Die gemiddeldes pleiten niet in het voordeel van je betoog. Dat wil dus zeggen dat naast de zeer goedkope meuk (wat ook zeer weinig kostte om te bouwen) ook gewoon veel kwalitatief spul is. Die 50 jaar zou ik eerder willen zien als 'groot onderhoud', nieuwbouw kost nog steeds tegen de 1000 euro per kuub, kijk maar eens hoeveel je daarvoor kan renoveren.quote:n4m3l355 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:27:
Die studies gaan uit van gemiddeldes. Dus die goed onderhouden zijn, en die minder goed onderhouden zijn de middellijn is 50 jaar. Dat houd dan ook in dat gemiddeld iedere 50 jaar een huis aan de beurt is. Dit zorgt dus ook voor een goede doorstroom in deze huizen.
Het wordt geen zorg centra inderdaad, maar er zijn genoeg tussenoplossingen. Als mensen geen trappen meer willen lopen een lift nodig hebben dan is een appartement veel praktischer dan een rijtjeshuis.quote:Met de regelgeving gaat zoiets niet op noch met de zorg centra. Die kijken naar de verhouding nieuwbouw/renovatie wat duurder is. En dan is nieuwbouw goedkoper.
Je hebt het dus over corporaties en dat zijn praktisch allemaal huurwoningen, daar gaat dit topic niet over. En zoals argo en Rukapul zeggen 'vagen' bouwbedrijven helemaal niet complete wijken weg, dat gaat altijd nog in goed overleg en conform bestemmingsplan.quote:Dat is geen populistische spraak, het is realiteit. Bouwbedrijven vagen in steden complete wijken weg en natuurlijk blijft nog wat jaren 30/50 staan maar het merendeel wordt weggeveegd. Hoeveel arbeiderswijken bestaan er nog? Dat zijn net de 30 probleemwijken waar de coorporaties mee zitten en die ze zo spoedig mogelijk wegvegen.
Ik heb er geen cijfers van, maar er wordt zeker wel meer gerenoveerd ('groot onderhoud') gedaan dan slopen en opnieuw bouwen. Zeker als het een huizenblok betreft waar je meestal niet eens de mogelijkheid hebt om 1 enkele woning te slopen.quote:Uiteraard kijkt PO wat haalbaar is, maar als er een studie wordt gedaan naar wat goedkoper is om te renoveren of nieuwbouw is onder normale omstandigheden nieuwbouw goedkoper. Iets wat je ook terugziet in de cijfers als ik me goed herinner is 80% nieuwbouw en 20% onderhoud/renovatie. Thuis kan ik daar nog wel even naar kijken.
Zoals Rukapul al zegt, kom eens met wat referenties, want die ontbreken weer zoals gewoonlijk.quote:Overigens proefschrift of niet, ik heb persoonlijk meer vertrouwen in proefschriften waar iemand met de nodige studie ervaring naar kijkt in combinatie met werkervaring dan hetgeen wat hier geschreven wordt. Dat neemt niet weg dat ik graag wat informatie deel
Het is gewoon een economische afweging, als dat huis € 1000,- kost aan hypotheek of € 600,- aan huur, dan is voor sommigen de keus snel gemaakt. Huur is een bodemloze pot waar je geld in verdwijnt, bij koop heb je aan het einde van de periode gewoon een huis wat je eigendom is.quote:Dennahz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:50:
Denk jij dat mensen zin hebben om € 1000,- per maand af te lossen voor een gewoon rijtjeshuis? Ik niet in ieder geval.
LauPro wijzigde dit bericht 10-04-2008 15:01 (0%)
Reden: laatste is beetje dubbelpost
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!