Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: How 2 become an LJ.....?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Atomics zijn overigens ook perféct geschikt voor het schoonmaken van aggregraten:

1. Men neme een simpel lichtshowtje (16kw conventioneel, paar bewegende kopjes en een atomic)
2. Men neme een simpel aggregaatje, bij voorkeur een ongestabiliseerd 'bouwplaats' modelletje)
3. Men gooie de Atomic aan op blind-mode, full power...

Et voilá, een mooie rookpluim van aangekoekte roetdeeltjes komt uit de stuiterende aggie ;)

Acties: [quote]

Door: Technicality

Omdat ik verder nog geen LJ-topic ben tegengekomen maar even een kick:

Ik zit zelf bij een grote studentenvereniging te Delft, die dit jaar lustrum heeft. De lustrumperiode, de zogeheten 'piekweken' vinden plaats in een speciaal voor dat doel geklust lustrumterrein, met een livezaal, een dance-area, een societeitszaal en legio barretjes en lounges.

Onderdeel van deze vereniging is een comissie die licht & geluid doet. Normaal gesproken vooral voor interne feestjes en speciale gelegenheden, maar nu dus ook voor het lustrumterrein. Ik heb het geluk voor die comissie 'gevraagd' te zijn en mag nu dus spelen met een hoop apparatuur. Mind you, ik heb hier nog nooit eerder mee gewerkt, maar heb gewoon in 3-4 dagen meelopen zoveel mogelijk proberen op te pakken.

We werken in de livezaal met een iPC wholehog 2 en een lightcommander 48/6 (voor conventioneel). Hierop aangesloten zijn:
-16 High End Xspots
-12 High End StudioBeams
-3 rookmachines
-2 High End DL2 beamers
-4 ACL rekken
-5 theaterspots, 2 profielspots
-een hoop (weet niet meer precies, dacht 16) parrekken

In de dance-area gebruiken we een flying pig hog-500 en een lightcommander 24/6 met:
-4 martin Atomics (met kleurtjes :D)
-12 High End studio spot 575
-2 High End cyberlights
-2 ACL rekken
-10 parrekken
-2 profielspots
-2 theaterspots
-32 Ledstrips
-6 blacklight TL-bakken
Dus mijn eerste ervaring met licht is al redelijk profi :*)

Ik vind het vooral lastig om een beetje bevredigende lichteffecten neer te zetten, ik heb al snel dat het erg licht wordt of dat de effecten gaan vervelen. Als je leuke literatuur weet, post het!

Ah, Henkcie! Heb ik ook nog gedaan, maar dan alweer een tijdje geleden: het 100-jarig feestje. Dat was de eerste keer met een eigen lustrumterrein.

We zijn toen nog dagen beziggeweest om naar iedere ruimte video-kabels te trekken. Kon je 's avonds overal een camera inpluggen met een verbinding naar de VJ-booth...

Ik denk dat ik deze week nog wel eens kom kijken op 't terrein. Maandag Kraak & Smaak toch?

Voor de eerste keer heb je nu niet echt de makelijkste lichttafel en lampen.
Maar voor de effecten en shows, maak gebruik van Audio in. Heb je tenminste alles op de maat.

De shows kunnen er saai uitzien, maar daar let het publiek niet op, zolang het beweegt, flits en kleurrijk is is het goed. Probeer met kleurrijk er geen kermis van te maken, maar pak wat donkere kleuren. Vooral geen appeltjes groen en zuurstok roze!

Ik weet niet hoe je het programmeerd, en ook niet hoe de tafels zelf werken. Heb personelijk alleen ervaring met Lepracon 1500serie, SGM studio en pilot serie en Zerro88 leap frog. maar programmeer alleen de scenes met lampen uit, daar omheen scenes bouwen met lampen aan strobo en kleuren.

Maak het je zeker niet te moeilijk.
Verder kan ik alleen zeggen, succes!

Acties: [quote]

Door: Technicality

quote:
Boss schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:57:
Ah, Henkcie! Heb ik ook nog gedaan, maar dan alweer een tijdje geleden: het 100-jarig feestje. Dat was de eerste keer met een eigen lustrumterrein.

We zijn toen nog dagen beziggeweest om naar iedere ruimte video-kabels te trekken. Kon je 's avonds overal een camera inpluggen met een verbinding naar de VJ-booth...

Ik denk dat ik deze week nog wel eens kom kijken op 't terrein. Maandag Kraak & Smaak toch?
Klopt :D

Overigens hebben we nu geen video overal liggen, in de livezaal kunnen die beamers ook opnemen en dan weer versturen - dat is alles. (hoewel ik dat niet in actie heb gezien). Eigenlijk vond ik het nu al genoeg werk :P naast de 2 zalen moesten de barren/eetzaal en de 'plaza' ook gehangen worden :P

Beamers die kunnen opnemen? Hoe zit dat in elkaar dan? Of begrijp ik het nu niet helemaal :?

Integrated Sony camera with Super HAD image sensor technology and infrared illuminator provides live video input and output from fixture location.
Zit een camera in de DL2 Beamers, en die kan van de ene naar de andere sturen :)

Op dit moment is alles gehangen, gefilterd, geprogrammeerd en gegobo'd voor de megaproductie (musical) maar dinsdag gaan we een hoop veranderen.

De dance-zaal wordt niet veranderd, dus daar ga ik morgen overdag lekker in programmeren (die ledstrips zijn echt een bitch omdat ze geen intensity kennen, dus standaard chasers uit de effect library werken niet. Elke chaser moet dus een aparte cuelist worden).

de functie via audio die je beschrijft "Sound-to-light" kun je veel geknipper van verwachten maar zeker niet dat het netjes in de maat zal lopen. Tevens is het programmeren van een tafel niet lastig.
Hiervoor heb je alleen de manual nodig van de tafel.

DMX = besturingsprotocool
DMX Adres= Elke Fixture (lamp) heeft een eigen adres. (in geval van spots/parren/ zitten deze ingeprikt op een zogenoemde dimmer). een fixture heeft bijvoorbeeld een functie voor dimmen, gobo's (figuurtjes), Color (kleuren), Shutter & Focus(scherpstellen van de bundel).
Elke functie zoals hierboven genoemd, neemt 1 kanaal in. Mocht je dus een dimmer + Shutter + Focus hebben, dan is hij 3 kanaals. Indien je hiervan 4 stuks hebt.. kun je ervoor kiezen om ze los aan te sturen. In dat geval zou het worden:

Fixture 1 = kanaal 1 (dimmer)
kanaal 2 (shutter)
kanaal 3 (focus)
Fixture 2 = kanaal 4 (dimmer)
kanaal 5 (shutter)
kanaal 6 (focus)
Fixture 3 = kanaal 7
etc.
etc..
Fixture 4 = kanaal 11
etc.
etc.

Voor het programmeren van een lichttafel zijn de volgende 'keywords' erg handig.

Patchen

Het instellen van de fixture op de lichttafel

Scene's

Het maken van een vaste stand bijv. een positie van een bewegende Fixture met een kleur & gobo (figuurtje).

Chases

Het maken van meerdere vaste standen welke dan na elkaar worden afgespeelt. Met als gevolg dat wanneer er een fade-time(vertraging van het afspelen) er een soepele beweging ontstaat waardoor je bewegende shows kunt krijgen.

Het instellen van een fixture kun je vinden in de handleiding van de fixture die je hebt.
Hierbij kun je het beste zoeken naar dmx channel of dmx adres. Hierbij staat wel een verdere uitleg.

Het idee achter het programmeren van een lichtshow is dat je van te voren weet wat voor plaatje je wil maken met je lichten. Nu is de Wholehog wel 1 van de minder makkelijke lichttafels, maar zeker niet onmogelijk voor een beginner om te kunnen programmeren. Het moet echter wel zo zijn dat je echt wil. Je eerste ervaring met licht is inderdaad wel vrij groot.

Mijn advies luidt dan ook om iemand te vragen die er verstand van heeft om alles met je door te nemen wat belangrijk is.

Er komt bij een goeie lichtshow meer kijken dan men vaak denkt.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: