koelpasta geleid geen elektriciteit, of je moet iets als arctic silver gebruikt hebben.quote:Flying schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:36:
Ik ben blijkbaar incompetent (zo laat men het toch uitschijnen). Mijn RMA verzonden EX38-DS4 is onderzocht en Alternate beweert dat ik teveel koelpasta heb gebruikt. Jammer genoeg heb ik geen foto's genomen van het moederbord alvorens deze op te sturen maar ik kan je verzekeren dat de koelpasta niet op de printplaat is terecht gekomen. Ze zullen het moederbord alsnog terugsturen en dan zal ik binnen een week of 4 misschien een nieuw exemplaar krijgen. Ik weet dat koelpasta geleid en dat het zeker NIET op het moederbord mag terecht komen en dus heb ik ook met extra veel aandacht gecontroleerd of dit het geval niet was, en ik heb niets van koelpasta gevonden op het moederbord zelf..
Misschien toch teveel gebruikt. Ga zaterdag eens naar de winkel om de processor te laten testen, misschien kan er dan nog iets geregeld worden.
Nieuwe reactie in topic: Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2
Let op:
- Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
- Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
- Lees je eigen bericht even door voor je het post.
Smilies:
:)
:(
;)
>:)
:>
:P
:9
:o
:*)
:'(
8)
:+
:D
_/-\o_
:9~
O+
:O
}:O
:/
:|
:X
:?
8)7
|:(
O-)
:z
;( meer »
:r
B)
:Y)
(8>
:7
:Z
})
B-)
:w
d:)b
7(8)7
*;
<+:)
^)
:$
}:|
:')
:S
:Y
:N
*O*
-O-
_O-
Laatste reacties:
Ik heb een probleem wat enigszins lijkt op de reboot-loop, maar toch anders is. Drie weken geleden heb ik een GA-EX38-DS5 X38 aangeschaft, in combinatie met een Club 3D CGAX-38724X2 videokaart, met OCR DDR2 4 GB RAM. In feite wat de Best Buy Guide aanraadde. Alles zonder problemen in elkaar gezet, en nadien werkte het systeem zowaar, uitgezonderd problemen met de onboard geluidskaart welke bekend zijn. Echter, na een week startte het systeem niet meer op, zonder dat er eerder problemen waren. Het POST-screen verschijnt wel, echter nadien ipv de lijst met toegekende IRQ's verschijnt een knipperende underscore. De BIOS is niet meer te bereiken. Resetten van de CMOS, flashen van de BIOS (via via), wisselen van het RAM, en loskoppelen overige kabels hebben geen effect. Vreemd genoeg werkt het mobo met een andere videokaart wel, en de videokaart in een ander systeem ook. Vervolgens worden deze componenten ook niet te warm bij benchmarken.
Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten? Inmiddels zijn mijn opties wel zo'n beetje uitgeput...
Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten? Inmiddels zijn mijn opties wel zo'n beetje uitgeput...
Ik heb last van een continue tik in mijn geluid (onboard), ongeweer 3x p/sec oid. Drivers ed geprobeerd maar zonder geluk, iemand een idee? Toen ik mijn live 5.1 erin prikte kwam ik dus ook in de reboot-loop, dus ding er maar gauw weer uitgehaald...
Hoe is het geluid? Ik heb gehoord dat het geluid van de P35-DS3R best wel slecht is.. Maar die heeft dan ook geen 7.1 onboard.. Enneh.. ik neem aan dat je non-ECC modules gebruiktquote:Extreme66 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 22:39:
Ter info:
Ik heb het mobo: gigabyte ex38 ds4 als er vragen hier omtrent zijn, vraag maar.
Is het trouwens waar dat je pc minder warm wordt als je die power-saving functie gebruikt? Ik heb wel gelezen dat het je ongeveer 20 watt bespaart maar dat het niet werkt als je overclockt..
Ik wil deze mobo ook namelijk kopen met een E8400 en hopelijk een HD4850 (of 4870 als ie niet te duur is) Je hoefde je bios toch niet te updaten voordat het de E8400 herkende? (want dat heb ik nog nooit gedaan... en ik hoorde van iemand dat het eenkeer mis ging toen ie dat deed..)
Later wil ik misschien 2xHD4850 draaien.. in crossfire..
alvast ty,
Kijk even op de site van Gigabyte, mobo vendors hebben vaak een lijtsje met BIOS versies en Supported CPU's.quote:Je hoefde je bios toch niet te updaten voordat het de E8400 herkende?
Verder is het updaten van je BIOS een fluitje van een cent, mits je het in DOS doet. In Windows wil het nog eens misgaan, dus pas hiermee op. De DS3 bechikt als het goed is ook over een (virtual) dual-bios, of backup BIOS, wat inhoud dat wanneer je een verkeerde flash maakt, de gegevens van de backup BIOS weer worden teruggeschreven naar het gewone BIOS. Zo moet je je best doen om hem dood te flashen.
Hallo,
Heeft iemand al ervaringen met een IDE harde schijf? Want bij mij wil die niet meer booten zodra ik er een aansluit. Heb daarnaast ook 2 SATA schijven. Betreft de Gigabyte DS3R
Heeft iemand al ervaringen met een IDE harde schijf? Want bij mij wil die niet meer booten zodra ik er een aansluit. Heb daarnaast ook 2 SATA schijven. Betreft de Gigabyte DS3R
Wat gebeurt er dan als je de PC start niks of blijft die hangen bij het boot scherm.quote:Sissco schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 22:07:
Hallo,
Master, slave jumpers goed staan op je HD en in staat het in je bios ook allemaal goed?
Ik heb bijna hetzelfde mobo de DS3 en een IDE HD werkt hier perfect.
Sorry dat ik zo kort door de bocht was. Wilde even snel poolshoogte nemen, aangezien ik hier al een topic erover had gemaaktquote:-The_Mask- schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 22:13:
[...]
Wat gebeurt er dan als je de PC start niks of blijft die hangen bij het boot scherm.
Master, slave jumpers goed staan op je HD en in staat het in je bios ook allemaal goed?
Ik heb bijna hetzelfde mobo de DS3 en een IDE HD werkt hier perfect.
Ik krijg binnenkort een EX38-DS4 binnen, aangeschaft als vervanging van mijn huidige gare Asrock geval. Mijn E6600 komt erop, evenals 6GB OCZ Gold (2x2+2x1) en mijn 8800GTX. Heb hier wel het topic een beetje doorgelezen, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten/die ik moet doen tijdens of vlak na de inbouw/installatie van mijn mobo?
Je moet er op letten dat je alle stroomkabels aansluit, dus 24 pins en 4/8 pins.quote:Merovingian schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:14:
Ik krijg binnenkort een EX38-DS4 binnen, aangeschaft als vervanging van mijn huidige gare Asrock geval. Mijn E6600 komt erop, evenals 6GB OCZ Gold (2x2+2x1) en mijn 8800GTX. Heb hier wel het topic een beetje doorgelezen, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten/die ik moet doen tijdens of vlak na de inbouw/installatie van mijn mobo?
Je moet op ESD letten (statische elektriciteit) anders sloop je het moederbord al voordat deze is aangesloten.
En als die het eenmaal doet voltages goed instellen in je bios van o.a. het geheugen.
Ben gisteren maar een andere EX38-DS4 gaan halen en wat werkt deze prachtig. Als mijn defecte omgeruild wordt voor een nieuwe dan doe ik die nieuwe in verkoop.
Draai nu een E8400 op 3.6GHz in combinatie met OCZ 2x2GB DDR2 @ 960MHz cas 5-5-5-18 en het draait stabiel. Het geheugen krijgt maar 1.8v trouwens.
Draai nu een E8400 op 3.6GHz in combinatie met OCZ 2x2GB DDR2 @ 960MHz cas 5-5-5-18 en het draait stabiel. Het geheugen krijgt maar 1.8v trouwens.
Ik ga haast janken van die Gigabyte moederborden...
- Gigabyte GA-X38-DS5 gekocht. Zes dagen kunnen gebruiken (@ alles stock) voor het BIOS totaal naar de knoppen ging en de PC enkel in de reboot lus raakte. Bord RMA gegaan.
- Bord na 5 weken terug van RMA...2 weken kunnen gebruiken met vastlopers en random blue screens, daarna weer reboot lus + bios kaput....
- Omgeruild voor een GA-X48-DS5, omdat de (E)X38-DS5 niet leverbaar was. Na herinstallatie Vista alles mooi stabiel. Nog geen drie weken kunnen gebruiken, bios kaput.
Ik heb dus 8 mei de X48-DS5 gekregen als omruil voor een defecte X38-DS5. Nadat ik Vista opnieuw had geïnstalleerd draaide alles eindelijk stabiel. Wel lekker na ca. twee maanden gekloot met de X38. Nu kreeg ik gister nieuwe fans. Kast open, stroom eraf, oude fans eruit, nieuwe fans erin. Direct de mogelijkheid benut om alle kabels beter weg te werken. Dus stuk voor stuk alle kabels van de voeding naar het moederbord opnieuw aangesloten, letterlijk vijf keer gecontroleerd of alles goed zat en of er geen kortsluiting wordt gemaakt door bijvoorbeeld een schroefje ofzo. Alles zat goed.
PC aan, bios in om te controleren of alles goed staat, PC loopt vast terwijl ik in het bios zit.
PC opnieuw opstarten en dan maar niet in het bios kijken. Na vijf seconden Windows bureaublad voor m'n neus.... blauw scherm (met volgens mij de melding bad_memory_pool).
Herstart...."Main BIOS checksum error... recovering BIOS".
Herstart, zwart scherm.
Herstart, BootBlock Bios recovery "scanning BIOS image from hard drive"...
Herstart, zwart scherm.
Herstart, wéér BootBlock bios recovery.
Herstart...
Herstart...
Herstart...
De PC heeft hiervoor 24 uur Orthos blend doorstaan, 8 uur cpu stress en 8 uur geheugen stress. Tevens gaf het geheugen 1 dag eerder in memtest geen enkele fout. De onderdelen lijken allemaal apart ook goed:
Intel E8400
Corsair geheugen (uit de QVL)
HIS HD3870 IceQ3 Turbo
Samsung Spinpoint F1 750GB
Ik heb echt geen flauw idee waar het anders aan zou moeten liggen dan aan het moederbord zelf. Je hebt veel aan zo'n dualbios als ze beiden blijkbaar corrupt zijn, of als de backup niet goed kan worden gerecovered. De PC blijft niet eens lang genoeg aan om bijvoorbeeld de Windows DVD er weer in te doen. Ik weet niet meer wat ik ermee moet... RMA gaat waarschijnlijk weer 5 weken duren.
- Gigabyte GA-X38-DS5 gekocht. Zes dagen kunnen gebruiken (@ alles stock) voor het BIOS totaal naar de knoppen ging en de PC enkel in de reboot lus raakte. Bord RMA gegaan.
- Bord na 5 weken terug van RMA...2 weken kunnen gebruiken met vastlopers en random blue screens, daarna weer reboot lus + bios kaput....
- Omgeruild voor een GA-X48-DS5, omdat de (E)X38-DS5 niet leverbaar was. Na herinstallatie Vista alles mooi stabiel. Nog geen drie weken kunnen gebruiken, bios kaput.
Ik heb dus 8 mei de X48-DS5 gekregen als omruil voor een defecte X38-DS5. Nadat ik Vista opnieuw had geïnstalleerd draaide alles eindelijk stabiel. Wel lekker na ca. twee maanden gekloot met de X38. Nu kreeg ik gister nieuwe fans. Kast open, stroom eraf, oude fans eruit, nieuwe fans erin. Direct de mogelijkheid benut om alle kabels beter weg te werken. Dus stuk voor stuk alle kabels van de voeding naar het moederbord opnieuw aangesloten, letterlijk vijf keer gecontroleerd of alles goed zat en of er geen kortsluiting wordt gemaakt door bijvoorbeeld een schroefje ofzo. Alles zat goed.
PC aan, bios in om te controleren of alles goed staat, PC loopt vast terwijl ik in het bios zit.
PC opnieuw opstarten en dan maar niet in het bios kijken. Na vijf seconden Windows bureaublad voor m'n neus.... blauw scherm (met volgens mij de melding bad_memory_pool).
Herstart, zwart scherm.
Herstart, zwart scherm.
Herstart...
Herstart...
Herstart...
De PC heeft hiervoor 24 uur Orthos blend doorstaan, 8 uur cpu stress en 8 uur geheugen stress. Tevens gaf het geheugen 1 dag eerder in memtest geen enkele fout. De onderdelen lijken allemaal apart ook goed:
Intel E8400
HIS HD3870 IceQ3 Turbo
Ik heb echt geen flauw idee waar het anders aan zou moeten liggen dan aan het moederbord zelf. Je hebt veel aan zo'n dualbios als ze beiden blijkbaar corrupt zijn, of als de backup niet goed kan worden gerecovered. De PC blijft niet eens lang genoeg aan om bijvoorbeeld de Windows DVD er weer in te doen. Ik weet niet meer wat ik ermee moet... RMA gaat waarschijnlijk weer 5 weken duren.
Zou het iets kunnen zijn dat je voeding te hoge spanning levert waar je bios een pobleem mee heeft ofzo?
...welk Corsair geheugen? Toevallig 4x 1GB Dominator PC8500? Zo ja... dat is de oorzaak van je probleem.quote:Noobtastic schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:17:
Ik ga haast janken van die Gigabyte moederborden...
Herstart, zwart scherm.
Herstart, zwart scherm.
Herstart...
Herstart...
Herstart...
Intel E8400
HIS HD3870 IceQ3 Turbo
Nope, Corsair TWIN2X2048-6400C4, uit de Quality Vendors List, dus dat mag geen probleem zijn. Dat de voeding het probleem is lijkt me ook sterk. Dan zou dit zich toch direct vanaf het begin moeten vertonen, en niet @ random?
Maar goed, morgen maar eens contact proberen op te nemen met Gigabyte, want 3 keer hetzelfde probleem wordt me toch wat te veel.
Maar goed, morgen maar eens contact proberen op te nemen met Gigabyte, want 3 keer hetzelfde probleem wordt me toch wat te veel.
Sterkte
Ik weet wat je doormaakt ;-)
quote:Noobtastic schreef op maandag 26 mei 2008 @ 00:14:
Dat de voeding het probleem is lijkt me ook sterk. Dan zou dit zich toch direct vanaf het begin moeten vertonen, en niet @ random?
Nee, maar ik heb geen enkele indicatie dat de voeding kapot is. Dus als het moederbord niet met de geleverde spanning om zou kunnen gaan lijkt het mij logischer dat dat direct problemen zou geven, en niet pas na een week of drie.quote:Merovingian schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:16:
Dus als iets stuk is, kan het alleen maar vanaf het begin zijn, en niet op een willekeurig moment? Dat zou mooi zijn, dan zou er nooit meer iets stuk gaan!
Ik heb zelf een P35 DS3L (rev 2.0) mobo met een op 2.6Ghz geOC-de E6320 en 2* 1GB OCZ Titanium XTC PC6400. Draait prima, maar ik las hier pas iets over dat OC-failsafe (?) gebeuren dat soms spontaan lijkt te starten.
Hoewel de CPU met Orthos 24-7 rock-solid draait en de temps keurig zijn had ik de afgelopen weken ook wel eens last van die OC-failsafe (?), dus dat de BIOS ge-reset werd op de defaults. Dit LEEK random te gebeuren, alleen kwam ik er onlangs achter dat ik het probleem op commando kan laten optreden als ik mijn externe USB HD (met externe voedings-adapter) inschakel voordat ik de PC aandruk. Ook als ik de PC reboot met de externe HD aan word de BIOS ge-reset. Als ik eerst de PC gewoon opstart en pas in windows de USB HD inschakel gaat het prima en ook het opstarten vd PC met andere USB apparaten (wireless LAN, en wat andere USB apparaten gaat prima, maar de OC-failsafe(?) start alleen als ik de PC opstart/re-boot met mijn externe USB HD ingeschakeld.
Hoewel de CPU met Orthos 24-7 rock-solid draait en de temps keurig zijn had ik de afgelopen weken ook wel eens last van die OC-failsafe (?), dus dat de BIOS ge-reset werd op de defaults. Dit LEEK random te gebeuren, alleen kwam ik er onlangs achter dat ik het probleem op commando kan laten optreden als ik mijn externe USB HD (met externe voedings-adapter) inschakel voordat ik de PC aandruk. Ook als ik de PC reboot met de externe HD aan word de BIOS ge-reset. Als ik eerst de PC gewoon opstart en pas in windows de USB HD inschakel gaat het prima en ook het opstarten vd PC met andere USB apparaten (wireless LAN, en wat andere USB apparaten gaat prima, maar de OC-failsafe(?) start alleen als ik de PC opstart/re-boot met mijn externe USB HD ingeschakeld.
Ik heb de P35C-DS3R rev 1.0 en XP geinstalleerd op een RAID0 van 2 SATA disks. (ja elke dag is weer spannendquote:Sissco schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 22:07:
Hallo,
ik heb een P35 DQ6 moederbord met bios F7 en een G15 Logitech keyboard
Nu het probleem -
Zit alleen de G15 aangesloten, via USB, kan ik alleen de bios inkomen, daarna werkt het toetsenbord niet meer. Plug ik gelijktijdig een oude PS2 er in, dan werkt hij wel
De G15 werkt gewoon goed als je eenmaal in Windows zit.
Alle opties qua USB staan aan in de bios.. Moet zeggen dat ik er last van gekregen heb nadat ik naar de F7 bios ging. (Geen Beta)
Iemand een idee ?
Nu het probleem -
Zit alleen de G15 aangesloten, via USB, kan ik alleen de bios inkomen, daarna werkt het toetsenbord niet meer. Plug ik gelijktijdig een oude PS2 er in, dan werkt hij wel
De G15 werkt gewoon goed als je eenmaal in Windows zit.
Alle opties qua USB staan aan in de bios.. Moet zeggen dat ik er last van gekregen heb nadat ik naar de F7 bios ging. (Geen Beta)
Iemand een idee ?
Hai Sorrowman,
Een zeer bekend probleem met een externe harde schijf.
Ik heb precies hetzelfde gehad. In de bios is er echter ook een optie op disabled te zetten waardoor
je harde schijf er wél in kan blijven zitten.
Ik zal eens kijken welke dat ook alweer was...
Een zeer bekend probleem met een externe harde schijf.
Ik heb precies hetzelfde gehad. In de bios is er echter ook een optie op disabled te zetten waardoor
je harde schijf er wél in kan blijven zitten.
Ik zal eens kijken welke dat ook alweer was...
Dat is dus de optie:
Legacy USB Storage Detect.
Zet deze a.u.b. uit, want als die aanstaat geeft dit een hoop narigheid.
Nou, het is dan zover. Na ongeveer een half jaar trouwe dienst kapt dan ook mijn mobo (GA-X38-DQ6) er blijkbaar mee.
De specs:
-Gigabyte GA-X38-DQ6, rev 1.0, fw: F6
-Intel Core 2 Quad Q6600, stepping G0
-2x 2GB (1x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Kingston HyperX KHX6400D2/2G)
-Asus GeForce 7900 GTX
-PC Power & Cooling Silencer 750 Quad, 750W (EPS12V)
Het probleem: Absoluut geen post of überhaupt maar iets op het scherm. PC reboot zichzelf na 2 of 3 seconden automatisch. Fans/DVD drives spinnen maar ik zie verder bar weinig. Het probleem ontstond nadat ik 2 dagen weg was, terug kwam en merkte dat mijn PC op zwart stond. Gepoogd te rebooten maar dit mocht niet helpen. De pc heeft hiervoor ruim 4 maanden prima gewerkt met de biosinstellingen ten tijde van de crash.
Wat heb ik al geprobeerd:
1) Complete DFI long bios clear procedure
2) Geheugen in andere slots geprobeerd
3) Zo min mogelijk randapparatuur aangesloten
4) Gecheckt of mn CPU misschien door de allereerste bios niet wordt ondersteund (wordt her en der aangegeven als mogelijk probleem), maar mijn Q6600 met G0 stepping zou prima met het F4 bios overweg moeten kunnen. Bios waarmee de PC t laatst goed werkte was F6 of F6b
5) Voeding vervangen. Ben van een Tagan 430 watt naar een PC Power & Cooling Silencer 750 Quad gegaan. Geen merkbaar verschil
Bijkomstig probleem: De winkel waar ik mijn moederbord heb aangeschaft is failliet (pcplatform.nl), dus indien er niks anders op zit dan een RMA procedure te starten zou ik graag vernemen waar ik terecht kan.
Crosspost van: http://forum.giga-byte.nl...,528.msg3095.html#msg3095
De specs:
-Gigabyte GA-X38-DQ6, rev 1.0, fw: F6
-Intel Core 2 Quad Q6600, stepping G0
-2x 2GB (1x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Kingston HyperX KHX6400D2/2G)
-Asus GeForce 7900 GTX
-PC Power & Cooling Silencer 750 Quad, 750W (EPS12V)
Het probleem: Absoluut geen post of überhaupt maar iets op het scherm. PC reboot zichzelf na 2 of 3 seconden automatisch. Fans/DVD drives spinnen maar ik zie verder bar weinig. Het probleem ontstond nadat ik 2 dagen weg was, terug kwam en merkte dat mijn PC op zwart stond. Gepoogd te rebooten maar dit mocht niet helpen. De pc heeft hiervoor ruim 4 maanden prima gewerkt met de biosinstellingen ten tijde van de crash.
Wat heb ik al geprobeerd:
1) Complete DFI long bios clear procedure
2) Geheugen in andere slots geprobeerd
3) Zo min mogelijk randapparatuur aangesloten
4) Gecheckt of mn CPU misschien door de allereerste bios niet wordt ondersteund (wordt her en der aangegeven als mogelijk probleem), maar mijn Q6600 met G0 stepping zou prima met het F4 bios overweg moeten kunnen. Bios waarmee de PC t laatst goed werkte was F6 of F6b
5) Voeding vervangen. Ben van een Tagan 430 watt naar een PC Power & Cooling Silencer 750 Quad gegaan. Geen merkbaar verschil
Bijkomstig probleem: De winkel waar ik mijn moederbord heb aangeschaft is failliet (pcplatform.nl), dus indien er niks anders op zit dan een RMA procedure te starten zou ik graag vernemen waar ik terecht kan.
Crosspost van: http://forum.giga-byte.nl...,528.msg3095.html#msg3095
Weet niet of het proberen waard is, maar zou dit ook mijn probleem kunnen oplossen?quote:Rob1958 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:02:
Dat is dus de optie:
(ja, ik zal het vanavond proberen)