Ik denk binnenkort (maandje) mijn waterkoeling een beetje te upgraden met een grotere rad en dan meteen wat high flow aansluitingen, 13mm binnen en 19mm buiten. Heeft iemand ervaring met goede (lekvrije) aansluitingen voor dit formaat? Schroef (wat ik gewend ben) hebben ze volgens mij voor dit formaat niet dus moet het wel een pilaar worden met een soort tie wraps om het een beetje droog te houden.
Nieuwe reactie in topic: [Ervaringen] Deel 2 - Waterkoeling en onderdelen/setjes
Let op:
- Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
- Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
- Lees je eigen bericht even door voor je het post.
Smilies:
:)
:(
;)
>:)
:>
:P
:9
:o
:*)
:'(
8)
:+
:D
_/-\o_
:9~
O+
:O
}:O
:/
:|
:X
:?
8)7
|:(
O-)
:z
;( meer »
:r
B)
:Y)
(8>
:7
:Z
})
B-)
:w
d:)b
7(8)7
*;
<+:)
^)
:$
}:|
:')
:S
:Y
:N
*O*
-O-
_O-
Laatste reacties:
gewoon pilaar met slang klemmen lijkt mij. Zelfs zonder slang klemmen blijven de slangen meestal wel zitten als er geen kracht op komt te staan. Maar dat wilt niet zeggen dat je ze weg moet laten.
Het is nog niet aangesloten; ik wacht nog op mn nieuwe kastquote:The_Ownman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:24:
[...]
Probeer op een ander extern punt(zo ver mogenlijk van je hardware vandaan) je waterkoeling open te breken.
Oh in dat geval is een tang geen gekke oplossing, hang er wel vanaf als je res kunstof is zou ik heel voorzichtig doen met tangen etc.quote:boerenlater schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:47:
[...]
Het is nog niet aangesloten; ik wacht nog op mn nieuwe kast
Ik zie bij Aquatuning (Link) verschillende, mij leek die linksboven van EK de beste die rechtsboven lijkt me al wat minder geschikt (weet niet hoe groot randje is tov slang diameter), de perfect seal trekt wel aan maar lijkt me moeilijk om slang overheen te krijgen en de High Flow SLI variant lijkt me ook niet te veilig. Wat zeggen jullie daarvan?quote:aapenootjes schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:44:
gewoon pilaar met slang klemmen lijkt mij. Zelfs zonder slang klemmen blijven de slangen meestal wel zitten als er geen kracht op komt te staan. Maar dat wilt niet zeggen dat je ze weg moet laten.
ik heb een hele hele hele tijd terug een waterkoeling set gekocht waarvan toen der tijd de pomp is overleden..
het gaat om de Thermalthake Aquarius 2 voor p4 458 fmb2 & AMD K7 en K8
mijn vraag is.. is het intresant om een nieuwe pomp te kopen? (zo ja welke?)
en dan instaleren mits mogelijk om een C2D systeem (S775)
toekomst = wel overstappen naar Q6600
of is het dan raadzamer om een "nieuw" setje aan te schaffen??
ik ben echter een LEEK in waterkoeling... weet er erg weinig van... heb al heel erg veel gelezen..
maar ik ben wel geintreseerd... budget = laten we zeggen 150 á 200 euro...
moet passen in een pc kast van Coolermaster centurion 5...
kan iemand mij helpen? hehe
ik ben echter een LEEK in waterkoeling... weet er erg weinig van... heb al heel erg veel gelezen..
Zo'n setje lijkt me niet het beste voor een Core 2 Duo maar voor 150-200 euro kan je een mooie set samenstellen voor alleen CPU.quote:LaMaGRa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:53:
ik heb een hele hele hele tijd terug een waterkoeling set gekocht waarvan toen der tijd de pomp is overleden..
mja okee..mijn hoofddoel is ook CPU... ik ga ook niet overclocken... alleen dan een Quad core proc. aanschaffen...
maargoed.. ik weet me god niet wat goed is
zie wel een setje op www.freezinghardware.nl
http://shop.freezinghardw...00003&i=2497&c=67
en zelf samenstellen? heb ik ook aan gedacht.. maar ik weet niet zo goed wat t beste is om b.v. samen te nemen.. of is dat meer persoonlijke voorkeur?
ik wil wel graag dat het uitbreidbaar is... dus dat ik later b.v. een mobo ook kan wc'en en/of me vidkaart ofzo..
en welke site's kan ik het beste bestellen? of welke merken moet ik echt absoluut afblijven?
en zelf samenstellen? heb ik ook aan gedacht.. maar ik weet niet zo goed wat t beste is om b.v. samen te nemen.. of is dat meer persoonlijke voorkeur?
ik wil wel graag dat het uitbreidbaar is... dus dat ik later b.v. een mobo ook kan wc'en en/of me vidkaart ofzo..
en welke site's kan ik het beste bestellen? of welke merken moet ik echt absoluut afblijven?
Zelf doe ik bijna altijd alles bij Aquatuning, die hebben een groot assortiment, als je CPU wil is een goede 1x120mm radiator wel goed genoeg, 2x120mm aangeraden maar als je wilt uitbreiden zou ik een 3x120mm nemen, beetje standaard dezerdagen en de meerprijs is helemaal niet zo groot.quote:LaMaGRa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:27:
mja okee..mijn hoofddoel is ook CPU... ik ga ook niet overclocken... alleen dan een Quad core proc. aanschaffen...
Tja merken waar je echt af moet blijven zijn er niet, sommige zijn gewoon beter dan de andere maar daar betaal je dan ook wel voor. Voor radiatoren is Thermochill het echte topmerk, CPU-waterblok beker staat volgens mij op het moment bij EK waterblocks en voor performance pompen moet je bij Laing aanbellen.
Kijk gewoon even in het volgende topic. Daar kan je prima zien wat je goed kan kopen.
Best Buy Guide Waterkoeling- discussie
Misschien is het handig om deze link ook ergens bovenaan de TS te zetten. Als mensen dan een nieuwe set willen kunnen ze eerst zelf kijken.
Best Buy Guide Waterkoeling- discussie
Misschien is het handig om deze link ook ergens bovenaan de TS te zetten. Als mensen dan een nieuwe set willen kunnen ze eerst zelf kijken.
Eindelijk na een paar weken mijn waterkoeling spulletjes binnengekregen, maar wat een werk zeg.
Ik heb een Aquastream XT i.c.m. met een Thermaltake Aquabay M1 waterreservoir. Natuurlijk zijn rad en CPU-blokje ook van de partij. Maar het probleem is de combinatie pomp en reservoir.
De waterstraal die in het reservoir komt veroorzaakt nogal wat luchtbelletjes (geen schuim) en daardoor komt er weer lucht in de slangen. De slangen worden dan troebel. De enige manier om het normaal te krijgen is het toerental van de pomp softwarematig te verlagen
Hij draait nu op halve kracht en probleemloos. Bij normaal gebruik is het systeem rond de 31graden.
Probleem is dat de in en uitlaat van het reservoir te dicht op elkaar zitten i.c.m. de lucht in het reservoir. Maar wat ik ook probeer met kantelen van de kast het mag niet baten. Jammergenoeg kan ik het reservoir er niet heel ver uit schuiven omdat de leidingen te kort zijn daardoor kan ik het reservoir niet volledig draaien of kantelen om alle lucht er volledig uit te krijgen.
Ik denk dat ik twee opties heb. De eerste is de slangen iets te verlengen zodat het reservoir uit de pc kan worden geschoven en gekanteld (probleem is alleen dat ik geen slangen meer in huis heb) kan worden of de gehele pc toch maar proberen te kantelen. Het eerste is het meeste werk en de tweede is het zwaarst. De gehele kast zal toch wel ongeveer 25kg wegen denk ik.
Of zal de lucht er na verloop der tijd wel uitgaan door dat het steeds langs een T-aansluiting loopt (die ook als bijvuller dienst doet)?
Hij is trouwens wel lekker stil
Ik heb een Aquastream XT i.c.m. met een Thermaltake Aquabay M1 waterreservoir. Natuurlijk zijn rad en CPU-blokje ook van de partij. Maar het probleem is de combinatie pomp en reservoir.
De waterstraal die in het reservoir komt veroorzaakt nogal wat luchtbelletjes (geen schuim) en daardoor komt er weer lucht in de slangen. De slangen worden dan troebel. De enige manier om het normaal te krijgen is het toerental van de pomp softwarematig te verlagen
Probleem is dat de in en uitlaat van het reservoir te dicht op elkaar zitten i.c.m. de lucht in het reservoir. Maar wat ik ook probeer met kantelen van de kast het mag niet baten. Jammergenoeg kan ik het reservoir er niet heel ver uit schuiven omdat de leidingen te kort zijn daardoor kan ik het reservoir niet volledig draaien of kantelen om alle lucht er volledig uit te krijgen.
Ik denk dat ik twee opties heb. De eerste is de slangen iets te verlengen zodat het reservoir uit de pc kan worden geschoven en gekanteld (probleem is alleen dat ik geen slangen meer in huis heb) kan worden of de gehele pc toch maar proberen te kantelen. Het eerste is het meeste werk en de tweede is het zwaarst. De gehele kast zal toch wel ongeveer 25kg wegen denk ik.
Of zal de lucht er na verloop der tijd wel uitgaan door dat het steeds langs een T-aansluiting loopt (die ook als bijvuller dienst doet)?
Hij is trouwens wel lekker stil
Vraagjes: ik wil even mijn waterkoeling setup fatsoenlijk op orde hebben en daarom even een aantal vraagjes als jullie het niet erg vinden:
1. Ik heb zo'n rubberset voor mijn Laing pomp dat ik 'm in kan bouwen in een HDD kooi. Nou wil ik niet zo'n grote lompe kooi in mijn kast voor alleen mijn pomp, vind ik niet erg handig. Ik heb van die blauwe Zalman HDD rekken, maar daar past dat ding niet in en wil geen gaten daarvoor gaan boren. Nu heb ik gezien dat er van Sharkoon de Vibe Fixer 3 is:

Heeft iemand ervaring met zo'n Sharkoon ding? Ik snap niet echt wat de bedoeling is. Het moet wel installeerbaar zijn dmv die Coolermaster rails.
2. Ik ga mijn koppelingen vernieuwen, deze zijn mij te lastig omdat de slangen meedraaien met vastdraaien etc. Ik ga er maar een aantal bij BG computers bestellen en hopen dat ik de goede krijg dit keer. Is het waar dat 90 graden koppelingen slecht zijn voor de flow? Want een hoek zou bij mij best handig zijn eigenlijk.
Nou, dat was het eigenlijk alweer
1. Ik heb zo'n rubberset voor mijn Laing pomp dat ik 'm in kan bouwen in een HDD kooi. Nou wil ik niet zo'n grote lompe kooi in mijn kast voor alleen mijn pomp, vind ik niet erg handig. Ik heb van die blauwe Zalman HDD rekken, maar daar past dat ding niet in en wil geen gaten daarvoor gaan boren. Nu heb ik gezien dat er van Sharkoon de Vibe Fixer 3 is:

Heeft iemand ervaring met zo'n Sharkoon ding? Ik snap niet echt wat de bedoeling is. Het moet wel installeerbaar zijn dmv die Coolermaster rails.
2. Ik ga mijn koppelingen vernieuwen, deze zijn mij te lastig omdat de slangen meedraaien met vastdraaien etc. Ik ga er maar een aantal bij BG computers bestellen en hopen dat ik de goede krijg dit keer. Is het waar dat 90 graden koppelingen slecht zijn voor de flow? Want een hoek zou bij mij best handig zijn eigenlijk.
Nou, dat was het eigenlijk alweer
De rails monteer je aan de kast, die rubbertje aan je hd. Die rubbertje passen in de rails en zo maak je je hd vast. Het rubber absorbeert de trillingen van de hd, zodat je geen last heb van die trillingen.quote:Sp33dFr34k schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:47:
Elke bocht is slecht voor de flow. Als jij een bocht van 90graden moet maken dan zou jij ook moeten afremmen. Hetzelfde gebeurt bij water.quote:2. Ik ga mijn koppelingen vernieuwen, deze zijn mij te lastig omdat de slangen meedraaien met vastdraaien etc. Ik ga er maar een aantal bij BG computers bestellen en hopen dat ik de goede krijg dit keer. Is het waar dat 90 graden koppelingen slecht zijn voor de flow? Want een hoek zou bij mij best handig zijn eigenlijk.
laat m'n duits nu echt ook belabberd zijnquote:The_Ownman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:51:
[...]
Zelf doe ik bijna altijd alles bij Aquatuning, die hebben een groot assortiment, als je CPU wil is een goede 1x120mm radiator wel goed genoeg, 2x120mm aangeraden maar als je wilt uitbreiden zou ik een 3x120mm nemen, beetje standaard dezerdagen en de meerprijs is helemaal niet zo groot.
Tja merken waar je echt af moet blijven zijn er niet, sommige zijn gewoon beter dan de andere maar daar betaal je dan ook wel voor. Voor radiatoren is Thermochill het echte topmerk, CPU-waterblok beker staat volgens mij op het moment bij EK waterblocks en voor performance pompen moet je bij Laing aanbellen.
Thanks voor je reactie.quote:bassie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 00:08:
[...]
De rails monteer je aan de kast, die rubbertje aan je hd. Die rubbertje passen in de rails en zo maak je je hd vast. Het rubber absorbeert de trillingen van de hd, zodat je geen last heb van die trillingen.
[...]
Elke bocht is slecht voor de flow. Als jij een bocht van 90graden moet maken dan zou jij ook moeten afremmen. Hetzelfde gebeurt bij water.
Wat betreft de bochten; wat betekend dit in de praktijk? Ik heb alleen mijn CPU gekoeld met een Laing DDC1T met Pro top. Zal het ook daadwerkelijk "schaden" of is de flow sowieso al goed genoeg?
Ik heb er een stuk of 6 90gr. koppelingen in door 3 blokjes met een Laing DDC1t. In mijn reservoirs brobbelt het alsnog als een gek dus dat valt wel mee.quote:Sp33dFr34k schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 00:12:
[...]
Thanks voor je reactie.
Wat betreft de bochten; wat betekend dit in de praktijk? Ik heb alleen mijn CPU gekoeld met een Laing DDC1T met Pro top. Zal het ook daadwerkelijk "schaden" of is de flow sowieso al goed genoeg?
@Pilatus: Gaan we doen
ik wil binnenkort een waterkoelingsetje gaan halen ik heb hier een budget van ongeveer 100 euro voor dit komt in een CM Cosmos 1000. Maar ik weet niet goed wat bij elkaar past dus ik zou graag wat advies horen. Ik koop altijd bij salland is lekker goedkoop.
Gaat je niet mooi lukken. Is net te weinig. Verder kan ik uit ervaring spreken dat Salland een ramp is met waterkoeling. Ik koop er ook altijd alles maar geen waterkoeling meerquote:the squaler1 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:53:
ik wil binnenkort een waterkoelingsetje gaan halen ik heb hier een budget van ongeveer 100 euro voor dit komt in een CM Cosmos 1000. Maar ik weet niet goed wat bij elkaar past dus ik zou graag wat advies horen. Ik koop altijd bij salland is lekker goedkoop.
Voor een euro of ¤150 kun je een heel mooi setje samenstellen. Verder is van belang wat je allemaal wilt gaan koelen.
nou voor 150 euro wil ik wel waterkoeling kopen.
Zeker mijn CPU een C2D E6300 moet gekoeld worden en als het kan ook mijn X1950 pro.
Maar hij moet ook op de toekomst voorbereid zijn.
Zeker mijn CPU een C2D E6300 moet gekoeld worden en als het kan ook mijn X1950 pro.
zet em gewoon in de douche. 
Een leuk alphacoolblokje moet genoeg zijn. Om even iets te noemen:quote:the squaler1 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:57:
nou voor 150 euro wil ik wel waterkoeling kopen.
klik
klik
Eheim 1046
Radiatoren
Die pomp is goed genoeg. Desnoods neem je een 1048. Vraag Pilatus maar waarom
Die blokjes hebben gewoon een hele goede prijs/kwaliteit/prestatie verhouding. Een absolute aanrader. Als het bevalt kun je later wel met wat duurders bezig.
Je radiator moet je zelf even naar kijken i.v.m. de ruimte. Mss is er standaard ruimte voor een 240mm. rad in de Cosmos maar dat weet ik niet uit m'n hoofd. Anders doe je 2x 120mm. Maakt niet zoveel uit. Een 240mm. oppervlak is iig wel aan te raden ook voor de toekomst. Qua merk kun je voor Alphacool gaan. Er zijn echter nog wel meer goede presterende rads. die ook in dit topic voorkomen dus even zoeken.
Vloeistof kun je het beste een flesje anti-alg enz. nemen. Dat dan mengen met wat gedestilleerd water v/d plaatselijke supermarkt oid.
Slangen en koppelingen ed. kun je zelf wel. Alle aansluitingen zijn hier dacht ik G1/4''. De meeste beginners nemen 10/8mm als slangmaat.
Het zal niet echt veel uitmaken denk ik, je systeem zit al vol met die 90 graden bochtjes. Elk blokje dat er in zit maakt zo'n bocht. Tussen de stangpilaren en de oppervlak van het blok zit altijd een 90 graden bocht die het water moet maken.quote:Sp33dFr34k schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 00:12:
[...]
willen jullie even kijken in dit topic naar mijn Eheim compact mod vraag.
Eheim compact 600 mod
ik zou de eheim compact willen modden zodat hij niet in een reservoir moet, zodat hij rechtreeks een inlet en outlet heeft.
mijn vragen
- gaat hij presteren na het modden
- gaat hij zijn warmte goed wegkrijgen
- waar moet ik op letten
wat heb ik nu al waterdicht.
- de outlet.
- de voorste zuignapjes
- het witte dopje achterop de pomp.
Eheim compact 600 mod
ik zou de eheim compact willen modden zodat hij niet in een reservoir moet, zodat hij rechtreeks een inlet en outlet heeft.
mijn vragen
- gaat hij presteren na het modden
- gaat hij zijn warmte goed wegkrijgen
- waar moet ik op letten
wat heb ik nu al waterdicht.
- de outlet.
- de voorste zuignapjes
- het witte dopje achterop de pomp.
Oke weet niet 100% zeker of het hier in moet of dat ik een nieuwe topic aan moet maken maar probeer het eerst hier even.
Heb een koelblok gekocht van Aquacomputers voor een HD3870. Op het koelblok zelf staat ook RV670 dus zou moeten passen. Maar wat blijkt nu? Ik krijg hem er niet op. Een paar condensatoren zitten in de weg.
Ik heb al contact op genomen met leverancier (nog geen reactie terug). Maar weet iemand hoe dit kan? Als ik verder op internet kijk naar andere koelblokken dan zie ik dat ze er hetzelfde uitzien. En de videokaarten ook. Dus waarom zou het dan niet passen bij mij? Op de foto's hieronder zit het zwarte blokje er nog op, maar je ziet nu zonder dat die er af gehaald word dat het niet gaat passen.
Iemand een idee wat ik fout doe?
Ik heb 2x een Club3d HD3870 OC videokaart
En ik heb een Aquacomputers HD3870 full cover koelblok gekocht.

Heb een koelblok gekocht van Aquacomputers voor een HD3870. Op het koelblok zelf staat ook RV670 dus zou moeten passen. Maar wat blijkt nu? Ik krijg hem er niet op. Een paar condensatoren zitten in de weg.
Ik heb al contact op genomen met leverancier (nog geen reactie terug). Maar weet iemand hoe dit kan? Als ik verder op internet kijk naar andere koelblokken dan zie ik dat ze er hetzelfde uitzien. En de videokaarten ook. Dus waarom zou het dan niet passen bij mij? Op de foto's hieronder zit het zwarte blokje er nog op, maar je ziet nu zonder dat die er af gehaald word dat het niet gaat passen.
Iemand een idee wat ik fout doe?
Ik heb 2x een Club3d HD3870 OC videokaart
En ik heb een Aquacomputers HD3870 full cover koelblok gekocht.
@ hierboven
Heb dat ook ooit gehad, doe je weinig aan, met een Geforce 6800 LE, met soldeerbout en super soaker(harde soldeerbout) om de elco eraf proberen te krijgen (om hem op de andere kant er weer op te zetten) maar dat mocht niet baten, je krijgt ze er niet af. Ik zou zeggen raadpleeg de winkel of zij er iets over weten en anders misschien een ander blok proberen.
Heb dat ook ooit gehad, doe je weinig aan, met een Geforce 6800 LE, met soldeerbout en super soaker(harde soldeerbout) om de elco eraf proberen te krijgen (om hem op de andere kant er weer op te zetten) maar dat mocht niet baten, je krijgt ze er niet af. Ik zou zeggen raadpleeg de winkel of zij er iets over weten en anders misschien een ander blok proberen.
Misschien dan Club3D de kaarten net iets anders maakt dan andere merken. Als ik naar de 2e foto kijk gaat het stuk koper helemaal rechts de mosfets ook nooit goed raken.
Ik zou eens een Sapphire PCB vergelijken met een Club3D PCB.
Ik zou eens een Sapphire PCB vergelijken met een Club3D PCB.