Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: De EL-kroeg deel 2

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

quote:
erikvanhoutert schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 19:38:
Ik wil via mijn telefoon iets schakelen,, dus met het trilmotertje. Deze levert dacht maar een spanning van rond de 1.6 volt. De stroom zou wel bar laag zijn.

Hiermee wil ik dadenlijk met een digitale schakeling ook mijn gordijnen laten openen. Dus het makenlijkst is dan voor mij nog om deze aan een relais te hangen. Hoe krijg ik dit voor elkaar? want alle relais die ik heb zijn 12vDC
Dit moet dan waarschijnlijk met een transistor? wie kan me evt. helpen.
Transistor schakeling IDD, maar bedenk wel dat je trilmotortje vaak niet constant trilt maar met pulsen. Wil je dat je gordijnen met pulsen open gaat?
Moet de tijd die hij je gordijnen open stuurt instelbaar/een bepaalde tijd duren?
En wil je dan elke ochtend je gordijnen gaan open bellen:?
Da's een week leuk, maar daarna ben je het wel zat denk (vertraging tussen bellen en overgaan etc.)
Je kan ook een Fotodiode gebruiken die het licht registreert van je display welke verlicht wordt zodra hij gebeld wordt.

Als je nou 2 555's achter elkaar gebruikt dan kan je een soort flip flop maken, maar dan na de 1e puls dat hij de input verder negeert.

Acties: [quote]

Door: erikvanhoutert

quote:
_ferry_ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:45:
[...]

Transistor schakeling IDD, maar bedenk wel dat je trilmotortje vaak niet constant trilt maar met pulsen. Wil je dat je gordijnen met pulsen open gaat?
Moet de tijd die hij je gordijnen open stuurt instelbaar/een bepaalde tijd duren?
En wil je dan elke ochtend je gordijnen gaan open bellen:?
Da's een week leuk, maar daarna ben je het wel zat denk (vertraging tussen bellen en overgaan etc.)
Je kan ook een Fotodiode gebruiken die het licht registreert van je display welke verlicht wordt zodra hij gebeld wordt.
Nee, er komen dadenlijk 2 klokje's op.
1 voor smorgens..
1 voor savonds...

Het gordijn duurt denk met vertraging 40sec.
maar nu wil ik voor de gein dadenlijk ook b.v met een een x bellen hem open laten gaan/ dicht.
het is toch voldoende als hij eenmaal een puls geeft? b.v met een overname contact, of iets met de digtitale techniek.
maar hoe krijg ik vanaf 1V b.v een 12V relais? Maar mischien wil ik dan met die bel fuctie wel iets anders laten doen.

Weet iemand waar je voor een schappelijke prijs een touch-screen folie kunt bestellen? Sparkfun heeft iets wat me wel geschikt lijkt, maar die kost 23 dollar plus nog eens verzendkosten, evt btw e.d.

Eventueel zou een touch pad module die de absolute positie uitgeeft ook wel interessant zijn. Ik wil iets proberen wat lijkt op de Kaossilator

Die resistieve schermen zijn ondanks ongetwijfeld gigantische volumes waarin ze nu gevraagd worden nog steeds erg duur, ook de LCDs met touchscreen van niels1 op samenkopen zijn nog steeds drie tientjes.

quote:
Springuin schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:09:
Weet iemand waar je voor een schappelijke prijs een touch-screen folie kunt bestellen? Sparkfun heeft iets wat me wel geschikt lijkt, maar die kost 23 dollar plus nog eens verzendkosten, evt btw e.d.

Eventueel zou een touch pad module die de absolute positie uitgeeft ook wel interessant zijn. Ik wil iets proberen wat lijkt op de Kaossilator
Dealextreme heeft een 7" modeletje, ook zo rond die prijs geloof ik, maar dan inclusief shipping.

Dit modelletje is ongeveer even groot als een touchpad van een laptop, en kost 7$ + verzending (moet wel bij een van de distributors dichtbij te krijgen zijn): linkje ==> in frankrijk te krijgen aan 8¤ + verzending.

Zou die data van een muis/trouchpad een beetje makkelijk uit te lezen zijn? (en er wat verstaanbaars van te maken zijn) Heb het eigenlijk nooit getest, en heb ook geen rs232 muis hier, anders kon ik hem nog via terminal emulatie uitlezen. Stel dat het gewoon up/down tellers zijn voor de X en Y as, kun je er makkelijk effecten mee maken. :)

Een PS2 muis zend de beweging van de muis door in 3 bytes: De eerste byte bevat informatie over welke knoppen je indrukt, de richting van de beweging en overflow bits (als je héééél snel met je muis beweegt). De tweede en derde byte is dan de afstand van de beweging (X & Y richting).

Als je zo'n dingen wil weten is google altijd je beste vriend :P

Ah, zat al helemaal verkeerd te denken tussen rs232 en ps/2. |:(

"The mouse interface is somewhat different from RS-232 (which was generally used for mice on PCs without PS/2 ports) but nonetheless many mice were made that could operate on both with a simple wiring adapter."

Mensen, bedankt, ik heb er eentje bij Dealextreme besteld ($6,16=+-4 euro inclusief verzenden, waar doen ze het van?).

Weer wat geleerd over ledjes:

http://webshop.meetthefuture.be/images/technology/Classic_LED_Cross-section.jpg

Het verschilt per ledje wat de Anode of de Kathode is. Je kan er dus niet vanuit gaan dat het uitstekende ding altijd de Anode (of Kathode :+) is :P
Daar gaan weer 15 min van mijn leven aan debuggen ;)

Kleine pieletje binnenin de led is de +
grote pieletje is de -

quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:29:
Kleine pieletje binnenin de led is de +
grote pieletje is de -
Dat is dus niet altijd zo :P

Ik dacht dat je het over de pootjes van de LED had :P

Haaa zo wordt het voor mij ook lekker verwarrend :P

Nee over die interne dingen :P

Pootjes kloppen idd :)

Acties: [quote]

Door: The Bad Seed

Voor zover ik weet is de makkelijkste manier om de cathode van een standaard ledje te vinden kijken waar de platte kant aan de plastic behuizing zit. Of dat een officiële manier is weet ik niet, maar ik heb het nog niet andersom gezien. :)

Dat de afgeplatte kant - is, en de langste poot + (let wel op dat er nog niet geknipt is aan de pootjes), is gestandaardiseerd.

De beste test is echter om je multimeter op de diodestand te zetten, in doorlaat aangesloten zal ie een klein beetje oplichten. Bij SMD leds kan je niet anders, daar is het vaak niet te zien wat waar zit.

Ezelsbrug voor de Korte poot heeft een Kenmerk, en is de Kathode. En omdat bij elco's de kenmerk aan de minkant zit, is de kathode de min :)

KNAP => Kathode Negatief, Anode Positief :)

Ik heb een SD kaartje waar ik simpel bytes op aan het schrijven ben, dat werkt allemaal netjes. Alleen wanneer ik sector 32 (512bytes per sector) en verder wil gaan schrijven geeft hij schrijf fouten. Zou dat iets met het bestandsformaat te maken kunnen hebben ofzo?

quote:
Atlas schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:06:
KNAP => Kathode Negatief, Anode Positief :)
In 't geval van een stroom-verbruikend apparaat/onderdeel ja ;)

quote:
naftebakje schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:52:
Dat de afgeplatte kant - is, en de langste poot + (let wel op dat er nog niet geknipt is aan de pootjes), is gestandaardiseerd.
Helaas zijn er ook weer ledjes zonder platte kant.

quote:
bobo1on1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:22:
[...]

Helaas zijn er ook weer ledjes zonder platte kant.
En niet elke fabrikant vind dat plat negatief moet zijn, vooral bij speciale bestellingen wordt er e.a. door elkaar gehusseld.

Ik wil een dezer dagen dan toch eindelijk eens een AVR gaan aansturen via de USB-poort. Ik heb al besloten dat ik hiervoor RS-485 ga gebruiken (ik wil later nog meer gaan aansturen).

Nu heb ik een USB -> RS-232 kabel en inmiddels twee MAX485-chips liggen. Op Internet heb ik al diverse schema's gevonden van schema's om van USB naar RS-485 te gaan waaronder deze:
http://aquaticus.info/system/files/pictures/RS485+to+RS232+Converter+Schematic.png

Dit schema ziet er vrij eenvoudig uit, in tegenstelling tot al die andere schema's. Aangezien het USB -> RS-232-stuk al in de kabel zit, heb ik alleen het linkse gedeelte van het schema nodig, toch?
In de andere schema's werden veel meer componenten gebruikt (weerstanden, condensatoren, etc.), dus ik vraag me ook af of het inderdaad zo simpel kan.

Daarnaast vraag ik me nog af wat het extra schakelingetje is dat onderaan staat. Is dat enkel een voeding voor de schakeling?

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: