Toon posts:

UPC verplicht WiFi?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Lightning502
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-09 17:38
Dag medetweakers,

Ik heb nu sinds een aantal dagen upc internet/tv etc. Bij het combinatiepakket kreeg ik als wijze van een actie gratis en voor niks (en zonder enige keuze) een 'draadloos modem'. Oftewel, een router geintegreerd in het modem. Waar ik al bang voor was, is ook gebleken: het functioneert dus echt als een router en het apparaat is niet om te zetten naar een ouderwets modem.

Ik wil namelijk helemaal niet achter NAT zitten. Ik wil zelf mijn intra kunnen bepalen en inrichten. Ik snap dat het voor 99+% van consumenten wel een handig product is, maar ik wil liever gewoon een ouderwets modem.

Daarom heb ik contact gezocht met de helpdesk om te vragen of ik het modem kon omruilen, maar dat kon helaas niet. Sterker nog, ze gaan in de toekomst alleen maar van deze modems verspreiden.

Nou de vraag: is er een manier om toch de NAT functie te omzeilen en wel 1 pc direct aan het WAN te hebben hangen? Of zelf met iemand modem ruilen en de serienummers emuleren ofzo? Ik kan me namelijk best voorstellen dat er mensen zijn met een ouderwets modem die best een geintegreerd wifi/router apparaat willen... Of moet ik andere dingen tegen de helpdesk zeggen?

Ideeen iemand?

Tnx,

Daniel

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• Tukk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:37

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Kun je niet een zelf een modem kopen en dat dan aansluiten?

Wat is de relatie tussen de titel en je vraag? Wifi zie ik niet terug komen, namelijk.

[Voor 43% gewijzigd door Tukk op 03-11-2010 10:24]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Dan maak je toch gewoon gebruik van DMZ.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:08

Falcon

DevOps/Q.A. (.net/azure)

Begrijp ik het nu goed dat er geen LAN poort zit op het draadloze router van UPC, maar alleen een WAN?

"You never come second by putting other people first"

• Emmeau
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

je pc / lokaal ip adres in de (wat de router zal noemen) DMZ gooien?

Dan wordt al het inkomende verkeer naar dat ip adres geleidt

If you choose to criticise you choose your enemies

• Lightning502
Maar met DMZ sluis je toch allen maar alle poorten door? Zeg maar een portrange van 0-65000. Het geeft je nog niet het 'WAN-ip'

@Falcon, er zitten ook LAN poorten op

[Voor 13% gewijzigd door Lightning502 op 03-11-2010 10:26]

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bij internet via de kabel is dat over het algemeen niet echt een optie. Zoek maar eens in de pricewatch op een kabelmodem. De enige modems die je vindt zijn ADSL modems.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07:07
Kijk even op chelloo.com daar staat een hoop info over dit modem, bv hier http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=37685.0 , verder ook een hoop topics over hoe je dit modem een soort van inricht als dom modem.
Inderdaad je router erechter in de DMZ zetten van de Thomson.

[Voor 5% gewijzigd door bas-r op 03-11-2010 10:29]

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:08

Falcon

DevOps/Q.A. (.net/azure)

Met DMZ krijg je inderdaad niet het WAN ipadres.

Misschien dat je een oude ARRIS Modem op de kop kunt tikken, die kunnen niet 120mbit aan trouwens. Deze sluizen gewoon het WAN ipadres door.

@bas-r: Die link gaat niet zorgen voor de oplossing dat het WAN ip-adres doorgegeven gaat worden aan een PC die achter deze router hangt.

[Voor 26% gewijzigd door Falcon op 03-11-2010 11:02]

"You never come second by putting other people first"

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Het zou wel fijn zijn als je het merk en type modem even opzoekt, hier de handleiding van bekijkt en ons vertelt of bridgen een optie is.

Zo ja, dan ben je klaar, en zo nee, dan zoek je een Motorola of Ubee kabelmodem op marktplaats. Voor Ziggo werken die in ieder geval, geen idee of dat voor UPC ook geldt. :)

[Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 03-11-2010 10:38]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Lightning502
Thanks iedereen voor het meedenken, Bas-r die link is handig... ik heb inderdaad ook last van timeouts in putty client... dacht ook al dat het aan het modem lag, was eerst altijd super stabiel.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:37
Ik snap het probleem van de TS helemaal en om die reden zelf ook naar UPC gegaan (gelukkig al een jaartje of wat terug).
Als je zelf al een dure router/wifi hebt staan, dan wil je niet een in je ogen minder goede oplossing van UPC.
Dus gewoon lekker een dom modem en je beveiliging met je eigen spullen regelen.

Wat bas-r al zegt, waarschijnlijk is het gewoon mogelijk om het om te zetten.

• Lightning502
@CodeCaster, het is een TWG870 en als ik de berichten op internet mag geloven, dan is bridgen niet mogelijk, maar het zijn wel opmerkingen waar ik naar op zoek ben, dus tnx voor je antwoord. Ik had daar zelf nog niet aan gedacht.

Er moet toch een andere firmware op te zetten zijn ofzo? Zelfs die mogelijkheid zie ik niet, volgens mij pushen zij die zelf ofzo...

Weet iemand of je zomaar een ander kabelmodem eraan kan hangen, of moet je serienummers gaan emuleren, en kan dat?

[Voor 13% gewijzigd door Lightning502 op 03-11-2010 10:40]

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CodeCaster schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:32:
Het zou wel fijn zijn als je het merk en type modem even opzoekt, hier de handleiding van bekijkt en ons vertelt of bridgen een optie is.

Zo ja, dan ben je klaar, en zo nee, dan zoek je een Motorola of Ubee kabelmodem op marktplaats. Voor Ziggo werken die in ieder geval, geen idee of dat voor UPC ook geldt. :)
Vroeger gaf UPC de de Cisco EPC3212. Dat was 'gewoon' een modem met ingebouwde VOIP. blijkbaar is het nu een Thomson TWG870 kabelmodem

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Lightning502
@Gunner. Klopt. En die zou ik dus ook gekregen hebben als ze deze actie niet hadden lopen, waar iedereen gratis het wifi 'modem' krijgt...
Die zou ik dus dolgraag hebben, maar de helpdesk wil het niet omruilen..

[Voor 21% gewijzigd door Lightning502 op 03-11-2010 10:42]

• bas-r
Ik heb een paar dagen geleden een verhit gesprek met de helpdesk tot in de hogere regionen gehad, omdat ik Per Se dat Cisco modem wil, en niet de Thomson.
Mij werd verteld dat de Cisco niet aan klanten wordt uitgeleverd omdat daar firmware problemen mee zijn. Zodra dat is opgelost dan worden die weer uitgeleverd. Ook aan mij: ik heb een email bevestiging van iemand van Special Care gekregen die ervoor zorgt dat ik dat modem krijg zodra het kan.

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik uit moeten leggen wat ik nu allemaal niet kan met dit modem, en waarom ik dus een dom modem nodig heb.
Grootste ergernis is dat de Thomson geen statische ip's accepteert, waardoor ik als mijn server ineens een ander ip-adres krijgt ik weer een half uur bezig ben om in server, router en client software allerlei settings aan te passen om alles weer draaiend te krijgen. Erg storend. SSH verbindingen die na 30s een time-out geven is ook erg vervelend..

Succes!

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom zou je server een ander ip adres krijgen. Zelfs al kan je geen reservering maken in je DHCP scope op de router kan je redelijk safe een ip hoog uit de DHCP scope pakken.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• bas-r
Dat kun je dus niet, want een statisch ip kun je
a) niet instellen in de router
b) als ik wel een statisch ip aan mijn server geef krijg ik wel een connectie met de router, maar krijgt hij geen enkel pakket van buiten...

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gunner schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:40:
[...]

Vroeger gaf UPC de de Cisco EPC3212. Dat was 'gewoon' een modem met ingebouwde VOIP. blijkbaar is het nu een Thomson TWG870 kabelmodem
Nog steeds hoor, in Amsterdam toch in ieder geval. Die heb ik gisteren nog bij m'n nichtje aangesloten.

TS: mischien overstappen naar een van deze pakketten? http://business.upc.nl/internet/small-business/

[Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2010 12:54]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-09 18:48
bas-r schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:13:
b) als ik wel een statisch ip aan mijn server geef krijg ik wel een connectie met de router, maar krijgt hij geen enkel pakket van buiten...
Daarbovenop komt dat het niet echt netjes is om maar ergens in de DHCP-scope een IP uit te kiezen en er dan vanuit te gaan dat dat toch nooit toegewezen zal worden aan een andere client.

[Voor 47% gewijzigd door Petervanakelyen op 03-11-2010 12:57]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• bas-r
CyBeR schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:53:
[...]

Nog steeds hoor, in Amsterdam toch in ieder geval. Die heb ik gisteren nog bij m'n nichtje aangesloten.
En wanneer had jouw nichtje die gerkegen van UPC?

• SledgehammerNL
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20:48
bas-r schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:03:
Ik heb een paar dagen geleden een verhit gesprek met de helpdesk tot in de hogere regionen gehad, omdat ik Per Se dat Cisco modem wil, en niet de Thomson.
Mij werd verteld dat de Cisco niet aan klanten wordt uitgeleverd omdat daar firmware problemen mee zijn. Zodra dat is opgelost dan worden die weer uitgeleverd. Ook aan mij: ik heb een email bevestiging van iemand van Special Care gekregen die ervoor zorgt dat ik dat modem krijg zodra het kan.

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik uit moeten leggen wat ik nu allemaal niet kan met dit modem, en waarom ik dus een dom modem nodig heb.
Grootste ergernis is dat de Thomson geen statische ip's accepteert, waardoor ik als mijn server ineens een ander ip-adres krijgt ik weer een half uur bezig ben om in server, router en client software allerlei settings aan te passen om alles weer draaiend te krijgen. Erg storend. SSH verbindingen die na 30s een time-out geven is ook erg vervelend..

Succes!
Ook hiero hetzelfde probleem. Heb een Thomson gehad maar die gaf na 1 weel al problemen (bekend bij UPC). Vervolgens om een Cisco gevraagd. Ook ik krijg die niet vanwege problemen met de frimware. Blijkt overigens alleen iets aan de hand te zijn met telefonie...en dan nog zeer sporadisch. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik tijdelijk een Arris modem heb gekregen ter vervanging van de Thomson...en ben dus ook teruggezet van 60mbps naar 30mbps. Ben vrijwel dagelijks in contact met UPC om toch een Cisco te krijgen..overigens tot op heden zonder resultaat :(

XS4ALL FttH | Fritz!Box 7590 | 3 x Fritz!Repeater 3000

• Cloud
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-10 11:02

Cloud

Moderator FM / FP PowerMod

Moderatie Mobster

bas-r schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:13:
Punt b) is toch echt specifiek voor jouw situatie hoor.

Heb hier hetzelfde modem staan en heb mijn eigen router in de DMZ van het modem gezet met een statisch IP buiten de DHCP-range van het modem. Werkt gewoon en dat zou ook gewoon moeten. :)
En met DMZ krijgt je router inderdaad niet het WAN-ip, wat inderdaad jammer is maar het scheelt je wel in het port forwarden en dergelijke omdat je al het beheer gewoon op je eigen router kan doen.

Die timeouts op verbindingen zijn overigens na idle time. Zolang de connectie gebruikt wordt timed hij niet uit, pas als je even inactief bent. Wel veel te snel overigens maar ik geloof dat ze dat ook gaan verbeteren met een firmware update.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.

• devil-strike
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 07:07
Het verhaal van de Firmware klopt, het is alleen meer dan alleen het voip gedeelte, ssh(je kan niet meer verbinden met ssh servers) werkt niet meer en vpn sessies verbreken keer op keer, bijde zijn bugs in huidige firmware wat upc eerst wil oplossen.

• SledgehammerNL
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20:48
devil-strike schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:52:
Het verhaal van de Firmware klopt, het is alleen meer dan alleen het voip gedeelte, ssh(je kan niet meer verbinden met ssh servers) werkt niet meer en vpn sessies verbreken keer op keer, bijde zijn bugs in huidige firmware wat upc eerst wil oplossen.
Ben alleen beneiuwd hoe lang het gaat duren..maar ik lees ongetwijfeld jouw reactie hierop op chelloo.com ;)

XS4ALL FttH | Fritz!Box 7590 | 3 x Fritz!Repeater 3000

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bas-r schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:43:
[...]

En wanneer had jouw nichtje die gerkegen van UPC?
Ik weet dat niet precies, maar ze heeft dat hele huis nog geen maand, dus laten we dat als maximum stellen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bas-r
Cloud schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:48:
[...]

Punt b) is toch echt specifiek voor jouw situatie hoor.

Heb hier hetzelfde modem staan en heb mijn eigen router in de DMZ van het modem gezet met een statisch IP buiten de DHCP-range van het modem. Werkt gewoon en dat zou ook gewoon moeten. :)
En met DMZ krijgt je router inderdaad niet het WAN-ip, wat inderdaad jammer is maar het scheelt je wel in het port forwarden en dergelijke omdat je al het beheer gewoon op je eigen router kan doen.
Wacht even, want we lijken langs elkaar heen te praten.
Ik wil die Thomson nu gebruiken als mijn enige router. Als ik daarachter mijn server een statisch IP geef (buiten de DHCP range, binnen het subnet), dan kan ik de server wel intern bereiken, maar de server kan niet met het internet connecten. Volgens mij is dat niet specifiek voor mij een probleem, maar voor iedereen die met statische IP's wil werken. Ook een combinatie van Mac-adres met uip-adres is in de deze Thomson niet mogelijk.

Ik wil er dus niet weer een andere router achter zetten, deze Thomson zou dit ook moeten kunnen. Volgens die Chelloo bug lijst, is dit ook een bekend probleem.

Ik zal jouw oplossing (want ik heb mijn ouwe gbit/n-draft router hier naatuurlijk gewoon nog) van het weekend eens uittesten.

• Cloud

Cloud

Moderatie Mobster

Misschien praten we langs elkaar heen, bij mij is het enige verschil de DMZ, maar ook zonder de DMZ had ik geen problemen met internet hoor. Ik zie wel dat ik m'n eigen router binnen het DHCP bereik heb geconfigureerd, alleen zodanig dat het een IP is wat nooit uitgedeeld zal worden.

Mijn situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Thomson TWG870   - 192.168.0.1 (standaard)
DHCP range: 192.168.0.10 - 192.168.0.254
DMZ host: 192.168.0.123

Netgear WNDR3700 - 192.168.0.123 WAN (statisch ingesteld)

Netgear WNDR3700 - 10.10.10.1 LAN (statisch ingesteld)
DHCP range: 10.10.10.10 - 10.10.10.254

Heb het LAN deel van m'n eigen router er voor de volledigheid ook nog even bij vermeld. Maar zo werkt het gewoon hoor :) Als jij je server (of een pc for that matter) een statisch IP geeft dan moet dat gewoon kunnen.

• bas-r
Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen over het waarom de statische IP's bij mij niet werkten, heb ik net met een UPC'er aan de lijn gezeten, en blijkbaar is het soms zo dat je bij 'Computers', wanneer je een statisch IP ingeeft in je computer, dan verschijnt deze bij 'computers'. Vervolgens vink je het vakje aan naast die Statische computer en klik je op 'force available', anders werkt het niet.

/EDIT: ok, bovenstaande is wat de UPC jongen me vertelde.
Volgens de handleiding van het modem doet ie dan wat anders: je maakt dan het toebedeelde IP adres weer bruikbaar voor een andere pc, dit was dus onzin.

[Voor 45% gewijzigd door bas-r op 04-11-2010 16:16]

• Cloud

Cloud

Moderatie Mobster

Ahh je zet het statisch IP via het modem? Oke dat doe ik inderdaad niet, ik vul het statische IP gewoon in in de IP-configuratie van m'n router. Hoe het met statische IPs uitgeven via het modem zit weet ik ook niet. Daar maak ik geen gebruik van :)

• rmr1
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:30
Ik heb sinds 3 dagen fiberpower internet 60 met een cisco epc 3212 modem. Ik ben naar een UPC winkel (Haarlem) geweest om het daar te bestellen en in de eerste instantie wilden ze me de draadloze router/modem meegeven,
maar het was ook geen enkel probleem om alleen een modem mee te krijgen.

Draai nu met het modem en daarachter een eigen router (Netgear WNDR 3700N)

I love the smell of jet fuel in the morning

• Lightning502
Goed voor mekaar, rmr1! Stom dat ik niet gelijk doorhad dat het echt om een router ging... Ik ga zeker een bezoekje brengen aan de upc winkel, kijken of zij het wel willen omruilen.

@Rest, met port forward en dmz-host werkt het meeste wel, maar voor sommige constructies moet je toch echt direct aan het WAN hangen anders krijg je problemen met passive/port combinaties... Dusja, hopen dat ik modem kan omruilen bij de shop. Ik laat het weten wanneer ik langs ben geweest.

• Lightning502
Ben langsgeweest in UPC winkel, en medewerker daar heeft een cisco modem geregeld. Ik heb nu dus geen last meer van die router toestanden en de speeds zijn ook beter dan voorheen (bij zelfde sources natuurlijk).

• Rossi
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-10 17:11
Lightning502 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 12:12:
Ben langsgeweest in UPC winkel, en medewerker daar heeft een cisco modem geregeld. Ik heb nu dus geen last meer van die router toestanden en de speeds zijn ook beter dan voorheen (bij zelfde sources natuurlijk).
Goed nieuws, blij dat het nu is opgelost!
Ik heb zelf sinds 2 maanden ook UPC, en wilde inderdaad ook niet een ISR maar gewoon een modem met voip. Dit heb ik voor elkaar gekregen door eerst mijn pakket met 25mb te bestellen, daar zit namelijk standaard geen draadloze modem/router bij. Toen ik het installatiepakket eenmaal binnen had en geïnstalleerd had, mijn pakket een upgrade gegeven naar 60mb (wat ik altijd al wilde) en aangezien ik de cisco al had (die tot 120mb gaat), hoefde ik geen nieuwe modem/router.
Kan ik lekker alles zelf blijven regelen en is mijn 6 maanden oude cisco-router geen weggegooid geld geworden.

Misschien een tip voor mensen die er nog over denken om UPC te gaan bestellen...

• SkyFlyer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-10 22:09
Of je krijgt gewoon een Arris modem. (die kreeg ik een paar maand geleden bij het 25 mbit abbo)

• Rossi
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-10 17:11
SkyFlyer schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:28:
Of je krijgt gewoon een Arris modem. (die kreeg ik een paar maand geleden bij het 25 mbit abbo)
Wat ik hoorde in de UPC-winkel in Arnhem, is dat die Arris-modem uitgefaseerd word. Dus daarom dacht ik dat mijn advies wel klopte. Helaas bewijs jij dus weer het tegendeel...

• Lightning502
Ja, ik denk dat de tip is:

- Ga langs de winkel en bestel daar je pakket. Geef aan dat je een normaal modem wilt en niet de wireless. Volgens mij kan dat gewoon.
- Als je geen winkel in de buurt hebt, dan online het 25mbit abbo bestellen en na ontvangst direct upgraden.

Ik heb nu ook geen last meer van verbindingen die time-outen.

[Voor 10% gewijzigd door Lightning502 op 12-12-2010 23:16]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee