Hoofdcategorieën

Bekijk bericht in topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

moederbord
Reg. datum: 03 januari 2005

quote:
JazzySOB schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:36:
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe voeding..

Mijn huidige voeding, een Silentmaxx semi-fanless voeding van 520 watt met temperatuurgeregelde papst-fan waar ik destijds toch meer dan 200 Euro voor betaald heb, heeft het tot nu toe (drie jaar) goed gedaan. Ongeveer een half jaar geleden ondervond ik allerlei vage dingen met m'n PC waaronder vastlopers en spontane shutdowns en reboots die zich af en toe opspeelden. Omdat ik ook al een tijdje een gesis en getjirp hoorde (hoogfrequent geluid) wat uit de voeding kwam besloot ik deze maar eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.

Bleek dus dat er drie 2200 µF condensators gebarsten waren. Aan de bovenkant stonden ze bol en kwam er lichtbruine smurrie uit. Na deze vervangen te hebben deed de voeding het weer prima.
Maar afgelopen weken hoorde ik opnieuw gesis uit de voeding komen en ja hoor, nu was er ook een andere condensator geploft, deze keer kwam de smurrie er aan de onderkant uit en stond de condensator een halve centimeter hoger dan een zelfde die er naast stond!

Dit waren de laatste twee originele condensators die er nog inzaten en naast de geplofte heb ik ook maar de goede die er naast stond vervangen hoewel die niet bol stond of lekt. Blijkbaar heeft Silentmaxx toch inferieure condensators gebruikt! En dat bij een voeding van 200 Euro! Welliswaar drie jaar geleden, maar toch. Ik had er toch wel een ietsje langere levensduur van verwacht.

Na het vervangen van de twee condensators piept en sist de voeding nog steeds alsof het een lieve lust is. Ik heb nu gemerkt dat het gesis uit een grote trafo komt die op de printplaat gesoldeerd zit.
Omdat ik helemaal gek wordt van die hoogfrequente toon heb ik toch maar besloten een nieuwe voeding te gaan kopen.

Eerst zat ik naar de nieuwe Zalman ZM600-HP 600 Watt te kijken.
Maar na een paar positieve reviews gelezen te hebben viel me in deze review op dat ze -ondanks dat ze vrij positief zijn over deze voeding- niet te spreken zijn over de gebruikte condensators in de Zalman. Dit blijken condensators te zijn van de beruchte Chinese fabrikant die eerder de electronicawereld onaangenaam had verrast met slechte condensators met de foute chemische formule. Hierdoor zijn in een tijdsbestek van een jaar of vier (waar mijn oude voeding ook net inzat) vele slechte produkten op de markt gebracht zoals moederborden, ook van gerenommeerde fabrikanten als Asus, Gigabyte, MSI en nog een paar anderen. Deze borden konden allemaal na een tijdje geRMA'd worden vanwege bolle en/of lekkende condensators.

Hoewel die fabrikant nu een betere formule gebruikt, blijf ik het vreemd vinden om een nieuwe voeding te kopen met twijfelachtige condensators er in.

Uiteindelijk kom ik nu op twee voedingen uit, te weten de Seasonic M12 600 600 Watt en de Corsair HX620 620 Watt. De Corsair wordt eveneens door Seasonic gemaakt en bij beide voedingen wordt expliciet vermeld dat er hoogwaardige condensators en andere componenten worden gebruikt wat me wel aanspreekt. De prijs van de Corsair is bovendien redelijk. Ook zouden deze voedingen zeer stil zijn door het gebruik van een 12cm ADDA fan die als erg stil te boek staat.

Verder wil ik een voeding met een modulair kabelsysteem om zo de kabeltroep te verminderen en daar voldoen beide merken aan. Rest nog het voordeel dat de Corsair één grote 12cm fan heeft en de Seasonic daarnaast ook nog een klein fannetje extra heeft, die natuurlijk meer herrie gaat maken op den duur.. Dus de voorkeur gaat uit naar de Corsair en hij is op voorraad bij Salland. Hmm... ;).
Ik kan vrij weinig toevoegen aan je post op één vraag na; Waarom heb jij een 600 watt voeding nodig?

Stel je heb een Q6600 welke op 3.0 Ghz draait, je heb een SLI opstelling van twee maal een goed overgeklokte 8800GTX, vijf HD's en een paar pci kaartjes dan zal je een 600 watt voeding nodig hebben.

Volgens mij ben jij op zoek naar een 8600 GTS (als ik deze post mag geloven) als vervanging voor jouw X1950 PRO. Ik ga er vanuit dat jij ongeveer onderstaand systeem heb:

E6600 met 50% overklok (of een andere c2d cpu) (kan ook een amd cpu zijn, maximaal X2 5400+)
moederbord met 2 reepjes geheugen
2 HD's
X1950 PRO (de 8600 heeft minder stroom nodig dan de X1950)
2 dvd spelers/branders
1 pci kaartje
aantal ventilatoren

Dit systeem heeft maar 300 watt echt nodig waarvan er 19 amperres van de 12 volt moet komen. Een voeindg van minimaal 350 watt welke minimaal 23 amperes kan leveren is dan ook al voldoende. Een 600 watt voeding is voor zo'n systeem echt zeer overdreven, dat is net als een Fiat Panda met een 6 liter V12 motor met dubele turbo, dat is ook gewoon echt overdreven.

Mocht jouw systeem lijken op bovengenoemd systeem (en dan niet op preformace maar op energieverbruik) dan raad ik jou echt beide 600 watt voeindgen af. Wil je een goede modulaire voeindg dan kun je eens kijken naar de Antec NeoHE380. Deze voeindg kan 28 amperres leveren op de 12 volt, is modualir, superstil (zoals ook uit deze test blijkt) en kost veel minder dan jouw voorgestelde 600 watt voedingen.
quote:
BounceMeister schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:37:
Ik heb onderstaande 550W voeding en vraag mij af of dit gaat werken in een nieuw systeem (upgrade iP35/E6750/2GB PC6400/vier harddisks/zeven casefans) met een 320Mb 8800GTS videokaart. Er zijn namelijk twee problemen:
- Deze voeding heeft geen 6-polige PCIe aansluiting, een 8800GTS heeft dit nodig (verloopje?)
- Hij heeft 24A op de 12V lijn, volgens bv. club3d moet dat minimaal 26A zijn..

CWT-550ADP (Schijnt oem van Antec te zijn)
+3,3V32A
+5V40A
+12V24A
-12V1A
-5V0,5A
+5VSB2A
Tolerantie van deze voeding is 3%.

Hoewel ik op de 12V lijn 2A tekort kom, zijn zowel de 3,3V en de 5V lijn juist superzwaar vergeleken met een Zalman ZM600-HP welke slechts 24A per (3,3V/5V) lijn heeft. Kan deze CWT-550ADP voor problemen of schade zorgen in een nieuw systeem? Het is toch weer 100 euro voor een nieuwe voeding, terwijl ik met de huidige voeding juist erg tevreden ben (en die was ook niet goedkoop).
Jouw voeding is wat aan de oude kant. Nu haalt een computer verweg het meeste vermogen (80-95%) van de 12 volt lijn af. Daarom hebben nieuwe voedingen ook zo'n sterke en krachtige 12 volt lijn. Vroeger haalde een computer (bijv de cpu) ook veel vermogen van de 3.3 en 5 volt lijn af, daarom hebben oudere voedingen een wat sterkere 3.3 en 5 volt lijn. Jouw voeindg heeft een erg sterke 3.3 en 5 volt lijn en een redelijk sterke 12 volt lijn, puur omdat hier een paar jaar geleden vraag naar was.

Jouw systeem zal met een overklok van 50% 360 watt nodig gaan hebben. Hiervan zal er ongeveer 25 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeding welke minimaal 29 amperres kan leveren (en minimaal 400 watt is) lijkt mij dan geen slechte keuze.

Ondanks dat jouw voeding 550 watt is is hij dus niet geschikt voor jouw systeem,, puur omdat de 12 volt lijn niet erg sterk is. Als je de cpu niet gaan overklokken kan jouw voeindg jouw systeem wel aan, maar ik mag aannemen dat je met pc6400 geheugen niet van plan ben de cpu @ stock te laten draaien.

Zoals ik eerder al aangaf, een goede voeindg moet minimaal 29 amperres kunnen levren op de 12 volt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430. Deze 430 watt voeidng kan 32 amperres leveren en is daarmee voldoende voor jouw systeem. Bovendien is deze modulaire voeding ook superstil.

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Bekijk bericht
Bericht:
Quote bericht:

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: