quote:
Toff schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:
[...] Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?
Ook ik heb die VoltCraft IPC-1 bij Conrad besteld
/spam
Dit is dus nu ongeveer mijn 8e batterijlader...
Na een tweetal prehistorische ultra-langzaamladers (80 mA, duh) en een tweetal Varta's (150mA ?) heb ik sinds een paar jaar een GP Smart, die volgens mij met ongeveer 1500mA laadt. Dat merk je dus ook aan de batterijen (erg heet!) vooral bij zomerse temperaturen.
De voornaamste reden dat ik die IPC-1 nu heb besteld, is dat ik nu eindelijk eens mijn hele batterijverzameling (GP (1300-2500), Varta, Uniross, Duracell, Conrad, Compit..) eens kan gaan testen. Ik heb het idee dat van bepaalde setjes-van-4 één batterij inmiddels lagere capaciteit heeft, waardoor de levensduur in het apparaat dus onevenredig korter is geworden. Ooit heb ik getwijfeld om zo'n semi-professionele wannabe Charge Manager te bestellen, maar eigenlijk vind ik ¤ 150 voor een batterijlader een beetje erg veel van het goede.
Tevens wil ik iets langzamer gaan laden, minder hete batterijen dus. Laatst had ik er één die zelfs een flauw, maar duidelijk hoorbaar gesis liet horen door de ontsnappende gassen (overdrukventiel) tijdens het laaadproces. Ik denk dat ik op 500 of 700 mA ga zitten, maar jullie horen het wel als ik hem binnen heb en wat testen heb uitgevoerd.
Overigens lijkt het plaatje erg veel op de LaCrosse BC-900 Battery Charger, die in de US wordt verkocht. Misschien voor mensen die
reviews zoeken, of een geyl
filmpje