quote:
Sigmasailor schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:49:
[...]
Bedankt voor het slotje, gaan we hier verder...
Vanmiddag eens in de fotoshops geweest:
Sony H50: zoom vanaf 31 mm, valt nog eens af, is wel lekker snel.
Olympus 560 (570 even niet voorradig) te zwaar (4 penlights!) voor de grootte, 570 krijgt nog een klein kansje omdat hij wel een zoomring heeft.
Pana FZ18, 'voelt' niet lekker in het gebruik;
Nikon P80: wow, super voor zo'n klein ding --> kanshebber. Voelt tegelijk vertrouwd, geen boekje voor nodig. Jammer dat de macrostand wat ver weg zit; je moet een behoorlijke afstand hebben tussen lens en object. Is bijna net zo snel als de Sony.
Fuji S100FS; niet voorradig maar laten bestellen.
Keus gaat nu tussen de (wat grotere?) S100FS (als hij tenminste leverbaar is) en de Nikon P80.
Ik heb ook nog gezocht naar de Canon G9 maar heb hem niet kunnen vinden.
Ook gevonden maar helaas zoombereik vanf 35 mm en daarmee een afvaller.
Ben trouwens maar heel even bij Dixon en mediamarkt achtige winkels geweest; zijn nog te beroerd om er accu's in te doen. Dan maar de vakhandel; ik betaal die paar tientjes extra wel voor de service die je krijgt.
Heb nu ook de Olympus 570 uitgeprobeerd; vooral de zoomring valt erg tegen. Er is een duidelijke vertraging bij bedienen en soms lijkt hij het helemaal niet doen en wordt je toch verrast door een plotselinge respons. Bij erg langzaam draaien werkt het redelijk maar even een flinke slinger eraan geven is ronduit teleurstellend verrassend. Verder een prima apparaat met een fantastisch zoombereik; daar kan geen andere camera tegenop. Jammer alleen van de penlights en de xD kaart.
Weet iemand waar je de S100Fs kunt proberen (in de buurt van Haarlem)?
Nikon P80 ruis vanaf 200 ISO? Hoe erg is het nu echt? de review sites zijn vaak erg (overdreven??) streng.
Olympus 570 is ook nog een kanshebber wat mij betreft: waarom niet?
De keuze zal een van deze drie worden.
Je haalt zelf de nadelen van de Olypus al aan. Tel daar de ruisproductie bij ISO200 en hoger bij op en je kunt een camera van je lijstje schrappen. Ik ken de S100F niet dus kan daar niet over oordelen.
Als jij de FZ18 niet fijn in de hand vind liggen moet je hem niet kopen. Over die camera kun je waarschijnlijk trouwens niets meer dan lof vinden van huidige gebruikers en in de reviews. Maar dat hij lekker in jouw handen ligt lijkt me inderdaad een vereiste.
edit: Ik zie dat die Fuji wel zo'n 500 euro is.dat is 150-200 euro duurder dan de concurrentie! Voor dat geld koop je ook een spiegelreflex..
edit2: Sorry, lees net dat dat geen optie voor je is. Maar als je dan toch zoveel geld uit wilt geven voor een bridge camera, dan is de Fuji wellicht een optie. Mijn eerdere ervaring met Fuji is dat deze heerlijk in de hand liggen maar wel traag in het gebruik zijn. Dit type ken ik echter niet.
Heb de voor en nadelen van de S100FS voor je opgezocht (was zelf nl. ook wel nieusgierig

)
Conclusion - Pros
* Very useful zoom range
* Excellent resolution and good edge to edge detail
* Sharp, generally high-quality lens
* Expanded dynamic range option (and it works)
* Excellent high-ISO performance for a non-DSLR
* Full photographic control, huge range of SLR-like features (real SLR-like handling too)
* Bright, sharp, electronic viewfinder (better than most) and articulated screen
* Macro modes make lens even more flexible
* Fast RAW performance
* RAW processing software included
* A lot of camera for the money
Conclusion - Cons
* Strong, visible chromatic aberration at the most useful focal lengths
* Noise reduction attacks fine detail if you look too close
* 230 shot battery life somewhat limiting
* Film simulation rarely useful
* RAW processing software is unusable
* Electronic viewfinder glitches if you pan the camera too quickly
* Continuous shooting buffer not as large as on latest entry-level DSLRs
* Unnecessarily large RAW files (23MB each)
Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 8.0
Image quality 8.0
Optics 7.0
Performance (speed) 8.0
Value 8.5
Recommended
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms100fs/page18.asp
Misschien trouwens wel nuttig voor jou om te weten, niet alle camera's in deze klasse kunnen zoomen tijdens het filmen (wat jij de camera wel voor zult gebruiken). De Panasonic FZ18 kan het bijvoorbeeld niet, dat is een klein nadeel. De Fuji kan dit wél. Al schijnt het opnieuw focussen na zoomen enkele seconden in beslag te nemen waardoor je wat filmmateriaal verliest als het ware.