Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Het wordt echt tijd dat de mini eens wordt geupdate.

quote:
Niek1616 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:59:
Het wordt echt tijd dat de mini eens wordt geupdate.
Apple heeft nog teveel restjes die eerst op moeten :).

Welke restjes dan? Hoelang blijft Intel die verouderde mobo's en cpu's leveren vraag ik me af? De behuizing etc. hoeft dan niet 'op' gemaakt te worden, toch?

Acties: [quote]

Door: Kapitein Prozac

Ik neem aan dat Apple al betaald heeft voor die verouderde mobo's en cpu's dus die voorraad moet eerst op.

Ik betwijfel dat het een voorraadissue is. Grote bedrijven gebruiken complexe ERP-oplossingen waarmee o.a. (automatisch) bepaald kan worden wat (en hoeveel) ingekocht moet worden en waarmee (automatisch) bestellingen gedaan worden.

Een reden die meer voor de hand ligt is dat Apple veel liever apparatuur uit het duurdere segment verkoopt (= meer ¤). Iemand die een (te) dure monitor heeft staan en toch meer performance wil hebben is minder geneigd om een iMac te kopen en kan zo dus (indien het budget het toelaat) verleid worden tot de aanschaf van een Mac Pro.

Het lijkt mij naif om te denken dat een electronica gigant als Apple haar beleid laat afhangen van "restjes". Daar hebben ze altijd nog de "refurb" afdeling voor of desnoods bewaren ze ze voor garantie gevallen.

Of ze worden tegen dumpprijzen aangeboden op uni campussen in de VS (zoals destijds de iBook G4 voor 600 dollar incl gratis ipod video) bij de introductie van de MacBook.

Ik denk dat Apple haar klandizie kent: er zijn mensen bij die 900 dollar betalen voor 4gb ram. Dat gezegd hebbende past de mini prima in de strategie als "laagste en goedkoopste" zonder dat de klanten van Apple (behalve wij tweakers dan) verontwaardigd zijn over de oude meuk die ze tegen hoge prijzen aanbieden.

In de wereld van de Apple clientele is 1,87GHz anno zomer 2008 helemaal niet absurd, maar een gevolg uit de lagere prijs.

offtopic:
Je ziet ook veel verontwaardiging over het feit dat de MacBook Pro dezelfde 2,4GHz processoren heeft als de MacBook. "Ik koop toch een Pro, waarom is die niet 2x zo snel?"

Zijn ze ook niet pas begonnen met het redesignen van de Mini (begin dit jaar dacht ik)? Het lijkt me dat er wat tijd overheen gaat eer het produkt helemaal klaar is.

quote:
Kapitein Prozac schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:21:
Zijn ze ook niet pas begonnen met het redesignen van de Mini (begin dit jaar dacht ik)? Het lijkt me dat er wat tijd overheen gaat eer het produkt helemaal klaar is.
Dat weet je nooit bij Apple. Als je daar wat over gehoord hebt zijn het vaak (fake) rumours.

Nou ja, dan zegt mijn glazen bol dat de geupdate Mini ergens in augustus uitkomt :)

Iemand anders nog gefundeerde opmerkingen mbt een mini update ?

quote:
Jungian schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:43:
Ik betwijfel dat het een voorraadissue is. Grote bedrijven gebruiken complexe ERP-oplossingen waarmee o.a. (automatisch) bepaald kan worden wat (en hoeveel) ingekocht moet worden en waarmee (automatisch) bestellingen gedaan worden.

Een reden die meer voor de hand ligt is dat Apple veel liever apparatuur uit het duurdere segment verkoopt (= meer ¤). Iemand die een (te) dure monitor heeft staan en toch meer performance wil hebben is minder geneigd om een iMac te kopen en kan zo dus (indien het budget het toelaat) verleid worden tot de aanschaf van een Mac Pro.
Zelfs met complexe ERP oplossingen kun je niets als het product gewoon niet op voorraad is, of dat er wat gebeurt met de zeecontainer die onderweg is ;). Wat betreft het verkoopverhaal heb je ook niet echt gelijk...
Mensen zoeken of naar een goedkopere Mac (mini of iMac) óf een veel duurdere iMac of MacPro. Meestal stappen ze niet zo makkelijk over van de mini naar de Pro ;)

quote:
Rox_NL schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:14:
Zelfs met complexe ERP oplossingen kun je niets als het product gewoon niet op voorraad is, of dat er wat gebeurt met de zeecontainer die onderweg is ;).
Een zeecontainer die onderweg verdwijnt heeft Apple niets mee maken (dat is een probleem voor de leverancier). Daarnaast gaat het voor zover ik weet over een voorraadoverschot, alhoewel Apple wel z'n best doet de enige overgebleven leverancier van deze meuk te worden (kunstmatig tekort aan onderdelen, aangezien het bijna niet meer geproduceerd wordt).
quote:
Wat betreft het verkoopverhaal heb je ook niet echt gelijk...
Mensen zoeken of naar een goedkopere Mac (mini of iMac) óf een veel duurdere iMac of MacPro. Meestal stappen ze niet zo makkelijk over van de mini naar de Pro ;)
Als je een monitor hebt staan van een paar honderd euro denk je wel twee keer na voordat je een iMac koopt. Het kunstmatige performanceverschil tussen een iMac en een Mac Mini komt Apple daarom zeer gunstig uit.

De Mini blijkt een van de minst winstgevende producten voor Apple te zijn. (Dit heb ik ergens gelezen, maar kan de bron even niet achterhalen.) Ik hoop dat Apple de Mini wel blijft doorontwikkelen, want het is een prachtig entry-model en volgens mij ook een sterk strategisch product gezien de lage prijs. Als Apple marktaandeel wil blijven pakken, is het niet verstandig om dit model eruit te gooien.

Zover ik het voor kan mezelf bekijken en om me heen kijk, schaffen veel mensen een mini aan om "te kijken of MacOS wat voor ze is". Het is een mindere smak geld dan een macbook, maar voldoende voor je dagelijkse taken. Als je die Mini als keuze eruit gooit, vinden veel mensen de financiële stap te groot misschien, instapmodellen blijven toch altijd wel gewild. ja 2e hands blijven ze wel hun waarde behouden, maar je wil niet met iets opgescheept zitten waar je niet mee overweg kan.

Wil niet zeggen dat er geen overhaul nodig is voor het beestje natuurlijk ;) En een instappc die je aan je bestaande spullen kan knopen is nooit teveel in mijn ogen ;)

quote:
Meldor schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:08:
De Mini blijkt een van de minst winstgevende producten voor Apple te zijn.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als het al zo is, dan komt dat doordat ze de Mini stelselmatig te laag uitrusten, vanuit de angst dat de verkoop ten koste van duurdere modellen gaat. Zodoende is elke update een teleurstelling, waardoor ik in elk geval steeds denk: nog maar even wachten op de volgende update... die dan telkens enorm laat komt.
quote:
Als Apple marktaandeel wil blijven pakken, is het niet verstandig om dit model eruit te gooien.
Ik denk het ook, maar als ze echt marktaandeel willen pakken, moeten ze de Mini veel agressiever in de markt zetten. Niet op zo'n slappe manier als nu, als het onbelangrijke onderdeurtje waar ze eigenlijk geen zin in hebben. Terwijl de markt groot genoeg is, tenminste ik las net dat het aantal computers in de wereld nog gaat verdubbelen.

Op een redesign zit ik niet te wachten. Hij is klein zat.

Mwa mac mini was/is voormij de ideale mac momenteel. Ik heb nog een krachtige XP laptop, maar wou overstappen naar OSX. Aangezien Osx86 mij te veel gezeur was, heb ik gekeken voor een mac die 1) betaalbaar is 2) die aantesluiten is op me 24" monitor :)

Dan kom je eigenlijk alleen op een mac mini uit :) Tot zoverre bevalt hij me nog uitstekend :P

Door: Simon Verhoeven

Ik heb zelf een fatsoenlijke pc maar ik zou wel eens fatsoenlijk met OS X willen werken.
Dus dacht ik ook aan een mini, maar er steekt nog wat te veel brol in.
Dus hopen dat ze er bij de volgende update iets fatsoenlijks van maken.

quote:
Simon Verhoeven schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:53:
Ik heb zelf een fatsoenlijke pc maar ik zou wel eens fatsoenlijk met OS X willen werken.
Dus dacht ik ook aan een mini, maar er steekt nog wat te veel brol in.
Dus hopen dat ze er bij de volgende update iets fatsoenlijks van maken.
Je kan ook fatsoenlijk met die mac mini werken hoor ;) Wat zou je meer moeten kunnen na de update wat je nu niet kan? ja miss 1080p videotjes maar goed dat boeit me niet :) Daar heb ik me htpc voor

Ik heb gisteren mijn Mini maar eens geupgrade met wat memory en een nieuwe HDD.

Heb er nu 2x 1GB DDR 667 Kingston inzitten en een Samsung 320Gb Spinpoint S-ATA2 harddisk.

Duurde even voor ik hem open had, klinkt allemaal heel eng als je wat zit te wrikken met je plamuurmes :D maar met de handleiding van iFixit kom je een heel eind.

Daarna was alles eigenlijk vrij makkelijk, meteen maar een schone installatie van Leopard ertegen aan gegooid en toen was het 11 uur dus vanavond verder afconfigureren. Moet wel zeggen dat het me erg bevalt de snelheidswinst en uiteraard sinds 3 weken zit hij aangesloten op een LE40M87BD van Samsung dus qua beeld vanaf de bank is het ook super :D

quote:
SaURoN schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:19:
[...]

Je kan ook fatsoenlijk met die mac mini werken hoor ;) Wat zou je meer moeten kunnen na de update wat je nu niet kan? ja miss 1080p videotjes maar goed dat boeit me niet :) Daar heb ik me htpc voor
Dat is het hem nu juist... een hele boel mensen willen de mini juist gaan gebruiken als htpc.
Het zou fijn zijn als na de update bijv. 4GB geheugen aanspreekbaar is, een dedicated videokaart voor eens een spelletje misschien, en een snellere cpu/FSB. Dan wordt 1080 filmpjes toch al iets beter bereikbaar..?

Door: command-line

ahum,,,, ik kan met mijn mac mini prima 1080p afspelen hoor :) heb het alleen niet nodig want ik heb (voorlopig iig) nog een normale CRT televisie op me kamer staan :P

quote:
strijk schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:16:
[...]

Dat is het hem nu juist... een hele boel mensen willen de mini juist gaan gebruiken als htpc.
Het zou fijn zijn als na de update bijv. 4GB geheugen aanspreekbaar is, een dedicated videokaart voor eens een spelletje misschien, en een snellere cpu/FSB. Dan wordt 1080 filmpjes toch al iets beter bereikbaar..?
Euh jah, maar dan wordt denk ik de behuizing wel wat groter met name voor de dedicated GPU. Een CPU upgrade kan nog wel gezien de warmte ontwikkeling van een nieuwe C2D en om nou 4 GB in een HTPC te proppen waar geen Vista op draait vind ik een beetje zonde. Het is correct dat het niets meer kost, maar toch. Plus hoeveel mensen hebben een HTPC waar ook daadwerkelijk een FullHD TV op staat aangesloten.

De Mini is imo nog steeds neergezet voor mensen die Mac OS X willen proberen en niet voor mensen die er meteen keihard op gaan zitten gamen of hem neerzetten als HTPC.

Aan 2 GB heb je voorlopig wel voldoende. Tevens zal het 4GB adresserings probleem worden opgelost indien er voor een sneller CPU/FSB wordt gekozen want dan krijg je een Santa Rosa Platform die dus 4GB ondersteunt.

Alleen de GPU zal een onboard blijven denk ik gezien warmte ontwikkeling in dat hele kleine huisje :D

quote:
SpoekGTi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:30:
....
Duurde even voor ik hem open had, klinkt allemaal heel eng als je wat zit te wrikken met je plamuurmes :D maar met de handleiding van iFixit kom je een heel eind.
....
Dank je, deze had ik nodig!

quote:
SpoekGTi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:22:
[...]
Euh jah, maar dan wordt denk ik de behuizing wel wat groter met name voor de dedicated GPU. Een CPU upgrade kan nog wel gezien de warmte ontwikkeling van een nieuwe C2D en om nou 4 GB in een HTPC te proppen waar geen Vista op draait vind ik een beetje zonde. Het is correct dat het niets meer kost, maar toch. Plus hoeveel mensen hebben een HTPC waar ook daadwerkelijk een FullHD TV op staat aangesloten.

De Mini is imo nog steeds neergezet voor mensen die Mac OS X willen proberen en niet voor mensen die er meteen keihard op gaan zitten gamen of hem neerzetten als HTPC.

Aan 2 GB heb je voorlopig wel voldoende. Tevens zal het 4GB adresserings probleem worden opgelost indien er voor een sneller CPU/FSB wordt gekozen want dan krijg je een Santa Rosa Platform die dus 4GB ondersteunt.

Alleen de GPU zal een onboard blijven denk ik gezien warmte ontwikkeling in dat hele kleine huisje :D
Ok, de mac mini is zeker niet bedoeld als htpc van origine. Ik weet overigens niet wie nou toch bepaald heeft dat het een overstap-pc is (conclusie alleen vanwege de prijs?) maar ik twijfel hier nog aan als niet Apple zelf dit ergens gezegd zou hebben. Ik kan me ook voorstellen dat je vooral een kleine muisstille pc wil hebben, terwijl je allang aan OSX gewend bent. Hoe dan ook, het is een feit dat de mini, naast overstap/probeer-pc ook erg geliefd is als htpc, of die daar nou voor bedoeld is of niet.
Wat je stelt over de behuizing die groter zou moeten worden als er een didicated videokaart is lijkt mij niet per se nodig: de oude mac mini G4 had toch ook een didicated videokaart wat toch ook in de huidige behuizing / afmetingen paste?
quote:
Graphics support

* ATI Radeon 9200 graphics processor with AGP 4X support
* 32MB of dedicated Double Data Rate (DDR) video memory
Of is de verwarring hier dedicated videogeheugen? }:O en verwar ik dat met een didicated videokaart?
En wat die 4GB betreft; het is inderdaad wat overdone, maar over anderhalf of 2 jaar is dit niet zonder meer ruim voldoende en dan is de mogelijkheid om een 2 jaar oude computer te upgraden naar een nieuw *standaard* eigenlijk niet mogelijk. Dus die upgrade naar Santa Rosa wordt about time...

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: