Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: ATX-voeding 12 volt rail combineren

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Wellicht is mijn vraag zo beantwoord, maar ik kan er niets over vinden op internet.

Namelijk: Kan de 12volt rail1 en 12volt rail2 bundelen tot 1 12volt lijn?

Op internet kom ik alleen de restrictie tegen dat de rail de specificatie niet mag overschrijven, (in dit geval een 15 ampere en 16 ampere rail)

Ik wil er een peltier mee gaan voeden, nou is het voor mij dus een raadsel of dit kan of niet?
Je zou zeggen dat de peltier van beide 'bronnen' evenveel spannen pakt?

Kan ik de 12volt rails van een voeding simpelweg tot 1 12volt draad combineren?

alvast bedankt! :)

Je kunt ze gewoon parallel zetten, dan wordt de stroom verdeeld ;)

quote:
peeter123 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 17:46:
Je kunt ze gewoon parallel zetten, dan wordt de stroom verdeeld ;)
Oke,

Zou het dus zo kunnen:

http://img180.imageshack.us/img180/4364/railtt1.jpg

Direct een elkeer knopen gaat ws wel goed, al zal de belasting waarschijnlijk niet heel 50/50 verdeeld worden. Zou dat ff in de gaten houden of de rails niet teveel van elkaar gaan afwijken, dat een opf 90% load zit te duwen en de andere op 30 ofzo.

Houd er ook rekening mee dat:
- Als dezelfde voeding voor een pc gebruik wordt dat de +12 niet overbelast gaat worden, je proc/videokaart zitten er dan ook op.
- Als dat niet zo is dat de 3.3/5v/5vstb ook voldoende belast worden.

jop, let wel op ivm met het peltier element dat er niet te veel stroom gaat lopen!

Wees nou verstandig en bouw er een zelfbouw-voeding achter ipv die van je PC te belasten. Conrad heeft ze voldoende, op marktplaats staan soms ook wel leuke zelfbouw-voedingen en niet te vergeten Ebay. Schade is immers groter als zo'n TEC je PSU de grond in trekt.

Ik zou IIG niet de voeding gebruiken die de rest van je systeem ook voed. Verder moet het in feite kunnen. Ik heb splitters waarmee je de eerdere generatie pci-e kaarten kon aansluiten op 2 molex stekkers, waarna de rails dus aan elkaar gevoegd werden. Dus ook hardware fabrikanten maken er gebruik van.

Ik weet het niet heel zeker meer maar was het niet taigan die dat soort schuifjes op zijn voedingen heeft zodat je dat kunt combineren?

In principe is de voeding ALLEEN voor de peltier bedoeld!.

Er is dus meer dan genoeg vermogen beschikbaar om de peltier te voeden.
2x een rail van respectievelijk 16A en 15A, 192 watt en 180watt
Terwijl de peltier 180watt of 360 watt is

Als de keuze op de 2e valt, word het zeer critisch of het wel gaat slagen.
En waarom zou je een 12volt voeding kopen/bouwen als je een PSU voeding hebt liggen?
Een paar dikke kabels aan de 12volt knopen en een dummyload aan de 3,3 en 5 volt hangen :)

Dat zou opzich wel gaaf zijn!, uiteraard kan je bij een dumpshop een flinke 12volt voeding kopen voor 4 of 5 tientjes.

Minimaal kan ik sowieso 180 watt van 1 rail trekken, met een maximum 372 watt van de gehele voeding

Acties: [quote]

Door: unknown_road

probleem is dat de 12v lijnen van de psu's niet exact gelijk zijn, koppel je ze aan elkaar dan zal er een stroom gaat lopen van de ene +12 naar de andere +12. ik ben ff kwijt hoe je dit kon oplossen, meeste sites uit die tijd hosten het niet meer of bestaan helemaal niet meer.

quote:
unknown_road schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:22:
koppel je ze aan elkaar dan zal er een stroom gaat lopen van de ene +12 naar de andere +12.
Ik durf er geld op in te zetten dat er voedingen die zijn die spontaan in rook op gaan, na een paar uur in rook op gaan, of hele andere spanningen gaan genereren dan 12 Volt.

Dat zal wel meevallen, de tegenkoppeling regelt de voeding gewoon terug zodat hij helemaal geen stroom levert.
Voedingen kun je aan elkaar koppelen met 2 diodes, helaas verlies je dan wel 0,7 volt als het niet meer is.
Het mooiste zou zijn om twee voedingen te hebben die je binnenin met een potmeter kunt regelen, dan kun je ten eerste de spanningsval over de diode compenseren en ten tweede kun je ze zo op elkaar afregelen dat ze beide de helft van de stroom leveren.
Er staat me ook iets bij van voedingen die extra draden hebben die naar de atx connector gaan, van die draden lezen ze de spanning uit om zo de spanningsval over de draad te compenseren, zo'n voeding kun je ook gemakkelijk aanpassen.

quote:
bobo1on1 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:42:
Dat zal wel meevallen, de tegenkoppeling regelt de voeding gewoon terug zodat hij helemaal geen stroom levert.
Voedingen kun je aan elkaar koppelen met 2 diodes, helaas verlies je dan wel 0,7 volt als het niet meer is.
Het mooiste zou zijn om twee voedingen te hebben die je binnenin met een potmeter kunt regelen, dan kun je ten eerste de spanningsval over de diode compenseren en ten tweede kun je ze zo op elkaar afregelen dat ze beide de helft van de stroom leveren.
Er staat me ook iets bij van voedingen die extra draden hebben die naar de atx connector gaan, van die draden lezen ze de spanning uit om zo de spanningsval over de draad te compenseren, zo'n voeding kun je ook gemakkelijk aanpassen.
Het probleem met de diodes kun je natuurlijk oplossen door germanium diodes te gebruiken deze hebben een spanningsval van ongeveer 250 mV. Op 11.75V moet dat TEC element wel kunnen draaien lijkt me.

offtopic:
Ah dude jij moet weer een probleem maken van 1 m :P

Veel voedingen waar op het label een gesplitte 12V staat hebbe gewoon intern maar 1 12V lijn en die kun je dus prima aan elkaar hangen.

Een TEC element gaat niet stuk naarmate het voltage veranderd. Een tec werkt al bij wijze op 1.5V, het wattage / koelvermogen zal alleen maar verbeteren naar mate het voltage hoger wordt. Een verschil van 11.75v naar 12v is in theorie 117W tov 120W.

Maar een TEC heeft ook een maximaal voltage wat je echt niet overschrijden moet, doe je dat wel maak je de TEC stuk en heb je ineens een heel stuk minder koeling. Hou je daarom altijd bij de waardes die een TEC heeft op papier.

quote:
DaWaN schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:15:
Veel voedingen waar op het label een gesplitte 12V staat hebbe gewoon intern maar 1 12V lijn en die kun je dus prima aan elkaar hangen.
Er is duidelijk een rail1 en rail2 aangegeven, ik zal morgen verder onderzoeken of dit daadwerkelijk 1 rail is.

@unknown_road, waarom zou er een stroom van 12+ naar 12+ lopen? Het potentiaalverschil van +12 naar 0 is toch veel groter?

Zoals in het plaatje aangegeven:

+12 +12 --> peltier --> 0 volt

:)

jens17: Als de 12 volts wat verschillen zal er (onder normale omstandigheden) stroom gaan lopen in verhouding met het potentiaalverschil naar de 0-volt, zoals een spanningsdeler ook werkt.

Als ik jou was zou ik het gewoon een paar uur proberen met een weerstandsbelasting ofzo, in het ergste geval blaas je dan enkel je voeding op :). Ik acht de kans vrij groot dat het gewoon werkt (mn vanwege bob's argument hierboven). Succes.

quote:
jens17 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 00:38:
[...] Er is duidelijk een rail1 en rail2 aangegeven, ik zal morgen verder onderzoeken of dit daadwerkelijk 1 rail is.

@unknown_road, waarom zou er een stroom van 12+ naar 12+ lopen? Het potentiaalverschil van +12 naar 0 is toch veel groter?

Zoals in het plaatje aangegeven: +12 +12 --> peltier --> 0 volt
Er zijn 2 mogelijkheden:

1 - Onwaarschijnlijk: Er zitten 2 onafhankelijke 12V voedingen in de unit. In dit geval zullen de 12V spanningen nooit exact hetzelfde zijn. Bij het aan elkaar koppelen (parallel schakelen) gaat er een vereffenings stroom lopen die afhankelijk is van de verschilspanning en de weerstand I = U / R.

Aangezien R bijna 0 is, is de vereffeningsstroom ook bij een heel lage verschilspanning al zeer groot. Daarom kun je voedingen nooit zomaar parallel zetten, ze moeten er speciaal op gebouwd zijn.

2 - Zeer waarschijnlijk: Er zit maar 1 12V voeding in de unit, de 2 'rails' zijn gewoon afkomstig uit dezelfde voeding. Geen probleem hier.

Ik betwijfel ten zeerste of een 360W atx voeding zijn volledige vermogen op alleen de 12V kan leveren. Het lijkt me dat je niet meer dan 15A af mag nemen op de 12V.

quote:
peeter123 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:53:
[...]
Het probleem met de diodes kun je natuurlijk oplossen door geranium diodes te gebruiken deze hebben een spanningsval van ongeveer 250 mV. Op 11.75V moet dat TEC element wel kunnen draaien lijkt me.
En die geranium diodes bloeien ook altijd erg mooi ;)

Ik denk dat je germanium bedoelde..

quote:
joopv schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 07:20:
[...]

Er zijn 2 mogelijkheden:

1 - Onwaarschijnlijk: Er zitten 2 onafhankelijke 12V voedingen in de unit. In dit geval zullen de 12V spanningen nooit exact hetzelfde zijn. Bij het aan elkaar koppelen (parallel schakelen) gaat er een vereffenings stroom lopen die afhankelijk is van de verschilspanning en de weerstand I = U / R.

Aangezien R bijna 0 is, is de vereffeningsstroom ook bij een heel lage verschilspanning al zeer groot. Daarom kun je voedingen nooit zomaar parallel zetten, ze moeten er speciaal op gebouwd zijn.

2 - Zeer waarschijnlijk: Er zit maar 1 12V voeding in de unit, de 2 'rails' zijn gewoon afkomstig uit dezelfde voeding. Geen probleem hier.

Ik betwijfel ten zeerste of een 360W atx voeding zijn volledige vermogen op alleen de 12V kan leveren. Het lijkt me dat je niet meer dan 15A af mag nemen op de 12V.
Het gehele vermogen van de voeding bedraagt 460 watt. De 360 watt is het opgetelde vermogen beide 12V rails. Namelijk 15A en 16A (31*12=360)

Om dus een conclusie te binden aan jullie antwoorden:

Als de rails fysiek aan elkaar zitten:

Los solderen, dikke kabel aan PSU naar de peltier toe en een dummyload aan de 3,3 en 5V
Het totale vermogen is nu door de 12V op te nemen, namelijk 360W

Als de rails fysiek gescheiden zijn

Kunnen er 2 situaties voordoen:
  1. Het vermogen word nagenoeg 50-50 gebalanseerd. bij een opname van 300 watt krijgt elke rail 150 watt (bij benadering, het zal nooit gelijk zijn)
  2. De zekering springt bij een te zware belasting, dit duidt erop dat er teveel van 1 rail gevraagt wordt. Als er met dat vermogen geen resultaat bereikt wordt, zal ik moeten uitwijken naar een 12V voeding bij een dumpzaak. :) Iemand hier iets op aan te merken? :)

Geen aanmerkingen, gewoon proberen. Mocht het niet werken dan heb je iig iets geleerd.

quote:
jens17 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:51:
[...]Als de rails fysiek gescheiden zijn

Kunnen er 2 situaties voordoen:
  1. Het vermogen word nagenoeg 50-50 gebalanseerd. bij een opname van 300 watt krijgt elke rail 150 watt (bij benadering, het zal nooit gelijk zijn)
  2. De zekering springt bij een te zware belasting, dit duidt erop dat er teveel van 1 rail gevraagt wordt. Als er met dat vermogen geen resultaat bereikt wordt, zal ik moeten uitwijken naar een 12V voeding bij een dumpzaak. :) Iemand hier iets op aan te merken? :)
Ja,

Er treedt zeker geen balancering op als je 2 onafhankelijke voedingen domweg parallel zet (als ze er niet speciaal voor gebouwd zijn). Reden heb ik hierboven al aangegeven,

In het gunstigste geval schakelt een van de voedingen af of springt er een zekering vanwege overbelasting, in het ongunstigste geval fikt de voeding af.

En dat nog voordat je een belasting aangesloten hebt.

je kan hem ff open maken en kijken of de 12v intern niet gewoon uit hetzelfde punt komt. als de 2 lijnen uit verschillende gele trafotjes komen zou ik ze niet aan elkaar koppelen anders is het geen probleem.

Dat is erg moeilijk te zien, ik heb al geprobeert het door te meten, de weerstand tussen de draden van beide rails is evengroot. (zegt dit wat?)

0,002 Ohm ofzo, tussen draden van hetzelfde contact, als draden van een andere rail.

Die travotjes die je bedoelt zijn daar nergens in de buur te bekennen!

quote:
peeter123 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:53:
[...]

Het probleem met de diodes kun je natuurlijk oplossen door germanium diodes te gebruiken deze hebben een spanningsval van ongeveer 250 mV. Op 11.75V moet dat TEC element wel kunnen draaien lijkt me.

offtopic:
Ah dude jij moet weer een probleem maken van 1 m :P
Dit is 1 volledig hypothetische oplossing; waar denk je zo'n dikke germanium diodes tegen redelijke prijs vandaan te halen?
Als je nou dikke Schottky diodes bedoelde>uit defecte PSU slopen>je zult ze trouwens moeten koelen.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: