The Powerful X-Fi |
![]() |
Welkom |
Welkom in dit topic. In dit topic is het de bedoeling om te discussiëren, ervaringen uit te wisselen en vragen stellen over de Creative X-Fi. Vragen over specifieke ervaringen met de X-Fi mag, maar houdt het echt specifiek. Voor algemene beoordelingen verwijs ik naar de Product Survey. Voorgaande delen: [X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative [X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 2 [X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 3 |
Inhoudsopgave |
Features |
|
Specificaties |
Versies: ![]()
|
Software |
Bijgeleverd:
http://files.filefront.co.../;5020773;;/fileinfo.html Updates:
Overige handige software:
|
Installeren |
Beste manier voor installeren: Voor de beste prestaties en voor de minste problemen, zorg je ervoor dat je je kaart in een PCI-slot steekt met een eigen IRQ. Je kunt in de handleiding van je moederbord uitvinden welke dit is (welke dus niet SHARED is). Het voordeel is namelijk dat eventuele kans op problemen met overige apparatuur kleiner wordt en de kaart een iets lagere latency heeft. Let hier dus goed op! Voor alle Windows versies: 1. Download de laatste driver van internet (zie Software -> Drivers) en installeer deze op de gebruikelijke manier. De drivers zijn nu geïnstalleerd. Werkt het geluid na een reboot niet, pak dan het gedownloade bestand uit (bijv. met Winrar). Laat nu Windows zelf de boel installeren. Wanneer het installatie venster (New Hardware Found/Nieuwe Hardware Gevonden) tevoorschijn komt, wijs je naar de map src uit het uitgepakte bestand. Windows zal nu zelf de installatie voltooien. 2. Als het geluid het doet, installeer je de overige opties van de meegeleverde cd: Stop de cd erin en geef de regio en taal aan. Mocht je Mediasource al hebben (is de audiospeler/organizer en de regelmachine voor je Creative MP3-speler), kun je dat vinkje weghalen. Soundblaster X-Fi uiteraard aangevinkt houden. Klik op installeer en kies de onderdelen die je wilt installeren (onder geavanceerd), behalve Audio driver(!!!), aangezien je daar al de nieuwste versie van hebt. 3. Na een reboot werkt alles zoals je wilt. |
Prijzen |
De prijzen staan in volgorde van het eenvoudigste model tot het meest geavanceerde. De laatste, de Xmod, is een externe USB2.0 kaart. |
Tutorial: Zelf Digitale Bracket Maken |
Als je geen breakoutbox hebt, kun je alsnog genieten van optische en coaxiale digitale output. Het kan op 2 manieren:
2. Maak je zo:
![]()
![]()
![]()
![]() |
Tutorial: Front Panel Van Je Case Aansluiten |
Gebruik de pin layout van hieronder. De precieze pinnen die je moet gebruiken, staan op het plaatje: 1 - Analog Ground 2 - Analog Headphone Out Left 3 - Audio Backpanel Mute - Sluit hierop de ground aan, om de uitgang aan de achterkant te dempen. 4 - Analog Headphone Out Right 5 - Zelfde als #3 6 - Mic input 7 - key pin (overbodig) 8 - VREF out - Referentievoltage for Mic 9 - MIC IN MUTE - Sluit hierop de ground aan, als je je microfoon niet gebruikt, of de +12VDC als de microfoon wel aangesloten is. 10 - Audio cable detect - Wordt ground als de koptelefoon is ingeplugd (normaal niet gebruikt) Hier het bijbehorende plaatje: ![]() |
Veelgehoorde Problemen |
|
Credits |
Met dank aan: • Tijgert • freeco • Winnetou • OzBoz • Help!!!! • Allen die meehelpen en discussiëren in het topic. Daar heb ik ook veel van geleerd Voor verdere vragen of opmerkingen over de TS kun je me mailen (zie mijn MyReact) of zet het eventueel in dit topic neer. |
Nieuwe reactie in topic: [X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 4
Let op:
- Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
- Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
- Lees je eigen bericht even door voor je het post.
Smilies:
:)
:(
;)
>:)
:>
:P
:9
:o
:*)
:'(
8)
:+
:D
_/-\o_
:9~
O+
:O
}:O
:/
:|
:X
:?
8)7
|:(
O-)
:z
;( meer »
:r
B)
:Y)
(8>
:7
:Z
})
B-)
:w
d:)b
7(8)7
*;
<+:)
^)
:$
}:|
:')
:S
:Y
:N
*O*
-O-
_O-
Laatste reacties:
Mooie start, ik geniet nog steeds erg veel van mijn X-Fi. Lekker geluid toch (voor een pc)

Xtreme Audio:
Weergave: stereo: tot 24-bit/96 kHz, surround: tot 24-bit/96 kHz, SPDIF: tot 24-bit/96 kHz.
Opname: tot 24-bit/96 kHz
Aansluitingen
* 3.5mm hoofdtelefoonuitgang/lijnuitgang (vooraan L/R)
* Lijnuitgang 2 (achteraan L/R, zijkant L), lijnuitgang 3 (centraal/subwoofer/zijkant R)
* 3.5mm FlexiJack: lijningang / microfooningang / digitale I/O*
* Interne line level-invoer (via 4-polige molexaansluiting)
* Met Intel HD Audio compatibele voorpaneelconnector (2x5 pins)
* Ondersteunt de Digital I/O-module (Enkel online beschikbaar als upgrade-optie)

Extreme Gamer:
* 24-bit analoog-naar-digitaalconversie voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96 kHz
* 24-bit digitaal-naar-analoogconversie van digitale bronnen op 96 kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer
* 24-bit digitaal-naar-analoogconversie van digitale stereobronnen op 192 kHz naar stereo-uitvoer
* 16-bit tot 24-bit samplingfrequenties bij opname: 8 - 11.025 - 16 - 22.05 - 24 - 32 - 44.1 - 48 - 96 kHz
* ASIO 2.0-ondersteuning bij 16-bit/44.1 kHz, 16-bit/48 kHz, 24-bit/44.1 kHz 24-bit/48 kHz en 24-bit/96 kHz met directe monitoring
* Geoptimaliseerde SoundFont-ondersteuning bij resoluties tot 24-bit
Aansluitmogelijkheden
* Luidspreker- en hoofdtelefoonaansluitingen voor stereo tot 7.1
* (lijnuitgang via drie 3.5mm mini-jacks)
* Lijningang/microfooningang/optische uitgang* (gedeelde 3.5mm FlexiJack)
* Auxiliary Line Level-in (via 4-polige molexaansluiting)
* Met Intel HD Audio compatibele voorpaneelconnector (2x5 pins)
* Optische uitgang ondersteunt stereo SPDIF uit- en doorvoer van meerkanaals dvd-geluid.

ExtremeMusic:
* 24 bits analoog-digitaalconversie voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96 kHz
* 24 bits digitaal-analoogconversie van digitale bronnen op 96 kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer
* 24 bits digitaal-analoogconversie van digitale stereobronnen op 192 kHz naar stereo-uitvoer
* 16 bits tot 24 bits samplingfrequenties bij opname: 8 - 11.025 - 16 - 22.05 - 24 - 32 - 44.1 - 48 - 96 kHz
* ASIO 2.0-ondersteuning met directe monitoring bij 16 en 24 bits op samplingfrequenties van 44.1/48/88.22 en 96 kHz
* Geoptimaliseerde SoundFont-ondersteuning bij resoluties tot 24 bits
Audioprestaties (nominaal uitgangsvermogen @ 2V RMS, typische waarde)
* Signaal-ruisverhouding (20 kHz Low-passfilter, A-gewogen)
o Stereo-uitvoer 109 dB
o Voor- en achterkanalen 109 dB
o Centraal, subwoofer en zijkanalen 109 dB
* Totale harmonische vervorming + ruis bij 1 kHz
(20 kHz Low-passfilter) = 0.004 %
* Frequentierespons
(+/-3 dB, 24 bits / 96 kHz input) = < 10 Hz tot 46 kHz
* Frequentierespons (enkel stereo)
(+/-3 dB, 24 bits / 192 kHz input) = < 10 Hz tot 88 kHz
Aansluitmogelijkheden
* FlexiJack (digitale ingang / digitale uitgang / lijningang / microfoon) via een ministekker van 3.50 mm
* Lijnniveau uit (vooraan / achteraan / midden / subwoofer / midden achteraan) via ministekkers van 3.5 mm
* AUX_IN line-level analoge invoer via 4-polige Molex-aansluiting op kaart
* Eén (26-polige) externe AD_Link-connector voor aansluiting van de X-Fi I/O-console (upgrade-optie)
* Eén interne AD_EXT-connector voor aansluiting van het X-Fi I/O-station (upgrade-optie)

ExtremeGamer Fatal1ty Professional Series:
* 24-bit analoog-naar-digitaalconversie voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96 kHz
* 24-bit digitaal-naar-analoogconversie van digitale bronnen op 96 kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer
* 24-bit digitaal-naar-analoogconversie van digitale stereobronnen op 192 kHz naar stereo-uitvoer
* 16-bit tot 24-bit samplingfrequenties bij opname: 8 - 11.025 - 16 - 22.05 - 24 - 32 - 44.1 - 48 - 96 kHz
* ASIO 2.0-ondersteuning bij 16-bit/44.1 kHz, 16-bit/48 kHz, 24-bit/44.1 kHz 24-bit/48 kHz en 24-bit/96 kHz met directe monitoring
* 64 MB X-RAM
Aansluitmogelijkheden
* Luidspreker- en hoofdtelefoonaansluitingen voor stereo tot 7.1 (lijnuitgang via 3.5mm mini-jacks)
* Lijningang / microfooningang / digitale uitgang / digitale I/O** (gedeelde 3.5mm FlexiJack)
* Auxiliary Line Level-in (via 4-polige molexaansluiting)
* Aansluiting voor de I/O Console (voor optionele upgrade)
* Digitale uitgang ondersteunt stereo SPDIF uit- en doorvoer van meerkanaals dvd-geluid
** Digitale I/O vereist de Sound Blaster Digital I/O Module (apart verkrijgbaar)

Platinum:
* 24-bit analoog-digitaalconversie voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96 kHz
* 24-bit digitaal-analoogconversie van digitale bronnen op 96 kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer
* 24-bit digitaal-analoogconversie van digitale stereobronnen op 192 kHz naar stereo-uitvoer
* 16-bit tot 24-bit samplingfrequenties bij opname: 8 - 11,025 - 16 - 22,05 - 24 - 32 - 44,1 - 48 - 96 kHz
* ASIO 2.0 16-bit en 24-bit ondersteuning op 44,1 kHz, 48 kHz en 96 kHz met directe monitoring
Geluidsprestaties (nominaal uitgangsvermogen @ 2V RMS, typische waarde)
o Stereo-uitvoer 109 dB
* Totale harmonische vervorming + ruis bij 1 kHz (20 kHz Low-passfilter) = 0,004%
* Frequentieweergave (+/-3 dB, 24 bits / 96 kHz input) = < 10 Hz tot 46 kHz
* Frequentieweergave (+/-3 dB, 24 bits / 192 kHz input) = <10 Hz tot 88 kHz (enkel stereo)
Beschikbare aansluitingen
* FlexiJack (3-in-1-functie, Digital In / Line In / Microfoon) via 3,50 mm ministekker
* Line level out (Voor / Achter / Centraal / Subwoofer / Centraal achteraan) via 3,50 mm ministekkers
* Eén AD_Link-connector voor aansluiting van de X-Fi I/O-console (upgrade-optie)
* Eén AD_EXT-connector voor aansluiting op het X-Fi I/O-station
Aansluitmogelijkheden van het I/O-station
* Twee RCA-aansluitingen voor coaxiale SPDIF-invoer en -uitvoer
* Twee RCA-aansluitingen voor Auxiliary-invoer
* Twee optische aansluitingen voor optische SPDIF-invoer en -uitvoer
* Twee vrouwelijke mini-MIDI-aansluitingen voor MIDI-invoer en -uitvoer
* Hoofdtelefoonaansluiting met volumeregelaar via 6,35 mm (1/4 inch) stereostekker
* Gedeelde line-level analoge lijn/microfoon-invoer via 6,35 mm (1/4 inch) stereostekker
* Eén AD_EXT-connector voor aansluiting op het X-Fi PCI-kaart

Fatal1ty:
* 24-bit analoog-digitaalconversie voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96 kHz
* 24-bit digitaal-analoogconversie van digitale bronnen op 96 kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer
* 24-bit digitaal-analoogconversie van digitale stereobronnen op 192 kHz naar stereo-uitvoer
* 16-bit tot 24-bit samplingfrequenties bij opname: 8 - 11,025 - 16 - 22,05 - 24 - 32 - 44,1 - 48 - 96 kHz
* ASIO 2.0 16-bit en 24-bit ondersteuning op 44,1 kHz, 48 kHz en 96 kHz met directe monitoring
* 64 MB X-RAM
o Stereo-uitvoer 109 dB
* Totale harmonische vervorming + ruis bij 1 kHz (20 kHz Low-passfilter) = 0,004%
* Frequentieweergave (+/-3 dB, 24-bit / 96 kHz input) = < 10 Hz tot 46 kHz
* Frequentieweergave (+/-3 dB, 24-bit / 192 kHz input) = <10 Hz tot 88 kHz (enkel stereo)
Beschikbare aansluitingen
* FlexiJack (3-in-1-functie, Digital In / Line In / Microfoon) via 3,50 mm ministekker
* Line level out (Voor / Achter / Centraal / Subwoofer / Centraal achteraan) via 3,50 mm ministekkers
* Eén (26-polige) AD_Link-connector voor aansluiting van de X-Fi I/O-console (upgrade-optie)
* Eén AD_EXT-connector voor aansluiting van het X-Fi I/O-station
* Twee RCA-aansluitingen voor Auxiliary-invoer
* Twee vrouwelijke mini-MIDI-aansluitingen voor MIDI-invoer en -uitvoer
* Hoofdtelefoonaansluiting met volumeregelaar via 6,35 mm (1/4 inch) stereostekker
* Gedeelde line-level analoge lijn/microfoon-invoer via 6,35 mm (1/4 inch) stereostekker

Elite Pro:
* 64 MB X-RAM
o Stereo-uitvoer 116 dB
o Voor- en achterkanalen 116 dB
o Centraal, subwoofer en zijkanalen 116 dB
* Totale harmonische vervorming + ruis bij 1 kHz (20 kHz Low-passfilter) = 0,0008%
* Frequentieweergave (+/-3 dB, 24-bit / 96 kHz input) = < 10 Hz tot 46 kHz
* Frequentieweergave (+/-3 dB, 24-bit / 192 kHz input) = <10 Hz tot 88 kHz (enkel stereo)
Aansluitmogelijkheden
* Line level out (vooraan / zijkant / achteraan / midden / subwoofer) via 3,50 mm ministekkers
* Eén (26-polige) AD_Link-connector voor aansluiting van de X-Fi I/O-console
* Gedeelde Auxiliary-invoer/Phono-invoer via RCA-stereostekkers
* Twee vrouwelijke MIDI-aansluitingen voor MIDI-invoer en -uitvoer
* Gedeelde line-level analoge Line/Hi-Z-invoer via 6,35 mm (1/4 inch) stereostekker
* DIN-aansluiting om analoge luidsprekersystemen van Creative te verbinden met de bedrade afstandsbediening of met de Audio Control Pod die bij de luidsprekers wordt geleverd
* Eén AD_LINK-connector voor een verbinding met de geluidskaart
Bedankt AvA, denk dat dat een aantal twijfelaars zeker zal helpen
. Ik zet het echter niet in de TS, anders wordt deze echt overvol. Ik denk dat ik dan ook al over de limiet ga
.
No problemo.quote:The__Virus schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:10:
Bedankt AvA, denk dat dat een aantal twijfelaars zeker zal helpen. Ik zet het echter niet in de TS, anders wordt deze echt overvol. Ik denk dat ik dan ook al over de limiet ga
.
-----
Ik ben research aan het doen over de witte plug op de kaart, ik wil de connectors aan de voorkant van mijn case gebruiken.
In deze post verzamel ik de informatie.

Dit zou het eindresultaat moeten worden.
Net vond ik een pagina met alles wat er nodig is. Tesamen met de informatie uit de TS moet dat voldoende zijn om een plug te maken. En als ik de onderdelen ga bestellen dan maak ik zelf ook nog een foto-tutorial.
Hier heb ik vanavond aan gewerkt. Het is de pinout van de xfi, verbonden met de AC'97 en HD pluggen. Dit zal handig zijn, als ik straks de pluggen moet verbinden. Waarschijnlijk gaat er een hoop op dit plaatje gegoogelt worden.
Klinkt heel goed, ik was het namelijk net zelf van plan te gaan proberen (heb net een nieuwe case) dus ben benieuwd
.
Heeft iemand hier nog een digital out bracketje liggen? Ik zoek me helemaal gek maar ik kan er geen vinden!
Hook a brother up, yo!
Hook a brother up, yo!
Plaats een vraag advertentie op tweakers, marktplaats, speurder w/e en misschien krijg je wel bericht.quote:Steveedge schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:18:
Heeft iemand hier nog een digital out bracketje liggen? Ik zoek me helemaal gek maar ik kan er geen vinden!
Hook a brother up, yo!
Prima!quote:The__Virus schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:23:
@ AvA: dat plaatje, bedoel je gegoogle of gegoochel?Verder goed werk, als het allemaal met succes is afgerond zal ik die uit de TS vast veranderen of je post linken of opnemen of iets dergelijks
.
Maar voor ik de onderdelen ga bestellen; moet ik een nieuwe versterker
Dit word een langgggggggggggggg verhaal
@ AvA: dat plaatje, bedoel je gegoogle of gegoochel?
Verder goed werk, als het allemaal met succes is afgerond zal ik die uit de TS vast veranderen of je post linken of opnemen of iets dergelijks
.
De startpost valt een beetje buiten het scherm...
Hmm geen last van, maar dat kan komen door dat plaatje met vergelijkingstabel. Ik zal hem vanmiddag eens verkleinen, bedankt voor de opmerking
.