Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: De EL-kroeg deel 2

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

quote:
Dat is helemaal geen schema om van RS-485 naar USB te gaan, het is een schema om van RS-485 naar RS-232 te gaan! Kijk maar rechtsonder.

En het onderste is de voeding idd.

Maar het is een beetje onzin IMO want als je dat schema van hierboven maakt en met zo'n USB -> RS-232 kabel aansluit ga je van RS-485 naar TTL naar RS-232 naar TTL naar USB. Beetje onzin dus.

Je kan beter die MAX485 direct aansluiten op een FT232 ofzo, dan ben je meteen klaar.

quote:
mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:48:
[...]

Dat is helemaal geen schema om van RS-485 naar USB te gaan, het is een schema om van RS-485 naar RS-232 te gaan! Kijk maar rechtsonder.
Maar met z'n USB naar RS232 kabel is dit dus wel het schema wat hij nodig heeft :)
quote:
En het onderste is de voeding idd.
En om even aan te vullen, ontstoringscondensatoren zitten er ook bij dus als je je voeding ergens anders vandaan haalt, laat niet al die condensatoren weg. Zorg er voor dat je in ieder geval een 100nF condensator bij elk IC hebt zitten.
quote:
Maar het is een beetje onzin IMO want als je dat schema van hierboven maakt en met zo'n USB -> RS-232 kabel aansluit ga je van RS-485 naar TTL naar RS-232 naar TTL naar USB. Beetje onzin dus.
Niet waar, je gaat met de kabel van USB naar RS232, en dan met dit schema van RS232 naar TTL en daarna direct door naar RS485. Het is niet perfect nee, maar ook weer niet zo omslachtig als je het nu beschrijft. Ja, die laatste TTL stap zit waarschijnlijk wel in de USB kabel maar daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Als je zo'n kabel hebt liggen kan je 'em net zo goed gebruiken. :)
quote:
Je kan beter die MAX485 direct aansluiten op een FT232 ofzo, dan ben je meteen klaar.
Ok, maar dan krijg je dus meer componenten want een FT232 heeft ook een kristal nodig, etc etc. Ik denk dat het gegeven schema ongeveer het makkelijkst is voor wat maikel wilt.

quote:
wacco schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:26:
[...]
Ok, maar dan krijg je dus meer componenten want een FT232 heeft ook een kristal nodig, etc etc. Ik denk dat het gegeven schema ongeveer het makkelijkst is voor wat maikel wilt.
Spiekend naar de arduino naast me lijkt dat wel mee te vallen. Er zit een kristal op uiteraard, maar da's voor de AVR. Een paar weerstand en een condensator of 2, dat lijkt alles te zijn voor de FT232.

Speaking of Arduino, het schema daarvan is open source, daar kun je meteen zien hoe ze de AVR via een FT232 aan de USB-poort hebben hangen. Ok, daarmee heb je geen RS485, maar dat zou dan niet eens zo moeilijk zijn om die erbij te knopen.

quote:
wacco schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:26:
Maar met z'n USB naar RS232 kabel is dit dus wel het schema wat hij nodig heeft :)
Ja klopt, maar ik wilde het wel even duidelijk maken aangezien hij vroeg of er componenten weggelaten konden worden, en dat is dus niet zo in dat geval. :)
quote:
Niet waar, je gaat met de kabel van USB naar RS232, en dan met dit schema van RS232 naar TTL en daarna direct door naar RS485. Het is niet perfect nee, maar ook weer niet zo omslachtig als je het nu beschrijft. Ja, die laatste TTL stap zit waarschijnlijk wel in de USB kabel maar daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Als je zo'n kabel hebt liggen kan je 'em net zo goed gebruiken. :)
Ik telde alle tussenstappen mee idd.
quote:
Valt reuze mee, zoals hierboven ook al gezegd.

Misschien kan hij zijn USB-RS232 kabel wel hacken dat hij daar de UART aftapt. :P

Hmm, dus als ik het goed begrijp heb ik ook nog een MAX232 nodig. Dat had ik eigenlijk ook wel kunnen bedenken, aangezien het van RS232 naar RS485 gaat en ik USB -> RS232 heb.

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in al die termen. TTL, UART, etc.
Wat het betekent, weet ik wel/is snel opgezocht, maar de onderlinge samenhang....

quote:
maikel schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:51:
Hmm, dus als ik het goed begrijp heb ik ook nog een MAX232 nodig. Dat had ik eigenlijk ook wel kunnen bedenken, aangezien het van RS232 naar RS485 gaat en ik USB -> RS232 heb.

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in al die termen. TTL, UART, etc.
Wat het betekent, weet ik wel/is snel opgezocht, maar de onderlinge samenhang....
Mja, je zou het zo kunnen zien:

UART is het protocol waarover de communicatie verloopt, dit is gewoon eentjes en nulletjes verpakt in een bepaalde taal, een UART transceiver werkt met TTL

Het verschil tussen de verschillende standaarden is de manier van signalling.

RS 232 gebruikt hogere voltages voor nullen en enen, bijvoorbeeld -12v = 0 en +12v = 1
TTL= Transistor Transistor Logic en betekent dat 5v =1 en 0v = 0

RS-485 gebruikt volgens mij differential signalling, ik ga er nu eventjes niet verder op in maar het is ook weer een andere manier, en vooral geschikt om storingen tegen te gaan bij lange afstanden, RS-485 kan ook meerdere apparaten op 1 bus aangesloten hebben.

Het enige wat die chipjes dus doen, is de spanningsniveaus aanpassen.

quote:
mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:13:
[...]
RS 232 gebruikt hogere voltages voor nullen en enen, bijvoorbeeld -12v = 0 en +12v = 1
TTL= Transistor Transistor Logic en betekent dat 5v =1 en 0v = 0
Bij RS232 is een 1 negatief en een 0 positief, ik heb al enkele malen een npn torretje en 2 weerstanden gebruikt om rs232 te ontvangen, dat gaat perfect.

quote:
bobo1on1 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:47:
[...]

Bij RS232 is een 1 negatief en een 0 positief, ik heb al enkele malen een npn torretje en 2 weerstanden gebruikt om rs232 te ontvangen, dat gaat perfect.
Je hebt gelijk, vergissinkje. :)

quote:
Atlas schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:06:
KNAP => Kathode Negatief, Anode Positief :)
Of: Korte is Negatief Andere is Positief ;)

Welke zelfbouw pic programmer raden jullie aan ?
Heb zo een JDM geval gemaakt, zie paar pagina's terug. Die doet het niet 100%.

Wil graag gebruiken met een usb<>rs232 adapter. Dus moet wel met externe mclr voeding heb ik begrepen.

Misschien deze ? http://www.circuitsonline.net/circuits/view/142

quote:
inanc schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:51:
Welke zelfbouw pic programmer raden jullie aan ?
Heb zo een JDM geval gemaakt, zie paar pagina's terug. Die doet het niet 100%.

Wil graag gebruiken met een usb<>rs232 adapter. Dus moet wel met externe mclr voeding heb ik begrepen.

Misschien deze ? http://www.circuitsonline.net/circuits/view/142
Misschien kun je net zo goed gewoon een programmer kopen:
http://cgi.ebay.nl/Clone-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Weet je tenminste 100% zeker dat het gaat werken, die USB converters lijken nogal roet in het eten te gooien..

Wens mij maar succes, morgen moet er een spoel gewikkeld worden van 1M lang en 20CM in doorsnee. En dat met 0.5 MM draad :X

Bezig met een tesla coil ofzo? Zo nee, waar de ahum heb je zo'n absurde spoel voor nodig?

Jupz, hier komen de pics als je intresse hebt Het Grote Teslacoil Topic

quote:
DaWaN schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:29:
[...]

Misschien kun je net zo goed gewoon een programmer kopen:
http://cgi.ebay.nl/Clone-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Weet je tenminste 100% zeker dat het gaat werken, die USB converters lijken nogal roet in het eten te gooien..
Oke, die hou ik even in me achterhoofd. Tja, 22 euro. Toch maar gewoon besteld.

Ik heb nog een Pentium 3 pc van Dell staan. Optiplex GX100, deze heeft 2 com-poorten.
Stel ik wil een zelfbouw programmer die het zeker daar op gaat doen, voor wat kan ik dan kiezen ?

Net even met me mini zonnepaneel gespeeld en draadloze usb lcd.
Lcd is een karakter met 16x2 met blauwe backlight.
Lamp is 40Watt. Ik hoop echt dat die met een dag deel licht genoeg kan opladen om de hele nacht aan te staan. Alleen de backlicht van de lcd staat op het paneel aangesloten. De rest is nog niet klaar.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=Mx28LWVZPxI

quote:
mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:11:
[...]

Valt reuze mee, zoals hierboven ook al gezegd.
Zou kunnen hoor. Ik heb alleen ervaring met de FT2232 en die heeft niet een interne oscillator enzo, waardoor je redelijk wat componenten nodig hebt. :)

De FT232RL is de meest geavanceerde uit de FT232xx serie, en heeft geloof ik amper nog randcomponenten nodig. Zal de data sheet er eens op naslaan.

Ik zit met het volgende probleem,
Uit mijn dreambox 500 sat decoder is een SMD mosfet kapot: type NDS352AP. Nu is dat ding natuurlijk nergens te krijgen, behalve bij farnell. Ik heb op het moment echter verder niets te bestellen, en als particulier moet je boven de 50 euro zitten. Dus, is er nog iemand die binnenkort een bestelling plaatst bij farnell en mij aan dit onderdeel kan helpen! Dat zou zeer gewaardeerd worden... :>

er zou een site moeten komen waarbij allerlei mensen samen met mensen die fysiek dichtbij wonen gezamenlijke bestellingen kunnen doen vanuit china, farnell, digikey, etc. Projectje voor in de vakantie?

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:01:
er zou een site moeten komen waarbij allerlei mensen samen met mensen die fysiek dichtbij wonen gezamenlijke bestellingen kunnen doen vanuit china, farnell, digikey, etc. Projectje voor in de vakantie?
Dat zou zeer welkom zijn ja.
Iemand met teveel tijd en goede PHP kennis hier? O-)

Acties: [quote]

Door: real_FireFly

doe eens een suggestie bij samenkopen.net, zou niet al te moeilijk moeten zijn om in te bouwen. Een regiokoopactie :P
Nu kan 't in principe ook al, gewoon een eigen verzendmethode toevoegen. Er zou dan eigenlijk alleen een aparte categorie voor moeten zijn, beetje jammer als je net allemaal dingen besteld en het blijkt dat je het af moet komen halen ergens in een gat :P

quote:
Speedsmile schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:49:
Ik zit met het volgende probleem,
Uit mijn dreambox 500 sat decoder is een SMD mosfet kapot: type NDS352AP. Nu is dat ding natuurlijk nergens te krijgen, behalve bij farnell. Ik heb op het moment echter verder niets te bestellen, en als particulier moet je boven de 50 euro zitten. Dus, is er nog iemand die binnenkort een bestelling plaatst bij farnell en mij aan dit onderdeel kan helpen! Dat zou zeer gewaardeerd worden... :>
Ik heb er een account, maar ik weet alleen niet of ik binnenkort iets moet bestellen. Dat weet ik pas als ik iets sloop of ga maken :P

Weet je ook waar die fet voor wordt gebruikt? Zo'n apart ding is het nou ook weer niet, misschien kan er wel een andere fet in.

Dat dacht ik dus ook al, en de fabrikant geeft zelf ook al een vervanger aan.

quote:
bobo1on1 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:28:
Weet je ook waar die fet voor wordt gebruikt? Zo'n apart ding is het nou ook weer niet, misschien kan er wel een andere fet in.
In de dreambox heeft ie als functie het circuit wat de LNB voeding voorziet (18 of 14 V afhankelijk van polarisatie) van stroom te voorzien. Dus kapot-->no LNB spanning->no signal! :(
Dit is een wat bekender probleem in het ontwerp, voor de geinteresseerden zie:
http://www.austech.info/dreambox/871-dreambox-lnb-fix.html
Zoals ook in dat forum staat heb ik dat ding ook kortgesloten, en inderdaad, dan weer spanning op de LNB. Dus ik weet met 90% zekerheid dat ik door vervanging kan fixen.

Het schema waarin die wordt gebruikt is hier te vinden, (Q72)
http://img229.imageshack.us/img229/1085/lnbpowerrs4.jpg
Het zou dus inderdaad kunnen dat een andere fet makkelijk kan, zo ver ik kan zien (geen expert) heeft dat ding hier puur als functie de +12V door te schakelen naar de L11xxx chip. Ik heb echter geen idee hoe het zou zitten met max stromen enz.

EDIT: Ik zie ineens dat in het schema een andere wordt genoemd, FDN358, die op volgens de specs 1.5A aankan. In de box zelf zit toch echt een 352...
quote:
mace schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:32:
Dat dacht ik dus ook al, en de fabrikant geeft zelf ook al een vervanger aan.
Maar dan zit ik nog steeds met het probleem, waar moet ik dat ding vanaf halen als ik er maar een klein aantal wil hebben? De gemiddelde elektronica boer op de hoek zal er geen in voorraad hebben, en bij bauer in Venlo konden ze er ook niet aankomen 8)7 O-) . Digikey kan hem bv ook leveren, maar $18 vezendkosten voor een bestelling van $2.50 ofzo vind ik wat jammer.
quote:
ssj3gohan schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:01:
Dat zou inderdaad de uitkomst zijn voor veel hobbyisten, om de 2 weken ofzo een bestelling, in 2 weken moet hobbiend electro nederland toch wel een bestelling bij elkaar kunnen krijgen :>.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: