Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: PC gaming uiteindelijk toch dood?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

quote:
DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:14:

Wake up! Elke grote engine is volledig cross platform. Crytek/Crysis, etc etc.
beetje ongelukkig voorbeeld: "De Crysis die iedereen gezien heeft is onmogelijk te draaien op een console. We zouden het spel grondig aan moeten passen om het op de Xbox 360 of de Playstation 3 uit te brengen, omdat het spel exclusief voor de pc is ontwikkeld.", zie FP tweakers van gisteren

quote:
Holoris schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:26:
[...]

beetje ongelukkig voorbeeld: "De Crysis die iedereen gezien heeft is onmogelijk te draaien op een console. We zouden het spel grondig aan moeten passen om het op de Xbox 360 of de Playstation 3 uit te brengen, omdat het spel exclusief voor de pc is ontwikkeld.", zie FP tweakers van gisteren
Dat is de game. Ik praat over de engine die al tientallen malen gelicensed is aan andere ontwikkelaars. ;)
Crysis is een showcase, veel geld zit in die licensing.

quote:
DaMorpheus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:29:

Dat is de game. Ik praat over de engine die al tientallen malen gelicensed is aan andere ontwikkelaars. ;)
Crysis is een showcase, veel geld zit in die licensing.
Okay :p maar omdat je expliciet Crysis noemde dacht ik dat je game zelf bedoelde als zijnde multiplatform

quote:
Ace Lightning schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:00:
[...]

ja en opnieuw en opnieuw..... op de consels wordt ook niet echt veel vernieuwends geintroduceerd. dus zal wel marktverzadiging komen wat dus met de pc markt ook hebben.

been there done that ;(. er zijn zo veel genres of gameplay elementen die ze kunnen toevoegen maar het gebeurd niet.
Little Big Planet?

quote:
[...]

Goed, je gaat van genres naar spelgebieden naar type ontwikkelaars. Laten we het erop houden dat dat lijstje nergens op slaat.
Het is onzin, om dit dan een zwalkend lijstje te noemen, de term spelmakers en indie-developers zat al in het lijstje en was oorspronkelijk bedoeld als ontwikkelaars-type dat bepaalde genres maakt. Als je het lijstje niet juist of volledig vindt, dan maak je fijn een eigen lijstje.
Maar als het dan toch een onzinlijstje is, dan hoef je het ook niet onderdeel voor onderdeel nog te gaan behandelen.
quote:
[offtopic:
BTW: Als men je ignorance optelt bij je arrogantie en dat weer optelt bij je betweterigheid dan komen we al heel aardig in de richting van de onaangename kant die discussies waaraan je hier deelneemt opgaan]

Mee eens, maakt het nogal onplezierig.
Als het op deze manier moet, omdat ik het niet met je eens bent... :/

quote:
Maar het is veel meer; vooral social features komen erin. Zie BF Heroes, Quake Live, etc.
Tsja, ik weet niet zo goed wat voor features dat dan moeten zijn aangezien ik die games nog nooit aangeraakt heb. Buiten dat ik niet echt weet wat het moet inhouden zit ik niet op versocialicing (is dat een woord?) van online gaming te wachten. Kan hier een heel verhaal op gaan hangen maar dat gaat lichtelijk offtopic.
quote:
Dat is een verkeerd opgezette ranking. Doel zou moeten zijn dan newbies en ervaren spelers beide een leuke ervaring hebben.
Iedereen heeft ook wel een leuke ervaring, of je nou laag of hoog gerankt bent. Dat is het probleem niet. Jij ziet rankings (maar ik begrijp dat je eigenlijk andere dingen bedoelt) als een toevoeging die het gameplezier verhogen. Maar voor die casuals waar ik het dus over had is het echt totaal niet interessant. Speler is rank 10k, hij / zij speelt een avondje 2 uurtjes en is rank 9k (speler kan best goed racen), maar heeft dan 2 dagen geen tijd en is de volgende keer weer rank 10k. Voor dat soort spelers heeft zo'n ladder weinig meerwaarde, tegen de tijd dat ie weer kan spelen is ie weer flink gezakt. En dan nog, wat stelt rank 9k nou voor. Ik ben nu rank 4k ong, puur omdat ik de laatste tijd redelijk veel kon spelen, maar dat boeit mij geen donder. 4k Stelt niets voor en ik moet m'n leven eraan wijden om onder de 1k te komen. Ik kijk dus niet eens naar de ranglijsten als ik inlog om te kijken waar ik sta, who cares anyway?
quote:
Maar dit is slechts ingame en fase 1. Zodra de nieuwe games uitkomen zal je zien waarop ik doel. De gameplay wordt veel verder doorgetrokken.
Bij C&C3 zitten vele gaten in het systeem: je kan zo nieuwe accounts aanmaken, er is geen toezicht, en je kan je ranking boosten door niet te verliezen (disconnect geintjes).
Je kunt je ranking niet echt boosten, met teveel disconnects wordt je van de ladder gesmeten. Je kunt idd nieuwe accounts aanmaken, maar om dat te gaan misbruiken moet je rank 50+ zijn anders is het niet echt zinvol. Maar buiten dat: hoe wil je b.v. in een RTS (of race) game de gameplay door gaan trekken zodat het online "beter" wordt? Ik zit iig niet te wachten op sociale features in Starcraft 2 ofzo. Wat moet dat ook inhouden, na de match ff gezellig met een virtueel kopje thee babbelen over het bloedvergieten dat zich net op onze beeldschermen voltrok? Niet lullig bedoelt natuurlijk, maar ik kan echt niets bedenken wat een toevoeging zou zijn.

Na de release van Quake Live en BF Heroes wordt dat wel duidelijk Wmm. Beide zijn nu volop in beta aan het experimenteren, dit is een veelbelovende ontwikkeling.

quote:
Armada schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 00:14:
[...]

Als het op deze manier moet, omdat ik het niet met je eens bent... :/
Je zet wel de toon he? :?
Maar reageer eens inhoudelijk op mijn respons op jouw 4 punten.

Dacht ook even dat ik de ondergang van PC gamen aan zag komen, maar ben de laatste dagen tot andere gedachten gekomen.
Stiekem hoopte ik dat ik wel moest overstappen op een console vanwege het eeuwige upgraden en aanpassen van onstellingen van games en pc. Ook mijn pols begaf het ondanks ergonomische houding en vele anti-RSI-maatregelen.

Als ik kijk naar recente ontwikkelingen vermoed ik dat PC gamen nu in een dipje zit en niet "dood" gaat. Ik denk dit vawege de volgende ontwikkelingen.

-Steam-achtige platformen kunnen verkoopcijfers hoog houden en piraterij tegengaan.

-Met de éénwording van CPU en GPU zal de gemiddelde computerbezitter in staat zijn om te gamen. Een aparte videokaart aanschaffen zal verdwijnen. Integratie van 3d in vele aplicaties zal de aanwezigheid van 3d mogelijkheden standaard maken. Bovendien maakt de internetdistributie (+installatie) het toegankelijker voor deze groep (nieuwe) gamers.

-Inputapparaten a la Wii zullen er ook voor PC's komen, dit zijn de plannen voor de nieuwe Windows.

- gratis games met ingame advertanties

Mijn 2 ct. :)

quote:
Frank76NL schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:51:
-Met de éénwording van CPU en GPU zal de gemiddelde computerbezitter in staat zijn om te gamen. Een aparte videokaart aanschaffen zal verdwijnen. Integratie van 3d in vele aplicaties zal de aanwezigheid van 3d mogelijkheden standaard maken. Bovendien maakt de internetdistributie (+installatie) het toegankelijker voor deze groep (nieuwe) gamers.
Welke eenwording? Die eenwording was er vroeger: voor er 3D kaarten op de markt waren. Tegenwoordig wil men alleen nog maar verder opsplitsen (aparte physics processor, anyone?)

en je lijkt niet te beseffen hoeveel mensen er hard gekant zijn tegen het hele steam concept. Je controllerverhaal is nog een heel stuk vager.

Kom eens af met feiten ipv heel vage persoonlijke veronderstellingen.

quote:
Boeboe schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:07:
[...]

Welke eenwording? Die eenwording was er vroeger: voor er 3D kaarten op de markt waren. Tegenwoordig wil men alleen nog maar verder opsplitsen (aparte physics processor, anyone?)

en je lijkt niet te beseffen hoeveel mensen er hard gekant zijn tegen het hele steam concept. Je controllerverhaal is nog een heel stuk vager.

Lekker toontje!

nieuws: 'Windows 7 is zonder muis en toetsenbord te besturen'

nieuws: Intel beschrijft Nehalem en andere toekomstige chips

p.s. Stoot je hoofd niet wanneer je terugkruipt onder die steen. :X

quote:
Boeboe schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:07:
[...]

Zowel AMD als Intel ontwerpen tegenwoordig Gfx oplossingen die geintegreerd worden in de CPU of op het mobo.
'men' wil niets met physics, want het Ageia PPU project mag je gerust als mislukt beschouwen. 'men' is steeds meer opzoek naar software oplossingen, of gebruik van standaard hardware.
quote:

MS is druk bezig een Wi-achtige controller te ontwikkelen. Daarnaast zijn er mee bedrijven mee bezig. Sony schijnt iets voor de PS2 te ontwikkelen, die ze tegenover de Wii marketen.

Niks vage veronderstellingen, dit heeft allemaal op Tnet en GoT gestaan.

Hoe je van multitouch interface (wat absoluut niet voor games bedoeld is) naar "wii besturing" kan gaan is me een groot raadsel. Dat intel artikel heeft al helemaal NIETS met "integratie" van meerdere processoren te maken.
GFX op het moederbord (NIET op de CPU, dat is onzin) bestaat inderdaad al jaren, maar vervangt daarmee niet de aparte grafische kaart voor hardcore gamers en dat zal ook niet snel gebeuren.

Je post "bronnen", maar je lijkt zelf geen idee te hebben waar de artikels over gaan. Dan besluit je dat ik onder een steen leef terwijl het duidelijk is dat je zomaar wat blaat. Dat is ECHT geen manier van discussie voeren...

quote:
TroonStaal schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:43:
[...]

Het mooie daarvan is, is dat hoe langer een console op de markt is, hoe beter ze er voor leren programmere/schrijven/ontwikkelen.

Dat vind ik één van de grootste voordelen van consoles, spellen worden alleen maar beter/mooier.
Kijk voor de vergelijking eens naar het ontwikkelen van de games voor de PS2. Toen dat ding net uit was vond men het moeilijk om er voor te werken, spellen zagen er vrij gemiddeld uit etc. En de laatste twee jaar zijn er toch hele mooie spellen voor uitgekomen, Soul Calibur 3, Shadow of the Colossus, God of War 1 & 2, Black...
Mijn PS2 (die hele grote versie) kan nog steeds zonder problemen die spellen draaien, terwijl ik met mijn pc (P4, 2.8Ghz, 1gb ram, X1950GT) met de recente games (Hellgate London, World in Conflict, The Witcher, UT3 (Assassins Creed en CoD4 begin ik niet eens aan)) toch aardig moeite heb om het te draaien. Maar die PS2 die nog ouder is heeft geen probleem met recente spellen.

Voor pc developen lijkt me een nachtmerrie trouwens, die miljoenen verschillende configs... :X
cod4 zou iig prima draaien

quote:
DaMorpheus schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 00:52:
[...]

Je zet wel de toon he? :?
Maar reageer eens inhoudelijk op mijn respons op jouw 4 punten.
En gebruik jij eens edits in plaats van elke keer nieuwe posts aan te maken.
quote:
DarkShadow schreef op maandag 05 mei 2008 @ 08:49:
[...]

cod4 zou iig prima draaien
TroonStaal heeft wel een punt. Spellen worden na een aantal jaar steeds mooier op consoles. 2004 was bijvoorbeeld het beste jaar voor de Xbox, gekeken naar welke spellen eruit kwamen en met wat voor grafische kwaliteit in verhouding met eerdere jaren.

Over PC programmeren: programmeurs laten hier vaak tekenen van luiheid zien. Bijvoorbeeld: Crysis zou perfect kunnen draaien op mindere systemen, mits je de grafische kwaliteit maar voldoende naar beneden zou kunnen trekken. Ultra-low textures toevoegen zou hiervoor een oplossing zijn. Als een paar hobbyisten dit kunnen doen om Doom III aan de praat te helpen op twee Voodoo2-kaarten, dan moet dit zeker mogelijk zijn voor andere spellen. Hetzelfde voor initiatieven zoals Oldblivion. Dat het grafisch allemaal wat minder wordt maakt niet uit: het gaat erom dat een spel in ieder geval speelbaar is op mindere hardware. Dit is één van de punten waar spelprogrammeurs voor de PC zich op zouden moeten concentreren.

