Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Na 1 jaar Vista terug naar XP

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Reageer ontopic, of reageer niet. Trollerige posts kunnen verwijderd worden.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Op mijn laptop gebruik ik vista niet meer uit pure noodzaak. Ligt niet aan vista maar aan asus. Ik krijg gewoon spontaan een bluescreen (af en toe) en het heeft te maken met de videodriver. Zit een ati videokaart in maar geen enkele ati driver werkt. Alleen die van asus maar ze geven maar geen nieuwe versie vrij. Heb er momenteel ubuntu naast geinstalleerd. Moch ik er problemen mee krijgen omdat ik eventueel programma's nodig heb die er niet op werken kan ik altijd weer naar vista. Maar als dat gebeurd of ik vind ubuntu niet handig werken voor mijn opleiding informatica dan ben ik genoodzaak XP er op te installeren.

Hier wil ik mee zeggen dat veel problemen met vista te wijten is aan het feit dat er gewoon brakke drivers op geinstalleerd staan. Zo ook op mijn desktop pc. Kijken van een videofile in HD. Geheid dat ik een bluescreen ga krijgen binnen 3 uur. Bij gamen geen probleem. 2 versies terug kwa driverversie. Ook blue screens vorige versie geen bluescreens.

quote:
Twazerty schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:26:
Op mijn laptop gebruik ik vista niet meer uit pure noodzaak. Ligt niet aan vista maar aan asus. Ik krijg gewoon spontaan een bluescreen (af en toe) en het heeft te maken met de videodriver. Zit een ati videokaart in maar geen enkele ati driver werkt. Alleen die van asus maar ze geven maar geen nieuwe versie vrij. Heb er momenteel ubuntu naast geinstalleerd. Moch ik er problemen mee krijgen omdat ik eventueel programma's nodig heb die er niet op werken kan ik altijd weer naar vista. Maar als dat gebeurd of ik vind ubuntu niet handig werken voor mijn opleiding informatica dan ben ik genoodzaak XP er op te installeren.

Hier wil ik mee zeggen dat veel problemen met vista te wijten is aan het feit dat er gewoon brakke drivers op geinstalleerd staan. Zo ook op mijn desktop pc. Kijken van een videofile in HD. Geheid dat ik een bluescreen ga krijgen binnen 3 uur. Bij gamen geen probleem. 2 versies terug kwa driverversie. Ook blue screens vorige versie geen bluescreens.
Ontzettend vervelend natuurlijk voor je, maar ook hier weer, het is weer een probleem dat te maken heeft met drivers die niet goed werken. Jammer dat voor veel mensen (ik bedoel jou niet) het dan automatisch aan Vista ligt.

Acties: [quote]

Door: Cyberblizzard

quote:
c70070540 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:32:
[...]

Ontzettend vervelend natuurlijk voor je, maar ook hier weer, het is weer een probleem dat te maken heeft met drivers die niet goed werken. Jammer dat voor veel mensen (ik bedoel jou niet) het dan automatisch aan Vista ligt.
Het ligt niet altijd automatisch aan Vista, maar het is een feit dat Vista in combinatie met recente hardware en/of in combinatie met recente drivers en/of in combinatie met recente applicaties vaak niet naar behoren werkt, waardoor mensen terug overschakelen naar XP, waar het vaak wél botert tussen de verschillende computeronderdelen. Kortom, tijd voor alle onderdelen om samen volwassen te worden. :)
Ik gebruik bewust 'recente' omdat het anders afgeschoven kan worden op prehistorische hard- en software, wat niet zo is.

Die ellende met bijvoorbeeld laptops met brakke drivers hebben we ook vaak zat met XP zien langskomen.
Het enige wat je dan als constante kan nemen is dat er (laptop)fabrikanten zijn die qua driversupport nou niet bepaald hun best doen ;) .

Ik heb zelf enige tijd terug een Sony Vaio laptop aangeschaft, waar Vista pre-installed op stond.
Dit was tevens mijn eerste ervaring met Vista.

Op zich werkte het aardig, alleen ik kon maar niet wennen aan dat nieuwe startmenu. En wat ik ook probeerde, ik kon het niet voor elkaar krijgen om deze aan te passen naar het startmenu van XP.
Wel kon ik het startmenu en de themes aanpassen naar die van Windows 2000, maar dat is mij wat te ver terug.
Ik ben er immers al aan gewend dat ik Deze Computer kan vinden in het startmenu en dat ik daar niet elke keer terug hoef naar het bureaublad.

Het was wel een beetje vernederend om te zien hoe mijn Packard Bell iMedia uit 2000 met XP bij het opstarten gewoon mijn nieuwe Sony Vaio laptop inhaalde!

Dit heeft mij doen besluiten om er Windows XP op te installeren.
Ik heb van andere mensen wel gehoord dat die problemen hadden met drivers. En dit was ook bij mij het geval.
Sony biedt alleen Vista drivers aan voor mijn laptop. En die drivers willen niet installeren onder XP.
Maar na wat rondgesnuffeld te hebben op de Sony Vaio Support site, kwam ik erachter dat Sony vrijwel dezelfde hardware gebruikt had voor hun eerdere serie XP laptops.
En na wat XP drivers van verschillende laptops bijeen gesprokkeld te hebben kon ik weer op een normale resolutie werken en genieten van mijn muziek.
Daarbij start mijn laptop nu ook veel sneller op, en kan ik weer gebruik maken van de voor mij vertrouwd geraakte gebruikersinterface.

Wat rest is nog een vraag die ik heb aan de lezers van dit topic.
Enige tijd terug las ik dat Dell Windows XP zou blijven verkopen met zijn systemen.
Maar na op de Dell site gekeken te hebben, kon ik geen XP systemen vinden.
Betekent dat dat het alleen voor Amerikaanse kopers mogelijk is om een Dell machine met XP te kopen? Of is dit alleen voor bedrijven mogelijk?

Ik zou het namelijk wel fijn vinden om een pc te hebben met hedendaagse specificaties maar wel met mijn vertrouwde XP.

Ervaring met SP1 even puntsgewijs:

+ Ziet er cool uit
+ Netwerk mogelijkheden vind ik prettig, ook op lans werkt het super qua gemixte omgevingen (alleen is het soms nog steeds traag als er verscheiden netwerk bronnen lezen / schrijven)

- Ik vind stilte wel prettig, blijf nou in vredesnaam eens van mijn schijf af als ik een artikel aan het lezen ben Vista, amai. Ik denk laat maar even een MAAND werken. Het werd gewoon NIET minder, mijn samsung draaide kneiter veel overuren.
- Ik had helaas nog wat problemen met oude software / programma's die niet direct op vista werkte of die ik niet automatisch kon opstarten (rivatuner anyone?) zonder enorm moeilijk te gaan lopen doen
- Ik wil niet iedere keer administrator mode opstarten via de rechtermuis op .exe eigenschappen. Ik wil dat die pc ziet dat ik die muis coördinaten verander en zelf klik en niet continue dat UAC voor mijn neus krijg zelfs als ik een benchmark, spel of program files folder open.
- Superfetch deed NOG zo zijn best, mijn laptop met dezelfde specs bootte XP sneller dan mijn pc Vista bootte ... en niet met 5 seconden, maar met bijna 20 :z (op een totaal van een minuut he!)
- Ik had crashes met BioShock die ik niet op XP had met dezelfde video / chipset / directx drivers (ja ik gebruikte dx9 onder vista, dat kan ja ;) )

Ik stelde mezelf toen eens de vraag: "is er eigenlijk iets dat ik persoonlijk op vista WEL kan dat ik niet op XP kan?"

:|

Dat antwoord was nee en ik draai nu geheel tevreden en laaiend snel XP SP3 :) !!

quote:
defiant schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:15:
Had men een XP gemaakt met de stabiliteit van Vista x64, dan had MS een absolute winnaar gehad.
Nu hoor ik toch niet veel mensen klagen over de stabiliteit van XP. Jij hebt hier blijkbaar slechte ervaringen mee?

Heb voordat ik XP ben gaan gebruiken gewerkt met win2k en 2k3. Beide had ik wel wat stabiliteits-issues. Dit heb ik met XP niet meer gehad. Zeker nu MS nog een SP3 uitgegeven heeft kan XP nog zeker een paar jaar de concurrentie aan met Vista. Rond die tijd zullen er wel zoveel extra zaken in Vista zitten dat overstappen min of meer noodzakelijk wordt. Maar dan is ook de opvolger van Vista er al weer.

Van die paar compu's met Vista die ik voor anderen geconfigureerd heb werd ik i.i.g. niet heel blij...

quote:
grizzlybeer schreef op zondag 22 juni 2008 @ 01:30:
[...]

Rond die tijd zullen er wel zoveel extra zaken in Vista zitten dat overstappen min of meer noodzakelijk wordt.
En wat precies zijn die "extra zaken" waardoor je wel moet overstappen?

quote:
thedude0 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 01:35:
En wat precies zijn die "extra zaken" waardoor je wel moet overstappen?
Nou, daar zorgt MS wel voor neem ik aan. Denk als zaken als IE8 en modernere media-players (niet dat ik die nodig heb trouwens).

Op zich wel een rare markt dat MS zich dit kan permiteren (d.m.v. features klanten dwingen om over te stappen). Maar ja, er is geen alternatief (totdat dit bespreekbaar wordt).

Sinds de launch van Vista draai ik erop. Eerst een Dual Boot, bij gebrek aan correct geschreven applicaties (adobe en vooral Avid (is normaal coden nou echt zo lastig?!)). En sinds Adobe CS3 heeft gelaunched, ben ik niet meer teruggegaan naar XP.

Ik heb als verkoper echt de raarste dingen gehoord wat aan Vista zou liggen. Laatst nog mijn vader: "Sinds SP1 wil mijn externe HDD niet meer werken".
Is dus een 2,5" schijf welke hij via een verlengkabel aan probeerde te sluiten, nou dat had onder XP ook niet gewerkt, want die schijf kreeg gewoon niet genoeg stroom om te werken door die verlengkabel...

Mooiste is nog mensen die komen met een 7 jaar oude scanner of printer die niet werkt. Maar ach dat valt allemaal in het niet bij mensen die nog een externe HDD willen voor 98 First Edition. Tijd om up te graden?

Persoonlijk raad ik alleen oudere mensen (65+) nog aan om met XP door te gaan, aangezien meerderen uit deze leeftijdscategorie toch vaak overstapproblemen hebben.

Oh en ik heb tegenwoordig een hekel aan Linksys, naast hun al brakke firmware hebben ze voor een heleboel apparaten nog steeds geen goede Vista drivers/installatie cds voor oude randapparatuur en de meeste worden nu pas vervangen voor nieuwe modellen. Sitecom heeft daarentegen wel voor een heleboel oude apparatuur Vista drivers en vaak zelfs 64-bit drivers. En dan beweert men nog dat Sitecom een B-merk is, nou ik verkoop vaak liever Sitecom dan Linksys.

quote:
Vincentio schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:01:
Persoonlijk raad ik alleen oudere mensen (65+) nog aan om met XP door te gaan, aangezien meerderen uit deze leeftijdscategorie toch vaak overstapproblemen hebben.
Heb je eigenlijk het topic wel gelezen? :? Of lees op zijn minst eens enkele van de laatste replies.
Dan zal je zien dat er tientallen goede redenen zijn om bij XP te blijven.

Krijgt Vista eigenlijk nog support voor EFI? In combinatie met (eventuele) nieuwe mobo's die dit ondersteunen zou dit wel eens de doodsteek voor XP kunnen zijn...

quote:
grizzlybeer schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:19:
Krijgt Vista eigenlijk nog support voor EFI? In combinatie met (eventuele) nieuwe mobo's die dit ondersteunen zou dit wel eens de doodsteek voor XP kunnen zijn...
De 64-bits versie van Vista heeft met SP1 ondersteuning voor EFI gekregen.

De 32-bits versie (nog) niet geloof ik. Wellicht met SP2 ook daar?

Ja, ik las het net. Hier nog een leuk artikel over EFI van MS:

http://www.microsoft.com/...rm/firmware/efibrief.mspx

Grappig danwel triest dat Apple niet genoemd wordt. Overigens was iemand anders al eerder op het idee gekomen:

allih in 'nieuws: Microsoft: Service Pack 1 voor Vista in 2008'

Goed artikel over EFI trouwens (incl. de plekken waar het al gebruikt wordt):

http://www.hardware.info/...ZGGa/Dag_BIOS_Welkom_EFI/

Binnenkort dus op de standaard x86 mobo's (en dus Vista nodig!).

Ook ontwikkelaars hebben problemen met Vista: nieuws: 'Ontwikkelaars laten Vista links liggen'

Welnee.
Ontwikkelaars zijn traditioneel lui, en willen liefst pas met iets nieuws aan de slag als het niet anders meer kan.

quote:
alt-92 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 08:44:
Welnee.
Ontwikkelaars zijn traditioneel lui, en willen liefst pas met iets nieuws aan de slag als het niet anders meer kan.
Hey, gaan we persoonlijk worden? :P
Ontwikkelaars zijn over het algemeen innovatiever dan systeembeheerders als het op nieuwe software aankomt, inclusief OS. Dus... ;)

Anyways, ik draai zowel thuis als op mijn werk Vista (Ultimate en Vista 64 Enterprise, resp.) en naar tevredenheid. Het enige wat wel lastig is, is ASP.Net 1.1 werkend te krijgen onder IIS op Vista 64, maar dat los ik wel op met Virtual PC + XP.
Het snelheidsverschil met XP is wel dramatisch in het voordeel van XP, maar na enig tweaken en tunen kom je er uiteindelijk wel uit.

Ik heb nog geen vergelijkende benchmarks gedraaid op mijn thuisPC om te kijken hoe de performance van XP zich verhoudt tot Vista, dus mijn ervaringen zijn op gevoel.

Er wordt toch specifiek gerefereerd naar de vele problemen en beperkingen:
quote:
John Andrews, president and CEO of Evans Data, claims that developers are taking a "wait-and-see" approach to Vista, as "the new operating system has had more than its share of problems"; driver issues, software incompatibility, and steep hardware demands.
Ontwikkelaars doen toch meestal wat het beste is voor hun inkomsten, als de consument en het bedrijfsleven XP zou laten vallen voor Vista, dan zouden ze nog maar weinig verkopen. En dit heeft niet zozeer te maken met de 'afwachtende consument', want vele bedrijven, computerfabrikanten en mensen in dit topic doen het echt wel uit praktische overwegingen.

Ik wil er geen welles-nietes-spelletje van maken, het hangt grotendeels af van de eisen en wensen van de gebruiker, alsook de gebruikte hardware en software, waardoor het voor de ene beter is om XP, en voor de andere beter is om Vista te gebruiken (of verder geen reden heeft om XP te gebruiken).
quote:
bigbeng schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:01:
Ik heb nog geen vergelijkende benchmarks gedraaid op mijn thuisPC om te kijken hoe de performance van XP zich verhoudt tot Vista, dus mijn ervaringen zijn op gevoel.
Eerder in dit topic staan benchmarks.

quote:
Cyberblizzard schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:05:
[...]
Eerder in dit topic staan benchmarks.
Ik bedoelde op mijn PC :)

quote:
Tja, heb ik ook nog niet gedaan, maar mijn gevoel misleidt me niet. :)

Hebben we nog aanmoediging nodig? Intel slaat Vista over. :')

En vervolgens komen hier argumenten langs dat de ontevredenheid over Vista te wijten is aan mensen die zich niet kunnen of willen aanpassen, dat XP enkel nog aan te raden is voor oudere mensen, dat ze de tijd niet nemen om Vista gewoon te worden, dat ze verouderde hardware hebben, dat ze geen verstand hebben van besturingssystemen, enzovoort. :z

* kuch * inquirer

En dit was toch niet het Vista bash topic of niet ? Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en keuzes alleen zijn sommige wel heel fanatiek anti-Vista. En dat is niet alleen hier, ook mensen die ik professioneel tegenkom, had afgelopen week een programmatje van een niet nader te noemen groot automatiseringsbedrijf voor kleding winkels, die bleef maar Vista afkraken omdat zijn programma niet wou werken op een laptop met Vista, achteraf bleek dit gewoon een config foutje te zijn maar ondertussen had hij wel een uur Vista lopen afkraken waar een klant bij was.

En die klant, die neemt de professionele mening van die vertegenwoordiger over.

Wedden ?

quote:
Blackspot schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:56:
* kuch * inquirer

En dit was toch niet het Vista bash topic of niet ? Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en keuzes alleen zijn sommige wel heel fanatiek anti-Vista. En dat is niet alleen hier, ook mensen die ik professioneel tegenkom, had afgelopen week een programmatje van een niet nader te noemen groot automatiseringsbedrijf voor kleding winkels, die bleef maar Vista afkraken omdat zijn programma niet wou werken op een laptop met Vista, achteraf bleek dit gewoon een config foutje te zijn maar ondertussen had hij wel een uur Vista lopen afkraken waar een klant bij was.

En die klant, die neemt de professionele mening van die vertegenwoordiger over.

Wedden ?
Ahum, het staat ook op T.net... O-)

/geloofwaardigheid?

quote:
Blackspot schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:56:
En dit was toch niet het Vista bash topic of niet?
Is het delen van negatieve ervaringen gelijk aan bashen? De geposte nieuwsposts hebben trouwens te maken met dit topic.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: