Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Partitionering van Ubuntu

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Ik zit nu via een LiveCD in Ubuntu. Nu wil ik hem definitief installeren, echter vind ik het lichtelijk onduidelijk hoe precies te doen, de schijven hebben niet gewoon hun normale typenummers zoals je in Windows ziet, maar dev dit en dev dat :).

Hier een screen van het huidige scherm:
http://img501.imageshack.us/img501/4199/screenshotinstallud7.png

Ik wil mijn Ubuntu-installatie in het geselecteerde "free space". Op de andere partitie van de 80GB schijf staat Windows in NTFS. Hier in is 9,2GB gebruikt (Ubuntu geeft 8000MB aan 8)7 ).

Na wat inlezen kwam ik er achter dat ik een Swap partitie wil en een losse home partitie zodat ik Ubuntu kan reinstallen.

Hoe moet ik het nu doen op dit scherm? Er wordt ook gevraagd of het aan het eind of aan het begin moet van de schijf. Ik heb geen idee wat ik daar moet aangeven, want ik heb de beide partities praktisch tegelijk gemaakt. Weet iemand raad hoe ik Ubuntu nu correct installeer?

Beetje basic vraagjes eigenlijk, met een beetje Google'n kun je hierover veel vinden ;)

Betreft het verschil: Of Ubuntu geeft 1024-bits gebaseerde gigabytes aan (GiB) en Windows 1000-bits waarden, of Ubuntu telt de werkelijke bestandsgroottes en Windows het aantal blocks.

Kijk even hoeveel geheugen je hebt, maak een swap aan die even groot is of iets groter. Dus 'New partition' en dan type 'swap' aangeven, bijvoorbeeld 2 of 4 GB. De rest kun je voor de Linux root gebruiken ('New partition', type 'ext3', mount point '/'). Je kunt ook voor je '/home' een aparte partitie maken, da's handig als je later op een andere Linux wilt overstappen. Maak dan een root partitie van ongeveer 14 tot 18 GB. De overgebleven ruimte maak je dan ook type 'ext3', mount point '/home'.

'Aan het eind of aan het begin moet van de schijf' doet gewoon wat het zegt. Als je je swap achteraan op de schijf wilt hebben, dan kies je dat. Ik zou 'aan het begin' kiezen, dan komt ie aan het begin van de vrij ruimte, dus tegen je NTFS partitie aan geplakt. Ik zet zelf een swap graag een beetje in in de buurt van de andere partities waar veel op geschreven en gelezen wordt.

Ik heb net even wat gevonden. Ik heb nu een primaire partitie gemaakt van de geselecteerde ruimte bovenaan in de TS met mountpoint "/" (wat doet ie trouwens als mountpoint als je niks invult?) En wil nu in die partitie 2 logical partities maken (swap en home), maar ik kan die hoofdpartitie alleen editen, verder niets. Hoe maak ik binnen deze hoofdpartitie die 2 logical partities?

Edit:

Heb nu dus dit:

http://img45.imageshack.us/img45/9715/screenshotinstall1bu4.png

Volgens mij moet je niet een primaire partitie gaan aanmaken als je deze alleen als container voor logical partities nodig hebt. De partitioner maakt zelf een primaire partitie aan als je nieuwe partities als 'logical' aangeeft. Ik zou gewoon alleen primaire partities aanmaken ('t is maximaal 4, dus dat past), of alle Linux partities 'logical' aangeven, dan heb je een mooi opvolgend rijtje /dev/sdc*-nummertjes ;)

Gebruik ff gparted ipv de installer om alles aan te maken, ik weet niet zeker of de partitioner die je nu gebruikt ondersteuning biedt voor extended partitions.

Dus; druk op back tot voor de partitionering, open een terminal, doe "sudo gparted", maak je partities, ga terug naar de installer, kies opnieuw handmatige partitionering, zorg dat de mountpoints goed staan ("/" voor je root, "/home" voor je home partitie), en verder gaan.

Maak ook geen speciale "data" partitie aan, maar eerder een "home" partitie. "/home/${USER}" heeft immers mappen "Video", en "Muziek", dus je maakt beter een grote "home" partitie dan nog eens een extra "/data" partitie aan te maken oid.

Ik heb nu via gparted een extended partitie gemaakt van de gehele overgebleden ruimte

Nu ben ik via gparted bezig met de swap partitie. Moet ik deze gewoon als filesystem "linux-swap" meegeven? Of moet ik gewoon als Ext3 en dan via de installer mounten als /swap

Trouwens gparted maakt standaard ext2 ipv 3. Ik neem aan dat ik gewoon voor ext 3 moet gaan net als de installer standaard doet?

Prima zo.

Wel meteen swap aangeven, da's een stuk makkelijker. Een '/swap' bestaat trouwens niet, je mount alle swap als 'swap' wat het valt niet onder de filesystem root.

Ext3 is trouwens qua indeling gelijk aan ext2, er zitten alleen extra journaling functies bij. Je kunt ext2 dus later upgraden naar ext3 als je wilt, maar meteen goed aangeven scheelt moeite.

Dus linux-swap is hetzelfde als later "/swap"?

En home dus gewoon ook ext3 meegeven?

Klopt beide.
Je moet eindigen met drie partities: de root("/"), de /home("/home") en de swap("/swap").

De /swap hoef je niet te formatteren btw, dus wees niet verbaast als het vinkje niet wil.

En wordt zo'n homedir gauw groot? Aangezien ik muziek enzo gewoon op mn windows partities heb staan.

Ik zit namelijk even te denken hoeveel ruimte ik moet reserveren.

De hele partitie is 35,GB

Swap heb ik 8192MB gedaan, da's precies 2 * m'n RAM

Wat raden jullie aan voor de grootte van Ubuntu zelf? Ik lees dat t zelfs tot 2GB kan, maar ik weet niet wat optimaal is voor Ubuntu.

Swap zou ik persoonlijk niet zo groot maken. Ik heb zelf een swap van 500mb naast mijn 2GB geheugen en deze is meestal minder dan half vol. Mocht de swap wel vol raken dan laden je programma's op zijn meest iets slomer, dus imo is er geen risico.
Je /home worden vooral je (user-only)config bestanden ingezet, dus in principe hoeft hij niet al te groot te zijn. Er zijn echter programma's die default naar je /home schrijven en wat met beginnende Linux kennis misschien lastig te veranderen is. Neem deze dus niet te klein.

Ik zou 15GB voor je root, 19GB voor je /home en 1GB voor je /swap aanraden. Mocht je van plan zijn veel grote programma's te installeren, dan zou ik de root wat groter maken.

@hieronder
Ah, dat zit er dus achter :)
Ik gebruik geen hibernate oid op mijn desktop waardoor ik het wat zonde van mijn diskspace vind om een grote swap te maken die amper gebruikt wordt. Je moet dus zelf maar even naar je wensen kijken.

Acties: [quote]

Door: the_nowhereman

Maak je swap minimaal zo groot als je interne geheugen !
Dan kan je gebruik maken van Hybernate....... (kan handig zijn)

Verder had je 't ook al kunnen lezen in m'n post hierboven, maar 'k zal 't nog wat specificeren :)

De '/usr' map groeit meestal tot rond de 8 GB als je een redelijke selectie aan gebruiksprogramma's installeert. Daarnaast moet je voor '/var' en '/tmp' enkele GB's vrijhouden. Wat er aan andere mappen (los van '/home') overblijft is tussen 1 en 2 GB. Als je bij iedere kernel-update je oude kernels laat staan dan worden '/boot' en '/lib' langzaam aan groter. Voor de rest blijft het ruimtegebruik vrijwel hetzelfde doordat de daemons en de package manager de overbodig geraakte bestanden opruimen. Firestone zegt 10GB voor de root (oh wacht hij zit het aan te passen), dat zou ik voor een werkstation waar je veel programma's op wilt draaien iets groter maken (of je moet voor '/var' en '/tmp' losse partities maken, maar dat is meer iets voor een server).

Als je in op de andere schijf met NTFS partitie je muziekmap hebt staan en deze ook onder Linux wilt gebruiken in Amarok ofzo, dan kun je de NTFS partitie ook mounten als een submap 'Music' in je home directory, of gewoon standaard onder '/media/sdd5', maar dat je dan een symlink maakt in je home directory.

Ik dacht dat het idee juist was dat programma's op home komen, zodat die niet geherinstalled worden. Maar goed weer wat geleerd :).

1 tot 2 keer je ram lees ik overal dus ik speelde op safe zeg maar.

Waarom kies jij eigenlijk voor 19GB home als het vooral config files zijn?

Ik zit zelf te denken aan:
/ : 15
Swap: 6
Home: resterend

In je '/home' staat ook je map 'Desktop', dus komt alles daarin wat je op je bureaublad kwakt :)

Alle programma's zelf vallen dus binnen / ? Of is dat zelf kiesbaar zoals bij Windows? Zo niet dan moet ik Ubuntu niet te klein maken denk ik.

quote:
MsG schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:15:
Waarom kies jij eigenlijk voor 19GB home als het vooral config files zijn?
In mijn ervaring wordt je /home altijd voller dan verwacht. Zo heb je bvb een catch map voor je video previews welke bij mij al gauw een paar honderd MB in gebruik neemt.
Schijnbaar gebruik ik niet veel programma's aangezien mijn root altijd <5 GB blijft.

In Linux is het not done om van de gebruikelijke indeling af te wijken. Dat hoeft ook niet, want doordat je mount points hebt in plaats van schijfletters, kun je de indeling over meerdere partities uitspreiden zonder de padnamen te hoeven aanpassen. Je kunt dus prima je gebruiksprogramma's op een andere schijf zetten, maar je mount die partitie dan wel onder de juiste pad in het root filesystem ('/usr'). Zoek maar eens op '/etc/fstab' en het 'mount' commando.

Ok ik heb het nu zo gedaan:

http://img440.imageshack.us/img440/708/screenshotdevsdcgpartedov0.png

Het is uiteindelijk toch maar terugkijken of dit nou de goede indeling voor mij is geweest, is namelijk eerste keer Linux ooit.

Ik ga het nu installeren. Moet je trouwens bij Gparted binnen die extended partitie nou alvast ruimte maken voor de / of moet je juist alle andere partities aanmaken en dan is het resterende binnen die extended partitie voor de root?

quote:
MsG schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:32:
Ok ik heb het nu zo gedaan:
Moet je trouwens bij Gparted binnen die extended partitie nou alvast ruimte maken voor de / of moet je juist alle andere partities aanmaken en dan is het resterende binnen die extended partitie voor de root?
De ruimte is nu toch precies opgevuld? De Windows partitie is niet aangeraakt, dus je kunt veilig de partitietabel wegschrijven. Als het goed is zal de Ubuntu installer de swap meteen herkennen, en de andere twee partities moet je in de installer even openklikken en voor elk het mount point aangeven (dus '/' en '/home').

Ik krijg nadat de operatie al geslaagd was een error:

"Can't have a partition outside the disk!"

Is dat om dat het allemaal precies past en op bitniveau dus net te groot is?

Nou moe 8)7

Lijkt er inderdaad op dat gparted zich een bit verrekend heeft :P Misschien sluipt zo'n fout erin als je een aantal keer partities aanmaakt en weer wist, maar 't zou niet mogen maggen. Ik neem aan dat de partitietabel dus ook niet is weggeschreven, dus je kunt even afsluiten en opnieuw proberen, of kijken of de partitioner van de installer hetzelfde wel goed doet.

Nou ja hij ziet ze wel bij installer dus ik zie wel.

Heb het nu dus zo:

http://img261.imageshack.us/img261/6236/screenshotinstall2pp0.png

Hij moet alleen aan Devsdc 5 6 en 7 zitten. Ik zie bij die andere schijven al wel auto aangemaakte mounts. Klopt het zo? Of zit hij nu ook aan de andere schijven (wat niet moet)

Netjes hoor. De grote swap kan wel eens van pas komen. Mocht je root-partitie ooit te vol lopen, dan kun je bijvoorbeeld op een andere schijf een swap maken, en de bestaande swap ombouwen naar /var of zo.

Nee maar ik vraag me af of hij wel enkel iets met SDC 5 6 en 7 doet. Hoe weet ik dat de rest onaangeraakt blijft? Of geldt het puur voor de schijven waar je een vinkje bij format neer zet hij er iets mee doet? Ik zie namelijk mounts bij schijven die hij zo moet laten staan en er niet mee moet prutsen :).

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: