Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: Televisie via de satelliet: DVB-S

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Plaat aub geen links naar software waarvan de legaliteit of legitimiteit niet geheel van duidelijk is (of de werking ervan). Ook hoef je niet te melden dat je creatief kaartjes aan het delen bent.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Ik was van plan om als ik over 12 dagen naar Engeland gaan een FreeSat HD ontvanger aan te schaffen, en dan in Nederland een schotel te kopen, zodat ik voortaan BBC HD kan kijken en ITV HD(maar af en toe beschikbaar). Volgens allerlei bronnen moet je vanuit Nederland Astra 2D kunnen bereiken, waarop Freesat zit. Zie ook onderstaand plaatje:
http://www.ses-astra.com/resources/img-archive-consumer/sharedImages/UK/0_astra_2D_L.jpg
Volgens de site zou alles zonder smartcard moeten werken, alleen moet je even een postcode invoeren voor lokale services zoals BBC Wales en dergelijken. Zijn er al meer mensen die deze constructie hebben geprobeerd; heeft iemand hier al ervaringen mee?

Meer info:
http://life.tweakers.net/...-hd-tv-via-satelliet.html
http://www.astra2d.com/freesat.htm
http://www.freesat.co.uk/

quote:
Cubiso schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:33:
Ik was van plan om als ik over 12 dagen naar Engeland gaan een FreeSat HD ontvanger aan te schaffen, en dan in Nederland een schotel te kopen, zodat ik voortaan BBC HD kan kijken en ITV HD(maar af en toe beschikbaar). Volgens allerlei bronnen moet je vanuit Nederland Astra 2D kunnen bereiken, waarop Freesat zit. Zie ook onderstaand plaatje:
[afbeelding]
Volgens de site zou alles zonder smartcard moeten werken, alleen moet je even een postcode invoeren voor lokale services zoals BBC Wales en dergelijken. Zijn er al meer mensen die deze constructie hebben geprobeerd; heeft iemand hier al ervaringen mee?

Meer info:
http://life.tweakers.net/...-hd-tv-via-satelliet.html
http://www.astra2d.com/freesat.htm
http://www.freesat.co.uk/

Voor EUR 186.25 een HD recorder is wel leuk - jammer dat ze geen hard drive versie hebben. Ik spaar nog even door naar een dreambox 800.
Ik kijk freesat met een el cheapo lidl camping ontvanger dus alles werkt zonder smartcard lijkt me. Ik heb geen postcode in kunnen stellen natuurlijk dus heb ik alle regionale BBC kanalen - kan zelf kiezen in de favorites lijst welke ik opneem (london).

Ja mensen, ik heb een keuze kunnen maken, ik ga geen selfmade dreambox maken want dat werkt gewoon niet met de software cams etc.

Ik heb een beetje rondgekeken naar wat IN is momenteel en dat is de dreambox 800 hd, echter vind ik de prijs veel te hoog voor dat je ervoor terugkrijgt.

Het gaat een Kathrein UFS 910 worden welke een betere beeldkwaliteit heeft via hdmi dan de db 800hd en misschien nog meer kan.

quote:
GranCanaria schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:50:
Ja mensen, ik heb een keuze kunnen maken, ik ga geen selfmade dreambox maken want dat werkt gewoon niet met de software cams etc.

Ik heb een beetje rondgekeken naar wat IN is momenteel en dat is de dreambox 800 hd, echter vind ik de prijs veel te hoog voor dat je ervoor terugkrijgt.

Het gaat een Kathrein UFS 910 worden welke een betere beeldkwaliteit heeft via hdmi dan de db 800hd en misschien nog meer kan.
Wat is HDMI beter dan DVI? Niets voor zover bij mij bekend.
Bij de DM 800 HD heb je een eSATA aansluiting erbij, kan weleens handig zijn.
Ik denk dat je voor de DM 800 meer alternatieve firmware versies vind dan voor de Kathrein.

quote:
remco_k schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:06:
[...]

Wat is HDMI beter dan DVI? Niets voor zover bij mij bekend.
Bij de DM 800 HD heb je een eSATA aansluiting erbij, kan weleens handig zijn.
Ik denk dat je voor de DM 800 meer alternatieve firmware versies vind dan voor de Kathrein.
Het heeft niks te maken met het feit dat er op de dm een dvi aansluiting zit en op de kathrein een hdmi, de kathrein heeft gewoon een betere beeldkwaliteit output, waarschijnlijk wat te maken net de chip.

En je hebt wel gelijk dat de dm meer alternatieve firmware heeft maar ik ga niet elke dag een andere firmware erop zetten, als eentje stabiel is en doet wat ik wil is dat genoeg.

Het enige nadeel is dat er in de kathrein gaan hd ingebouwd kan worden, deze is alleen aan te sluiten via usb. misschien is het mogelijk de hd alsnog in te bouwen dmv het kabeltje naar binnen te draaien, uiteraard weet ik niet hoe dit uitkomt met de ruimte etc.

ik zit nu een beetje rond te kijken voor een leuke schotel, waar de astra, hotbird en turksat op kan, ik heb nu een disecq motor alleen is het erg moeilijk om deze uit te richten. dat kost me uiteindelijk meer dan een schotel waar meerdere lnb's op kan.

quote:
GranCanaria schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:50:

Zelf ben ik juist (weer terug) overgestapt van een UFS-910 naar een volledige HTPC configuratie. Ik had namelijk zowel mijn HTPC als de UFS-910 in gebruik, maar miste het gemak van een complete HTPC configuratie (moest elke keer geluid en videosignaal omschakelen).

In eerste instantie maakte ik gebruik van DVB Viewer Pro en Windows XP (in combinatie met FireDTV-S2) maar heb uiteindelijk de overstap gemaakt naar Ubuntu 8.04, VDR 1.7.0 met HDTV patch (VDR-SC voor CCc*m - heb namelijk geen CAM module meer - en VDR-Xineliboutput plugin) en een TT S2-3200 (d.m.v. multiproto_plus DVB repository) in combinatie met een Wavefield T55 wokje. Tijdens het EK heb ik meerdere malen met plezier naar NED1 HD bekeken. Over het algemeen kijk ik de Engelse zenders (BBC 1 t/m 4, BBC HD, ITV 1 t/m 4, etc) en de reguliere Canal Digitaal zenders. Zelfs ITV HD kan ik zonder problemen kijken (moest wat ID-gegevens aanpassen) en mijn DisEQC config werkt zonder problemen.

Ik moet gemakshalve wel vertellen dat ik uiteindelijk wel een volledige week bezig ben geweest om alles goed draaiende te krijgen. Zo was het voor mij onmogelijk om via de CAM module Canal Digitaal te kijken. Mijn kaart werd wel gedetecteerd maar alles bleef dicht (driver bug denk ik) waardoor ik via mijn oude Phoenix lezer op COM1 met VDR-SC de boel alsnog aan de praat kreeg. Vanwege de stabiliteit (verbinding met serial viel weg bij geen gebruik en kwam niet online zonder VDR te herstarten), heb ik uiteindelijk alles werkend gemaakt in CCc*m. Channel lists heb ik gewoon van het internet afgeplukt (er is een Duitse site die wekelijks wordt geupdate).

Om mijn HTPC compleet te maken, maak ik gebruik van MMS. Hiermee kan ik zowel mijn DVD's bekijken (origineel, iso, etc), mijn Xvid/DivX/MKV/WMV collectie afspelen (via Mplayer), mijn MP3/Ogg collectie afspelen en VDR aansturen (via vdr-sxfe). Dit alles wordt aangestuurd via mijn MCE Remote en wordt afgespeeld op een Samsung 32" LCD-TV (via HDMI op 1280x720) en een Logitech 5450 speaker set (via reguliere 5.1 speaker-aansluiting).

Zelf heb ik gekeken naar de Dreambox 800. Maar sinds het Gemini fiasco (brickende 500-S recievers, goed het waren klonen maar deze actie stond mij echt niet aan), de uitstel van de 8000 en de veelste hoge prijs (¤450,-) heeft mij doen kiezen om niet voor de DB800 te gaan. Ook heb ik vernomen dat er tuner-problemen zijn met de DB800 en de levering is ronduit dramatisch.

Als je een vervanger zoekt voor de DB800, dan kun je inderdaad gaan voor de UFS-910 maar je zou ook kunnen kijken naar de IPBox 900HD (kleine broertje van de 9000HD). it-sat.nl heeft ze sinds 1-7 te koop en op denktenk.com kun je veel informatie vinden over de DGStation/IPBox ontvangers. Ik zit er aan te denken om de 900HD binnenkort aan te schaffen om het één en ander te testen :)

quote:
nwagenaar schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:05:
Mijn kaart werd wel gedetecteerd maar alles bleef dicht (driver bug denk ik)
Ook MTV? Dit had/heb ik namelijk op mijn TT S-1500: alles zwart behalve MTV en nog wat kanalen (RNN7/etalagekanaal geloof ik, iig al het niet-boeiende spul). Het is niet alleen onder Linux: onder Windows blijft ook alles behalve MTV dicht!

DM800 levering dramatisch? Ik had hem binnen 2 dagen binnen :)

quote:
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:41:
[...]
Ook MTV? Dit had/heb ik namelijk op mijn TT S-1500: alles zwart behalve MTV en nog wat kanalen (RNN7/etalagekanaal geloof ik, iig al het niet-boeiende spul). Het is niet alleen onder Linux: onder Windows blijft ook alles behalve MTV dicht!
Mijn kaart werd bij voorbaat niet dedetecteerd/gebruikt en alles bleef zwart. In combinatie met vdr-sc was het helemaal geen probleem. Alleen door een timeout werd na verloop van tijd, de verbinding met mijn seriele Phoenix reader 'uitgeschakeld' (voorbeeld: Kijk naar Top Gear op BBC3, daarna wil ik NED1 kijken. Dan kreeg ik de melding 'Kanaal niet beschikbaar') waardoor ik VDR moet killen/herstarten. Vandaar de reden dat ik dus vdr-sc gebruik in combinatie met CCc*m. Deze combinatie heeft geen enkel probleem met al mijn Canal Digitaal kanalen.

Overigens, de reden waarom diverse MTV en VH1 zenders zo lang duren, heeft te maken met de diverse PID's en CAID's die er onder hangen. Zo'n beetje elke provider heeft toegang tot deze zenders (bijvoorbeeld: CAID 0100 is voor CD, TVV en C+ FR maar ze beschikken allemaal over verschillende PID's zoals 006a, 006b, etc). Als je dus geen software hebt die die Auto PID doet, kun je inderdaad geen beeld krijgen. Maar, hier heb ik op mijn systeem en met mijn combinatie geen last van. Voorheen, met mdapi plugins als wincsc binnen ProgDVB, wel.
quote:
ScuL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:21:
DM800 levering dramatisch? Ik had hem binnen 2 dagen binnen :)
Was dit via een voor-inschrijving of heb je hem besteld in Duitsland? Want tot op heden zie ik bij diverse Nederlandse leveranciers nog steeds dat ze niet op voorraad staan en een onbekende leverdatum hebben.

Zelf heb ik van twee verschillende sat-boeren vernomen dat de nieuwe levering eind augustus of begin september zal zijn. Mede omdat er veel problemen zijn geconstateerd met de tuner. Om toch hun klanten te bedienen, willen ze de DB800 gaan oppikken in Duitsland.

Nee wel een Nederlandse leverancier. Ik zal het gaan navragen, een collega heeft hem namelijk besteld. (Gebruiken hem op 't werk) :)

quote:
nwagenaar schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:05:
[...]

Zelf ben ik juist (weer terug) overgestapt van een UFS-910 naar een volledige HTPC configuratie. Ik had namelijk zowel mijn HTPC als de UFS-910 in gebruik, maar miste het gemak van een complete HTPC configuratie (moest elke keer geluid en videosignaal omschakelen).

In eerste instantie maakte ik gebruik van DVB Viewer Pro en Windows XP (in combinatie met FireDTV-S2) maar heb uiteindelijk de overstap gemaakt naar Ubuntu 8.04, VDR 1.7.0 met HDTV patch (VDR-SC voor CCc*m - heb namelijk geen CAM module meer - en VDR-Xineliboutput plugin) en een TT S2-3200 (d.m.v. multiproto_plus DVB repository) in combinatie met een Wavefield T55 wokje. Tijdens het EK heb ik meerdere malen met plezier naar NED1 HD bekeken. Over het algemeen kijk ik de Engelse zenders (BBC 1 t/m 4, BBC HD, ITV 1 t/m 4, etc) en de reguliere Canal Digitaal zenders. Zelfs ITV HD kan ik zonder problemen kijken (moest wat ID-gegevens aanpassen) en mijn DisEQC config werkt zonder problemen.

Ik moet gemakshalve wel vertellen dat ik uiteindelijk wel een volledige week bezig ben geweest om alles goed draaiende te krijgen. Zo was het voor mij onmogelijk om via de CAM module Canal Digitaal te kijken. Mijn kaart werd wel gedetecteerd maar alles bleef dicht (driver bug denk ik) waardoor ik via mijn oude Phoenix lezer op COM1 met VDR-SC de boel alsnog aan de praat kreeg. Vanwege de stabiliteit (verbinding met serial viel weg bij geen gebruik en kwam niet online zonder VDR te herstarten), heb ik uiteindelijk alles werkend gemaakt in CCc*m. Channel lists heb ik gewoon van het internet afgeplukt (er is een Duitse site die wekelijks wordt geupdate).

Om mijn HTPC compleet te maken, maak ik gebruik van MMS. Hiermee kan ik zowel mijn DVD's bekijken (origineel, iso, etc), mijn Xvid/DivX/MKV/WMV collectie afspelen (via Mplayer), mijn MP3/Ogg collectie afspelen en VDR aansturen (via vdr-sxfe). Dit alles wordt aangestuurd via mijn MCE Remote en wordt afgespeeld op een Samsung 32" LCD-TV (via HDMI op 1280x720) en een Logitech 5450 speaker set (via reguliere 5.1 speaker-aansluiting).

Zelf heb ik gekeken naar de Dreambox 800. Maar sinds het Gemini fiasco (brickende 500-S recievers, goed het waren klonen maar deze actie stond mij echt niet aan), de uitstel van de 8000 en de veelste hoge prijs (¤450,-) heeft mij doen kiezen om niet voor de DB800 te gaan. Ook heb ik vernomen dat er tuner-problemen zijn met de DB800 en de levering is ronduit dramatisch.

Als je een vervanger zoekt voor de DB800, dan kun je inderdaad gaan voor de UFS-910 maar je zou ook kunnen kijken naar de IPBox 900HD (kleine broertje van de 9000HD). it-sat.nl heeft ze sinds 1-7 te koop en op denktenk.com kun je veel informatie vinden over de DGStation/IPBox ontvangers. Ik zit er aan te denken om de 900HD binnenkort aan te schaffen om het één en ander te testen :)
Je hebt echt een geweldige configuratie gemaakt maar dat kost mij uiteindelijk veel en veel meer dan een goede hd sat receiver.

dgstation heb ik ook naar gekeken, heb ook gelezen die dingen precies hetzelfde kunnen als een dm maar ik ga toch voor de kathrein.

Zolang de receiver maar cs ondersteund en stabiel is, de rest maakt mij niet zoveel uit.

quote:
GranCanaria schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:48:
[...]
Je hebt echt een geweldige configuratie gemaakt maar dat kost mij uiteindelijk veel en veel meer dan een goede hd sat receiver.

dgstation heb ik ook naar gekeken, heb ook gelezen die dingen precies hetzelfde kunnen als een dm maar ik ga toch voor de kathrein.

Zolang de receiver maar cs ondersteund en stabiel is, de rest maakt mij niet zoveel uit.
Muah. Het valt allemaal enorm mee hoor. Ik schat dat ik zo rond de 600,- kwijt ben geweest. Dat is dus alles compleet, incl. de TT S2-3200. Een soort gelijke configuratie zoals de Reel Lite ontvanger is vanaf 799,- meende ik.

Wat betreft de Kathrein. Het is een goede ontvanger maar hij is gewoon niet stabiel (had vaak last van vastlopers). Een ander groot gemis is ook nog eens het ontbreken van een interne HDD. Het beschikt wel over PVR mogelijkheden maar dan wel via een externe USD HDD.

De IPBox 900HD is maar 30 euro duurder (320 vs 350) en de software is veel stabieler (het is de 9000HD software), heeft volgens sommige een betere beeldverwerking en kwaliteit en een interne HDD mogelijkheid. Als ik mocht kiezen, dan zou ik voor de 900HD gaan :) Bovendien, op gebied van cs heeft de 900HD dezelfde mogelijkheden als de UFS-910.

quote:
nwagenaar schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 00:38:
[...]

Wat betreft de Kathrein. Het is een goede ontvanger maar hij is gewoon niet stabiel (had vaak last van vastlopers).
Dat moet exemplarisch zijn: het grootste voordeel van de Kathrein is juist dat hij veel stabieler is dan een Dreambox. Bij mij tenminste; als ik kan kiezen, geef mij maar een Dreambox, want die is veel sneller in de bediening, maar een UFS910 is wél veel stabieler dan een Dreambox.

quote:
jalumsx schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:59:
[...]

Dat moet exemplarisch zijn: het grootste voordeel van de Kathrein is juist dat hij veel stabieler is dan een Dreambox. Bij mij tenminste; als ik kan kiezen, geef mij maar een Dreambox, want die is veel sneller in de bediening, maar een UFS910 is wél veel stabieler dan een Dreambox.
Is gebasseerd op wat? Alternatieve firmware met prutserige plugins en cardshares?
Je dreambox is zo stabiel als de software die je erop zet (en wat je ermee doet).
Ik heb al jaren een dreambox, en ja, hij gaat/ging weleens op z'n snuitje. Maar 9 van de 10 keer kan dat gewoon herleid worden naar externe problemen met mijn netwerk, server, of de software die ik erop draai. Eenmaal die problemen te boven heb je gewoon een mooi stabiel kastje hoor.
Aan de hardware ligt het in ieder geval niet, kan ik daaruit afleiden.
Diezelfde problemen heb je ook met elk ander merk/type ontvanger als je daar met alternatieve firmware gaat werken en allerlei plugins op installeerd die 'niet ondersteund' worden door de fabrikant.

quote:
GranCanaria schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:00:
ik zit nu een beetje rond te kijken voor een leuke schotel, waar de astra, hotbird en turksat op kan, ik heb nu een disecq motor alleen is het erg moeilijk om deze uit te richten. dat kost me uiteindelijk meer dan een schotel waar meerdere lnb's op kan.
Check die Wavefrontier schotels eens. Of is de grote uitvoering niet groot genoeg voor Turksat?

Hotbird en Turksat is een beetje ver uit elkaar, je kan beter een aparte schotel voor de Turksat nemen.

Gisteravond mijn Philips 7121 besteld. de HD decoder van Philips voor de satelliet. Ik weet dat er bugs in zitten, maar ben benieuwd naar Discovery HD en Nederland HD, hoe dat er uit ziet. Vind 720P materiaal er altijd mooi uitzien, dus ben ben benieuwd,

quote:
remco_k schreef op zondag 06 juli 2008 @ 10:21:
[...]
Is gebasseerd op wat? Alternatieve firmware met prutserige plugins en cardshares?
Je dreambox is zo stabiel als de software die je erop zet (en wat je ermee doet).
Ik heb al jaren een dreambox, en ja, hij gaat/ging weleens op z'n snuitje. Maar 9 van de 10 keer kan dat gewoon herleid worden naar externe problemen met mijn netwerk, server, of de software die ik erop draai. Eenmaal die problemen te boven heb je gewoon een mooi stabiel kastje hoor.
Aan de hardware ligt het in ieder geval niet, kan ik daaruit afleiden.
Diezelfde problemen heb je ook met elk ander merk/type ontvanger als je daar met alternatieve firmware gaat werken en allerlei plugins op installeerd die 'niet ondersteund' worden door de fabrikant.
Even over mijn Kathrein UFS-910, ik heb last gehad van hangers met zowel de originele als de alternatieve firmware. In beide gevallen kon het zijn dat hij dagen zonder problemen liep maar dat hij vervolgens wel elk uur ging hangen. Uiteindelijk bleek dit een feature te zijn dat hij vastloopt bij een slecht signaal (iets wat ik niet kon beamen, maar het bleek dat hij problemen had met een locken van een specifieke transponder), niet iets wat duidt op goede software. Ook de beroemde EPG-STOP melding laat duiden dat de software voor de Kathrein niet echt stabiel is. Zodra er een vreemde EPG informatie naar voren kwam, hing hij dus ook.

Aangezien dat de Enigma2 is gemaakt voor de UFS-910, hoop ik dat deze problemen binnenkort tot het verleden zal horen.

Wat betreft de Dreambox, ondanks de onofficiele images heb ik in het verleden veel problemen gehad met mijn 500S. Zo is onder andere mijn voeding naar de knoppen gegaan en bij te veel warmte liep mijn Dreamdoos gewoon vast. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan de voeding en gelukkig is dit allemaal vervangen. Maar ook gezien de laatste feature van DMM waarbij het clone materiaal liet bricken door een nieuwe driver, kijk ik met een misplaatst gevoel naar de producten van DMM.

Dit gevoel bleek niet geheel misplaatst met de DB800. Er zijn problemen geconstateerd met de tuners, alle tuners hebben een hobby soldeerpunt en dit lijkt bij diverse personen tot problemen te komen. Ook is het een bekend probleem dat de DB800 vastloopt door een warmte probleem (je zou denken dat ze hier wel geleerd hebben bij de voorgaande edities van hun materiaal) en bij een hanger moet je dus de ontvanger voor een lange periode uitschakelen alvorens je hem weer aan kan zetten (kan het gevolg zijn van het warmte probleem). Sorry, maar dit soort problemen verwacht je niet bij een ontvanger van ong. 450 Euro. Diverse personen proberen hun DB800 te verkopen en hopen dat in september de tweede revisie van de ontvanger beschikbaar zal zijn.

quote:
nwagenaar schreef op maandag 07 juli 2008 @ 07:58:
[...]
Zo is onder andere mijn voeding naar de knoppen gegaan en bij te veel warmte liep mijn Dreamdoos gewoon vast. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan de voeding en gelukkig is dit allemaal vervangen.
...
Je hebt gelijk, ik vergeet soms dat ik op voorhand mijn 7025 heb gemodificeerd.
Ik heb er actieve cooling in gebouwd (aan de zijkant, 2x stille CPU fan in serie (=nog stiller) op de 12V lijn).
Mijn 7025 blijft (als hij aan en uitstaat) veeeel koeler dan m'n Ziggo DVB-C ontvanger die uitstaat. En dan staat die Ziggo ontvanger -op- m'n dreambox...
De 7025 word in bedrijf handwarm aan de buitenkant.

Voedingen zijn inderdaad een hekel punt (geweest) bij verschillende modellen, maar gelukkig is DM daar verder ook niet moeilijk over en word je voeding gewoon omgeruild voor een betere variant. Nadeel is dat je het wel moet regelen en dat je zulke (domme) storingen (ook het warmte probleem) niet hoeft te verwachten in een DB.

Maareuh, lees ik nou dat Enigma2 (die ook voor DM7025 is gemaakt) ook voor die Kathrijn ontvangers is? Of hebben we het dan over een andere Enigma2?
Kan je dan wel gewoon alternatieve images zoals LT-Image (draai ik) of Gemini gebruiken?

quote:
remco_k schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:15:
[...]
Je hebt gelijk, ik vergeet soms dat ik op voorhand mijn 7025 heb gemodificeerd.
Ik heb er actieve cooling in gebouwd (aan de zijkant, 2x stille CPU fan in serie (=nog stiller) op de 12V lijn).
Mijn 7025 blijft (als hij aan en uitstaat) veeeel koeler dan m'n Ziggo DVB-C ontvanger die uitstaat. En dan staat die Ziggo ontvanger -op- m'n dreambox...
De 7025 word in bedrijf handwarm aan de buitenkant.

Voedingen zijn inderdaad een hekel punt (geweest) bij verschillende modellen, maar gelukkig is DM daar verder ook niet moeilijk over en word je voeding gewoon omgeruild voor een betere variant. Nadeel is dat je het wel moet regelen en dat je zulke (domme) storingen (ook het warmte probleem) niet hoeft te verwachten in een DB.
Voedingen en warmte is nog steeds een heikel punt, inclusief de huidige DB800. Je zou ondertussen bedenken dat DMM zou hebben geleerd van hun vorige fouten, niks is dus minder waar! Ik zal eerlijk zijn, de Dreambox is een mooi apparaat maar de fouten in de hardware is gewoon knullig. Zeker in combinatie met de prijs, ondanks een goede en vaak correcte service afhandeling.

Ik heb in het verleden de keuze gemaakt voor de DGStation/IPBox ontvangers. Qua hardware is er niks aan de hand. Deze boxen zijn super stabiel. Software technisch mankeerde het één en ander, maar sinds de introductie van de Enigma voor deze apparaten heb ik zeer weinig problemen vernomen. Dit is ook de reden waarom ik de DGStation/IPBox ontvangers (200/250/400 modellen) vaak aanbeveel bij familie, vrienden en kennissen. Voor een behoorlijk bedrag minder heb je - in combinatie met Enigma - een super ontvanger met dezelfde mogelijkheden als de Dreambox serie.
quote:
Maareuh, lees ik nou dat Enigma2 (die ook voor DM7025 is gemaakt) ook voor die Kathrijn ontvangers is? Of hebben we het dan over een andere Enigma2?
Kan je dan wel gewoon alternatieve images zoals LT-Image (draai ik) of Gemini gebruiken?
Sinds kort is er een POC (Proof of concept) van de Enigma2 voor de Kathrein verschenen. Deze POC is uitgebracht om aan te tonen dat Enigma2 te draaien is op een UFS-910. Niet alles wordt ondersteund, zo is alleen FTA te gebruiken en de softcams draaien (nog) niet. Maar ik denk dat dit niet zo heel erg lang op zich laat wachten.

Ik heb afgelopen weekend een IPBox 900HD besteld. De prijs was ¤ 350,- maar kreeg vandaag het mailtje dat de prijs naar beneden was gegaan naar ¤ 320,- en dat ik daardoor nog ¤ 30,- terug zou krijgen. Als het goed is, komt hij morgen binnen bij de leverancier en heb ik hem aankomende woensdag in mijn bezit. :)

Via de Duitse ABCom site is vernomen dat de ontwikkeling van de Enigma2 voor de IPBox 900HD/9000HD in volle gang is en dat ze verwachten dat het zo rond september uit zal komen! Ik ben benieuwd, tot die tijd ga ik mooi spelen met de 900HD. Ik heb zeer goede verhalen vernomen van zijn grote broertje en intern en software technisch gezien is het dus dezelfde apparaat. Alleen het verschil, single tuner en de prijs :) Zodra ik meer weet, zal ik een (kleine) review posten van deze ontvanger!

Sinds enkele dagen heb ik mijn ABCom IPBox 900HD ontvanger in mijn bezit. En zoals beloofd, zou ik een (kleine) review plaatsen:

Ontvanger en afstandsbediening

Bij de ontvangst van mijn ontvanger, heb ik hem direct uitgepakt om te kijken hoe de ontvanger eruit ziet. Ik heb gekozen voor de Zilver edition, mede omdat mijn andere componenten ook Zilver zijn.

De eerste indruk van de ontvanger is erg goed. Hij is zeer netjes afgewerkt en heeft dezelfde grote als de DGStation Mutant 200S. Hij ziet er zeer degelijk uit, alleen het kapje voor de CI-sloten (geen smartcard reader!) is plastic en wordt dicht gedaan via een klein magneetje en dat leek mij niet echt degelijk genoeg. Uiteindelijk bleek dit correct, bij een aantal keren het klepje open en dicht doen liet het magneetje los. Een klein beetje lijm heeft dit probleem vervolgens verholpen :-) De achterkant is voorzien van genoeg aansluitingen op gebied van beeld output. HDMI, Scart, RGB Component en YPbPr Component zijn aanwezig. Verder is er een S/PDIF voor geluid, E-SATA + voor externe SATA mogelijheid, een selfpowered USB (voor het aansluiten voor een Externe harddisk en voor de upgrade via een USB Flashdisk), Ethernet (10/100Mbit) en RS-232C COMport (recovery en kan gebruikt worden voor een externe smartcard reader). Uiteraard mag de stroomaansluiting niet ontbreken.

Vervolgens de afstandsbediening uitgepakt. Dit is een zeer goede upgrade van de voormalige DGStation/ABcom afstandsbedieningen! De voorgaande remotes zagen er cheap uit, het klepje van de batterijen sloot niet goed en de knoppen zijn zeer ruim. Deze problematiek heb ik dus niet met de huidige ontvanger! Simpelweg, het is een sturdy remote (die een klein beetje zwaar aanvoelt) met een duidelijke knoplayout en knopaanduidingen. Desondondanks ligt hij lekker in de hand en hij kan gebruikt worden voor zowel de TV als de ontvanger.

Zover de ontvanger. Nu maar eens mijn mening over de software en het gebruik ;)

De software en het gebruik

Ik had van te voren al de laatste ABCom image gedownload (release 7423 van 26-06-2008) maar dit hoefde ik niet te doen. De ontvanger bleek al voorzien van de laatste versie. Het opstarten van de ontvanger duurt wel lang, circa 30 seconden alvorens ik beeld zie. Vervolgens de wizard doorlopen en ingesteld voor mijn T55 configuratie (Diseqc 1.0 met A t/m D). Uiteraard direct gescanned, totale scan op 4 sats duurde een 30-tal minuten. Dit komt overeen met mijn ervaringen met andere ontvangers en mijn HTPC systeem.

Aangezien het een ABCom image betreft, zit er dus ook een WEBIF mogelijkheid op. Via deze WEBIF mogelijkheid heb ik de SF-Team addon geinstalleerd zodat ik een extra-tal mogelijkheden heb zoals de softcam mgcamd. Dit verliep allemaal zonder problemen en binnen notime had ik via mgcamd een verbinding naar mijn Canal Digitaal kaartje :)

Zoals bij een scan op andere ontvangers, staat dus alles door elkaar. Via het programma Relook PCEditor heb ik de scan-sessie ingeladen en de Nederlandse zenders op volgorde gezet en vervolgens weer opnieuw ingeladen. Bij een eerste check van mijn zenderlijst, zag ik de Canal Digitaal HD en TV Vlaanderen zenders (één, Kanvas en Action Now! worden gedeeld met CD) er niet bij staan. Bij een controle van de transponders, bleken de instellingen niet goed te staan (FEC en type - lees DVB-S2 - stonden niet goed ingesteld op diverse Astra 23.5 transponders en de nieuwe TVV transponder zat er niet in). Dit ik heb kunnen aanpassen op de ontvanger zelf. Na een handmatige scan kwamen ze zonder problemen wel naar voren!

De software is behoorlijk vlot en alles reageerd behoorlijk snel. Zappen gaat zonder problemen en heb tot op heden geen vastloper gehad. Alleen jammer dat de EPG maar twee uur inleest, het lijkt alsof Mediahighway EPG niet wordt ondersteund. Hierdoor krijg ik dus maximaal twee uur te zien. Beetje problematisch als je dus programma's wilt opnemen die buiten deze twee uur valt. Ook heb ik de PiP mogelijkheden getest, en waarempel dit lijkt dus ook gewoon te werken! Algemene indruk van de software is dus verder goed. Alles is logisch ingedeeld en de relevante zaken zijn aanwezig.

Ondanks dat de receiver DivX zou moeten kunnen afspelen en zou moeten beschikken over streaming mogelijkheden (staat immers aangegeven bij de specs van de ontvanger) is dit dus NIET het geval. Dit werkt nog niet. Wat wel werkt is MP3's, de MP3 plugin liep vast bij het opstarten. Dit lijkt een bug te zijn in de software en wordt met de volgende update verholpen.

Beelkwaliteit

Ik heb als vergelijking mijn ervaringen met mijn HTPC (VDR 1.7.0 met libxineoutput) en Kathrein UFS-910 gepakt (laatste firmware). Ik heb zowel de beeldkwaliteit van normaal SD als HDTV meegenomen. In alle drie de gevallen maak ik gebruik van mijn aangeschafte HDMI kabel (noname) en stond mijn scherm ingesteld op 1080i op 50Hz op een LCD-TV van Samsung (HDReady). Ik zit er zo 2M tot 3M er vanaf (afhankelijk van de plaats waar ik zit. 2M is vanaf de bank 3M vanaf mijn computer gedeelte).

Kort door de bocht, de beeldkwaliteit van de DVB-S en DVB-S2 zenders zijn zeer goed. Persoonlijk vond ik de kleuren van de 900HD een stuk beter op zowel normaal DVB-S als DVB-S2. Ik heb geen artefacts gezien - is natuurlijk ook afhankelijk van de zender doorvoer - en alles zag er duidelijk uit. Geen wazig beeld oid. De HDTV zenders zijn echt subliem en zag er zeer strak uit. Het beeld lijkt beter te zijn dan de UFS-910 (ervaarde wat wazigheden op bijvoorbeeld NED 1 HD) en veel beter dan op de VDR configuratie (ook wel logisch omdat het software-based H264 decoding is).

Timeshifting en opnames

Ik had eerder aangegeven dat de ABcom IPBox 900HD de mogelijkheid voor een interne harddisk. Dit is dus niet waar - oude informatie - en dus moet je werken via een E-SATA of Externe USB HDD werken. Ik had nog een 250GB WD externe USB HDD liggen en die heb ik gebruikt voor zaken als timeshift of opnames.

De timeshift werkt zonder problemen op zowel FTA als encrypted kanelen (getest met BVN en encrypted channel op dezelfde transponder). Pauzeren, Spelen, vooruit spelen, achteruit spoelen, etc alles werkt zoals het moet. Geen hangers en het doet wat het moet doen!

Opnames is ook geen probleem. Via de EPG kun je hem instellen - alleen dus maar 2 uur in de toekomst - en vervolgens begint hij met opnemen. Ik heb vervolgens getest of ik op dezelfde transponder ook een zender kon kijken (zowel DVB-S als DVB-S2). Ook dit verliep zonder problemen! Vervolgens geprobeerd om op twee zenders een opname te zetten (zelfde transponder, het is immers een single-tuner) en vervolgens een andere zender kijken. Twee DVB-S2 zenders was problematisch. Mede omdat de USB verbinding traag is en de data doorvoer kon dus niet vlot genoeg verlopen voor de opname. Ik denk dat een e-Sata schijf dit beter gaat doen :) Ga ik in de toekomst nog een keer testen.

conclusie

In kort bij deze mijn voor- en nadelen:

+ Ontvanger en remote zien er degelijk en strak uit!
+ Software lijkt zonder problemen te werken en reageerd vlot!
+ Timeshift, PIP en opnames via externe USB hdd werkt!
+ Beeldkwaliteit is gewoon super!

- MP3, DivX en streaming werkt (nog) niet!
- Geen interne HDD voor opnames!
- Transponder gegevens verouderd en moet handmatig aangepast worden!
- Geen smartcard, alleen CI!

Kortom. Voor de prijs (¤ 325 incl. verzendkosten) is zeer degelijke en stabiele ontvanger. De software is nog niet volledig (zowel op gebied van streaming, etc als op gebied van transponder data) maar het functioneerd wel als je kijkt op gebeid van receiver met PVR mogelijkheden. In mijn ogen een geduchte concurrent voor de UFS-910 (iets te instabiel tijdens mijn gebruik en GUI was gewoon traag) en de Dreambox 800HD (¤ 100,- duurder en heeft als toegevoegde waarde alleen Enigma2 en CCcam)

Enigma2 is in ontwikkeling en komt uit voor deze receiver. Dan denk ik dat ie qua functionaliteit dan op hetzelfde niveau zit als de Dreambox 800HD (minus de CCcam softcam).

quote:
nwagenaar schreef op zondag 13 juli 2008 @ 17:58:
...
Hij ziet er zeer degelijk uit, alleen het kapje voor de CI-sloten (geen smartcard reader!) is plastic en wordt dicht gedaan via een klein magneetje en dat leek mij niet echt degelijk genoeg.
...
Dan denk ik dat ie qua functionaliteit dan op hetzelfde niveau zit als de Dreambox 800HD (minus de CCcam softcam).
Allereerst dank voor deze review.
Je noemt het ontbreken van een smartcard-reader en het ontbreken van een softcam. Dit zijn 2 punten, maar voor de meeste gebruikers van een Dreambox wel 2 essentiële!
Bij deze ABCom ontvanger stop je dus niet even een abonnement-kaartje in een box, waarna je overal in huis kunt kijken! Dat maakt een Dreambox juist zo speciaal. Het wordt mij echter niet helemaal duidelijk wat de ABCom nu zo speciaal maakt. :)

quote:
Beuzelarij schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:08:
[...]
Allereerst dank voor deze review.
Je noemt het ontbreken van een smartcard-reader en het ontbreken van een softcam. Dit zijn 2 punten, maar voor de meeste gebruikers van een Dreambox wel 2 essentiële!
Bij deze ABCom ontvanger stop je dus niet even een abonnement-kaartje in een box, waarna je overal in huis kunt kijken! Dat maakt een Dreambox juist zo speciaal. Het wordt mij echter niet helemaal duidelijk wat de ABCom nu zo speciaal maakt. :)
Misschien toch even iets beter lezen ;) Het is inderdaad correct dat er alleen CI-sloten inzitten. Maar, via de externe COM-port of USB-port is het mogelijk om een externe USB/Seriele smartcard reader aan te sluiten en deze aan te spreken via bijvoorbeeld NewCS. Dit heb ik niet getest, maar via verschillende bronnen heb ik vernomen dat dit geen probleem moet zijn.

Verder, op de ABCom 900HD is het mogelijk om een softcam te draaien in de vorm van mgcamd wat via verschillende protocollen een verbinding kan maken naar je interne cardserver (zelf maak ik gebruik van NewCS omdat ik ook een ontvanger heb staan in de slaapkamer en een VDR HTPC in mijn woonkamer) en ik heb dus een newcamd verbinding naar mijn kaartje. Dit werkt perfect en zonder hickups.

Het enige wat ontbreekt is de softcam CCcam. Maar als je kijk naar intern sharen dan is mgcamd meer dan voldoende! ;)

En dan is de vraag, als je een ontvanger wilt met PVR mogelijkheden die zowel DVB-S als DVB-S2 aankan is de ABCom IPBox 900HD goed? Dan zeg ik dus ja! Is de ABCom IPBox 900HD geschikt voor educatieve doeleinden? Dan zeg ik dus ja, maar bepaalde zaken (ten opzichte van een Dreambox receiver) zijn niet aanwezig omdat er sprake is van een ander platform (zowel op hard- als software).

Een Dreambox fanaat zal het ontbreken van de diverse softcams en Enigma2 zien als een aanzienlijk punt en daardoor de ontvanger links laten liggen en dit aangeven als punten waarom de ontvanger slecht is. Ik zie hem meer als een alternatief voor de Dreambox 800HD en een concurrent voor de Kathrein UFS-910.

En laten wij even eerlijke zijn, de 900HD is 100 Euro goedkoper dan de Dreambox. Dus dan is het eigenlijk appelen met peren vergelijken.

quote:
nwagenaar schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:47:
Misschien toch even iets beter lezen ;)
...
Het enige wat ontbreekt is de softcam CCcam. Maar als je kijk naar intern sharen dan is mgcamd meer dan voldoende ;)
Ik had inderdaad over de zin met mgcamd heen gelezen. Daardoor verkeerde ik in de veronderstelling dat er überhaupt geen softcam gebruikt zou kunnen worden.

quote:
Beuzelarij schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:55:
[...]
Ik had inderdaad over de zin met mgcamd heen gelezen. Daardoor verkeerde ik in de veronderstelling dat er überhaupt geen softcam gebruikt zou kunnen worden.
Maakt niet uit! Ik dacht even dit recht te zetten alvorens er verkeerde conclusies worden getrokken! ;)

Maar uhm, ik ben op dit moment echt tevreden met mijn 900HD. Een echte verademing ten opzichte van mijn huidige Kathrein UFS-910. Ik heb de knoop doorgehakt, mijn Kahtrein doe ik weg en de 900HD komt ter vervanging van mijn UFS-910 op mijn slaapkamer :*)