Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Let op:
  • Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
  • Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
  • Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.

Insert message

Waarschuwing:
Enkel en alleen vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

ik heb ook zonet 8 eneloops en een IPC-1 lader besteld bij conrad voor mn (in aantocht) komende 580 EX II.

@ TranceSetter: Ik zou me niet zoveel zorgen maken in de capaciteit die sommige fabrikanten op hun batterijen zetten. Meestal betreft het verkooptrucs. 3000mAh !!!!!! , maar test je ze even blijken ze met moeite 2100 te halen. Laat je er niet van imponeren ! :+
Eneloops geven vrij constant 2000mAh, en dat is gegarandeerd ;)
ook zeker voor wat jij ze wil gebruiken (flits, en met tussenpozen van enkele weken) is het een perfecte keuze. Ik hoor ook lovende verhalen over de Recyko's van GP :9 , de gewone GP's moet je dan weer m.i. links laten liggen voor jou toepassing :/

Acties: [quote]

Door: TranceSetter

@xbake, als je zoekt op Eneloop bij Conrad, dan krijg je 2 resultaten, 1 set van 8 stuks, of 4 met lader erbij. Als je gewoon naar de categorie navigeert dmv. het menu, dan krijg je er veel meer te zien. Lekkere zoekfuntie heeft conrad...
Maar dus hebben ze ook sets van 4. Denk dat ik dus 12 eneloops haal en idd ook een IPC-1 lader.
iig bedankt voor de info :)

Door: jcvjcvjcvjcv

En de Eneloops zijn lekker dun; er passen er gewoon acht op de plaats van 1 D cell in een D serie MagLite :)

quote:
TranceSetter schreef:
... Nu zie ik dat de Eneloops erg goed zijn, maar die hebben \'slechts\' 2000mAh, terwijl GP er al heeft van 3000mAh.
Maar die 3000mAh GP's zijn geen Recyko+'s, maar gewone NiMH's...
Recyko+'s zijn ook 'slechts' 2100mAh.

Door: TranceSetter

Jah, zag het inderdaad. Ondertussen 12 Eneloops en een IPC-1 lader besteld. :)

GP speelt al een hele tijd vals met hun gewone AA's.

Bij elke capaciteitsverhoging worden ze langer en dikker. In staafzaklampen als een 2AA MagLite krijg je geen GP 2600 of 2700 mAh AA's in. Ook in de lader wordt het steeds harder duwen om ze erin te krijgen en bij de flitser moet je ook wel heel hard op dat kleine plastic klepje duwen om ze binnen te houden.

Heb zelf 8 Recyko's en 8 Eneloops. De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet. Die 5% extra capaciteit van een Recyko tov een Eneloops is dus ook omdat de Recyko zeker 5% meer inhoud heeft.

Ik heb deze batterijen gekocht -> http://www.vapextech.nl/batterijen.htm (die van 2700mAh)
Zeer tevreden van, met mijn canon powershot A650IS gaan ze 1000fotos mee! (regelmatig met flits)

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:07:
En de Eneloops zijn lekker dun; er passen er gewoon acht op de plaats van 1 D cell in een D serie MagLite :)
quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 02:44:De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet.
Vier geloof ik eerder dan acht, maar ik vraag me af of je ze ook zo gebruikt? Parallelgebruik van accu's lijkt me sowieso niet echt een goed idee, omdat je ze door individuele verschillen nooit gelijk leegtrekt, waardoor er allerlei oncontroleerbare stromen gaan lopen, maar omdat je er steeds op terugkomt, ben ik toch nieuwsgierig geworden.

Eh ja, ik bedoel vier ja. En acht stuks in een MagLite 2D

En parallel gebruik hoeft niet persé hoor. Je hebt nog 2cm over, dus ruimte genoeg voor een seriële adapter.

De zes AA's die er nu inzitten zitten ook in serie. En een 9 AA's > 3D adapter is onderweg hier naartoe.

En dan kunnen we lachen met een 35 Watt lampje in de Mag :)

(Wel reflector door aluminium exemplaar vervangen en echt glas voorin zetten.)

Ik heb een Maglite (3D) met een grote LED. Man man wat geeft dat ding een bult licht. Wit licht!
En superzuinig! _/-\o_

quote:
Toff schreef:
... Parallelgebruik van accu's lijkt me sowieso niet echt een goed idee, omdat je ze door individuele verschillen nooit gelijk leegtrekt, waardoor er allerlei oncontroleerbare stromen gaan lopen...
Oplaadbare batterijen mag je niet verder dan 0,9V ontladen. Doe je dat wel dan verandert de chemische prut, en kan de polariteit omdraaien...

@ jcvjcvjcvjcv: Geen idee dat die dingen bestonden! Mijn "old school" maglite (met een lampje...) geeft eigenlijk standaard al genoeg licht en daar zit al glas/alu in lijkt mij, maar jouw plan is wel lachen idd :)

Nee, in een standaard Mag zit een plastic 'glaasje' in (voor onder de 10Watt is dat alleen maar praktischer, op de verminderde lichtdoorlaatbaarheid na). De reflector is gewoon een heel dun laagje aluminium'folie' op een stukje plastic. Bij 30W lampjes smelt die reflector weg dus moet je een massief aluminium reflector.

Ik heb nu alle onderdelen besteld. :)

Die 3D LED valt nog wel mee als ik aanneem dat de 4D LED net zo veel licht geeft.

Heb nu een 4D LED (met 4AA's) en een 2D met zes AA's met 6 cell Xenon bulb naast elkaar staan.

Het stomme van die D serie LED MagLite's is dat ze het regulatiecircuit in dat potje hebben gedaan. Dat wordt dus enorm heet en na een kwartier aanstaan geeft hij nog maar half zo veel licht :(

Serieus, laat je MagLite 3D LED maar eens een kwartier branden, draai de kop eraf en voel aan die ring die het lampje op z'n plaats houdt.

Grrrr, heb m'n Mags weer eens in elkaar geschroeft bij vochtig weer. Weer condens op de reflector na een paar minuten branden :(

quote:
JazzySOB schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:04:
Ik heb een Maglite (3D) met een grote LED. Man man wat geeft dat ding een bult licht. Wit licht!
En superzuinig! _/-\o_
Zomaar even een vraag, maar zodra je de overstap naar LED eenmaal hebt gemaakt, waarom zou je dan nog een D-cell gebaseerde zaklamp blijven gebruiken? Er zijn genoeg AA-gebaseerde zaklampen die navenant goed presteren en al dusdanig lang meegaan dat de winst van een D-cell eigenlijk irrelevant is voor regulier gebruik, of mis ik iets? :)

Ik heb ook de IPC-1 besteld bij Conrad. Ik vertrouw mijn Hema oplader niet meer zo, aangezien mijn accu's nogal snel kapot gaan. Ik heb trouwens de kortingscode gevonden op deze website. Scheelt weer inschrijving op een nieuwsbrief ;)

Ik zal volgende week laten weten wat de IPC-1 doet met de capaciteit van mijn batterijen.

quote:
Roelant schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:17:
[...]

Zomaar even een vraag, maar zodra je de overstap naar LED eenmaal hebt gemaakt, waarom zou je dan nog een D-cell gebaseerde zaklamp blijven gebruiken? Er zijn genoeg AA-gebaseerde zaklampen die navenant goed presteren en al dusdanig lang meegaan dat de winst van een D-cell eigenlijk irrelevant is voor regulier gebruik, of mis ik iets? :)
Bij dezelfde lichtsterkte tussen de 3d led en een AA met LED, gaat de maglite wel degelijk langer mee. Als ik mijn 3d met mijn fenix vergelijk, is mijn fenix na een uurtje of 5 leeg (een na hoogste stand) en de maglite brand na 24 uur nog met dezelfde lichtsterkte.
Maar als je kijkt naar gewicht heb ik liever mijn fenix bij me met een paar extra batterijen.

quote:
b00m schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:48:
Bij dezelfde lichtsterkte tussen de 3d led en een AA met LED, gaat de maglite wel degelijk langer mee. Als ik mijn 3d met mijn fenix vergelijk, is mijn fenix na een uurtje of 5 leeg (een na hoogste stand) en de maglite brand na 24 uur nog met dezelfde lichtsterkte. Maar als je kijkt naar gewicht heb ik liever mijn fenix bij me met een paar extra batterijen.
Dat zou inderdaad ook zo'n beetje mijn afweging zijn. Want 24 uur non-stop gebruik zonder batterijen te kunnen/willen wisselen is wat mij betref al geen regulier gebruik. En juist bij intensief gebruik vind ik zo'n maglite al snel een blok aan je been - letterlijk

De gemiddelde D-cell zit tussen de 130 en de 150 gram per stuk terwijl een AA nog niet boven de 50 gram uitkomt. Zeg even 400gram voor de 3 D's, daar kan je dus 4 setjes penlites voor meebrengen, waarmee je dezelfde lichtopbrengst hebt.

En dan hebben we het nog niet gehad over het verschil in handelbaarheid en gewich van de Maglite 3D vs. een kleinere AA-gebaseerde LED-zaklamp, bijv. een Fenix inderdaad. De Maglite 3D zelf weegt 445gram tegenover 59gram voor een Fenix L2D (beide is gewicht zonder batterijen). Handelbaarheid is een kwestie van smaak natuurlijk, maar de optelsom van alle feiten zou mij snel voor de kleine lamp laten gaan.

Dan maar iets vaker van batterijen wisselen, los van het feit dat de keren dat ik de lamp langer dan 5 uur én aaneengesloten, én op de hogere standen nodig heb, op één hand te tellen zijn. Denk dat dat ook wel is wat ik bedoelde met regulier gebruik. ;)

Voor langdurig gebruik vind ik een MagLite 3D fijner vasthouden dan een MagLite 2AA LED of andere dunne cilindervormige zaklamp. Het gewicht is soms zelfs een voordeel, je kunt hem dan beter als wapen gebruiken. Maar daarom is er ook keuze genoeg, voor verschillende mensen met verschillende voorkeuren :)

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:33:
Voor langdurig gebruik vind ik een MagLite 3D fijner vasthouden dan een MagLite 2AA LED of andere dunne cilindervormige zaklamp.
Omdat je dan eerder een lamme arm krijgt van die kilo-zaklamp bedoel je? :P
quote:
Het gewicht is soms zelfs een voordeel, je kunt hem dan beter als wapen gebruiken.
Dat vind ik toch wel zo'n non-argument he. Neem het niet persoonlijk overigens. Maar - buiten de beveiligers of politieagenten om - zijn er maar weinig mensen die dat als argument roepen en zich ooit wel eens genoodzaakt zagen (of zullen zien) om hun zaklamp als zodanig te gebruiken - en om daar je aankoop-beslissing dan op te basseren...

Natuurlijk, je kunt er een forse hengst mee uitdelen als het moet (alhoewel de 3D daar dan juist eigenlijk wat klein/licht voor is), maar op zichzelf staand vind ik dat geen reden en zeker niet doorslaggevend in de keuze tussen een grotere of kleinere zaklamp. :)

Nee, de D MagLites zijn dikker en houden daarom fijner vast omdat je je hand niet helemaal klein hoeft te maken.

Ik ben voor http://www.backcountrygear.com/images/PetzlTacTikkaPlus.jpg

:P

Wat nou vasthouden? En genoeg lichtopbrengst :)

quote:
mr_obb schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:44:
Ik heb ook de IPC-1 besteld bij Conrad. Ik vertrouw mijn Hema oplader niet meer zo, aangezien mijn accu's nogal snel kapot gaan. Ik heb trouwens de kortingscode gevonden op deze website. Scheelt weer inschrijving op een nieuwsbrief ;)

Ik zal volgende week laten weten wat de IPC-1 doet met de capaciteit van mijn batterijen.
En welke code moet je dan gebruiken?

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 02:44:
De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet.
Begrijp ik nou goed dat jij in een D-cell Maglite elke D-cell vervangt door 4xAA-cell naast elkaar?

Ik snap mijn ipc-1l niet helemaal. (waarschijnlijk ligt het niet aan de lader, maar aan de batterijen...)

Ik heb vapextech 2700 batterijen (8 stuks, enkele maanden oud) die tot nu toe niet verder laden dan 2300. Ik heb net nieuwe samsungs 2300 die niet verder laden dan 1100 en ik heb sony 2100 die opladen tot net over 2100.

Iemand een idee hoe ik alle batterijen op kan laden tot aan de max?

Niet... Dit is gewoon de weergave van de huidige toestand...

Je zou een refresh kunnen doen, maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd?

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: