Klein kickje voor een vraagje.
Ik heb nu op een serverbak (een XP machine) Ruby en Rails draaiende via Mongrel (via een Windows service). Hierop draait ook een eenvoudige XAMPP configuratie voor PHP en MySQL. Test rails skeleton projectje aangemaakt en die is via mijn ontwikkelmachine mooi op poort 4000 te benaderen.
Nu wil ik op de ontwikkelmachine met RadRails aan de gang om zo met Ruby aan de slag te gaan. Alleen als ik de manual bekijk, blijkt dat ik op de machine waarop RadRails gebruikt gaat worden het ook nodig is Ruby en Rails te installeren omdat het de binaries nodig heeft. Mijn insteek was bij het PHP scripten om lekker alle server-gerelateerde zaken op het serverbakje te laten plaatsvinden en in een editor alleen de PHP files te editen. En zo de ontwikkelmachine lekker schoon te houden.
Wat is bij ROR nou een goede werkwijze bij het ontwikkelen? Ik denk niet dat ik om het installeren van de binaries op de ontwikkelmachine heenkom, aangezien RadRails de interpreter en webrick of mongrel nodig heeft (die zal ik dan ook op de ontwikkelmachine moeten installeren?). Dus het ontwikkelen zal bijna helemaal lokaal moeten gebeuren, en dan kan ik eventueel naar MySQL op de servermachine connecten als dat nodig is. Waardoor de ROR installatie op de server eigenlijk nutteloos wordt..?
Hoe doen jullie het?