quote:
2 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 14:44:Mijn punt is dat er weinig abstract denken nodig is voor het schrijven van goede mark-up, en dat het enkel een redelijk beperkte set van kant-en-klare kennis is die erbij komt kijken. Het gaat dus niet alleen het instap niveau, maar ook de leercurve die daarna komt.
Ik denk dat die 'redelijk beperkte set van kant-en-klare kennis' zich toch vooral tot het basisprincipe/theorie beperkt. Als je de discussie hier en op andere plaatsen over de oprichting van Fronteers hebt gevolgd dan had het je toch op moeten vallen dat het allemaal niet zo eenduidig is.
Zoals Gordijnstok al aangeeft kunnen de browserverschillen het behoorlijk moeilijk maken. Dit vraagt om erg specifieke kennis en een hoop ervaring. Verder zit je met toegankelijkheid. En hoewel je wellicht geleijk hebt dat daar soms in doorgeschoten wordt denk ik dat er juist nog veel te vaak ongefundeerde aannames worden gedaan die ontoegankelijkheid goedpraten. Maar goed, los daarvan: als je dan 1 keer wel een toegankelijke site moet bouwen moet je alsnog beschikken over de daarvoor benodigde kennis. Waar ik werk is toegankelijkheid met enige regelmaat een nadrukkelijke eis. Ik kan me voorstellen dat dat bij jou niet anders is. Verder is er de semantiek die, weliswaar deels subjectief, toch niet altijd even simpel is. Tenzij je 'subjectief' als 'niet ter zake doende' leest misschien. In dat laatste geval zou ik zeggen: "gauw terug naar de table-based layouts".
quote:
Het staat buiten kijf dat het belangrijk is dat sites die gebruikt gaan worden of kunnen gaan worden door mensen met een bepaalde handicap voor hen toegankelijk moeten worden gemaakt.
Geldt dat niet voor de meeste sites dan?
quote:
Maar als je een site hebt die onderdeel is van iets dat sowieso niet toegankelijk is voor iemand met die handicap, is het zonde van je tijd en geld om je ermee bezig te houden. Ik haal dit aan om uit te leggen hoe ik vind dat er te weinig pragmatisch wordt omgegaan met dit onderwerp.
Persoonlijk vind ik IE, en dan met name IE6 en ouder een handicap. Is 'JavaScript disabled' een handicap? Flash disabled? Er zijn heel wat bezoekers die fysiek niet gehandicapt zijn, maar toch JavaScript uit hebben staan. Wat wel en geen handicap is doet er eigenlijk niet toe. Toegankelijkheid gaat namelijk niet alleen over gehandicapten. Het gaat over toegankelijheid van de content op een zo'n groot mogelijke reeks aan platforms, met diverse specificaties. Screen readers, brailleregels en andere assistive technologies zijn daar slechts een greep uit, net als standaardbrowsers, tekstbrowsers en searchbots.
Natuurlijk moet er pragmatisch naar toegankelijkheids-issues gekeken worden, maar front-end developers mogen best wat harder schreeuwen dan strict noodzakelijk. Al was het maar om de 'I don't give a shit'-houding van te veel managers, vormgevers en backend developers op dit vlak te compenseren.