Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: [CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, wijs dan een moderator erop via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij in CME hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Das een goed advies Meelobee,

Je kan bij de plaatselijke electronicahandel ook een casseteadapter kopen welke je direct kan inpluggen op je laptop.

Bij diezelfde handelaar kun je ook een autolader kopen mat een plug die past op je Acer.
http://www.pixmania.nl/nl...tte-adapter-autoradi.html
http://www.plentyparts.nl/

Succes

quote:
Spike_wolf schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:05:
[...]
Autolader voor de laptop.. op de site van acer staat zoals gewoonlijk niks :/ K wandel vanavond wel even langs de locale PC shops om te informeren daarover :)

En de autoradio zelf wil/hoef ik niet meer te gebruiken, ik luister toch nooit radio :P En het is een el cheapo ding van 10-15 jaar oud ofzo... cassette deck, meer niet.. en het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat hij ingangen heeft aan de achterkant, maar ik kan natuurlijk altijd kijken, want als hij kan functioneren om het geluid van de laptop naar de speakers te gooien is dat natuurlijk alleen maar mooi..
Maar omdat ik de radio in princiepe niet nodig zou hebben leek mij dat er een versterker nodig was om de speakers direct op de laptop te zetten..
Maar ik zal vanavond eens kijken of ik de radio even los kan halen en inspecteren.
Ik heb een aantal maanden geleden ook een oude autoradio (uit '88 oid) opengemaakt, cassettedeck eruit gesloopt, intern het versterker-circuit opgezocht, en daar gewoon een 3.5mm aansluiting opgemaakt. Vervolgens kon ik met een schakelaartje switchen tussen de radio & home-made line-in. Werkte perfect :D

Gisteren m'n EPIA MS-12000 binnengekregen.. Mooi bordje met alles erop en eraan voor nog geen EUR 140 dus dat is niet slecht.. En vooral stukken sneller dan mijn eerste test opstelling (P200 :+ )

Die CentralFuse frontend vind ik er ook erg strak uitzien... Vanavond maar eens uitproberen met een BT dongle om de telefoon features te proberen.

Hoe zijn de NAV kaarten te krijgen. Zitten die erbij ? Ik kon bij destinator van alles kopen maar ik heb geen losse kaarten gezien ? (Moet nog een GPS regelen )

Ik weet alleen dat de kaarten van destinator 6 werken. Er worden nu nog geen kaarten bij geleverd omdat Centrafuse rc2 een probeerversie is. Er worden nu alleen 2 steden meegeleverd (new york en Berlijn) Als je daar woont en je wilt alleen in de stad blijven heb je geluk ;)

Je zult destinator 6 op de kop moeten tikken of wachten op de commeciele versie van Centrafuse.

quote:
Meelobee schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:59:
[...]

Zelfs als de radio geen ingangen heeft kan je em dmv een fm-modulator (zit op de antenne ingang) nog steeds gebruiken om het geluid van je pc op de speakers te krijgen. De geluidskwaliteit is wel iets minder als een line in, persoonlijk heb ik er geen problemen mee.

FM modulator klinkt verder super simpel en handig, maar die zijn nogal _nietl_ legaal enzo toch? :P
Maar opzich wel een goed idee misschien...

quote:
FJ1200 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:31:
Das een goed advies Meelobee,

Je kan bij de plaatselijke electronicahandel ook een casseteadapter kopen welke je direct kan inpluggen op je laptop.

Bij diezelfde handelaar kun je ook een autolader kopen mat een plug die past op je Acer.
http://www.pixmania.nl/nl...tte-adapter-autoradi.html
http://www.plentyparts.nl/

Succes

Zo'n casette heb ik al.. die heb ik maanden gebruikt in de auto met m'n MP3 speler :P Wil nu alleen een stapje verder :P En ik begon me te ergeren aa ndat casette bandje.. hij begint herrie te schoppen :/ de tandwieltjes die er in zitten.. ik heb die tandwielen er al eens uit gesloopt omdat ze verder niks doen, alleen maar weerstand leveren voor de speler, maarja.. mijn radio denkt dan dat er niks in zit en speelt dus niks af :(

quote:
SlinkingAnt schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:45:
[...]

Ik heb een aantal maanden geleden ook een oude autoradio (uit '88 oid) opengemaakt, cassettedeck eruit gesloopt, intern het versterker-circuit opgezocht, en daar gewoon een 3.5mm aansluiting opgemaakt. Vervolgens kon ik met een schakelaartje switchen tussen de radio & home-made line-in. Werkte perfect :D

Das opzich ook wel een strak plan :D
Alleen ben ik dan altijd weer bang de radio te slopen en zo toch duurder uit te zijn enzo :P

[edit]
Ik heb vanmorgen trouwens m'n autoradio nog even los gepeuterd, maar die heeft geen line in aan de achterkant.. alleen twee tulpjes voor de achter speakers...
Verder wel ontiegelijk veel loze kabels daar achter zeg :X :X

quote:
Spike_wolf schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 18:50:
[...]
FM modulator klinkt verder super simpel en handig, maar die zijn nogal _nietl_ legaal enzo toch? :P
Maar opzich wel een goed idee misschien...
Misschien dat ze in het schemer gebied tussen legaal en illegaal vallen, het is tenslotte wel een soort zender, met heel weinig vermogen. (Of zeg ik nou hele rare dingen? :+ ) Ze zijn gewoon te koop bij o.a. Halfords en electronica zaken.

Even over de FM-Modulators, er bestaan 2 typen:
1) De inline, deze stop je in de antenne ingang, en de antenne stop je weer in de modulator, deze zijn in Nederland legaal, omdat het geen zender is.
2) De " draadloze", deze zenden zelf uit op een frequentie, deze zijn in Nederland niet legaal, omdat het zender is, en daar heb je een vergunning voor nodig.

Dit weet ik toevallig omdat ik dit jaren geleden eens uit heb moeten zoeken in de tijd dat ik nog actief was met mijn CB spul.

Doe er wat nuttigs mee (of niet natuurlijk).

quote:
Angelfire schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:20:
Even over de FM-Modulators, er bestaan 2 typen:
1) De inline, deze stop je in de antenne ingang, en de antenne stop je weer in de modulator, deze zijn in Nederland legaal, omdat het geen zender is.
2) De " draadloze", deze zenden zelf uit op een frequentie, deze zijn in Nederland niet legaal, omdat het zender is, en daar heb je een vergunning voor nodig.

Dit weet ik toevallig omdat ik dit jaren geleden eens uit heb moeten zoeken in de tijd dat ik nog actief was met mijn CB spul.

Doe er wat nuttigs mee (of niet natuurlijk).

Hm.. thanks voor de info, k ga morgen hier de stad in, opzoek naar goeie onderdelen, zal bij de lokale hardware boer een informeren ernaar :) Misschien wel zo handig, als het niet te duur is natuurlijk :P
Scheelt me weer een gat in m'n dash :+
Hoewel ik dara ook een CD speler in had kunnen stoppen... bedacht ik me net...
Eens zien hoe ik dat ga doen...

Je kan ook op ebay zoeken, ik had er zelf 2 nodig, voor in totaal 18 dollar uit Hong-Kong laten komen, kwam nog 10 dollar verzendkosten bij en ik was klaar. Zeker met de huidige wissel koers kan het haalbaar/rendabel zijn.

Misschien nog een handige tip.

Als je een stapje verder wilt dan je radio met cassettespeler kun je ook nog overwegen om een nieuwe autoradio te kopen.

denk voor jouw probleem aan: Lenco, maquant oid. Deze zijn cheapo en hebben meestal wel de aansluitingen die jij nodig hebt. Kun je gelijk cd afspelen :)

quote:
Spiller schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 06:26:
[...]

Klopt, foutje van mij. Bedoelde gewoon een laptop-brander, zo'n platte ;)
Dat heet Slim-line

quote:

Slim line is idd voor laptops.. kun jij mij ook helpen aan de naam voor spelers zonder lade.. dus alleen zo'n gleuf waar je je disc in stopt die hem zelf vreder trekt?
K probeer me dat al twee dagen te herinneren.. maar k kan er niet meer op komen :/

quote:
Spike_wolf schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:15:
[...]

Slim line is idd voor laptops.. kun jij mij ook helpen aan de naam voor spelers zonder lade.. dus alleen zo'n gleuf waar je je disc in stopt die hem zelf vreder trekt?
K probeer me dat al twee dagen te herinneren.. maar k kan er niet meer op komen :/
Slot-In :)

Wat mij verder nog niet helemaal duidelijk is..:
Het lilliput scherm uit de TS.. super dingetje, deze wil ik gaan gbruiken (eerst eens kijken waar ik hem het beste kan aanschaffen)..

Dit scherm werkt op 12 volt... vga aansluiting voor beeld, geluid zit er op, en een USB voor het touch gedeelte, en daarnaast ook nog antenne ingang voor TV.. maar ik zie NERGENS dat ie ook een power kabel heeft.. alle pics die ik kan vinden heeft het scherm maar één of twee (USB/VGA) kabel :?
En bij beschrijvingen op internet shops word er ook niks gemeld over de voeding kabel.. en het lijkt me heel sterk dat het scherm via USB gevoedt word..

Ik neem dus aan dat er gewoon een kabeltje in zit voor stroom, maar heeft deze een adapter, of zit die in het scherm?
En wat zou de beste manier zijn om het aan te sluiten..

Waar ik aan zat te denken is de laptop die ik gebruik voeden met een auto lader (siegaret aansteker) en dan met zo'n ding :
http://www1.nl2.conrad.com/xl/8000_8999/8500/8520/8526/852678_RB_00_FB.EPS.jpg
de laptop aan de ene, en dan scherm en versterker op de andere aansluiten...

Dan kan ik als ik de auto uit ga die enkele stekker er uit trekken.. --> Geen last dat het scherm of versterker per ongeluk m'n accu leeg trekt, en de laptop kan via zijn eigen accu heel lang in hibernation staan zonder m'n auto accu leeg te trekken :)

Of denk ik nu heel erg dom en omslachtig?

[edit]
Okay, volgens Deze site zit er zowel een AC als een car adapter bij, dus daar komt de stroom vandaan (mensen hier die dit kunnen bevestigen?).

Dat zou dan alleen nog de versterker over laten die stroom nodig heeft..
De autoradio kan er uit, dus daar is een stroombron over, maar die is continu.. als ik het frontje van m'n radio er in click gata ie gelijk aan.. dus als ik daar een versterker op aan zou sluiten trekt die non stop m'n accu leeg :/
Ik ben niet helemaal thuis in die bekabeling in de auto, ik weet wel dat er ontiegelijk veel kabels achter de radio zitten die niet aangesloten zijn..
En als ik me niet vergis is het zo dat je kunt kiezen voor twe verschillende stroom toevoers voor de radio toch? een continu (waar ie nu op zou zitten) en een die alleen stroom levert als je contact maakt?
Als ik hem op die 2e aansluit zou het geen probleem moeten zijn toch? (mits de versterker 12 v gebruikt).

Okay.. ben ik weer eens :P

Begint wel een eenzijdig gesprek te worden hier :/
Maargoed.. ik heb inmiddels m'n versterker netjes in de auto weg gewerkt nu :)
En wacht tot de postbode m'n schermpje komt brengen :)
Maar wat ik me net ineens bedacht... ik had dus in gedachte om laptop en scherm in de sigaret aansteker te steken voor stroom.. maar het scherm (die uit deTS) werkt op 12 V toch?
Nu heb ik in m'n dashboard een digitale klok zitten die ik niet meer ga gebruiken om dat het scherm daar voor komt... die klok moet ook op 12v werken lijkt me.. zou ik de klok daar niet rechtstreeks op kunnen hangen? Scheelt weer een hoop geouwehoer me kabels enzo :)

Heel interessant allemaal!!!

En met respect voor een aantal forumleden inzake wat die hebben gemaakt! PRACHTIG.

Ik zit uitereerd ook over zoiets te brainstormen. Ik heb nu een dvd-speler, met 10 discs, achter inliggen.
Maar zou toch graag een soort PC-tje willen hebben met daarop dvd filmpjes, dus geen speler en een mogelijkheid voor navigeren.

Ik heb dus bij deze ook een vraag.

Is het mogelijk om zonder problemen gelijk tijdig te navigeren, op een scherm voor en een dvd (op de HD) te bekijken op de achterschermen?

Ik bedoel navigatie via beeldscherm output en dvd via bijv. TV-output. En dan uiteraard het geluid van beide! Kan dat over 1 kanaal? Dus je hoort het geluid van de film en dan tussendoor linksaf etc.
Of zou je dan een extra geluidskaart er in moeten proppen die het geluid rechtstreeks naar je voorscherm stuurt die dan uiteraard een boxje bevat?

Groeten,

Paul

p.s. zo ziet het er nu uit; volvo 850 R

Om op de digitale klok terug te komen: (van Spike_wolf)

Ik denk wel dat dat moet kunnen. Normaal gesproken zijn alle gebruikte componenten in een auto gemaakt om op 12V te werken. Later ingebouwde spullen kunnen op een ander voltage werken, meestal zit daar dan een trafo in verwerkt (zoals bij sommige sigaretten-aansteker-stekkers van mobiele telefoon houders)
Ik zou alleen wel even controleren of de bedrading van je klokje nog netjes in tact is en dik genoeg. Hele dunnen draadjes leveren meer weerstand en worden warmer als er een hoger amperage doorheen moet dan waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is.

Uiteindelijk denk ik wel dat het moet kunnen, scheelt je ook weer een stekker.

<quote>
.. dus als ik daar een versterker op aan zou sluiten trekt die non stop m'n accu leeg :/
</quote>

Een versterker wordt in het algemeen 'vast' aangesloten op +12V en Massa (dikke kabels) en door een dun draadje vanuit de autoradio geschakeld (ingebouwd relais). Daar is het dunne blauwe draadje vanuit je autoradio voor bedoeld... een versterker zal dus niet zo snel je accu drainen ;)

quote:
Spike_wolf schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:22:
Wat mij verder nog niet helemaal duidelijk is..:
Het lilliput scherm uit de TS.. super dingetje, deze wil ik gaan gbruiken (eerst eens kijken waar ik hem het beste kan aanschaffen)..

Dit scherm werkt op 12 volt... vga aansluiting voor beeld, geluid zit er op, en een USB voor het touch gedeelte, en daarnaast ook nog antenne ingang voor TV.. maar ik zie NERGENS dat ie ook een power kabel heeft.. alle pics die ik kan vinden heeft het scherm maar één of twee (USB/VGA) kabel :?
En bij beschrijvingen op internet shops word er ook niks gemeld over de voeding kabel.. en het lijkt me heel sterk dat het scherm via USB gevoedt word..

Ik neem dus aan dat er gewoon een kabeltje in zit voor stroom, maar heeft deze een adapter, of zit die in het scherm?
En wat zou de beste manier zijn om het aan te sluiten..

Waar ik aan zat te denken is de laptop die ik gebruik voeden met een auto lader (siegaret aansteker) en dan met zo'n ding :
[afbeelding]
de laptop aan de ene, en dan scherm en versterker op de andere aansluiten...

Dan kan ik als ik de auto uit ga die enkele stekker er uit trekken.. --> Geen last dat het scherm of versterker per ongeluk m'n accu leeg trekt, en de laptop kan via zijn eigen accu heel lang in hibernation staan zonder m'n auto accu leeg te trekken :)

Of denk ik nu heel erg dom en omslachtig?

[edit]
Okay, volgens Deze site zit er zowel een AC als een car adapter bij, dus daar komt de stroom vandaan (mensen hier die dit kunnen bevestigen?).
Ik ben ook een gelukkige eigenaar van zo'n scherm. onlangs aangeschaft. Bij mij werd deze netjes geleverd (standaard) met 220V adapter en 12V adapter (met sigarettenaansteker dingetje).. achter het power ledje, aan de zijkant zit de ingang voor het stekkertje van de adapter. Die zie je dus niet op de meeste foto's.

Thanks voor de info dreku88000 :)
Ik heb de versterker inmiddels al netjes aangesloten en weg gewerkt, deze zit nu op de bekabeling van de autoradio (die is er toch niet meer :P ), en via m'n contact geschakeld.. dus zonder sleutel gaat ie gewoon uit :)

Ik denk dat ik dan zo eens ga kijken of ik die klok er even uit kan halen om de bekabeling te controleren, even multimetertje er op om er zeker van te zijn dat ie 12 volt is, maar dat zal idd wel :)
En het zou heel mooi zijn als ik het scherm idd daar op krijg :D Scheelt weer een hoop werk :)

Verder ben i kredelijk aan het opschieten, het systeem zlf is zo goed als klaar.. ik moet alleen de power voor de laptop nog in de auto gooien en weg werken, en een manier vinden hoe ik het makkelijkste de powerknop van de laptop kan verlengen..
dat ding zit nu rechtstreeks op een printplaat gesoldeerd... zonder draadjes er tussen dus.. dus die moet ik even los zien te slopen dan :)

En verder hopen dat de postbode snel langs komt metm'n schermpje :D

[edit]
Ik weet dat ik ergens iets gelezen heb over geluids storing.. ik kan het alleen niet meer vinden,
Wat ik net mertkte is dat zodra ik m'n laptop aansluit op de voeding (12v adapter via sigaret aansteker) dat ik ineens een hele harde brom door m'n speakers krijg :o
Hoe komt dit en hoe los ik het op? :P
Ik kan me iets herinneren over dat het met de stroom toevoer te maken had en dat er dan een spliter ofzo tussen moest :?

[edit2]
Dit is een Aardlus isolator en deze zou de brom moeten weghalen :?
Het is echt een harde brom, maar dit zou het moeten vrehelpen dus...
Iemand ervaring met een harde brom door de speakers en een aardlus isolator?

Spike_wolf, kun je niet 2 draden aan de huidige powerswitch solderen met hieraan je nieuwe powerknop? Zo blijf je de huidige houden (misschien ooit handig, zit verder niet in de weg) en kun je parallel hieraan je verlengde power switch ergens in je auto plaatsen waar het jou uitkomt. Niet hakken en zagen maar gewoon er omheen..? Tis een id

Owja, ik kan me nog wel herinneren dat ik met mijn eerste versterker ook een brom had (zonder laptop btw). Ikke terug naar de shop: "Beter aarden."

Ik alle aarde aansluitingen van de radio en de versterker (dat waren toen alle aangesloten apparaten) nagekeken en pronto: geen brom meer. Ik ken meer voorbeelden en vaak blijkt het in de aarding van aangesloten apparaten te zitten. Ik weet niet of je je laptop (chassis) gemakkelijk op de massa van je auto aan kunt sluiten? Dat zou ik als eerste proberen. :)

Laat het maar weten als je hier weer verder mee bent, ben wel benieuwd hoe je uiteindelijk die brom wegkrijgt.

Ik heb het gebrom inmiddels verholpen met behulp van de aardlus isolator van Conrad... maar die 15 euro had ik dus ook kunnen uitsparen :/ Hmmz.. nouja :P Het werkt nu, en ik heb de isolator mooi weg gewerkt achter het dashboard, zie je helemaal niks van :)
Hij zit samen met de versterker en de adapter van de stroomvoorziening voor m'n laptop in het midden van het dashboard achter de plek waar de radio zat, alleen wat lager.. er past nog steeds een radio in eventueel, dus het zit helemaal niet in de weg..
Ik heb alle kabels tot nu toe mooi onder het middenconsole weg gewerkt, behuizing om m'n handrem en versnellingspook los geschroefd, daar de kabels onder gelegd, en het zooitje weer vast geschroefd.. en daarvandaan gelijk onder de bijrijders stoel, zie je helemaal niks van :)
De draden gaan ook onder de reling van de stoel door, dus de bijrijder kan naar hartelust zijn stoel verzetten zonder m'n kabels door te snijden :+

Verder heb ik het probleem met de power schakelaar ook opgelost :)
Ik heb het knopje dat er op zat half gesloopt, en met veel moeite de draden aan de contacten gesoldeerd zonder kortsluiting te veroorzaken :Y) Even netjes met isolatie tape omwikkeld en het zit nu muur en muurvast.. komt niet zomaar meer los :)

http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/CarPC/thumb_PICT0543.jpg

Verder kreeg ik dankzij m’n pa een goed idee om de power button te monteren, links van het stuur zitten twee afdekplaatjes, die er ongeveer zo uit zien als de knoppen aan de rechterkant van het stuur (mistlampen, achterruit verwarming) , daar kun je voor luxere modellen nog twee knoppen in (laten) zetten… ik heb een van die afdek plaatjes er uit gehaald.. en ik had bij conrad een aantal druk knoppen besteld, en laten die drukknoppen nou net 2 millimeter minder breed zijn dan dat afdek plaatje :D

http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/CarPC/thumb_PICT0541.jpg

Ik heb dus het opstaande stukje van het afdekplaatje er uit gesneden met een scherp mesje.. een beetje bij geschuurd, en ik kon de drukknop er met een klein beetje moeite inschuiven, en die zit ook goed vast nu :)

http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/CarPC/thumb_PICT0541-2.jpg

Toen heb ik een kabel door m’n dashboard heen gehaald, van die knop, weer langs m’n versnellings pook en naar onder de bijrijders stoel, en die kan ik nu zo connecten aan de laptop als die op z’n plaats komt :)

http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/CarPC/thumb_PICT0545.jpg

Eenvoudig weg de draadjes op de plek van de knop aangesloten op de drukknop en lekker omwikkeld met isolatie tape, zit goed vast, kan ook niks meer mee gebeuren, en toen het afdekplaatje weer terug geklikt op zijn plaats en voila:

http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/CarPC/thumb_PICT0546.jpg

Ziet er best netjes uit al zeg ik het zelf :)

Nu is het nog steeds wachten op het scherm, voor ik daar weer echt mee verder kan :/

Ik ben dit weekeinde ook weer lekker druk geweest.

Ik heb nu een EPIA MS-12000 in een koffer gebouwd inclusief dvd drive, 12v PSU, FM transmitter, en HD.
TFT Scherm is even vastgezet aan de beugel waar normaal de carkit zit.

Todo :
* Vanavond nog even fan halen en erin zetten en de boel kan in de auto..
* Moet ook nog even GPS'je regelen....
* Startknop maken

pics volgen nog als het in de auto zit.

mooi.. mooi.. ben erg benieuwd naar de eind resultaten.

Ik moet zeggen dat knopje is echt heeel mooi gedaan, alleen als newbie zou je echt nooit raden waarvoor dat knopje zou kunnen zijn, Auto starten :P ??

Als ik er een rood knipperend ledje boven in maak denken dieven misschien dat het een of ander big ass alarm is ofzo :9

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: