Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: [Ervaringen] Joomla 1.5 CMS

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Beste mensen,

ik vroeg mij eigenlijk af of er modules/componenten voor 1.5 bestaan die usergroupen nog iets verder uitdiepen. Te denken valt aan dat een manager (back-end) alleen maar artikelen mag maken en verwijderen.

Ik ben bezig een website voor een sportclub te maken. Waar ik nog even mee zit is hoe we het gaan doen met sections en categories. Ik wil hier eigenlijk op een nuttige manier gebruik van maken en dus niet domweg per menu-item een section gebruiken. Ik zat bijv. te denken aan het indelen van secions per seizoen(/jaar). Dit omdat er bij een sportclub elk seizoen veel verandert en je de oude sections dan als een soort archief kunt gebruiken. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of dit echt handig is, maar hier zijn vast wel 'best practices' voor... Heeft iemand hier ervaring met het maken van een joomla-site voor een sportclub en hoe heb je dat gedaan?

An sich voor seizoen gerelateerde nieuwsitems is dat een prima insteek, ook met het oog op makkelijk archiveren van een heel seizoen.
Algemene pagina's die (vrijwel) nooit veranderen zou je dan wel allemaal in een sectie Algemeen kunnen zetten,of welke naam dan ook.

Zelf heb ik voor een site wel gekozen voor een Sectie = Menuitem structuur, dit is wel handig als je veel pagina's hebt zodat je deze snel terug gevonden krijgt in de Article Manager.
Verder hebben secties niet echt veel nut naar mijn idee, het is maar een naampje waar iets onder hangt, ik had er ook voor kunnen kiezen om 150 pagina's uncategorized neer te zetten, enige nadeel is dan voor mij het snel terugvinden van een pagina.

Hey allen, ik heb een beetje een probleem met tinyMCE.
Ik heb wat zitten kloten in wat phpbestanden om meer html toe te laten. Ik heb alles nu goed fucked up eigenlijk. is er een manier om de hele module opnieuw te installeren? Ik heb nu helemaal geen editor meer. Als ik vanuit de /administrator een article wil openen heb ik enkel een wit scherm. Iemand die me kan helpen? Ik heb al geprobeerd om de bestanden maueel terug te plaatsen, maar dat helpt niet echt.

update: ik heb een andere editor geinstalleerd en dat is voor mij voldoende :D

Weet iemand ook nog goede extensions voor:
- Het maken van formulieren
- Calendar/events (met een module 'Upcoming events')
- Gastenboek

Op de extensions-pagina op joomla.org staan wel een aantal, maar vind het allemaal wat tegenvallen. Ong. alles geprobeerd waar 'Hot' bijstond, maar extensions zijn soms buggy (misschien omdat ik joomla 1.5 gebruik), doen niet wat ik wil of zijn veel te uitgrebreid.

Voor alle drie zoek ik iets in de allersimpelste vorm, dus geen onnodige poespas.

ChronoForms, de beste die ik gezien/getest heb.
JEvents, sloot ook het beste bij aan bij de wensen.
Phoca Guestbook simpel, en doet wat het moet doen.

Alles werkend met Joomla 1.5.

Thx, die had ik allemaal al geprobeerd, maar JEvents ging bij het opvragen in de admin een een loop :S (Firefox has detected that the server is redirecting the request for this address in a way that will never complete.). Phoca Guestbook gebruik ik nu, maar vind het zo apart dat ik de velden niet kan aanpassen (title en e-mail moeten weg). Bij andere CMS'en bieden de modules veel meer mogelijkheden qua het customizen van dit soort dingen. Valt me een beetje tegen, ook bij veel andere modules/componenten. Het is allemaal net niet wat ik wil. Ik kan wel zelf in de code gaan zitten, maar dat wilde juist voorkomen door de boel zoveel mogelijk standaard te houden.

Chronoforms had ik ook al geprobeerd, maar kon nergens de optie vinden om form-elementen aan te maken (en dat is vrij cruciaal als je een form gaat maken :+). Zal er nog es goed naar kijken of ik misschien iets over het hoofd zie. Maar mijn uitgangspunt is als het op het eerste gezicht al niet logisch/bugvrij/intuitief eruit ziet dan laat ik het liever links liggen en ga voor een andere extensions. Echter heb ik dit idee bij elke extension die ik probeer..........................................

Ben verder wel enthousiast over Joomla op zich, maar de meeste extensions stellen me erg teleur.

Is er een manier om meer dan 2 nieuwsitems onder elkaar te blijven weergeven? Mijn 3e nieuwsitem gaat altijd naast de 2e waardoor de frontpage een zootje wordt als ik er meer dan 2 nieuwsberichten op zet.

2 gaan zo:
code:
1
2
[----1---]
[----2---]

maar bij 3 besluit hij:
code:
1
2
[-----1------]
[--2--|--3--]

en wat ik wil is:
code:
1
2
3
[----1---]
[----2---]
[----3---]

ervan te maken. Ik heb de template files, en de algemene joomla files doorgekeken maar kon hier niets van een instelling vinden. Ook kon ik geen site vinden die hieraan een artikel gewijd had. Iemand die mij kan vertellen of dit uberhaupt mogelijk is in Joomla? Ik neem aan van wel?

Bij de instellingen van het menu-item van de betreffende pagina (ws. van het type Front Page Blog Layout) moet je bij parameters - basic de columns op 1 zetten (en gewoon wat spelen met de andere settings tot het naar wens is).

Tenminste, ik denk dat dit is wat je bedoelt.

Hm bedoel je dan in het backend systeem gewoon? Want ik ben al die menu's af gegaan op zoek naar iets wat daar op lijkt maar kan niets vinden. Ik heb het hier over mijn frontpage items die inderdaad in 2 kolommen gaan zodra ik meer dan twee items krijg.

//edit
Of is deze optie pas echt in Joomla 1.5 erin gekomen, want ik draai nog 1.0.15.

Ik heb idd Joomla 1.5. Geen ervaring met eerdere versies.

Wat ik doe is: in de backend -> Menu's -> Main menu, dan klikken op een menu-item (bijv. Home) en dan aan de rechter kant:

http://i27.tinypic.com/5dunwn.jpg

a hij zat inderdaad onder home. Bedankt voor je screenshot die gaf meteen aan dat ik er over heen keek :).

ik ben er klaar mee. Ik wilde eigenlijk mijn site van mambo 4.5.1 (niet meer goed geupdate sinds 2003 ;)) naar 1.5 of de laatste uit de 1.1x serie porten. Ik wil nu alleen nog maar quick and dirty: alle nieuwsitems en evt content exporteren en hoppa importeren in de nieuwe joomla. Template etc bak ik wel opnieuw. Suggesties voor tools?

quote:
Jazzper schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:29:
ik ben er klaar mee. Ik wilde eigenlijk mijn site van mambo 4.5.1 (niet meer goed geupdate sinds 2003 ;)) naar 1.5 of de laatste uit de 1.1x serie porten. Ik wil nu alleen nog maar quick and dirty: alle nieuwsitems en evt content exporteren en hoppa importeren in de nieuwe joomla. Template etc bak ik wel opnieuw. Suggesties voor tools?
De zaak migreren naar Joomla 1.0.x en vervolgens alleen je content tabellen mee nemen naar een nieuwe install. Zo heb ik het ook gedaan en het is een behoorlijk beetje meer werk maar uiteindelijk zit je wel met een relatief frisse database en niet met de zooi uit een oude Mambo instalatie. Qua content storing in de database is er vrij weinig veranderd dus dat is vrij makkelijk en netjes te migreren.

Idd. Ik gebruik zelf SQL Yog (Enterprise) als GUI voor de d-base. De content is vrij eenvoudig te vinden. Bedenk eerst goed wat je wilt behouden (news, categories, users, links, polls, templates, etc..). Indien mogelijk eerst de nieuwe versie lokaal draaien (in een soort van testomgeving dus).
Maak sowieso eerst een full back-up en een fall back scenario.

Edit: mss kun je wat lessons learned posten en aangeven welke tabellen je hebt meeverhuisd.

tja ik heb een stuk of 20 news items en een pagina of 10 static content. Meer is het niet. Alle kekke modules etc maak ik wel opnieuw. Zou het zelfs nog kunnen copy pasten via word maar dat is me teveel werk. Zelfs users kunnen me gestolen worden. Het is meer een dit-is-mijn-goudvis pagina (zie mijn home icon). Er is (en dat heb ik al een keer eerder hier opgeworpen) echter 1 pagina static content die ik het liefst weer op dezelfde url uit laat komen. Ik word gelinkt vanaf ars technica forums voor een oplossing voor toshiba laptops die stuk zijn. Ik denk dat ik de admin daar mail om de link aan te laten passen in het forumberich (is nu gesloten topic want opgelost).

in google doe ik het best goed (komt door exotische hardware op pc en fietsgebied ;)). Hopelijk houd ik dat!

Het is natuurlijk wel leuk dat de data (meervoud van datum) van de news-items goed staan op je site. copy/paste via Word is dan dus geen optie.

dat zou je weer kunnen fixen door de datum handmatig te 'setten' bij betreffend item ;)
maar waar je zin in hebt :(

Hey,

Onze politiezone heeft beslist om een nieuw fuifregelement in te voeren. Elke fuif die vanaf october gegeven wordt mag maar maximaal duren tot 2 uur.

Dit wil ik uiteraard niet laten gebeuren. mijn plan is om een online en offline-petitie te starten. Heeft er iemand ervaaring met een petitieplugin voor jopomla 1.5?

Alvast bedankt,

Teun

Hallo Mensen,

het is al vaker gevraagd waarschijnlijk maar ik zit met een vervelend probleem. Ik heb op dit moment een 3 column layout. In de 2 linker kolommen zit content die of bestaat uit een extra menu module of de hoofdcontent (Articelen).

De derde moet eigenlijk gevuld worden met content uit uncategorized. Weet iemand of dat het via templates af te dwingen is dat vanuit de hoofdcontent line (sorry weet ff de tag niet) bepaalde secties te filteren om te kunnen tonen in een bepaald deel van de site.

Dit zou een hoop werk schelen. Als dit niet mogelijk is zijn er al componenten die dit kunnen?

Ik ben net begonnen met Joomla 1.5.

Ik moet zeggen dat de basis van Joomla wel ok is. Template verhaal, template override etc. werken goed. Wanneer je echter iets wil wat buiten het stramien van Joomla valt wordt het lastiger.

Een groot nadeel is dat je "Article" niet (of niet makkelijk) kunt extenden met extra velden. Ik wil bijvoorbeeld een blokje maken met gerelateerde artikelen die de redacteuren handmatig moeten kunnen bijhouden. Dus een systeem van "Sections/Categories" werkt niet. Wat ideaal zou zijn is dus om in een artikel een extra veld te hebben waarbij je article IDs kunt opgeven waarnaar gelinkt zal worden. Dit is dus niet mogelijk.

Zelfde geld voor teaser. Ik wil graag een teaser (foto + tekst + link naar artikel) kunnen toevoegen aan artikelen. Dit gaat alleen werken via een module, echter wil je redacteuren geen toegang geven tot modules. Ik geloof dat het wel mogelijk is via een component + module extension, maar dan ga je wel vrij diep Joomla al in...

Je kunt wel gerelateerde artikelen definieren door deze groep artikelen allemaal hetzelfde keyword te geven.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: