Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: Nikon D80 10,2MP dSLR

Let op:
  • Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
  • Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
  • Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

De succesvolle D200-serie krijgt een lite-broertje: de opvolger van de D70/D70s-serie heet D80 :)

Introductie

Op 9 augustus heeft Nikon deze nieuwe dSLR officieel voorgesteld aan het publiek. Deze D80 kent een aantal 'carry-overs' zoals dat heet uit andere body's van Nikon: zoals de meter en het SD-geheugen en daarmee gepaard gaande zijklepje van de D50 vergeleken bij de D70-achterklep met CF: daarnaast de 10,2 MP sensor en de 2,5" LCD-display van de D200. Daarnaast krijgt deze D80 de mogelijkheid tot het gebruik van een vertical grip mee, de MB-D80 :)

Ook zal er een nieuwe kitlens (18-135mm, AF-S) meekomen met de body: Met AF-S, maar zonder VR om het prijskaartje leuk te houden.

De D80 heeft rondere lijnen dan de D70, een groter top-LCD en een kleine wijziging in de knoppen-layout: zie hiervoor de pics hieronder :) Gezien de 10,2MP CCD-sensor zal de D80 ook een betere buffer meekrijgen dan de D70-serie: ook zal de body wat kleiner zijn dan de D70 en meer het formaat van een D50 hebben.

In de lineup van Nikon komt de D80 op de volgende plaats:

D50 599
D80 999
D200 1599
D2Hs 2499
D2Xs 3999

In het kort de 11 belangrijkste verbeteringen tov de D70(s)-serie:

- grotere viewfinder
- CPU en AI-support
- 11 area multiCAM-1000
- custom FUNC button
- groter lcdscherm van 2,5" met grotere beeldhoek
- ISO 100-1600 + 3200
- snellere USB 2.0
- EN-EL3e accu met nauwkeurige status-info
- selecteerbare max ISO
- vertical grip MB-D80
- RGB histogram

Complete Specs

- 10,2 MP CCD sensor, ISO 100 ~ 1600, 3200 D200
- Ai coupling D200
- 11 area AF-system, Multi-CAM 1000 D200
- 2,5" LCD-scherm met 170 graden beeldhoek D200
- sluitertijden tot en met 1/4000e, mechanische shutter
- 80ms shutter lag
- RGB histogram D200
- grote viewfinder met 0,94 vergroting D200
- spot, center, matrix metering D50
- flash sync-speed max 1/200e, 3fps
- IR-remote, timer, continuous shooting, single shot
- SD-geheugen ipv CF D50
- nieuwe kitlens! Een AF-S DX 18-135mm Nikkor
- in-camera bewerking: overlay, red-eye reduction, D-lighting, etc
- prijs: 999 euro MSRP
- EN-EL3e accu D200
- gewicht: 668 gram met accu

Pics

Voor:

http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80front.jpg

- custom function button naast de mount
- IR-remote net als D70-serie, D200 heeft dit niet
- grotere lens release knop zoals D200
- 'onderkant' van de lensmount komt zoals de D50 tot onderaan de body: bij D70-serie zit dit hoger: - - body is afgeronder dan de D70

Achter:

http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80back.jpg

- flash opslag klep zoals D50, D200: voor SD
- bracket knop is weg vgl bij D70, zit nu naast lensmount
- trash knop is ok knop geworden
- main command dial is kleiner of zit dieper in de body weggestopt
- 2,5" scherm overgenomen van D200
- viewfinder vorm en rubber overgenomen van D200

Met lens:

http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80lens.jpg

- linkerkant van de body (hier rechts) 1 grote rubberen afdichting zoals D200 voor de I/O
- bracket-knop onder de flitsknop

Van boven:

http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80top.jpg

- groter topdisplay, in stijl van D200, oa voor de extra accu-info van de EN-EL3e
- aparte AF-knop onder de shoot-mode knop voor AF-modes
- D70 LCDbacklight-knop zit nu onder de powerswitch zoals D200/D2-serie

Een vergelijking met D50, D70s en D80 op basis van de mount:

http://reemhq.net/sizecompares.jpg

Links

Officiële Nikon USA D80-pagina
Cameralabs Review
DPReview Preview
DCResource Preview
Imaging Resource Preview

Hmm, heel interessant. Ik zat al een tijdje te overwegen om de D70 ge gaan aanschaffen, toch misschien nog even een paar weken wachten :)

Interessant dat ie weer kleiner wordt dan de D70, had ik eigenlijk niet verwacht.
quote:
- nieuwe kitlens! Waarschijnlijk een 18-120/130 zonder VR, maar met AF-S
Dit vind ik wel erg interessant moet ik zeggen.. een AF-S lens met zo'n bereik, als die gelijkwaardig presteert aan de oude D70-kitlens, dan ben ik zeer benieuwd naar de prijs. Daarmee zou de Sigma 18-125 veel aan afzet kwijtraken in ieder geval.

Dus toch D80 geworden als benaming. Klinkt goed, ben blij dat ze de mp een beetje hebben opgeschroefd t.o.v. canon...ook al zegt mp niet altijd alles. Ben blij met het formaat, de D50 ligt me prettiger in de hand dan de D70 en dat de mount onderin zit vind ik ook niet erg.

Ben nog wel errug nieuwsgierig naar de lens die er mee geleverd wordt, want ik ben dus op zoek naar een vervanger voor mijn 18-55 kitlens. Ik dacht tot nu toe aan de 18-200, maar deze 18- ~120 klinkt ook zeer goed :)
Bovendien hou ik dan vast geld over voor de macro lens die ik ook zo graag wil :9~ (105 mm van nikon (zonder vr dan he :()

De D80 wordt dus kleiner dan de D70(s)....dat is best jammer omdat ik de D70s heerlijk in de hand vind liggen en bv de 300D/350D/D50/5D eigenlijk iets te klein vond.

quote:
Garyu schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:11:
Interessant dat ie weer kleiner wordt dan de D70, had ik eigenlijk niet verwacht.

Vind ik persoonlijk een minder goede zaak. Heb nu de D70 en deze ligt gewoon net goed in m'n hand, moet niet kleiner worden. Vrees als het zo door gaat (D50, 350D, Sony Alpha, D80) het lagere segment opschuift naar de prosumer markt en als je een beetje degelijke (grote) body wil, moet kijken naar een duurdere klasse, terwijl je mss helemaal geen behoefte aan de betere specs van die klasse...

En nou maar hopen voor de Nikonians dat ze er een grip onder gaan leveren, en dan het liefste eentje met de handstrapaansluiting :P Voor de rest een leuke camera voor niet al te veel geld. Maar dat hij kleiner is dan de D70 lijkt me zelf weer niet zo geweldig, de D70 lag wel behoorlijk lekker in de hand, maar ook daar mistte ik de grip al wat. Maar ze halen er hier in de verticale richting er wel erg veel vanaf, dus of je daar blij mee gaat worden zonder grip... De 350D kent hetzelfde probleem met de ergonomie, maar daar is nog een grip onder te plaatsen waarmee het weer acceptabel wordt :)

Overigens heeft zo'n fysieke flashrelease niet echt mijn voorkeur, dat betekent dat de flitser ook in de tas op kan klappen terwijl de camera uit staat en mogelijk tikken / klappen te verduren kan krijgen.

Kennelijk is hij net zo groot als de D50, kan wat mij betreft nog net, maar kleiner moet ie toch echt niet worden. Wel ISO 100 \o/.
Is dit nu zeker dezelfde CCD als in de Sony alpha? Ben erg benieuwd naar de prestaties dan.
Het lijkt erop dat deze cam alle goede eigenschappen van de D70s en de D50 combineert. Mooi, maar niet genoeg voor een upgrade vanaf mijn D70 natuurlijk.

quote:
Gutteguttegut schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:21:
De D80 wordt dus kleiner dan de D70(s)....dat is best jammer omdat ik de D70s heerlijk in de hand vind liggen en bv de 300D/350D/D50/5D eigenlijk iets te klein vond.
Gutteguttegut en Frigolamptje hierboven: ik denk dat Nikon z'n redenen had om de D80 wat kleiner te maken: goedkoper produceren, groter publiek bereikbaar, en een makkelijk upgradepad vanaf de D50. Dit laatste zal mogelijk ook de reden zijn van SD ipv CF. Als je nu een D70 hebt, stap je niet zomaar over op de D80: dan moet je ook je geheugen wisselen en da's toch weer extra kosten. Duss ipv D80 spaar je even door en neem je een D200 waar wèl CF in kan: precies wat Nikon wil van jou als consument ;) Andersom, als je een D50 hebt, kan je juist makkelijk upgraden naar de D80, want je neemt je SD-geheugen gewoon mee. Heerlijk! :)

Binnenkort veel 2ehands D50'jes op de markt zogauw de D80 te koop is ;)

Ik denk niet dat dat de reden is, SD-geheugen kost inmiddels ook geen jota meer, die paar tientjes doen het hem ook niet meer op de aankoop van een dergelijke camera. Dan verkoop je gewoon je oude camera incl. geheugen en je legt er een klein deel bij :)

En nu maar hopen dat nikon ook kan leveren.De D200 is nu pas goed oveal te koop, vele,vele maanden na introductie.

Er zit ook een stuk psychologie achter neographikal: met upgraden wil men altijd beter, maar niet teveel verandering/wisselen. Dus even ongeacht de kosten zou het moeten 'wennen' aan nieuw geheugen een factor kunnen zijn die mensen weerhoudt te upgraden naar een nieuwe body: daarnaast kan het best zijn dat je een behoorlijke investering hebt in SD-geheugen, of juist CF: en dat niet zomaar voor een lagere prijs (want 2ehands) wil verkopen.

Dat kleine deel bijleggen voor nieuw geheugen is dus maar een klein deel van het totaalplaatje: als je originele geheugen al een paar honderd euro heeft gekost voor ettelijke GB's, verkoop je dat niet zomaar als je dat ook kan meenemen naar je volgende body :)

De prijs van de D80 body-only is overigens 100 euro lager dan de introprijs van de D70 in april 2004 (999 euro): dit is duidelijk een teken dat Nikon stevig de strijd aan gaat met Sony's Alpha 100 die nu 999 kost met de 18-70 kitlens, en rond de 900 body-only.

Ach, misschien ben ik wel te simpel met dat soort dingen. Als ik veertig euro bij moet leggen om mijn oude geheugen te vervangen, dan maak ik me daar niet echt druk om ten opzichte van de aanschafprijs van zo'n camera. Dat doet het hem dan ook niet meer :)

Ik hoop dat mijn manual focus lenzen nu bruikbaar worden zoals op de (voor mij te dure) D200. Ik heb er een zestal w.o. de prachtige 180/2.8, de 80-200/4 en de 55/2.8. Als de D80 wordt gezien als een upgrade van de D50 vrees ik echter...

Klinkt opzich allemaal goed, Nikon verstevigt hiermee IMHO haar marktpositie tegenover de consumenten SLRs van Canon en de nieuwe Alpha van Sony.
Het blijft opzich jammer dat dingen als een aperture ring zijn voorbehouden aan de duurdere modellen, maarja, anders had ik ook m'n D200 weer voor niks gekocht :)
Naar mijn mening wel erg jammer dat ze het formaat verkleind hebben en SD geheugen gebruiken. Ik vind dat dat toch een beetje afbreuk doet aan de goede reputatie van de D70.
Verder lijkt het me een hele degelijke camera (net als de D70 trouwens) die ondanks z'n kleinere formaat bij de semi-prof ook niet zal misstaan.

Kleinere camera gat voor mij niet werken, de D70 is het minimum voor mij wat draag- en gebruikscomfort betreft. Dus ik hoop maar dat er een grip op kan, en ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke specs, zodat ik weet of ik de D80 moet halen (kerstbonus :P) of de D200 (kerstbonus + nog meer bijleggen).

-offtopic- :)

Ontopic: alle mensen die interesse hadden/hebben in een D70 zijn nu wel geneigd te wachten. Aan de andere kant zal het mischien weer een tijdje duren voordat de D80 op zijn "uiteindelijke" prijsniveau is. Ach, ik heb sowieso nog even dus tegen de tijd dat ik echt ga shoppen zal de D80 wel een redelijk prijspeil hebben bereikt.

Hoeveel is bekend over de sensor en ruis verhoudingen e.d.? 10.2 mp zal voor nagenoeg iedereen voldoende zijn, maar een ècht goed bruikbare 800 iso en redelijk bruikbare 1600 zal toch wel gewenst zijn. De D50 heeft, vind ik, niet echt een fijn bruikbare iso 800.

Offtopic: stevige mod trouwens remy, maar het staat wel netter en je hebt het prima staan zo.

Zal hetzelfde zijn als de D200 en de Alpha 100, wanneer het dus inderdaad om dezelfde sensor gaat :) Tenzij ze er een sterkere NR op loslaten, maar dat lijkt me eigenlijk onlogisch :)

Het is mij alleen nog volledig onduidelijk wat deze camera extra te bieden heeft t.o.v. de D70. Een paar paar kleine aanpassingen, wat MP's meer, de knoppen door de war gegooid, de body kleiner gemaakt, en ander soort geheugen...

En waarschijnlijk kunnen we de grip ook wel op ons buik schrijven.

Ik sta nog niet op het punt om naar de winkel te rennen :/

Ik ben juist opzoek naar een snellere AF, 5 fps en grip, maar een D200 is met z'n prijs weer een beetje te veel van het goede.

quote:
pauluzzz schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:26:
Het is mij alleen nog volledig onduidelijk wat deze camera extra te bieden heeft t.o.v. de D70. Een paar paar kleine aanpassingen, wat MP's meer, de knoppen door de war gegooid, de body kleiner gemaakt, en ander soort geheugen...

En waarschijnlijk kunnen we de grip ook wel op ons buik schrijven.

Ik sta nog niet op het punt om naar de winkel te rennen :/

Ik ben juist opzoek naar een snellere AF, 5 fps en grip, maar een D200 is met z'n prijs weer een beetje te veel van het goede.

Het is ook niet bedoeld om D70 bezitters naar de winkel te jagen. Wie weet is de AF wel sneller, wie weet doet ie wel 5 fps? De teaser op de Nikon site is nou ook niet -echt- veelzeggend.

Ik zie het meer als een evolutie van de D70, en dus misschien een interessante opstapper voor D50 bezitters?

Heeft ie trouwens een Commander-Mode flash of niet?

Hmz, nog steeds zo'n irritantie program draaiknop die van z'n functie af kan draaien? Geef mij maar zo'n D200 waar je alleen kan kiezen tussen (P,) A, S en M ;)

3 fps tov 5 fps, sync speed van 1/150 :s

En dan waarschijnlijk SD ipv CF 8)7

Nope, dit word hem niet voor mij. Ongetwijfeld zal het een goede cam zijn, maar voor mij bied ie net te weinig vooruitgang tov m'n huidige D70. Dan nog liever een goedkopere D70s...

Ik mis die oude tijden, waarbij het soms langer dan een jaar duurde voordat er weer eens een nieuwe camera gelanceerd werd.

Tegenwoordig moet er zo snel mogelijk iets nieuws op de markt komen, waarbij de specs het meest interesant blijken te zijn. Het moet allemaal meer, sneller en kleiner.

Natuurlijk is het met de semipro markt nooit echt veel anders geweest, mensen moeten gewoon regelmatig iets nieuws van een fabrikant zien om maar een goed beeld van die fabrikant te houden. Meestal wordt dit nog eens aangedikt met een paar onafhankelijke reviews.

Ik snap alleen nog niet echt waarom er nog steeds meer megapixels nodig zijn? Ik druk regelmatig af op 60x40cm en ik ben dik tevreden met mijn 6Mpix (minolta ja). Maar zelfs met die canons die ook zeer goed presteren met de 8Mpix zijn hele goede afdrukken te maken. Ik snap niet waarom de camera fabrikanten niet de lichtgevoelligheid gaan verhogen. Naar mijn mening heeft iedereen daar veel meer aan.
Ik zou zo niet iets kunnen verzinnen waarvoor je nog meer Mpix nodig hebt??
En zelfs als je meer megapixels beschikbaar hebt, ik wil niet weten wat voor L-lens/G-lens je daarvoor nodig hebt om dat Mpix geweld bij te houden. Want voor de gemiddelde kitlens heb je aan 5Mpix meer dan genoeg.

edit:
kitlensje van canon bijvoorbeeld: http://www.photozone.de/8...canon_1855_3556/index.htm
resolutie is om te huilen, daar heb je al die Mpix niet voor nodig.
(niks tegen canon, maar ik kon zo snel even niks anders vinden. elk merk heeft zo z'n kit lensjes)

quote:
hilbren schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:21:
Natuurlijk is het met de semipro markt nooit echt veel anders geweest, mensen moeten gewoon regelmatig iets nieuws van een fabrikant zien om maar een goed beeld van die fabrikant te houden. Meestal wordt dit nog eens aangedikt met een paar onafhankelijke reviews.

Ik snap alleen nog niet echt waarom er nog steeds meer megapixels nodig zijn? Ik druk regelmatig af op 60x40cm en ik ben dik tevreden met mijn 6Mpix (minolta ja). Maar zelfs met die canons die ook zeer goed presteren met de 8Mpix zijn hele goede afdrukken te maken. Ik snap niet waarom de camera fabrikanten niet de lichtgevoelligheid gaan verhogen. Naar mijn mening heeft iedereen daar veel meer aan.
Volledig mee eens hoor, daarom heb ik dan ook een 30D, maar pas op: straks val je nog in de categorie mensen die onder de ruiszeikerds worden geschaard door sommigen hier. Voor mij is het simpel: proud of it. :Y) Ik zou dolgraag iso6400 gewoon bruikbaar willen hebben :) Meer dan zes megapixels is voor mij ook niet heel erg boeiend, en je hebt gelijk, al die gigantische hoeveelheden pixels vereisen erg erg goed glas. Met name als je het op APS-C wilt blijven proppen.

Acties: [quote]

Door: Silent Thunder

quote:
hilbren schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:21:

Met veel MP's kun je gemakkelijk en snel scoren. Consumenten zijn geneigd om sneller overstag te gaan van leuke hoge getalletjes denk ik.

De lichtgevoeligheid verhogen zonder nadelige effecten vereist echter veel research; das niet iets wat je ff tussendoor doet. Het 'probleem' (als je het een probleem kunt noemen) is dat Nikon qua sensors nooit iets zelf heeft ontworpen en dat door de jaren heen consequent heeft doorontwikkeld; zoals bijvoorbeeld Canon dat wel doet.

Maar ik vermoed dat ze daar nu wel mee bezig zijn. Er waren iig geruchten dat ze voor de D3 weer hun JFET LBCAST-chip van stal zouden halen. 'Stel' dat werkt prima; dan kan dat natuurlijk ook worden doorgevoerd in toekomstige medium -en basic modellen. Ik denk dus dat ze gewoon iets consequenter hun eigen chips moeten gaan doorontwikkelen. Wel een beetje laat maar ach, de schade wordt heus wel ingehaald ooit. En ik klaag niet, ik schiet 9 van de 10 keer nooit hoger dan ISO 400; en dat doet mijn Nikon prima :)

quote:
Gutteguttegut schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:21:

Das idd erg jammer ja; een sterk punt van de D70 was idd haar bouw.
De 5D is overigs wel best huge hoor; zelfs nog iets forser dan de D200.

quote:
neographikal schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:43:
Ach, misschien ben ik wel te simpel met dat soort dingen. Als ik veertig euro bij moet leggen om mijn oude geheugen te vervangen, dan maak ik me daar niet echt druk om ten opzichte van de aanschafprijs van zo'n camera. Dat doet het hem dan ook niet meer :)
Idd, ben ik het wel mee eens.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: