop --auto-tune btw 13 watt aan het stopcontact.

Overigens draai ik sabnzdb, couchpotato en sickbeard nu actief.. dus dat zou kunnen verklaren waarom hij niet in package C6 gaat ?

Korvaag wijzigde deze reactie 21-03-2014 15:06 (9%)

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:14
Helaas, mijn Energy Monitor 3000 is overleden (scherm blijft uit). Op zoek naar iets anders dus, ook omdat de VVE wil dat we er een meter tussen hangen als we gezamenlijke stroom gebruiken.

Ik kan niet echt grote tests vinden, en al helemaal niet van een partij die ik vertrouw, dus wat gebruiken jullie? De Energy Monitor 3000 en Energy Logger 4000 zijn wel leuk, maar ook 50 euro, en tja, ons bin zûnig :+ Daarnaast lees ik heel veel verhalen dat het Unique Selling Point]USP van de Logger helemaal niet goed werkt, dat SD-kaartje vaker niet dan wel goed beschreven wordt etc...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• mux
@Korvaag: met 99.1% core c6 moet je absoluut het grootste deel van de tijd in package c6 komen. Sterker nog, je zit al vrijwel altijd in package c3. Het is zeer zeldzaam om alleen PC3 en niet PC6 te zien. Ofwel je BIOS, ofwel je OS weigert PC6 te gebruiken.

Ik heb hetzelfde probleem met de H81T gehad trouwens, en probeer het nu ook op de ASRock H81TM-ITX op te lossen. Er gaat iets mis waardoor het moederbord alleen denkt in PC6 te kunnen gaan als het scherm uitgetrokken is, en op de asrock wil hij het zelfs helemaal niet. Er zijn manieren om hier omheen te werken (door de BIOS ACPI tables te overriden), maar ik ben een te grote linux noob om te begrijpen hoe ik dat dan daadwerkelijk doe.

• Korvaag
Ik heb hetzelfde probleem met linux :) Ik weet er te weinig van. Dit is ook een H81T maar wel alles losgetrokken van de server afgezien van RJ45.

Korvaag wijzigde deze reactie 21-03-2014 15:38 (39%)

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

quote:
Paul schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:06:
Helaas, mijn Energy Monitor 3000 is overleden (scherm blijft uit). Op zoek naar iets anders dus, ook omdat de VVE wil dat we er een meter tussen hangen als we gezamenlijke stroom gebruiken.
Heb je het batterijtje al eens vervangen? Ik heb iets soortgelijks gehad. Eerst was ie dood, tijdje niet gebruik (uit stopcontact) en toen gaf ie aan dat de batterij leeg was. Die vervangen en daarna is het (nog) niet meer voorgekomen.

BasilFX wijzigde deze reactie 21-03-2014 15:50 (5%)

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:14
yup, batterij al vervangen. 2x al overigens, ding was een jaar of 8 oud of zo :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
Korvaag schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:03:

Bij deze de confirmatie: ik ben een idioot. Ik zie nu ook hoe het systeem werkt. Ik heb de koeler eens tegen het daglicht gehouden :) Best wel triest feitelijk. Ik bouw al 20 jaar PC's en ik ben verslagen door een cooler ;)
Bedoel je niet dat het al 20 jaar geleden is dat je een PC hebt gebouwd? Dat is echt al meer dan 10 jaar zo. :D

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• nMad
  • Laatst online: 11:01

nMad

sjurp

Even een vraagje tussendoor, ik wil mijn Pentium 3220 CPU vervangen door een i3 4130. Voor de rest blijft het systeem hetzelfde. Is een herinstallatie van Windows in dat geval nodig? Of is het verwijderen van de oude grafische drivers + het installeren van de nieuwe grafische drivers voldoende?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb nog nooit Windows geherinstalleerd na het vervangen van de CPU, dat werkt gewoon meteen. Al was het jaaaaaren geleden volgens mij nog wel nodig Windows een schop onder de kont te geven voor als je van een single naar dual/quadcore ging. Zie bijv. http://tecbites.blogspot....ti-core-with-windows.html

Oscar Wilde

• nMad
  • Laatst online: 11:01

nMad

sjurp

Bedankt voor jullie reacties, mooi dat het niet nodig is :) Ik heb zelf nog nooit een CPU vervangen zonder ook het moederbord te vervangen, dus vandaar mijn vraag.

• r3psaj
Oke, ik had de ALPM in het bios over het hoofd gezien 8)

Blijkbaar moet je het niet alleen in Ubuntu aanzetten, maar ook in het bios. Nu gaat de cpu wel netjes naar package c6.

• field33P
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 04-01 15:02
Ik ben aan het overwegen om in de komende 12 maanden ergens een lowcost zuinige server te bouwen, om mijn huidige oude HP desktop van ca 8 jaar oud met Core Duo T2050 en Windows Server 2003 met pensioen te sturen voordat de support verloopt.
Op het moment doet dat ding vooral mijn backups regelen en bestandjes serveren, maar als ik een nieuwe server bouw kan ik het gelijk goed doen (grotere HDD's) waardoor ik dus ook meer ermee kan terwijl ik minder stroom vreet. Als ik een nieuwe server haal kan ik misschien dingen doen zoals 's nachts downloads draaien ofzo.

Zat te denken aan iets met een pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed (Broadwell Celerons zullen wel op zich laten wachten, kan ook evt een 20th Anniversary Pentium halen tegen die tijd alleen omdat het kan, volgens mij waren er geen Haswell Refresh Celerons aangekondigd), omdat hij goedkoop is en omdat hij grootste deel van de tijd op idle/dicht bij idle zit. Voor voeding aan een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Ik weet alleen niet wat voor moederbord, RAM geheugen (zal wel ergens tussen 4GB/8GB liggen), harde schijven en in wat voor behuizing ik het moet stoppen (mITX vs mATX), dus ik hoop dat een tweaker mij hiermee kan helpen.

Twijfel ook tussen welk OS ik erop wil draaien. FreeBSD 10 of Windows Server 2012 R2, of beiden via ESXi.

EDIT: heb nu dus een build, gaan uiteraard nog extra harde schijven in, en heb nog een moederbord en RAM nodig - want ik heb geen idee of ik wel of niet ECC ga doen en of dat nog uit maakt met ZFS als ik dat ga gebruiken
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 106,94€ 106,94
1Fractal Design Node 304 Wit€ 65,91€ 65,91
1Noctua NH-L9i€ 32,94€ 32,94
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,70€ 56,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,93

field33P wijzigde deze reactie 22-03-2014 18:05 (46%)

• gitaarwerk
  • Laatst online: 10:57
quote:
SndBastard schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:54:
Ik ben overigens erg benieuwd naar de resultaten van de E3C226D2I, geen heel goeie hoop op, maar wel één van de meest interessante ITX bordjes op het moment.
Zit net even dit bordje te bekijken. Erg gaaf :) Even wachten op alle resultaten en een nieuwe BBG :D

Front-ender

• DXaroth
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-01 10:40
quote:
gitaarwerk schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:06:
[...]

Zit net even dit bordje te bekijken. Erg gaaf :) Even wachten op alle resultaten en een nieuwe BBG :D
zijn broertje is ook heel interessant, die heeft een built-in LSI sas controller:

http://www.asrockrack.com...l.asp?Model=E3C224D4I-14S

enige nadeel is dat ie 1cm te breed is om in een Silverstone DS380 te passen ( http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452 ) .. anders zou dat de ideale combo zijn

( Alhoewel ik wel er aan zit te denken om te kijken of ik de PSU zodanig kan modden dat er nog 1cm ruimte is, zodat het er wel allemaal in past)

DXaroth wijzigde deze reactie 22-03-2014 11:08 (11%)

• mux
Biostar B85N. Dual NIC, B85 met 5xSATA, full-size DIMM én full-size PCIe, knap bordje. Met 1x2GB DDR3 (1.5V), G1820, scherm uit, geen USB, fan op 1050rpm en een Samsung 840 120GB:

Windows 8: 11.3W DC
Ubuntu 13.10 k3.13 powertop autotune, powersave: 10.0W

En dit is het dérde bordje deze week dat niet in PC6 wil gaan. Wat is er aan de hand? Ik weet eerlijk gezegd niet of het iets is wat ik verkeerd doe of dat ik gewoon ongeluk heb met meerdere bordjes die PC6 niet goed rapporteren via ACPI. Ook is het me niet gelukt om te vinden hoe ik PC6 moet forceren in Linux; als iemand daar nog ideeën over heeft hoor ik het graag.

Ook heb ik nog wat verdere klachten over dit moederbord. Het mSATA slot herkent mijn (nouja, Dadona's) Crucial M4 niet. Beetje nutteloze poort zo. Misschien dat een BIOS update dit oplost, stay tuned.

edit: wtf? Ik moet een *jumper* overzetten om te switchen tussen PCIe en SATA op de mPCIe/mSATA-combopoort. Dat is nutteloos! Er zit op ieder mSATA/mPCIe-kaartje een dedicated pin die dit al doet. Biostar, you!

mux wijzigde deze reactie 22-03-2014 12:07 (11%)

• Lawrentium
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:03
Na het RMA'en van mijn Gigabyte GA-J1800N-D2H heb ik besloten deze om te ruilen voor een MSI C847MS-E33.

Hier heb ik pfSense zonder problemen op kunnen installeren op een USB stick. De laatste meetwaarden zijn 17W idle. Zeker niet al te best, maar ik denk dat het vooral aan de voeding ligt.

Setup:
-MSI C847MS-E33
-1x 2GB DDR3 Corsair Value Select @ 1333
-TP-Link TG-3486 1 Gbit NIC
-Be Quiet 300W
-4GB USB Stick

Prestaties zijn prima. Snort snoept tussen de 5 en 10% CPU time tijdens Usenet downloads op 50 Mbit.

• sphere

sphere

Debian abuser

@mux misschien een mailtje eraan wagen op lkml?

• Korvaag
quote:
-The_Mask- schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:30:
[...]

Bedoel je niet dat het al 20 jaar geleden is dat je een PC hebt gebouwd? Dat is echt al meer dan 10 jaar zo. :D
Ik gebruik nooit stock coolers omdat ze teveel herrie maken en te slecht koelen :)
Altijd een zo groot mogelijk blok + fan met backplate. De laatste stock coolers die ik gebruikt heb van Intel was 8-10 jaar geleden oid toen ik in een computerzaak werkte. Dat waren toen deze coolers:

Korvaag wijzigde deze reactie 22-03-2014 22:08 (22%)

• sphere

sphere

Debian abuser

Interessant artikel dat ik tegenkwam nadat ik op zoek ging naar een nieuw powerbrick voor mijn Gigabyte T5140 (mijn chinese Ebay 12V 96W adapter sist en borrelt :?)

http://www.qianqin.de/201...-power-supply-efficiency/

• gekkie
  • Laatst online: 01:53
quote:
Sinned123 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:17:
[...]

De n2820 nuc gebruikt naar verluid minder dan 4w idle....
Welke generatie is het trouwens?
Haswell is al een pak zuiniger dan de sandy bridge varianten.
Sandy bridge nog :)

• Zsub
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16-01 22:42
quote:
Korvaag schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 22:07:
[...]

Ik gebruik nooit stock coolers omdat ze teveel herrie maken en te slecht koelen :)
Altijd een zo groot mogelijk blok + fan met backplate. De laatste stock coolers die ik gebruikt heb van Intel was 8-10 jaar geleden oid toen ik in een computerzaak werkte. Dat waren toen deze coolers:

[afbeelding]
Je bent niet de enige, ik ontdekte gisteren dat ik exact dezelfde fout gemaakt heb door de pinnetjes te draaien :P Blijkbaar moet je ze alleen maar indrukken en pas draaien bij het loshalen, maar waarom zetten ze dan van die mooie grote pijlen erop...

De mijne zat alleen nog wel goed vast :P
Jongens, dat staat gewoon in alle handleidingen hoor (CPU en Moederbord :P )

Even niets...

• Korvaag
quote:
De watte ?

Reactie op hieronder:
Ja, bij een custom cooler lees ik de handleiding natuurlijk wel :P

Monteren van de stekkertjes kan ik blind bij Asus. Ik heb op de uni complete computerzalen in elkaar lopen sleutelen met Asus borden :) Dat header blokje is in al die jaren niet veranderd :)

Korvaag wijzigde deze reactie 23-03-2014 11:51 (50%)

• SndBastard
Handleiding van de koeler is de enige die ik laatst nog bij het bouwen van een systeem heb gelezen - naast de plaatsing van de front-panel IO pinnekes in het mobo bordje natuurlijk.

Ging in dit geval over een Cooler Master Hyper 212 EVO en vooral als je zo'n koeler hebt die 4 of 5 sockets tegelijk ondersteunt kan het nog wel handig zijn om even na te kijken welke schoefjes/gaatjes nodig zijn. Vooral als er allerlei onderdelen in zitten die je uiteindelijk niet nodig hebt...

SndBastard wijzigde deze reactie 23-03-2014 11:50 (9%)

Intel werkt tegenwoordig met mooie kleurcodes op het bord, en de pinnetjes zitten lekker ruim uit elkaar.

Heerlijk :)

Even niets...

• TYZ
Vorige week toch besloten om voor de ultieme zuinigheid te gaan, en alsnog een picoPSU besteld. De 80W picoPSU met 60W adapter was een kleine gok, maar blijkt voldoende power te leveren, ook onder full CPU load. Ik heb alleen nog een P4-stekkertje van een oude voeding af moeten knippen, want die bleek niet standaard meegeleverd te worden bij de picoPSU 80...

Verder de stock cooler vervangen door een Scythe Shuriken, die - volledig onhoorbaar - op z'n laagst mogelijke snelheid draait (~500 rpm).

Het totaalplaatje ziet er nu als volgt uit:
#Product
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
1ASRock B85M Pro4
1Intel Pentium G3420 Boxed
1Scythe Shuriken Rev. B
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU
1Samsung 840 EVO 250GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Dit levert het mooie resultaat van ~7,5W idle op.

Pagina: 1 ... 32 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True