Gameplay > Graphics

quote:
Boeboe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 08:45:

GFX op het moederbord (NIET op de CPU, dat is onzin) bestaat inderdaad al jaren, maar vervangt daarmee niet de aparte grafische kaart voor hardcore gamers en dat zal ook niet snel gebeuren.
Een CPU met geintegreerde GPU is al een tijdje met regelmaat in het nieuws Boeboe. Hoe het Intel vergaat op het moment weet ik niet, maar AMD is, juist met hun hele architectuur en het droppen van de FSB meer en meer bezig in de richting van integratie van de CPU en GPU. Op Tweakers.net kun je rustig wat artikels erover terugvinden, mocht je die om wat voor reden dan ook gemist hebben

Een helpend handje

Blijft het natuurlijk een feit dat Frank76NL compleet irrelevante artikels linkte, hier kunnen we tenminste wat mee :).

Je kan trouwens gerust GPU instructies in een CPU steken, maar:
- Je zal nog altijd een aparte chip nodighebben op je moederbord (de RAMDAC komt al in me op, alsook videogeheugen).
- Dit is geschikt voor budgetcomputers en draagbare apparaten, niet voor de hardcore gamer die een krachtige, upgradebare kaart wil. Hetzelfde verhaal als de huidige onboard videochips dus.

De wiimote ondersteuning is....schattig, maar dat doet XP nu ook al mits je de juiste bluetooth drivers gebruikt :)

Ramdac's kun je prima op het moederbord onderbrengen voor dergelijke chips. Geheugen is op een dergelijke manier op te lossen. Een voorbeeld zou zijn de 780G chipset waarbij de HD3200 videocore normaal gebruik maakt van het normale geheugen, maar ook met 64 mb dedicated geheugen uitgerust kan worden voor extra performance. Dit staat momenteel misschien nog een beetje in de kinderschoenen, maar kijkend naar hoe AMD het momenteel onder controle heeft, zou het me niets verbazen als ze binnen een paar jaar probleemloos een midden-segment videocore kunnen plaatsen op de IGP of op een Fusion processor. Zeker op de Fusion processor die toch al actief gekoeld wordt, kun je uiteindelijk videocores kwijt met de prestaties van bv een HD3850.

Het systeem zal wellicht geen top of the line prestaties leveren, zoals sommige die-hard gamers graag hebben, maar voor het gros van de pc-gamers is het meer dan genoeg en vaak meer dan ze nu hebben met de goedkope kaartjes die vaak in kant en klare systemen zitten.

Mocht AMD het voor elkaar krijgen om bv een HD3650 op de IGP te krijgen (al dan niet actief gekoeld) en op een fusion processor, dan zou dat wellicht zelfs hele interessante crossfire-oplossingen kunnen brengen, zoals nu met de HD3200+HD34xx. Met een PCIe 16x slot zou zelfs triple crossfire voor een 'kleine' prijs mogelijk zijn, terwijl prestaties goed genoeg zouden zijn voor de doorsnee pc-gebruiker.

quote:
Boeboe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:54:
Blijft het natuurlijk een feit dat Frank76NL compleet irrelevante artikels linkte, hier kunnen we tenminste wat mee :).
Kan zijn, heb ze niet eens gelezen. :O
Ik moest er naar zoeken terwijl ik ze in de afgelopen periode gelezen had en ze dus ergens gepubliceerd waren. Zoek in het vervolg zelf maar lekker de feiten op. Ik ga niet elk stukje nieuws dat dat bijna iedereen kent weer opnieuw opzoeken.
Nee, zo blijven we lekker on-topic.

quote:
Frank76NL schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:35:
[...]
Zoek in het vervolg zelf maar lekker de feiten op. Ik ga niet elk stukje nieuws dat dat bijna iedereen kent weer opnieuw opzoeken.
Nee, zo blijven we lekker on-topic.
anders doe je even normaal :|

quote:
Vervelend vind ik dan wel dat de uitgever van Crysis in een interview laat weten teleurgesteld te zijn in de verkoopcijfers. Dat is toch niet vreemd als de game maar door een zeer selecte groep (goed) te spelen is, en de gameplay is niet bovengemiddeld? Nee, dan wordt de schuld meteen bij de downloader neergelegd. Makkelijk..

Verder zou ik het als fervente pc-gamer erg jammer vinden als GTA4 echt niet naar de PC zou komen. Dat zou ik een slecht teken vinden..

quote:
cheiron schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:01:
[...]

Vervelend vind ik dan wel dat de uitgever van Crysis in een interview laat weten teleurgesteld te zijn in de verkoopcijfers. Dat is toch niet vreemd als de game maar door een zeer selecte groep (goed) te spelen is, en de gameplay is niet bovengemiddeld?
Je omschrijft het precies goed. Dit zijn eigenlijk de twee punten waarmee PC gaming zoveel beter zou kunnen zijn: de gameplay en de systeemeisen. Mijn eerdere post ging alleen in op het laatste, maar ook de gameplay-ervaring wordt steeds minder. We hebben het allemaal wel al eens gezien in elk genre. Het strand oplopen van Omaha Beach terwijl je medesoldaten om je heen sneuvelen? Te vaak gedaan. Met je massale leger de vijand in zijn basis vernietigen? Deed ik tien jaar geleden al. Zo valt wel iets op te merken uit elk 'regulier' genre.

Om dit te compenseren proberen spelontwikkelaars de graphics steeds meer op te poetsen. Hierdoor schieten ze zichzelf vaak in de voet: het spel is onspeelbaar voor het gemiddelde computersysteem van een gamer.

Geloof me: de eerste keer dat ik uit het riool van de gevangenis in Oblivion kroop, viel mijn mond open van verbazing. Niet zozeer vanwege de graphics (alles stond op low, overwoog nog om Oldblivion te installeren) maar meer vanwege het gevoel van vrijheid: de vrijheid om de opdracht van de keizer aan je laars te lappen en om lekker op avontuur te gaan, de vrijheid om naar de overkant van dat meertje te zwemmen. De vrijheid om te dwalen door de bossen en om maar te zien wat je tegenkomt. De vrijheid om een willekeurige stad in het spel op te zoeken en de (overigens zeer nuttige) geruchten af te luisteren. Zelfs een stuk roleplaying vanuit jezelf kan je leuk verwerken in het spel. Neem bijvoorbeeld de uitbreiding Knights of the Nine: ik had de complete quest met een foeilelijke half-orc uitgespeeld, welke besloot om na zijn quest niet meer bekend te staan als 'die ridder die Umaril zijn butt heeft gekicked'. Hij stopte alle relics van de Crusader veilig weg. Toch kon je op straat de geruchten hierom nog steeds horen. Hierdoor krijg je het gevoel dat je in een wereld zit die leeft: iets waar supergelikte graphics totaal niet mee te maken hebben. Juist door dit soort dingen gaat de gameplay-ervaring sterk omhoog. En daarvoor hoef je als ontwikkelaar heus niet aan te nemen dat de gemiddelde gamer een videokaart heeft van 300 euro.

uiteindelijk draait het allemaal om de userbase. Dit is ook heel duidelijk te zien bij alle console wars door de jaren heen.
Het gaat om het aantal pc, playstation, wii's etc. in de huizen van mensen staan. Degene de het meest verkocht wordt, krijgt ook het meest aandacht van games makers/verspreiders. Nu doet de Wii het heel goed en je ziet developers als een malle games uitbrengen op de wii of aankondingen dat te gaan doen.
Dat het overigens vaak matige games zijn maakt niet uit, die verkopen vaak nog het beste ook.
Tuurlijk hebben heel veel mensen een pc, maar niet een echte game pc, want die zijn duur.

Ik heb jaren een pc en besteed er best veel geld aan om hem up-to-date te houden, maar de laatste tijd vraag ik me ook af waarom. Er is gewoon weinig wat me aandacht trekt, ook niet echt aan de horzion.
Ik vermaak me daarin tegen wel met GTA 4. Misschien komt hij nog eens uit om de PC, maar ik ga daar echt niet op wachten voor een mogelijk hogere resolutie.

quote:
En deze game speelde ik dus wel op high met zelfs nog 2xAA erbij en een hele lading mods om het er beter te laten uitzien.

Ben helaas me char kwijt anders had ik zeker de addon ook uitgespeeld.
Geweldig, alhoewel ik er na morrowind meer van had verwacht

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: