Update 9 - 3 juni 2006
Hallo mensen daar ben ik dan weer, ik post nu het werk van de afgelopen weken, ik heb het heel druk gehad en heb dus mondjesmaat maar wat kunnen doen.
Wat wel leuk is, is dat ik tevens een polystyreen mal heb gemaakt voor een behuizingsbakje voor de raymarine C80 voor op de boot van me pa, en afgelopen week heb ik hier een permanent bakje van epoxy van gemaakt.
Ik zal deze stappen ook even posten omdat het procede erg lijkt op wat ik binnenkort ga doen met de temple of NOD.
Wat wel leuk is, ik kwam bij het opruimen van me lab mijn oude mal van piepschuim weer tegen.
Dit laat goed zien wat het eerste concept was in contrast met hoe t nu in wording is .

Ik heb ook meteen maar even een mooi fototje gemaakt van beide case mods naast elkaar.
Persoonlijk vind ik ze allebij erg goed bij elkaar passen.
Ik heb afgelopen weken ook weer een hele hoop met gips lopen knoeien, het grote probleem is dat ik iedere vierkante cm gips moet hebben zitten en ook nog redelijk dik zodat het niet zomaar breekt.
In de foto onder deze text ziet je hoe smerig die gipslijm is, je vingens drogen er helemaal van uit als je t met de hand gaat aanbrengen.

Een foto van de obelisk op zijn kop, deze gaat als eerst de onderkant geplamuurd worden.

Ik smeer het in eerste instantie erg ruig op het model aan en dan ga ik het langzaam verdelen tot alles gelijkmatig over het model is verspreid.

Dat is ook op deze foto nog te zien, als ik het nu wat gladder wil maken dan doop ik mn stukje multiplex in een beker met water en ga dan smeren, op deze manier wordt het gips veel gladden en hoef je midner te schuren.

Nu de beurt aan de temple om behandeld te worden.

En op deze foto is de temple helemaal gedaan, nu kan het gedroogd worden en daarna met schuurpapier glad worden gemaakt.
Ik ben vorige week naar de praxis geweest en heb een hele hoop handige tools gekocht om zo het bewerken en modeleren van de mods zo makkelijk mogelijk te maken.

Het mooie is van die goedkope troep zoals de bijtels die ik gekocht heb is dat ze zo bot zijn als je ze maar kan vinden.

Dus direct de SPLINTERNIEUWE bijtel slijpen zodat deze een beetje mooit wordt.

En zo ziet de bijtel er dan na het slijpen uit, nu kan ik er rustig de modellen mee gaan bewerken.
Van de week heb ik ook een bakje voor de c80 navigatie computer van me pa gemaakt, deze is ook op basis van een schuimen mal en de stappen laten leuk zien, de stappen die ik nog moet ondernemen met mijn case mod.
In eerste instantie smeer je de mal helemaal in met wax en daarna een speciaal goedje, lossing genaamd. Dit zorgt ervoor dat het schuim zometeen nog op redelijke wijze uit de mal is te krijgen.

Daarn wordt de gelcoat aangebracht, dit is eigenlijk een soort harder die redelijk makkelijk te schuren is zodat zometeen de mal helemaal naar wens glad gemaakt kan worden.

We hebben even een klein bakje epoxy aangemaakt om de rest van de mal in 3 lagen glasmatten te bedekken met de eopxy eromheen, het is zaak dat er met de kwast alle lucht zorgvuldig wordt verwijdert, anders krijg je gaten in de mal die dan weer geplamuurd moeten worden.

Dit is het resultaal na het bekleden van de mal, nadat dit is opgedroogd wordt de mal in 2 stukken gezaagd omdat anders het product nooit uit de mal te krijgen is.

De volgende stap is het waxen van de binnenmal zodat hier zometeen weer polyesterhars in gedaan kan worden, dit zorgt er ook voor dat de mal goed van het product af komt

Nogmaals waxen maar de andere helft van de mal.

Helaas heb ik geen foto's van de delen los van elkaar maar wel het moment dat de 2 delen aan elkaar worden gezet.
De 2 delen worden netjes tegenover elkaar neer gezet en nu wordt er over de naad rondom schilderstape aangebracht.
Nu zal er weer wat hars aangemaakt worden maar nu met erg veel harder erin zodat het binnen 15 min hard is, het nadeel van deze methode is dat het gigantisch heet wordt je kan er zelfs water op koken.
Zie hieronder wat het met het bakje met epoxy doet...

En in de mal is te zien hoe deze gigantisch aan het roken is.
Zolang de hars nog niet hard is moet het model telkens gedraaid worden zodat de hars netjes in de naad zal zakken.

en presto half uurtje later is het model klaar om geschuurt te worden en om de laatste oneffenheden eruit te werken. (weer plamuren

)
einde update 9