Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

quote:
Jaym schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:20:
Ik wil me graag gaan verdiepen in Linux en ben al een tijdje op zoek naar welke versie ik het beste kan nemen. Na lang zoeken en veel gelezen te hebben twijfel ik op dit moment tussen SLED, Fedora of Ubuntu.
SLED zou ik sowieso niet doen, dat is zwaar verouderde meuk (OpenSUSE daarentegen kan wel). Maar heb je wel eens aan Mandriva gedacht? Versie 2008 Spring is net uit en voldoet volgens mij uitstekend aan jouw criteria.

Even heel elitair mezelf quoten:
quote:
DOT schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:31:
Wat betreft office-mogelijkheden:
  • Codeweavers CrossOver met Microsoft Office 2003. CrossOver is een versie van Wine met commerciële support. Prima voor bedrijven dus. En je sponsort er het Wine project ook mee. Heeft 100% .doc-support en er is een plugin voor OOXML.
  • Suse Linux met Novell's editie van OpenOffice. Heeft goede OOXML-support en halve .doc-support.
  • Elke andere distributie met standaard OpenOffice. Heeft geen OOXML-support en halve .doc-support.
Ik zie dat Ubuntu Hardy's OpenOffice native support voor OOXML-import heeft. Dat zal wel van upstream komen, dus verwacht dat ook in andere distributies. Export naar OOXML zit er niet in, maar ODF of PDF is ook een stuk betrouwbaarder (ondersteunt volledige featureset van OO.o, hetzij qua bewerken, hetzij qua weergave), dus geen gare converteer-problemen.

om op de vraag van jaym in te gaan, zoals reinouts al zegt --> Mandriva One 2008.1 is echt wel een aardig systeem...

Wireless werkt direct na installatie (m.b.v. een wizard), grafisch ziet het er mooi uit KDE 3.5 of KDE 4...

Een aanrader, heb hem nu zelf in dual boot met m'n XP staan...

Al enige jaren gebruiken wij hier een PC met daarop aLinux, nu bevalt dit opzich goed daar het gebruiksvriendelijk is en erg op windows lijkt, dit om de novice gebruikers in staat te stellen om meteen te kunnen surfen.
Helaas is aLinux alweer bijna twee jaar oud en brengt men voor zover ik kan zien geen nieuwe versie meer uit, dus vroeg ik mij af of iemmand mij wellicht een linux versie zou kunnen aanraden welke eveneens erg op windows lijkt en toch wat recenter is dan aLinux.

quote:
Pindasaus schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:15:
Al enige jaren gebruiken wij hier een PC met daarop aLinux, nu bevalt dit opzich goed daar het gebruiksvriendelijk is en erg op windows lijkt, dit om de novice gebruikers in staat te stellen om meteen te kunnen surfen.
Helaas is aLinux alweer bijna twee jaar oud en brengt men voor zover ik kan zien geen nieuwe versie meer uit, dus vroeg ik mij af of iemmand mij wellicht een linux versie zou kunnen aanraden welke eveneens erg op windows lijkt en toch wat recenter is dan aLinux.
Mijn eerste suggestie zou Linspire zijn. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit met "windows-achtige" distro's heb gewerkt.

Ook de volgende distro is er 1 om te proberen: Linux XP (je zou eerst even moeten checken of die nu al wat minder russisch is, en iets meer in het Engels :)).

Aan de andere kant kun je natuurlijk Mandrake b.v. net zo laten lijken als windows. Je zou het allemaal een beetje moeten experimenteren.

Hmm, ik heb nu de Debian testing installer voor amd64 gefikt... maar ik bedenk me ineens dat ik wel graag de geaccelereerde nvidia-driver wil gebruiken. Nu heb ik eventjes een howto gelezen dat de nvidia-packages niet in testing zouden zitten.

Om kort te gaan: is het nu veel gedonder, Debian testing + amd64 + nvidia-drivers?

Nou, het is me alleszins meegevallen :D !

Boel loopt nu fijn en ik heb zelfs flash aan de praat :) .

Mensen ik zit met een probleempje.

Ik ben al een tijdje opzoek naar een distro die bij me past. Echter ik heb iets te veel noten op mijn zang kijk maar:

Debian
code:
1
2
Pro:Geweldige hoeveelheid pakketjes, redelijk snel
Con's: Lange releasecyclus, oud .....

Gentoo
code:
1
2
Pro: Helemaal wat je zelf wil
Con's: Heb ik echt zin om alles te compileren om te updaten/ installeren: Nope

*buntu
code:
1
2
Pro's: Debian based, nieuwe pakketjes, grote userland
Con's: Traag, Bloated (ze hebben de xorg verkracht!!!)

Slackware
code:
1
2
Pro's: Snel, Zeer "hard"
Con's: ben geen tarball fan

SUsE
code:
1
2
Pro's: Yast!!!, Snelle Releasecyclus, monodevelop!!!
Con's: Traag. Bloated, MS deal

Mandriva daar zeg ik maar nix over :+

Om een lang verhaal kort te maken: Ik zoek een distro met veel en jonge pakketjes, met de simpelhied van instaleren(Yast,Apt,netpkg,whateva...) want ik ben immers lui geworden, die rete snel is, geen deal met Microsoft heeft en monodevelop kan draaien (dat laatste zal niet meevallen >:) ) maar is niet verplicht, want dan zet ik gewoon een VM op.

De te lui geworden linux gebruiker: BT

Debian testing? Debian stable en recentere apps uit de backports halen? Ubuntulite? (op volgorde van meest naar minst waarschijnlijk wat je zoekt :P)

DSL? :+

Ik heb het idee dat hier toch iets tussen moet zitten, anders weet ik niet of het bestaat wat jij zoekt. :)

Of als soort van compromis tussen Slackware/Gentoo maar dan met binary packages: Arch linux? Zou wel redelijk up-to-date moeten zijn en minder "bloated" dan Ubuntu e.d. (hoewel dat i.m.o. nog wel enigzins meevalt) maar als mogelijk nadeel: je moet nog vrij veel met de hand doen.

(De combinatie alles automatisch/alle recente software/weinig overhead is natuurlijk lastig; je zult daarin prioriteiten moeten stellen.)

Ik ben sinds kort ook Arch gebruiker en het bevalt me erg goed. De grootste voordelen in mijn ogen zijn de rolling releases, de AUR en de ABS. Het vrij veel met de hand doen vind ik meevallen, af en toe even /etc/rc.conf aanpassen en dat is het...

quote:
Soultaker schreef op zondag 04 mei 2008 @ 02:47:je moet nog vrij veel met de hand doen.
Bij yast moet je het ook nog steeds zelf doen. En dan heb ik veel liever vim dan yast...

Bij arch moet je inderdaad veel zelf doen (in .conf editen), maar ik zou dit niet direct als nadeel bestempelen.

Ik zal arch eens gaan proberen. Kijk het is niet zo dat ik het erg vind om werk te verrichten, maar na dat ik een halfjaar Gentoo heb gedraaid, wat goed is bevallen, is het met toch iets te gortig om telkens elke update/installatie zelf te compileren.

Nu heb ik ook vernomen dat slackware ook ' gejatte' apt-get(waar ik altijd al een fetish voor heb gehad) heeft: slapt-get (klinkt nog meer fetish-achtig;))

Bij Arch spendeer je tijd aan de installatie, meer dan bij de meeste distro's. Het voordeel is wel: jij installeert wat je wil/nodig hebt, draait de services die jij wil, dus geen ballast. En ja, al dat configureren vraagt tijd, niet alleen voor de configuratie zelf, maar ook voor het inlezen enzo. Het grote voordeel is dan weer wel dat je, eenmaal geïnstalleerd, gewoon je updates binnentrekt en hier en daar wat aanpast als er dingen gemigreerd worden. En meestal is dat vrij pijnloos.

Natuurlijk kan je wel zeggen 'ik draai m'n Ubuntu ook al sinds 2005' maar dat is niet hetzelfde ;). Bij Ubuntu moet je strippen, bij Arch moet je dingen toevoegen.

quote:
Borromini schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:29:
Bij Arch spendeer je tijd aan de installatie, meer dan bij de meeste distro's. Het voordeel is wel: jij installeert wat je wil/nodig hebt, draait de services die jij wil, dus geen ballast. En ja, al dat configureren vraagt tijd, niet alleen voor de configuratie zelf, maar ook voor het inlezen enzo. Het grote voordeel is dan weer wel dat je, eenmaal geïnstalleerd, gewoon je updates binnentrekt en hier en daar wat aanpast als er dingen gemigreerd worden. En meestal is dat vrij pijnloos.

Natuurlijk kan je wel zeggen 'ik draai m'n Ubuntu ook al sinds 2005' maar dat is niet hetzelfde ;). Bij Ubuntu moet je strippen, bij Arch moet je dingen toevoegen.
En zelfs de installatietijd valt mee hoor! Misschien alleen het initieel configureren maar that's it! Ik was altijd verstokt Slackware gebruiker, alleen ging daar altijd veel tijd verloren met het compileren / zoeken van up-to-date binaries. Toen ontdekte ik Arch.... _/-\o_

Inderdaad - eigenlijk wat het installatie & configuratie waar ik het over had :P

Arch O+

Even een klein (offtopic) vraagje. Draai nu Windows XP en Ubuntu 8.04, dus een dualboot. Nu wil ik ook wat andere linux distro's verkennen (SuSE, Fedora) maar ik wil hierbij mijn XP en Ubuntu install ongemoeid laten.
Kan ik zonder problemen een extra partitie maken en hierop 1 van deze andere distro's installeren, ik zou dan bijv SuSE op een aparte (logische) partitie van 10 Gb willen installeren. Kom ik dan niet in de knoei omdat ik 3 OSsen heb (GRUB)?

Grub kan heel wat meer dan 3 OSes aan ;).

quote:
monnick schreef op maandag 05 mei 2008 @ 00:19:
Even een klein (offtopic) vraagje. Draai nu Windows XP en Ubuntu 8.04, dus een dualboot. Nu wil ik ook wat andere linux distro's verkennen (SuSE, Fedora) maar ik wil hierbij mijn XP en Ubuntu install ongemoeid laten.
Kan ik zonder problemen een extra partitie maken en hierop 1 van deze andere distro's installeren, ik zou dan bijv SuSE op een aparte (logische) partitie van 10 Gb willen installeren. Kom ik dan niet in de knoei omdat ik 3 OSsen heb (GRUB)?
Virtualiseren is misschien nog wel de snelste manier! VirtualBox...Klaar met uitproberen? Verwijderen!

quote:
joggie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 00:23:
[...]

Virtualiseren is misschien nog wel de snelste manier! VirtualBox...Klaar met uitproberen? Verwijderen!
Oja, dat is een goede. Meen te herinneren dat iemand anders me dat ook al had aangeraden. Daar ga ik me even verder in verdiepen. Bedankt voor de tip! ;)

Ik heb nog een Compaq pc'tje staan, die ik vooral wil gaan gebruiken voor het kennismaken met Linux, heb Ubuntu en Suse al geprobeerd, alleen dan loop ik vast op het draadloze internet, bij Ubuntu ( de laatste release ) is de verbinding heel erg onstabiel, bij Suse werkt het in zijn geheel niet.
Het vreemde is de pc werkt in dual boot, en de stick en de bijbehorende verbinding werken wel in XP, mijn vraag is, welke distro heeft een betere wlan ondersteuning?

Specs PC

P3 800
384 mb intern geheugen
10gb harde schijf
20gb harde schijf
cd rom speler ( eventueel dvd speler )

Deze site is denk ik wel handig voor de startpost. Hier mee kan je distro's met elkaar vergelijken. Ik wil van de zomer ook eens wat anders dan Ubuntu, ik wil snelheid, kleine installatie & de nieuwste programma's.

Dat wordt al gauw Gentoo of Arch. Welke distro heeft eigenlijk de meeste programma's en is aan te raden voor iemand die alleen nog meer intensief ubuntu heeft gedraaid.

Ik heb gentoo al een keer geinstalleerd met de genkernel.

Nu bezig met Mandriva, kijken wat dat is..

quote:
kevin33 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:48:
Ik heb nog een Compaq pc'tje staan, die ik vooral wil gaan gebruiken voor het kennismaken met Linux, heb Ubuntu en Suse al geprobeerd, alleen dan loop ik vast op het draadloze internet, bij Ubuntu ( de laatste release ) is de verbinding heel erg onstabiel, bij Suse werkt het in zijn geheel niet.
Het vreemde is de pc werkt in dual boot, en de stick en de bijbehorende verbinding werken wel in XP, mijn vraag is, welke distro heeft een betere wlan ondersteuning?

Specs PC

P3 800
384 mb intern geheugen
10gb harde schijf
20gb harde schijf
cd rom speler ( eventueel dvd speler )
Distributie maakt niets uit wat betreft wlan support. Wanneer het werkt in distro X zal het ook (kunnen) werken in distro Y. Kijk welke kaart je hebt, en dan vooral welke chipset hij heeft. Vervolgens daarmee google'en of het kan werken, en zo ja hoe.

quote:
kevin33 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:59:
Nu bezig met Mandriva, kijken wat dat is..
Dus je gaat distro voor distro af om te kijken of het toevaliig werkt?

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: