Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Let op:
  • Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
  • Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
  • Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.

Insert message

Waarschuwing:
Enkel en alleen vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

quote:
KRG schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:56:
Ik zou ook wel graag willen weten of de IPC-1L van Conrad een simpele broer is van de IPC-1.
Of zitten er meer verschillen in ? De gebruiksaanwijzing van de IPC1 lijkt zo op het eerste gezicht beter. Maar is behalve de hogere max laadstroom in schacht 1 en 4 er verder veel fundamenteel verschil ?

ik heb zelf nog een oudere Voltcraft lader , de UFC 1 , maar daar kun je alleen 2 of 4 batterijen (accus) tegelijk laden. Als ik voor een MP3 1 AAA leeg heb , dan moet ik eerst van dezelfde soort een 2e leeg trekken voordat ik weer kan opladen. Daarom en om beter te kunnen testen of accus nog goed zijn, lijkt me een IPC1 of IPC1-L beter. maar ik vind het zonde om teveel geld ervoor uit te geven. Wie weet raad ?
wie weet er ook wat over? Want ik vind dit nogal interessant:
VoltCraft IPC-1 > http://www1.nl2.conrad.co...esults=10&cachedetail= stond een werkende link...
VoltCraft IPC-1L > http://www1.nl2.conrad.co...der&fh_refview=search stond een werkende link...

Wat maakt nu het prijsverschil?

Weirdheid galore! Ik heb mijn 3/4e jaar oude Hahnel 1,25 volt 2500 mAh penlites in m'n IPC-L1 gemieterd, krijg ze opgeladen tot 3 Ah :+. Dat noem ik pas geniaal :D
quote:
madmaus schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:21:
Ik heb voor de vakantie 2 setjes van GP Powerbank gekocht. Het betrof de 2700 versie.

Nu is het zo dat ik met het standaard setje van Sony 2500 mah, vele malen langer doe dan met de GP. Deze geeft eigelijk als ik hem erin doe al dat hij half leeg is. En dan kan ik een aantal foto's maken met flits maar hij gaat vrij snel leeg.
Met de sony's doe ik zeker 2a3 keer zo lang.

Of zou dit aan de camera liggen? Dat hij beter omgaat met Sony batterijen?
Het gaat om een Sony H2.
Ja, dat zou goed kunnen!
quote:
The Triad schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:34:
Ik gebruik altijd, voor mijn muis, HEMA NiMh AAA batterijen (750 mAh). Echt super prestaties hebben die dingen.
De eerste keren zijn het gewoon ronduit slechte batterijen die niet meer dan 4 dagen mee gaan, maar na een keer of 6 in mijn HEMA oplader te hebben gezeten zijn het echt prachtbatterijen.

Ze blijven het dan echt goed doen tot ze helemaal leeg zijn (en ze bij de testfunctie van de lader het lichtje bijna niet meer laten branden), en hebben dan een levensduur van een 3 tot 4 weken.
750 mAh voor een muis, volgens mij kan dit beter in het gadget topic gepost worden dan hier. Hier gaat het alleen over camera meuk.

quote:
madmaus schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:21:
Of zou dit aan de camera liggen? Dat hij beter omgaat met Sony batterijen?
Het gaat om een Sony H2.
Mijn Sony batterijen zijn waren nu juist heel snel leeg in m'n P92 (zijn nu chemisch afval). Lang leve GP wat mij betreft!

quote:
Toff schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:15:
[...]

Mijn Sony batterijen zijn waren nu juist heel snel leeg in m'n P92 (zijn nu chemisch afval). Lang leve GP wat mij betreft!
Ik merk echt heel duidelijk verschil. Met die sony's maak ik zeker 3a400 foto's ligt aan of ik flits of niet. En met die GP 2700 komt ik niet verder als 150.
Toch nog maar een setje sony stamina ergens vandaan halen.

Ik gebruik mijn Sony Cybershot anders, namelijk bijna niet... Ik heb hem als reserve cam bij me, voor het geval dat. Die "stamina's" hadden bij mij weinig uithoudingsvermogen. Zeker geen week in de camera, dan waren ze zo leeg dat er geen foto meer te maken was. Als ik echt ga fotograferen pak ik een van m'n Canons, dus ik heb eigenlijk geen idee hoeveel foto's ik zou kunnen maken met die Sony. Dat verklaart misschien onze afwijkende waardering.

Maar weer zo'n setje besteld:

http://www.kijkshop.nl/pr...pe-nimh-batterijen-ab-6s/

Schijnbaar goed bevonden door de Consumentenbond :)

Niet dat je er een buil aan zal vallen, maar het is dus niet de Consumentenbond die hier bedoeld wordt. Het is een soort eigen testgedoe van de Kijkshop. Je kan jezelf hier melden als kandidaat online tester :).

Er staat toch echt bij "Voordelige keus Consumentenbond juli/augustus 2006" :)

quote:
Toff schreef op woensdag 26 september 2007 @ 01:11:
Niet dat je er een buil aan zal vallen, maar het is dus niet de Consumentenbond die hier bedoeld wordt. Het is een soort eigen testgedoe van de Kijkshop. Je kan jezelf hier melden als kandidaat online tester :).
Er zijn 2 soorten tests waarmee geadverteerd wordt:
  • Degene die jij aanstipt, waarbij klanten zelf voor de webcam testen
  • Tests van de consumentenbond

Sinds ik ENELOOP's van Sanyo heb wil ik niets anders meer... "slechts" 2000mAh voor AA's maar ze hebben wel een shelf-life wat vele malen langer is dan old-school NiMh's. Dit is met name interessant wanneer je je camera/flitser o.i.d. niet elke dag gebruikt.

quote:
neographikal schreef op woensdag 26 september 2007 @ 01:16:
Er staat toch echt bij "Voordelige keus Consumentenbond juli/augustus 2006" :)
De Consumentenbond (waar ik overigens ongeveer mijn hele leven lid van ben) hecht erg veel waarde aan de prijs/kwaliteitsverhouding. Produkten die in de tabellen van de CB hoger scoren op de onderdelen, eindigen meestal lager in de eindlijst als ze significant duurder zijn en worden dan niet de "beste koop". Daarnaast is er de "voordelige keus" , wat volgens het colofon wil zeggen: "redelijke kwaliteit voor een goede prijs, moet minimaal 50 punten hebben". Is echt iets anders als "goed" imo. Dat grote stempel bij jouw link slaat iig niet op de consumentenbondtest. De aanduiding "best getest" wordt door de consumentenbond al jaren niet meer gebruikt. De Kijkshop balanceert op het randje van het toelaatbare met dit soort publicaties.

Ik heb de afgelopen week het volgende besteld:
-8 X Batterij 2700mAh NI-MH AA Vapextech (schijnen ook slechts 20 procent te verlaten op 1 jaar tijd)
-1 X IPC-1L Voltcraft
-1 X Fuji S5700

Ik zal (hopelijk volgend weekend) mijn ervaringen posten met de batterijen, lader en de prestaties in de S5700.

Hoe houden de capaciteiten van jullie batterijen zich na 1 of 2 jaar intensief gebruik? Zijn er mensen met ervaringen met de vapextech 2700`s ?

Momenteel bij de Aldi in de aanbieding: een universele processorgestuurde batterijensnellader!

- voor NI-MH, NI-Cd en zelfs RAM-cellen (alkaline!)
- AAA, AA, C en D batterijen
- laden en ontladen per schacht!
- overladen is niet mogelijk door processorsturing "minus delta-U"
- display geeft status aan vol/75%/50%/25% en bad, tevens CHA(rge) of DIS(charge)
- + controle-led

Laadstroom:
NI-MH/CD - 850mA, RAM-cellen - 130mA, 9V Block - 40mA
Ontlaadstroom: 550mA
prijs: ¤ 14,99

intussen is de Voltcraft IPC-1L al een 2tal weken in mijn bezit, snelle levering bij conrad :)

Kheb intussen mijn setje 2300MAh Topcraft batterijen (uit de aldi) ermee opgeladen en de lader geeft voor alle batterijen een capaciteit aan tussen 2800 en 3100MAh... lijkt me vrij ongeloofwaardig voor 2300...
Mn setje Lenmars (2700 MAh) geeft na een laadbeurt tussen de 2690 en 2750...

Ik heb inmiddels ook mijn IPC-1L binnen in combinatie met Vapex 2700 batterijen. (8 stuks) Deze heb ik laten refreshen. De capaciteit van de batterijen varieerd tussen 2100 en 2200 mAh. Om dat dit niet normaal lijkt heb ik een mailtje gestuurd naar Vapex. Die bieden direct aan om de batterijen te ruilen, indien ik niet tevreden ben (volgens vapex moeten ze echt 2700 halen), maar ze geven ook aan dat het even goed aan de lader kan liggen.

Iemand een idee hoe ik dit nu kan testen? Ik heb geen andere laders en heb de batterijen ook al 2 dagen door laten laden op druppelstand in de hoop dat ze dan toch nog voller werden.

quote:
ppFreddy schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:17:
intussen is de Voltcraft IPC-1L al een 2tal weken in mijn bezit, snelle levering bij conrad :)

Kheb intussen mijn setje 2300MAh Topcraft batterijen (uit de aldi) ermee opgeladen en de lader geeft voor alle batterijen een capaciteit aan tussen 2800 en 3100MAh... lijkt me vrij ongeloofwaardig voor 2300...
haha, zulke waarden kreeg ik ook uit m'n oude Hahnel 2350's, maar na ze in m'n PD70x imagetank gestopt te hebben kwam er toch geen sjoege meer uit.
Zo'n refresh proces is leuk en je kunt er ongeloofwaardige getallen uitkrijgen, helaas blijft het ook bij het onwerkelijke. Mijn oude hahnels zijn definitief afgeschreven.

Grrr. Van het weekend mijn setje van 4x 2500mAh GP batterijen teruggevonden. Ze zaten in een draadloos toetsenbord dat ergens stof lag te happen.
Uiteraard helemaal leeg, maar nog erger, twee geven nu NULL als ik ze in mijn IPC-1 lader stop.

Is het soms zo dat NiMh batterijen niet tegen diep ontladen kunnen en dan de geest geven?

quote:
Maasluip schreef:[/b]
Grrr. Van het weekend mijn setje van 4x 2500mAh GP batterijen teruggevonden. Ze zaten in een draadloos toetsenbord dat ergens stof lag te happen.
Uiteraard helemaal leeg, maar nog erger, twee geven nu NULL als ik ze in mijn IPC-1 lader stop.
Ze zijn te diep ontladen...
Doe ze een half uurtje in een domme lader (zo'n oude die direct begint te laden)...
Daarna zijn ze weer wakker (he, ik ben een batterij...) en kunnen ze weer opgeladen worden. Doe een Refresh (dit kan erg lang duren!) en maybe zijn ze nog niet echt overleden...
quote:
Is het soms zo dat NiMh batterijen niet tegen diep ontladen kunnen en dan de geest geven?
NiMh's kunnen niet tegen verder ontladen dan 0,9V. Doe je dat toch (in een zaklamp laten zitten bijv.) dan gaan ze stuk... Slimme apperatuur (zoals moderne camera's) hebben een accu bescherming ingebouwd: die kunnen accu's niet dood trekken.
Echter door de enorme zelfontlading gaan NiMH's vanzelf dood als je ze een hele tijd niet gebruikt. NiMH's moeten geregeld opgeladen worden, in ieder geval 1x per jaar (ooit ergens gelezen, weet niet meer waar).

Moet zeggen, dat ik dit een mooi topic vind dat ten eerste!
Ik ben dan wel geen fotograaf, maar heb wel last van lege bat's.
De voltcraft lees ik over het algemeen goede verhalen over, dus denk dat ik die ga aanschaffen, ik heb nog zat van die dingen liggen, en zoals ik nu lees, zou ik ze altijd als set moeten gebruiken (dus forum doet zijn nut).

Ik heb zelf ervaring met de wat goedkopere dingen van lidl enz, en die doen het wat minder dan de varta's die ik heb! Maar ik maak niet elke week foto's, dus echte ervaring is dat niet.

een dankbare medelezer

Tot volle tevredenheid 4X HAMA 2600 en 2700NiMH met Hema (HAMA, what's in a name ;) ) batterijlader.
Batterijen per 4 stuks 15 euro en gebruik in Fuji S5600. Af en toe vraag ik mij wel eens af, zijn ze nog een keer leeg?

quote:
PvH18 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:53:
[...]

Ze zijn te diep ontladen...
Doe ze een half uurtje in een domme lader (zo'n oude die direct begint te laden)...
Daarna zijn ze weer wakker (he, ik ben een batterij...) en kunnen ze weer opgeladen worden. Doe een Refresh (dit kan erg lang duren!) en maybe zijn ze nog niet echt overleden...
Hee, dat lijkt te werken. De IPC-1 heeft ze nu weer herkend en ik heb ze op refresh gezet.

Maakt het nog verschil of ik het dan met veel of weinig stroom doe?

quote:
Hee, dat lijkt te werken. De IPC-1 heeft ze nu weer herkend en ik heb ze op refresh gezet.

Maakt het nog verschil of ik het dan met veel of weinig stroom doe?
Langzaam laden is altijd beter dan snel laden.
Behandel ex-dode accu's als nieuwe: de eerste 5 keer laden in een langzame lader: de laadstroom niet hoger dan 1/10e van de capaciteit van de accu. Daarna mogen ze wel in de snellader.
Accu's hebben nieuw niet direct de volle capaciteit: pas na enkele keren laden is de chemische prut in de accu gesetteld.

Let wel: snel laden verkort de levensduur van de accu's... But who cares: i.p.v. 1000x slechts 250x... So What, hoe lang heb je de accu's al, en hoevaak heb je ze al opgeladen?

Vraagje aan de IPC gebruikers :) :

Ik heb de handleiding erop nagelezen, maar ik ben er nog niet achter wat de vier getallen bij de laadschachten betekenen als je het apparaat net aan de stroom doet. Zelfs zonder batterijen geeft hij getallen aan waar ik niks van kan maken, bij mij bijv. 34 bij laadschacht 1 en tegelijkertijd 700 bij laadschacht 3.

Kan iemand me wijzer maken en vertellen wat dat betekent en wat ik ermee kan 8) ? Bij voorbaat dank :)

quote:
objectief2 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:16:
Vraagje aan de IPC gebruikers :) :

Ik heb de handleiding erop nagelezen, maar ik ben er nog niet achter wat de vier getallen bij de laadschachten betekenen als je het apparaat net aan de stroom doet. Zelfs zonder batterijen geeft hij getallen aan waar ik niks van kan maken, bij mij bijv. 34 bij laadschacht 1 en tegelijkertijd 700 bij laadschacht 3.

Kan iemand me wijzer maken en vertellen wat dat betekent en wat ik ermee kan 8) ? Bij voorbaat dank :)
Volgens mij is dat de firmware versie, die verder niet door de gebruiker te updaten is overigens.

quote:
Henk007 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:30:
[...]

Volgens mij is dat de firmware versie, die verder niet door de gebruiker te updaten is overigens.
Hartelijk dank voor je reactie. Maar ik ben toevallig bezig met het laden van 1 batterij en ik weet zeker dat schacht 1 eerst 34 aangaf en nu 29. Het lijkt me vreemd dat de firmware meeverandert dus het moet iets anders zijn. Toch bedankt voor de moeite. Overigens is het vreemde dat schacht 3 bij mij 700 aangeeft en de andere 3 allemaal rond de 30 :|

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: