Reg. datum: 01 december 2002
Reg. datum: 01 december 2002
Fair enough. Ik kijk even rond op de gemiddelde computerwinkel waar een non-tweaker misschien heen zou gaan om goed advies te krijgen voor een nieuwe PC en wat zie ik daar? Vrij veel PCs die toch wel als gaming systemen gebruikt kunnen worden. MyCom bijvoorbeeld heeft er al 1 van minder dan 600 euro die een snelle dual-core processor en een 8400GS heeft - daarmee speel je makkelijk Crysis in medium detail (wat er overigens nog altijd beter uit ziet dan wat er verder ook op PC of console te spelen valt), laat staan minder veeleisende games (alles dus).quote:alvi schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:58:
Je mag nog gaan pricewatchen tot je een ons weegt, dat is niet iets wat de grote massa zal doen. Dergelijke manier van pc's samenstellen vind je alleen bij een erg kleine niche (tweakers). Geen enkel normaal gezin zal op die manier een pc kopen. Zeker niet nu je in elke supermarkt bij manier van spreken naast het brood een pc kan meenemen.
En van consoles worden er natuurlijk evenveel verkocht als PC's. Oh nee, toch 'net' iets minder. Het is inderdaad een klein deel wat een echt goede gaming PC zal hebben, maar zelfs als dat maar 3-5% is, dan is dat nog relatief (in vergelijking met console platforms) een gigantische markt.quote:De markt is dus echt maar zo groot als het aantal 'enthousiast pc user'. Terwijl bij consoles elk verkocht exemplaar een potentiele game koper wordt.
Oh? Ik heb meer klachten over vastlopende games, haperende games, beschadigde DVDs en dode hardware ontvangen via mijn vrienden die op hun Xbox 360 games spelen dan diegenen die op hun PC spelen - en van die laatsten ken ik er dan nog eens meer ook. Het is zeker niet meer zo dat als je een console game koopt dat je die ook zeker weten goed gaat draaien... kijk maar naar Oblivion op de X360, The Orange Box of bij momenten Assassin's Creed op de PS3. Bij een PC kan je dan je hardware overclocken, upgraden, drivers updaten of settings omlaag zetten - met je console zit je er maar mooi - permanent - mee opgescheept.quote:Daarnaast koop je en pc en ben je nog eens niet zeker wat er wel en niet goed op gaat draaien, want het hangt van zovele dingen af. Gemakkelijk? Gebruiksvriendelijk? My ass.
...
Console= game kopen, klaar. (en dan ontspannen)
Gezien jouw lijst van 'goede' games die je hierboven had geplaatst en het feit dat jij blijkbaar geen goede aankomende PC games ziet... denk ik eerder dat de genres waar de gemiddelde PC gamer meer naartoe trekt jou gewoon niet liggen en dus in de 'extreme nerd games' categorie vallen. Als ik kijk naar toekomstige titels op de console dan is dat weer precies het tegenovergestelde van jouw beeld: ik zie enkel games die ook op PC gaan uitkomen, waarschijnlijk in superieure vorm (net zoals Assassin's Creed, Mass Effect, Gears of War, BioShock, enz.) en allerlei games in genres die vast leuk zijn voor heel veel mensen, maar mij eerlijk gezegd niet zo aanspreken.quote:Zoveel 'echte pc' games zijn er niet (meer) hoor. Behalve dan die extreme nerd games, of waarvoor je licht autistisch moet zijn om ze te willen spelen. Verouderde concepten, prut rpg telkens... Mensen willen ontspanning en PLEZIER als ze gamen (like duh)
Even kijkend naar 2008 zie ik op RTS front alleen al Codename Panzers: Cold War, Demigod, Empire: Total War, Heroes of Might & Magic Kingdoms, Sins of a Solar Empire expansion pack, Red Alert 3, Starcraft 2 & Worldshift op de planning staan. Dat zijn dan nog eens enkel de high-profile titels die sowieso wel aan gaan slaan. En we hebben het dan enkel over strategy en dus niet eens al die andere coole titels die nog komen zoals Deus Ex 3, Crysis 2, X3: Terran Conflict, Totems, Tiberium, Half Life 2: Episode 3, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, Dragon Age, Mafia 2, Thief 4, enz...
Dit is natuurlijk een kwestie van wat voor soort games je leuk vindt. Dat speelt uiteraard voor een groot deel mee met de keuze of je een spel op PC of console wilt spelen, of dat je je geld eerder uitgeeft aan een nieuwe console game dan een PC game. De veronderstelling dat 'ontspanning' en 'plezier' hetzelfde betekend voor iedereen is natuurlijk belachelijk.
Waarom heb je Vista nodig om met de console game ervaring mee te gaan op de PC? Als PC gamer heb je Vista helemaal nergens voor nodig - en kom nou niet met DirectX 10, want qua performance (in huidige games) is het slechter en qua graphics scheelt het vrijwel niets met DX9 versies. Je hebt ook geen vista-exclusive titels (behalve twee hele slechte Microsoft games genaamd Halo 2 en ... ach die andere ben ik zelfs alweer vergeten), dus daar hoef je het ook niet voor te doen.quote:En dan nog iets, als ik mee wil met de console game ervaring op de pc. (dus ook games als AC, bioshock, mass effect, enz ... spelen) dan moet ik eerst vista kopen (110 euro), dan een 8800/9600 gpu. En dan ben ik weer bezig met tweaken, prutsen, installeren, pc open, geld uitgeven...