Hoofdcategorieën

Bekijk bericht in topic: [WC]Post hier je info over koperen kachelradiator's

Reg. datum: 12 maart 2004

Ik heb tot nu toe een koperen Opel Corsa radiator en een andere koper radiator (waarvan ik niet weet uit wat voor auto hij komt) geprobeerd. Allebij hadden ze dezelfde soort lamellen als die uit het plaatje hierboven. Ze werkte op zich prima maar ik had zo het vermoeden dat de prestaties toch wat achter bleven door de gebruikte radiator. Het totale oppervlak van deze lamellen is namelijk helemaal niet zo groot, en omdat ze van buiten met tin behandeld zijn om corrosie te voorkomen is de warmte overdracht met de passerende lucht ook niet optimaal.

Sinds kort heb ik echter een aluminium Fiat Punto kachel radiator. Ik wou deze graag proberen omdat ik weet dat aluminium beter warmte over draagt aan lucht dan koper. Verder heeft deze heel veel fijne dicht bij elkaar geplaatste lamellen met een groot oppervalk waar dwars aluminium buizen doorheen lopen. Door deze buizen zit een soort schroefdraad, zoals van een kurkentrekker. Het oppervlak van deze lamellen bij elkaar is (en ik heb het zo goed als mogelijk "berekend" ;) ) ongeveer 10 keer zo groot bij grofweg dezelfde afmetingen als de Corsa radiator (ik heb al die klere lamellen geteld om een beetje accuraat te kunnen schatten). Ik had zo min of meer verwacht dat de betere warmte geleiding van koper hier niet zo belangrijk was, aangezien de rondgeleiding door de radiator door de koelvloeistof geschiedt.

De resultaten van dit aluminium beestje zijn in mijn setup met eigen gemaakt koperen blokje wel 6 graden celcius lager dan met de Opel Corsa radiator bij gelijke klok snelheid! Ik heb een Asus A7V8X-X moederbord met een 1800mhz AthlonXP die nu op 2416mhz loopt (hiervoor 2362mhz) met een voltage van 1.8volt. De temperatuur onder Full Load is max. 42 graden celcius.

Core 2 e6300 @ 3,3 gig, OCZ special ops 1024mb, Asus P5B deluxe, Sparkle geforce 7950 gt, raid 2x Seagate 250 gig 72.0010

Bekijk bericht
Bericht:
Quote bericht:

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: