Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

als je uw Vcore omhoog doet om hoger te klokken, gaan je temps dan ook sneller omhoog?

quote:
Elkristo78 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 08:46:
als je uw Vcore omhoog doet om hoger te klokken, gaan je temps dan ook sneller omhoog?
Ja.

Zou dus moeten zorgen dat Vcore (nu 1,325V voor 3,4ghz) omlaag gaat maar dan wordt hij onstabiel. Krijg ik blauwe schermen enzo.

quote:
Elkristo78 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:27:
Zou dus moeten zorgen dat Vcore (nu 1,325V voor 3,4ghz) omlaag gaat maar dan wordt hij onstabiel. Krijg ik blauwe schermen enzo.
Als ie te warm wordt wel ja. Als ie instabiel wordt bij een lager voltage en te warm wordt bij het hoge voltage, zit er niets anders op dan je clock te verlagen. Of betere koeling natuurlijk.

quote:
vincentc schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:39:
Ik heb gisteren volgend systeem gekocht:

HD4870 (ATI Radeon HD4870) ¤ 239,-¤ 239,-
SpinPoint F1 (750 GB) ¤ 75,-¤ 225,-
Mugen SCINF-1000 (478, 754, 775, 939, 940, AM2) ¤ 45,-¤ 45,-
Core 2 Quad Q9450 (4x 2666 MHz) ¤ 259,-¤ 259,-
4GB 1066-666 Reap (4096 MB)
X48-DQ6 (Intel® X48)

Na het uitpakken van het moederbord, was, aan het ontbreken van stickers en nog wat dingen, te zien dat het moederbord al was gebruikt. Hierover heb ik gebeld met Alternate en besproken dat ik zou kijken of ik de pc (met dit moederbord) aan de praat zou kunnen krijgen, en zo niet dat ik het moederbord dan kon omruilen.

Nu krijg ik na het aanzetten van de pc de foutmelding `Backup bios checksum error´ dan vervolgens ´bios image recovering´ en vervolgens reboot het systeem uit zichzelf. In het beeldscherm wordt wel aangegeven press del for bios en dergelijke maar dit werkt niet. Na de reboot krijg ik weer de zelfde foutmelingen en blijft de pc rebooten en de zelfde meldingen geven.

Ik heb al een jumper over de clr cmos gezet en de pc vervolgens 10 minuten oid uit laten staan, maar dit heeft helaas niet geholpen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Kan dit komen door iets wat ik zelf heb fout gedaan? Of kan dit alleen maar veroorzaakt zijn door de vorige eigenaar door verkeerd flashen of verkeerde bios instellingen?
Toevallig is de DQ6 variant van Gigabyte de enige variant die ook een bios recovery van CD kan doen, zie http://www.gigabyte.com.t...es_quad_bios_work_dq6.htm.

Waarschijnlijk staat in je manual wel een gedetailleerde how-to. Ik zou eens proberen of dit werkt. Mocht dit werken zou ik nog steeds even met Alternate overleggen wat voor vergoeding hier tegenover staat. Ze leveren je een gebruikt, niet werkend product dat je vervolgens zelf moet repareren, dit gaat natuurlijk niet voor dezelfde prijs als een nieuw, werkend product.
quote:
Elkristo78 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 13:32:
[...]

Bij het overclocken lijkt hij stabiel te zijn op 425x8 4,4ghz maar de temperatuur van de core's gaat richting 65à70° bij het stressen, hoe kan ik deze naar beneden krijgen? Vcore 1,325V
Dat is een flinke overclock, dus het is logisch dat je temperatuur wat hoog wordt. Wat zijn je temps op stock? Je Vcore is niet bepaald hoog, dus daar zou ik me niet zo snel druk over maken. Misschien je koeler eens opnieuw bevestigen met nieuwe koelpasta? Hoe is de airflow in je systeem? Je hebt wel een goede CPU koeler, maar als de warme lucht niet afgevoerd wordt schiet dat nog niet op.

Wat is nu eigenlijk het precieze verschil tussen een X48/X38 en een P45 behalve de pci-express die bij de P45 2x 8 ipv 2x 16 is?

http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2754,2810,2840

Is de P45 een klein broertje van de X48?

quote:
Binnetie schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:24:
Wat is nu eigenlijk het precieze verschil tussen een X48/X38 en een P45 behalve de pci-express die bij de P45 2x 8 ipv 2x 16 is?

http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2754,2810,2840

Is de P45 een klein broertje van de X48?
De P45 is inderdaad de "goedkopere" versie van de X48. Vergelijk het met een 8600GT en een 8800GTX. Zelfde familie, andere klasse.

Acties: [quote]

Door: hubris_furia

Ik ben aan het zoeken naar het verschil tussen de
GA-X48-DS4 en GA-X48-DQ6
Want behalve een stevig prijsverschil kan ik hier niet echt veel over vinden...
of zoek ik niet goed genoeg?

Wat zijn de belangrijkste verschillen? (ik wil gaan draaien in 4850 CF setup met E8400/E8500)

Zet ze even naast elkaar op de Gigabyte site, dan zou de je verschillen zo moeten zien.

Ik heb nu een GA-X38-DS4, draait fijn, stabiel, al vind ik m'n hardeschijf wat langzaam.
Daar moet ik nog eens naar kijken.

Mijn GA-X38-DS4 heeft Express Recovery, mooi dacht ik kan eindelijk eens makkelijk een image van m'n installatie maken. Ik heb op m'n 160 GB schijf 3 partities gemaakt.
Een C partitie van 40 GB, een Data partie van 40GB en een lege partitie om later eventueel Vista op te kunnen zetten. Dus ik heb nog een stuk over wat net iets groter is dan m'n C partitie. Toen ik van het weekend aan de slag ging Express Recovery tool, liep ie te zeuren dat er niet genoeg ruimte is. De ruimte die over is is iets groter dan de 40GB van m'n C schijf maar schijnbaar nog niet genoeg. Moet ik nog meer vrijhouden? 80 GB (C + D)? OF is de 10 ~ 20 MB dat ie groter is niet genoeg?

Hoe zijn de ervaringen eigenlijk met die Express Recovery tool?
Goed, of is het iets wat je maar beter links kan laten liggen?

Ik moet er niets va

Ik bedoel:

Ik moet er niets van weten. Ik gebruik acronis true image. Ik vindt dit gewoon gemakkelijk. En die gigabyte tool vindt ik zeer moeilijk in gebruik. Maar ik ga toch eventjes proberen er gebruik van te maken en wat mijn ervaring dan zal zijn zal ik wel eventjes posten.

Ik heb net mijn nieuwe pc in elkaar gezet met een X48-DQ6 moederbord. Ik wil hierbij gebruik maken van de onboard geluidskaart, alleen komt er geen geluid uit de boxen en de oordopjes.

Alles lijkt goed geinstalleerd. Geen uitroeptekens bij apparaatbeheer. Alle drivers vanaf de cd geinstalleerd. Als ik de plug van de box in de pc steek start er ook een pop up van realtek HD audio manager.

Heeft er iemand enig idee waarom ik geen geluid krijg?

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Gigabyte bordje. Was wel effe bezig met zoeken voor ik de oplossing vond. In de Realtek Audio Manager (oranje speakertje in je systray) moet je "Disable front jack detection" aanvinken. Dat vind je als je in de "Audio I/O" tab op dat tooltje klikt rechts van het woord "Analog".

he bedankt. Ik heb nu geluid. Nog niet uit elke uitgang, maar beter iets dan niets.

vDroop op een X38-DS4 is deze meer of minder dan op de P5E (gemiddeld gezien, variëerd natuurlijk)

En levert dit veel verschil bij een overklok van Q9450 van 2,66GHz naar 3,2GHz of misschien zelfs 4GHz?
(die laatste is niet zo van belang, toch vrij extreem volgens mij)

quote:
vincentc schreef op maandag 07 juli 2008 @ 20:13:
he bedankt. Ik heb nu geluid. Nog niet uit elke uitgang, maar beter iets dan niets.
Ik ben nog wel benieuwd of je nou je dat ene moederbord aan de praat hebt gekregen, of een nieuwe hebt gekregen. :)

quote:
PaddoSwam schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:55:
vDroop op een X38-DS4 is deze meer of minder dan op de P5E (gemiddeld gezien, variëerd natuurlijk)

En levert dit veel verschil bij een overklok van Q9450 van 2,66GHz naar 3,2GHz of misschien zelfs 4GHz?
(die laatste is niet zo van belang, toch vrij extreem volgens mij)
Wel mijn ex38-ds4 heeft geen al te hoge vdroop. En als ik mijn q9450 wil overclocken naar 3.2ghz dan zet ik die op 1.24375V. Met een kleine drop. Ik ga eventjes kijken hoeveel die drop nu inhoudt. Eventjes geduld :)

Ik heb bij de stock snelheid en als ik de cpu voltage instel op: 1.09375 V
Dan heb ik een drop van 0.02175V bij Idle
En een drop van 0.03775V bij Stress

Bij mijn overclock van 3.2ghz dus cpu voltage op 1.24375 V
Dan heb ik een drop van 0.01175V bij Idle
En bij stress een drop van 0.02775V

quote:
Depep schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:07:
[...]

Ik ben nog wel benieuwd of je nou je dat ene moederbord aan de praat hebt gekregen, of een nieuwe hebt gekregen. :)
Ik heb een nieuwe gekregen. En na twee keer een gebruikte meegekregen te hebben, zeer goed gecontroleerd dat dit wel een nieuwe was. En het was deze keer duidelijk een nieuwe.

Er stond trouwens ook een meisje naast me die een laptop kwam terugbrengen die ook al gebruikt bleek te zijn.

quote:
vincentc schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:09:
[...]

Ik heb een nieuwe gekregen. En na twee keer een gebruikte meegekregen te hebben, zeer goed gecontroleerd dat dit wel een nieuwe was. En het was deze keer duidelijk een nieuwe.

Er stond trouwens ook een meisje naast me die een laptop kwam terugbrengen die ook al gebruikt bleek te zijn.
Goed dat je dit meldt. Heb je ook al een shopsurvey ingevuld?
Het is uiteraard belangrijk dat mensen vooraf op hun hoede kunnen zijn.
Er zijn steeds meer online winkels die dergelijke zercom-praktijken proberen aan te gaan.

quote:
Xforce schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 08:58:
[...]

Goed dat je dit meldt. Heb je ook al een shopsurvey ingevuld?
Het is uiteraard belangrijk dat mensen vooraf op hun hoede kunnen zijn.
Er zijn steeds meer online winkels die dergelijke zercom-praktijken proberen aan te gaan.
Net gedaan.

Ik raad het overigens niet af om bij Alternate spullen te kopen, alleen controleer wel goed je spullen voor zover mogelijk. Zeker moederborden, want deze zijn in tegenstelling tot de meeste producten niet verzegeld.

En om even on topic te blijven.

Mijn X48 DQ6 en overige spullen draaien als een zonnetje. Met uitzondering van 1 BSOD vanmiddag na het inpluggen van een USB stick. Maar dit heeft zich gelukkig niet meer voor gedaan.

1 ding vraag ik mij alleen af. Op het moederbord zit een rij lampjes van groen oranje naar rood. Deze geven aan hoe zeer je processor belast wordt. Ik heb deze alleen nog maar of met alle lampjes aan zien staan (bij het aanzetten van de pc een paar seconden) of helemaal uit zien staan. Dus niks er tussen in.

Zojuist nog even getest, BattleField 2 op de achtergrond gedraaid, Full HD filmpje in windows media player en tegelijk 1 in media center gedraaid. Prestaties van de cpu's in taakbeheer bekeken en die laten duidelijk activiteit zien, maar lampjes doen niets.

quote:
vincentc schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:17:
1 ding vraag ik mij alleen af. Op het moederbord zit een rij lampjes van groen oranje naar rood. Deze geven aan hoe zeer je processor belast wordt. Ik heb deze alleen nog maar of met alle lampjes aan zien staan (bij het aanzetten van de pc een paar seconden) of helemaal uit zien staan. Dus niks er tussen in.

Zojuist nog even getest, BattleField 2 op de achtergrond gedraaid, Full HD filmpje in windows media player en tegelijk 1 in media center gedraaid. Prestaties van de cpu's in taakbeheer bekeken en die laten duidelijk activiteit zien, maar lampjes doen niets.
Je moet natuurlijk wel de software installeren die je cpu-snelheid en -spanning aanpast. Volgens mij moet je tevens nog een bios-optie aanzetten. Zie ook de handleiding.

quote:
Merovingian schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 07:31:
[...]

Je moet natuurlijk wel de software installeren die je cpu-snelheid en -spanning aanpast. Volgens mij moet je tevens nog een bios-optie aanzetten. Zie ook de handleiding.
Ja, je moet Gigabytes Dynamic Energy Saving Utility installeren..
Volgens mij zet het moederbord de multiplier automatisch op 6x (ipv 9x) als het systeem idle is.. Maar als je DES installeert dan gaat het verbruik nog wat meer omlaag.. Met DES aan duurt superpi wel een klein beetje langer.. Maar ik heb er geen last van ofzo als het aan is.

Trouwens, ik heb een Zalman 8700Cu LED (met een EX38-DS4) cooler en deze past net. Maar ik kan 1 van mijn geheugenbankjes niet meer gebruiken... Dus ik kan niet dual-channel draaien als ik wil upgraden..

quote:
Shrimp O Vis schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:17:
[...]

Ja, je moet Gigabytes Dynamic Energy Saving Utility installeren..
Volgens mij zet het moederbord de multiplier automatisch op 6x (ipv 9x) als het systeem idle is.. Maar als je DES installeert dan gaat het verbruik nog wat meer omlaag.. Met DES aan duurt superpi wel een klein beetje langer.. Maar ik heb er geen last van ofzo als het aan is.

Trouwens, ik heb een Zalman 8700Cu LED (met een EX38-DS4) cooler en deze past net. Maar ik kan 1 van mijn geheugenbankjes niet meer gebruiken... Dus ik kan niet dual-channel draaien als ik wil upgraden..
De lampjes doen het idd wel als ik deze applicatie draai.

Ik heb het zelfde probleem, ik kan geheugen bankje 1 niet gebruiken door mijn scinf 1000 cpu cooler.

Heb net nieuwe boxjes gekocht Logitech S220 (simpel 2.1 speaker setje) alleen krijg ik geen geluid uit de subwoofer.

Heeft iemand een idee hoe ik deze aan de praat krijg, ik gebruik de onboard geluidskaart van mijn X48 DQ6 moederbord? Ik zie in Realtek HD audio manager ook geen mogelijkheid voor 2.1 luidsprekers. Alleen stereo, Quad, 5.1 en 7.1.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: