Ja, bij sommige apparaten zijn oplaadbare batterijen nutteloos. M'n draadloze weerstation kan bijv. de externe temperatuursensor/zender niet ontvangen wanneer ik er NiMH batterijen in doe. Ook gewone alkaline's moet ik al vervangen voordat ze echt leeg zijn, omdat het voltage dan niet meer optimaal is.quote:jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:38:
Alkaline's zijn in eerste instantie 1,5 Volt, Ni-Mh's zijn nominal 1,2 Volt (hot-off-the-charger wel 1,4 Volt ja) en dat ligt wat lager dan 1,5. Sommige apparaten beginnen al heel snel te zeuren, bijvoorbeeld bij 5 Volt voor vier van die dingen.
Nieuw reactie in topic: [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
Let op:
- Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
- Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
- Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.
Smilies:
:)
:(
;)
>:)
:>
:P
:9
:o
:*)
:'(
8)
:+
:D
_/-\o_
:9~
O+
:O
}:O
:/
:|
:X
:?
8)7
|:(
O-)
:z
;( meer »
:r
B)
:Y)
(8>
:7
:Z
})
B-)
:w
d:)b
7(8)7
*;
<+:)
^)
:$
}:|
:')
:S
:Y
:N
*O*
-O-
_O-
Laatste reacties:
Je mag eisen wat je wilt, maar het hele abject verhaal is natuurlijk wel een infaam stukje houding van jouw kant. Natuurlijk gaat Toff tever, maar je hapt er ook wel vreselijk op zeg, wat laat jij je kennen.quote:Rogresalor schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 22:30:
[...]
Dan eis ik dat de topictitel aangepast wordt in
[:Titel: MINUS Loodaccu's en alles wat niet in een huis/tuin/keuken oplader past]
Dit noem ik abject gedrag.
8<8<
Ik werk zo dat als ik een topic zie over oplaadbare batterijen dat ik daar misschien verkeerd op inspring en ik zie dat hij in Fotografie staat.
You won, shoot me down.
We hebben het in een fotografieforum doorgaans overigens ook niet over electrische scooters en groene/rode stroom en de impact op het milieu, daar zijn andere plekken op het forum voor, zoals Elektronica
Geen zin om alles weer schoon te ruimen omdat jullie je als een stel kids hebben weten te gedragen, dus ik haal enkel de laatsten ff leeg.
De batterijen waren net nieuw, (inmiddels wel een jaar oud) in iedergeval hebben ze nog nooit goed gewerkt met de cam. Is er niet een manier om de batterijen eens goed te ontladen ofzo? misschien zijn ze helemaal van slag? Als de cam zegt dat ze leeg zijn doen we ze in de lader en dan zijn ze na een uur of 12 weer vol. (lampje is dan groen ipv rood)quote:joopv schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 21:05:
[...]
Hoe oud zijn deze GP's?
6 ampere kortsluitstroom lijkt me niet 'pittig' maar - afhankelijk van hoe je meet - eerder 'matig tot slecht'.
Koop eens een nieuw setje AA's en doe dan nog eens wat testjes met je camera.
[...]
even een pluspuntje voor GP :
Ik heb nu al 4 jaar 4 dezelfde 2700mAh AA batterijen van GP, inclusief de Powerbank oplader. Ondanks dat de batterijen vanuit zichzelf best snel leeglopen, is de gebruiksduur voor 2 batterijen nog niet onder de 250 foto's met flitser gekomen (compact camera) en 300 foto's met flitser op 4 AA batterijen in een DSLR.
voor mij geen ander merk meer
Ik heb nu al 4 jaar 4 dezelfde 2700mAh AA batterijen van GP, inclusief de Powerbank oplader. Ondanks dat de batterijen vanuit zichzelf best snel leeglopen, is de gebruiksduur voor 2 batterijen nog niet onder de 250 foto's met flitser gekomen (compact camera) en 300 foto's met flitser op 4 AA batterijen in een DSLR.
voor mij geen ander merk meer
300 foto's met flitser op 4AA's is niet best imo. Ik doe geregeld 2-3 opdrachten op een set AA's en dan heb je het toch wel over een dikke 600-800 foto's 
de meeste laders ondersteunen wel het ontladen van batterijen hoorquote:Pinin schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:20:
[...]
De batterijen waren net nieuw, (inmiddels wel een jaar oud) in iedergeval hebben ze nog nooit goed gewerkt met de cam. Is er niet een manier om de batterijen eens goed te ontladen ofzo? misschien zijn ze helemaal van slag? Als de cam zegt dat ze leeg zijn doen we ze in de lader en dan zijn ze na een uur of 12 weer vol. (lampje is dan groen ipv rood)
@ discussie hierboven:
de ene flitser vraagt ook meer van je batterijen dan een andere.
ik kan me voorstellen dat een 580EX meer vraagt dan een ingebouwde flitser op je dslr of compact... soms scheve vergelijkingen, tis als appels met peren vergelijken.
Maar als jij met een kleine onboard flitser 300 foto's neemt en neo met een externe (430?) 600-800, denk ik ook dat je batterijen over hun beste heen zijn
In het begin waren het ook zeker wel meer foto's, voor 4 jaar oude oplaadbare batterijen, die dagelijks gebruikt worden vind ik het absoluut goed spul (was ik vergeten te melden)quote:neographikal schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:33:
300 foto's met flitser op 4AA's is niet best imo. Ik doe geregeld 2-3 opdrachten op een set AA's en dan heb je het toch wel over een dikke 600-800 foto's
Ik heb vrijwel hetzelfde met een Canon A520. Heel frustrerend. Na het ontladen met de IPC bleek er nog ruim 1500 van de 2100 mAh in te zitten...quote:Pinin schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:33:
Kan mij iemand iets uitleggen: mijn digicam Canon A530 heeft problemen met oplaadbare batterijen, hij geeft vrijwel direct (na paar seconde) aan dat ze leeg zijn, ook al zitten ze bomvol. Ik meet ruim 1,2 volt (meestal 1,3) in andere apparaten doen ze het zonder problemen, bijv. in een maglite doen ze het uren. Maak ik kortsluing met de batterijen dan loopt er een stroom van ruim 6A, dat lijkt mij ook pittig. Dus er zit genoeg pit in de batterijen denk ik zo (of heb ik dat mis?) het gaat om GP 2500mAh met een powerbank 3 lader.
stop ik gewoon duracellen in cam dan geeft ie geen problemen, dus de camera is ook goed, ik heb al op de site va canon gekeken, nu is er een serie met problemen, maar voldoet de mijne niet aan.
Weet iemand wat ik kan doen, de combi werkt niet afzondelijk wel.
THX
Daar had ik met m'n A75 ook al last van...
Een van de problemen met gewone NiMH's is dat de spanning inzakt onder belasting: ze zakken onder de 1,2V. Veel moderne apparatuur heeft batterij bescherming en schakelt dan uit, ook al zit er nog zat mAh's in.
Moderne Hybride NiMH's (Eneloop, GP Recyco, enz) zijn spanningsvaster: ze blijven boven de 1,25V tot +/- 85% van de energie verbruikt is.
Een van de problemen met gewone NiMH's is dat de spanning inzakt onder belasting: ze zakken onder de 1,2V. Veel moderne apparatuur heeft batterij bescherming en schakelt dan uit, ook al zit er nog zat mAh's in.
Moderne Hybride NiMH's (Eneloop, GP Recyco, enz) zijn spanningsvaster: ze blijven boven de 1,25V tot +/- 85% van de energie verbruikt is.
Ik heb dit probleem ook met Recyko's
Ik moet nog even zien hoe het zich ontwikkelt, want ze hebben pas 3 of 4 cycles gehad. Ik hoop dat ze nog wat spanningsvaster worden...
Eh nee, Ni-Mh's zakken juist veel minder in dan Alkalines onder belasting.quote:PvH18 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:37:
Daar had ik met m'n A75 ook al last van...
Alkalines zijn niet oplaadbaar: ze zijn 1,5V als ze vol zijn, en 1V als ze 'leeg' zijn. Hoeveel mAh's ze zijn, is niet zo interessant.
Ook dan schakelt de camera uit als ze onder de 1.2V komen: alleen lijkt dat langer te duren... De camera trekt ze van 1,5V tot 1,15V leeg...
NiMH's zijn 1,25 - 1,2V (1,4V net uit de lader, maar vallen binnen een dag terug naar 1,2V bij niet gebruik...)
Net uit de lader presteren ze erg goed door de hogere celspanning... Door de hoge zelfontlading verliezen ze echter veel vermogen, dus kunnen ze leeg zijn terwijl je nog 1,2V meet...
Ook dan schakelt de camera uit als ze onder de 1.2V komen: alleen lijkt dat langer te duren... De camera trekt ze van 1,5V tot 1,15V leeg...
NiMH's zijn 1,25 - 1,2V (1,4V net uit de lader, maar vallen binnen een dag terug naar 1,2V bij niet gebruik...)
Net uit de lader presteren ze erg goed door de hogere celspanning... Door de hoge zelfontlading verliezen ze echter veel vermogen, dus kunnen ze leeg zijn terwijl je nog 1,2V meet...
Onzin.quote:PvH18 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:34:
Alkalines zijn niet oplaadbaar: ze zijn 1,5V als ze vol zijn, en 1V als ze 'leeg' zijn. Hoeveel mAh's ze zijn, is niet zo interessant.
NiMH's zijn 1,25 - 1,2V (1,4V net uit de lader, maar vallen binnen een dag terug naar 1,2V bij niet gebruik...)Net uit de lader presteren ze erg goed door de hogere celspanning... Door de hoge zelfontlading verliezen ze echter veel vermogen, dus kunnen ze leeg zijn terwijl je nog 1,2V meet...
Mijn GP's zijn na anderhalve week nog steeds 1,30 Volt
Zo, aangezien mijn NiMh AA batterijen toch best wel warm worden in mijn GP Rapid lader (4-5 uurs lader, dus niet eens extreem snel) heb ik maar een oude Socket-A koeler uit de kast geplukt en die past mooi bovenop de vier AA's die aan het laden zijn 

Fannetje aan een regelbare adapter, zodat het niet al te veel herrie maakt en nu worden ze nauwelijks lauw, ipv ruimschoots meer dan 40 graden.

Fannetje aan een regelbare adapter, zodat het niet al te veel herrie maakt en nu worden ze nauwelijks lauw, ipv ruimschoots meer dan 40 graden.
Volgens mij kun je beter die fan direct op de batterijen laten blazen: nu moet de warmte eerst over een zeer klein oppervlakte naar het koelblok...
Ja, dat had ik zelf inmiddels ook al bedacht, maar als ik de fan op de batterijen leg dan kan ie z'n airflow niet goed kwijt, dus dan moet ik er een constructie boven gaan knutselen en daar ben ik nog niet aan toegekomen. En aangezien dit prima werkt geloof ik het eigenlijk wel.
Er komt bij mij binnenkort een 580EXII toe, en ben van plan nog een Vivitar manuele flitser te kopen ook. Ik heb dus nood aan een nette verzameling AA's om dit moois te kunnen poweren.
Spijtig genoeg heeft die 580EXII mijn buidel dan ook geplundert, en nu zoek ik natuurlijk het beste waard voor mijn geld. Ik heb al een GP Charger dat in 18 uur mijn 2100mAh GP's oplaad, dus het liefst zou ik die blijven gebruiken.
Op eBay vind ik bijvoorbeeld deze: http://cgi.benl.ebay.be/2...7QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Nu, ik weet ook dat dit een goedkoop merk is, en dat die "3000 mAh" waarschijnlijk slechts 2000 mAh zullen zijn, maar dat is "goed genoeg" voor mij. Het voordeel is dat ik meer zo'n goedkope batterijen kan kopen, en dus altijd verschillende setjes reserve kan hebben, dus dat de capaciteit iets minder is deert niet zo.
Wat ik me wel afvroeg is of ik bang moet zijn dat deze opeens beginnen te lekken, of erger, ontploffen, tijdens gebruik in de 580EXII. Blijkbaar zijn ze van het merk "Strength", maar ik heb daar nog geen ervaringen over gelezen.
En kan ik NiMH's van elk merk opladen in mijn GP charger? GP praat zegt natuurlijk van niet, maar dat is marketing zoals we allemaal wel weten
.
Spijtig genoeg heeft die 580EXII mijn buidel dan ook geplundert, en nu zoek ik natuurlijk het beste waard voor mijn geld. Ik heb al een GP Charger dat in 18 uur mijn 2100mAh GP's oplaad, dus het liefst zou ik die blijven gebruiken.
Op eBay vind ik bijvoorbeeld deze: http://cgi.benl.ebay.be/2...7QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Nu, ik weet ook dat dit een goedkoop merk is, en dat die "3000 mAh" waarschijnlijk slechts 2000 mAh zullen zijn, maar dat is "goed genoeg" voor mij. Het voordeel is dat ik meer zo'n goedkope batterijen kan kopen, en dus altijd verschillende setjes reserve kan hebben, dus dat de capaciteit iets minder is deert niet zo.
Wat ik me wel afvroeg is of ik bang moet zijn dat deze opeens beginnen te lekken, of erger, ontploffen, tijdens gebruik in de 580EXII. Blijkbaar zijn ze van het merk "Strength", maar ik heb daar nog geen ervaringen over gelezen.
En kan ik NiMH's van elk merk opladen in mijn GP charger? GP praat zegt natuurlijk van niet, maar dat is marketing zoals we allemaal wel weten
En waarom stel je dan die vraag?quote:OnePointOh schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:26:
....
En kan ik NiMH's van elk merk opladen in mijn GP charger? GP praat zegt natuurlijk van niet, maar dat is marketing zoals we allemaal wel weten.
Maar idd, je kunt gewoon andere merken in de lader stoppen.
Als je lader er echt 18 uur over doet om je nimh's te vullen, dan zou ik die lekker blijven gebruiken.
Al die snelladers zijn ruk voor je cellen en ze missen regelmatig de -delta piek, waardoor de capaciteit enorm terugloopt door overladen.
De meest veilige methode is en blijft om 14 uur te laden op 10 procent van de cel capaciteit, uitgaande van een lede (0.9 / 1.0v) cel.
Juist ook bij lage stromen willen laders het afkappunt nog wel eens missen en worden ze vrolijk overladen. Maar bij 0,1C kun je dat heel wat vaker doen voor je dezelfde schade hebt als van met 1C overladen.
Heb paar dagen geleden de Maha CH-808M lader binnen gekregen. 8 slots AAA/AA/C/D lader
Ging me vooral om het C/D laden voor een aantal nieuwe MagLite mods, want de drie IPC-1 laders waren gemiddeld genomen wel genoeg
Heb paar dagen geleden de Maha CH-808M lader binnen gekregen. 8 slots AAA/AA/C/D lader
Ging me vooral om het C/D laden voor een aantal nieuwe MagLite mods, want de drie IPC-1 laders waren gemiddeld genomen wel genoeg
Aanbieding bij de xenos : 2e pakje batterijen gratis. Een pakje met 2 varta ready2use is 8,99, dus nu heb je er 4 voor 8,99.
Nog afgezien van de voorgaande opmerking over het ontbreken van fatsoenlijk warmtecontact, heb je hierbij ook de kans dat een eventuele overlaad detectie (temperatuur stijging) niet meer werkt.quote:Orion84 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:13:
Zo, aangezien mijn NiMh AA batterijen toch best wel warm worden in mijn GP Rapid lader (4-5 uurs lader, dus niet eens extreem snel) heb ik maar een oude Socket-A koeler uit de kast geplukt en die past mooi bovenop de vier AA's die aan het laden zijn
Omdat ik vermoede dat het antwoord complexer was dan een simpele "fout/juist"quote:djkooij schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:17:
[...]
En waarom stel je dan die vraag?![]()
Maar idd, je kunt gewoon andere merken in de lader stoppen.
Als je lader er echt 18 uur over doet om je nimh's te vullen, dan zou ik die lekker blijven gebruiken.
Al die snelladers zijn ruk voor je cellen en ze missen regelmatig de -delta piek, waardoor de capaciteit enorm terugloopt door overladen.
De meest veilige methode is en blijft om 14 uur te laden op 10 procent van de cel capaciteit, uitgaande van een lede (0.9 / 1.0v) cel.
Maar moet ik dus bang zijn dat goedkope batterijen zullen gaan lekken/ontploffen en mijn apparatuur vernielen?
Nah.. zo'n vaart loopt het niet snel.
Het grootste "risico" heb je na het laden immers al gehad.
Tijdens normaal gebruik gaat het niet snel fout met je apparatuur.
Wat je zelf al aangaf is de opgegeven capaciteit van goedkope cellen vaak veel hoger dan de daadwerkelijke capaciteit. Dit is natuurlijk niet zo'n groot probleem, maar kan je wel op het verkeerde been zetten, vooral bij laden met de 0.1c x 14 uur methode.
Zelf hang ik de cellen altijd eerst aan de pc-lader om te zien wat de werkelijke capaciteit is en laadt ze vervolgens altijd zo: ontladen tot 0.9v/cel laden met 0.1c x 14 uur.
Het grootste "risico" heb je na het laden immers al gehad.
Tijdens normaal gebruik gaat het niet snel fout met je apparatuur.
Wat je zelf al aangaf is de opgegeven capaciteit van goedkope cellen vaak veel hoger dan de daadwerkelijke capaciteit. Dit is natuurlijk niet zo'n groot probleem, maar kan je wel op het verkeerde been zetten, vooral bij laden met de 0.1c x 14 uur methode.
Zelf hang ik de cellen altijd eerst aan de pc-lader om te zien wat de werkelijke capaciteit is en laadt ze vervolgens altijd zo: ontladen tot 0.9v/cel laden met 0.1c x 14 uur.
Nou, ik ben er wel achter. Alle gewone NiMH's hebben een te hoge zelfontlading: en hoe hoger het aantal mAh's, hoe beroerder de zelfontlading en de kwaliteit.quote:OnePointOh schreef:
... Ik heb al een GP Charger dat in 18 uur mijn 2100mAh GP's oplaad, dus het liefst zou ik die blijven gebruiken.
Ik heb (meerdere) setjes van 1300, 1700, 2100, 2300 en 2500mAh gehad, en die van 1300mAh waren de beste.
Het grote voordeel van Eneloop en Co is dat ze gegarandeerd 1900mAh zijn, spanningsvast zijn, en een zeer lage zelfontlading hebben. Voor die EUR 3 per stuk zijn ze hun geld dubbel en dwars waard.
Met een goede 14uurs lader heb je nooit meer lege batterijen.
Met gewone NiMH's weet je zeker dat ze je in de steek laten als je ze nodig hebt.
Natuurlijk kan dat.quote:En kan ik NiMH's van elk merk opladen in mijn GP charger? GP praat zegt natuurlijk van niet, maar dat is marketing zoals we allemaal wel weten.
Maar of je je batterijen ermee wilt opladen? Dat ligt eraan wat voor soort lader het is: als het een moderne processor gestuurde/temperatuur geregelde/tijd- en overlaad beveiligde/druppel/14uurs lader is, kan het prima.
Klonk als een super aanbieding dus ik naar de Xenos maar deze aanbieding was 2 weken geleden kwam ik achter. Dus ik denk dat ik maar een pak Recyko+'s ga halen bij DX.quote:WVL_KsZeN schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:03:
Aanbieding bij de xenos : 2e pakje batterijen gratis. Een pakje met 2 varta ready2use is 8,99, dus nu heb je er 4 voor 8,99.