Die Dark Alliance serie vind ik de naam "Baldur's Gate" niet waardig. Baldur's Gate staat bekend om zijn fantastische verhaal en party-gebaseerde tactische en uitdagende combat. Vooral die twee laatsten (tactisch en uitdagend) is afwezig in de hedendaagse party-gebaseerde RPGs (Mass Effect, Neverwinter Nights 1 & 2, Knights of the Old Republic I & II en The Witcher). De enige "recente" RPG die in de buurt kwam (en ik gespeeld heb) was wat dat betreft The Temple of Elemental Evil. Die had heerlijke turnbased gevechten, maar had helaas geen verhaal. Nul komma nul.quote:Donnas-A schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:48:
Edit: Ik bedoel wel de Dark Alliance serie he...op de Ps2. Had ik er inderdaad ff bij moeten zetten.
Ik hoop dat Bioware naar zijn roots terugkeert. Mass Effect was leuk, had een zeer sterk verhaal en prachtige interactie met partyleden (ook dat was typerend aan Baldur's Gate, de banter tussen je partyleden). Echter de side-quests waren nogal repetetief. Door dat te stellen houd ik het nog beschaafd. Verder was de combat totaal niet uitdagend of tactisch. Leuk dat zeker, maar hoe vaak heb je in Mass Effect het leven gelaten in een vuurgevecht? Is er iemand die de laatste 8 jaar een moeilijk gevecht heeft gezien in een RPG? Indien je ja denkt te antwoorden; moeilijker dan Sarevok in BG I? Moeilijker dan Kangaxx? Moeilijker dan Firkaag? Moeilijker dan Sendai? Moeilijker dan Abizigal? Ik durf stellig stellen dat dat niet het geval zal zijn.
Ik zit zelf ook uit te kijken naar Dragon Age. Ik hoop dat het een kruising wordt tussen Mass Effect, The Witcher en Baldur's Gate. In een combinatie van respectievelijk 1%, 0.5% en 98.5%. De ingesproken dialogen en filmistische ontplooiingen van het verhaal mogen gerust uit Mass Effect overgenomen worden. Hell, zelfs met het derdepersoons aanzicht kan ik leven. Maar alsjeblieft geef ons het isometrisch perspectief voor de hopelijk tactische en moeilijke gevechten, type Baldur's Gate II (en op hogere moeilijkheidsgraden type Baldur's Gate I). Verder een episch verhaal zoals in Baldur's Gate met een goede donkere sfeer (geen happy-happy world of warcraft gedoe, om maar iets te noemen). Wat dat betreft zat het bij The Witcher wel snor. De thema's waren er volwassen. Het onderscheid tussen goed en kwaad is vaag. Al bij al dus alle goede punten van Baldur's Gate overnemen, gecombineerd met volledig ingesproken dialogen, filmistische cutscenes en een donker en volwassen verhaal. En uiteraard vele interessante side-quests
Edit: Nu ik er eens over nadenk. Misschien wil ik toch liever een verhaal van het kaliber van een Planescape: Torment en de sfeer van een Fallout I
Nick The Heazk wijzigde dit bericht 21-07-2008 21:09 (28%)
Performance is a residue of good design. -- heAzk