Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: DIY Ambilight howto?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Ik kom dit topic net tegen en moet zeggen dat het een heel mooi idee is!

Een tijdje geleden ben ik op bezoek geweest bij Philips ivm een profielwerkstuk over TL-verlichting.
Het blijkt dat in de grote LCD/Plasma-TV's van Philips ook met TLs wordt gewerkt.

Het AmbiLight systeem bestaat uit een controller die het beeldsignaal 'analyseert' welke kleur er dominant is (moeilijk uit te leggen, maar over werking hiervan werd niet veel over verteld ivm patenten),
deze stuurt de kleurniveaus van het rood/groen/blauw door naar een PWM-controller, die mini-TL-buizen aanstuurt.
Hierin zit een vertraging van (ruw geschat :9 ) 1 seconde, voor een rustige overgang.
Van het 'knippereffect' bij PWM zie je niets ivm de gebruikte soort TL

De buizen zijn meestal aangebracht aan de linker-en rechterzijde van de TV, achter een soort matglas, en het gaat hierbij om de TL5-buis van 36W (of bij de grotere de 54W uitvoering).
Met LEDs zou het ook wel kunnen, maar bij Philips is dit niet gekozen aangezien je dan hele balken met LEDs nodig zou hebben, en een TL dus rustiger licht geeft.
Hele hordes LEDs zouden ook duurder zijn dan een TL-balkje per kleur :)

Hoe dan ook, ik zal het topic even blijven volgen.
Als iemand nog typenummers etc van de buizen nodig heeft hoor ik het wel (heb daar zelf TL5 gegoten, heb alle onderdelen ervoor)

Su6! _/-\o_

edit @naftebakje hierboven: Het 'vertragen' van de overgang gaat idd precies zo! Om dit van een normale tv af te halen wordt lastig, maar als je een schakeling kan maken die dit doet, en de gemiddelde RGB kleurniveaus doorstuurt naar een PWM-controller, heb je Philips' uitvinding nagebouwd :)

Yeehaa, ik heb goed gegokt, het is inderdaad 1 seconde vertraging :D . Ik ben zelf ook in Philips Brugge (Belgie) geweest, toen hadden ze net een prototype met werkende ambilight, en wilden ze er helemaal niets over vertellen (je kon er ook niet zoveel van zien omdat die tv niet tegen een muur stond in het labo, dan verlies je het hele concept).

Het probleem om dit te maken is dus het volgende: hoe vertraag je het beeld / geluid 1 seconde, op een betaalbare manier? Iemand een id?
(je kan natuurlijk enkele 1000den opampjes, als spanningsvolger geschakeld, na elkaar plaatsen, maar dat is niet echt te doen vrees ik.)

Bij PWM aansturing merk je geen knippering in verlichting door de hoge frequentie van de PWM, de soort TL doet er niet toe (moet wel geschikt zijn voor dimmen ivm levensduur) Een standaard witte TL aan het plafond werkt trouwens het best aangestuurd met 600V met een frequentie van 600Hz, das wat ze in de moderne electronische ballasten gebruiken (geen starter meer nodig, lamp licht direct op, veel zuiniger en een beter cosinus phi). Op die 600Hz kan je PWM gaan toepassen, dan zie je zeker helemaal geen flikkering meer (itt de oude ballasten met starters, die 50 Hz kan je net merken).

Had ik dus ook, ze hadden wel tv's staan maar ze wilden eigenlijk niets vertellen :/ snap ik ook wel, maar toch...Omdat ik voor onderzoek met TL-buizen daar was kreeg ik uiteindelijk wel zo'n ding 'open' te zien, en werd me uitgelegd hoe het werkte. :Y) (Philips Lighting Eindhoven)

Het beste om zoiets aan te pakken is toch met een PIC (heb ik dat goed?), die een programma draait om de videosignalen uit te lezen, kijkt hoeveel % van alle pixels bv rood zijn, en die uitgangswaarde in de vorm van een PWM signaal afgeeft.
Daarna zou je met enkele sterke transistors in de moderne elektro-ballasten de TL-buizen hun licht kunnen geven.

Maar wat is eigenlijk de bedoeling van de kleuren? Moet er echt één enkele kleur uitkomen, of moet het gewoon een 'vage weerspiegeling' van het beeld zijn (zoals het effect van een tv omgedraaid tegen de muur zetten)

Ik heb die demo-ballast van mij ook eens nagekeken, en er zit een PWM-ingang op, dus je zou die zonder extra onderdelen op een PIC kunnen aansluiten.
Een programma om een PIC zulke informatie te laten uitlezen zou ik echter niet helemaal kunnen bedenken, ik weet wel hoe het globaal zou moeten werken, en wat je met zo'n ding kan doen, maar niet hoe je dingen 'uit' het videosignaal uitleest.

Was het eigenlijk niet zo dat je vroeger BNC-ingangen op je monitor had, met 1 aansluiting per kleur? Zoiets zo denkik wel geschikt zijn, als je de spanning van zo'n uitgang meette (mat?) dan was die gemiddelde waarde die je zag om te zetten naar hoe veel die kleur in beeld is.

We kunnen altijd nog Philips bellen hoe ze dit gedaan hebben :Y)

Simpelweg een vertraging inbouwen kan gemakkelijk dmv condensatoren op de kleur-lijnen. Die 'cachen' dan de kleur voor enkele (mili?) seconden, waardoor een vloeiende overloop ontstaat. Nadeel is dus dat je bij een bliksemflits geen 'flits' kunt genereren.

Dat is overigens sowieso een lastig punt: De een zegt dat dat wel werkt bij het originele ambilight systeem, de ander zegt dat dat niet gebeurd om de 'rust' te behouden. Iemand die zo'n ding in het echt werkende heeft gezien / in huis heeft?

Het 'simpele' idee om van het RGB (rood, groen, blauw) signaal de gemiddelde waarde te nemen zal niet het best werkende zijn, het liefst wil je een goede analyse van het beeld. Maar stel, enkele voorbeeldjes:

Beeld op TVKleur lamp
http://upload.xandrios.net/optv1.PNGhttp://upload.xandrios.net/optv1-uit.PNG
http://upload.xandrios.net/optv2.PNGhttp://upload.xandrios.net/optv2-uit.PNG
http://upload.xandrios.net/optv3.PNGhttp://upload.xandrios.net/optv3-uit.PNG

De uiteindelijke kleur komt wel redelijk in de buurt van de meest aanwezige kleur op het beeld. Probleem zal zijn dat je op TV nooit kleuren van deze sterkte en hoeveelheid zal hebben....ik gok dat het inderdaad een stuk minder zal zijn 'in het echt'.

Groot probleem van met een microcontroller werken, is (naast de hoge kosten en _veel_ werk) dat het niet gemakkelijk zal zijn daar software voor te schrijven. Rood is niet altijd rood namelijk...als in: Een grote rode auto op je scherm, zijn mischien wel duizend verschillende kleuren rood. Hoe gaat je programma daar 'rood' in herkennen?

Die aansluitingen bestaan nog steeds, het is eigenlijk een erg goeie versie van de oude VGA poort, de horizontale en verticale synchronisatie en de RGB signalen worden apart via een coax-kabeltje verzonden. Dat wordt echter niet gebruikt voor TV's, want je hebt dan een aparte tuner nodig.

Met een PIC kan je idd (via een ingebouwde A/D) de waarden uitlezen, en dan 3 PWM uitgangen maken, das allemaal nog niet zo moeilijk (ik wil gerust een progje maken, na mijn examens, 27 januari heb ik tijd om wat te experimenteren). Het probleem is dat je de RGB signalen moet hebben, dus als je dit voor TV wilt doen moet je eigenlijk 3/4 van een TV maken, ofwel binnenin gaan aftakken op de RGB lijnen. Maar die vertraging heb je dan niet, meer dan een light Ambilight versie :+ kan je niet maken.

Als je met een computerscherm met VGA werkt ben je gemakkelijker, daar kan je aftakken op de eigenlijke signaallijnen, die kloppen denk ik meer met het eigenlijke beeld, want bij een TV moet je eigenlijk rekening houden met de synchronisatie en meetsignalen die meeverzonden worden in de RGB signalen (High en lowlightparameters, ultrazwart en superultrazwart, superzandkasteelimpuls, al die shit zit in meer en mindere mate op het signaal in een TV, en het signaal moet dan ook nog op het juiste DC niveau gebracht worden, tenzij je op de exact juiste plaatsen kan aftakken).

@ Xandrios: das idd het probleem. Om goed te zijn, moet je eigenlijk elk beeld apart gaan bekijken, en het grootste vlak met ongeveer gelijke kleur als hoofdkleur gebruiken. Die vertraging die je zegt, die heb je zowiezo, omdat je moet aan het rekenen gaan met je signalen, de vertraging waar ik het probleem in zie, is die van het beeld dat weergegeven wordt, de Ambilight zal achterlopen op het beeld, en das eigenlijk niet ideaal. Dus moet het beeld zelf vertraagd worden.

@hieronder: 4 CCFL's die samen zitten in een ronde buis, wit, rood groen blauw lijkt me.

Hier staat een beetje het effect van Ambilight afgebeeld:

http://forums.audioholics.com/forums/attachment.php?s=49b5140887bed823e71cc51e829e3c45&attachmentid=189&d=1096027047
http://forums.audioholics.com/forums/attachment.php?s=49b5140887bed823e71cc51e829e3c45&attachmentid=190&d=1096027056

Zo zit de TL gemonteerd:
http://static.flickr.com/30/40423871_47979a52a2_o.jpg
(dus toch een TL5 mini 36W)
Wel lijkt het dat er maar één TL in zit, die dus verschillende kleuren kan weergeven.
Dit is echter onmogelijk (poeder 'verf' aan de binnenkant v buis bepaalt de kleur), dus er moet iets anders achter zitten...
Misschien is de voorste wit, en zitten er extra buizen binnenin... :?

Ik ga is proberen een PICtje te programmeren.

Wie kan me even helpen met de weerstandjes?
Ik wil gewoon van elke RGB kanaal direct aan de PIC hangen, maar wel met goede weerstanden ;)
En waar kan ik de rgb kanalen vanaf halen?

Van een scart kabel ofwat?

En kan de grond van elke kanaal gewoon aan elkaar worden geknoopt?

quote:
naftebakje schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:13:
Het probleem is dat je de RGB signalen moet hebben, dus als je dit voor TV wilt doen moet je eigenlijk 3/4 van een TV maken, ofwel binnenin gaan aftakken op de RGB lijnen.

Dat is het mooie: Elke TV geeft de RGB signalen op de SCART-poort gewoon weer. Je kunt die info dus direct van de scrart-poort 'pakken' :)

quote:
DarthPlastic schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:17:

Misschien is de voorste wit, en zitten er extra buizen binnenin... :?

Ik denk dat het 1 (melkwit) glazen buis is, waar drie afzonderlijke TL lampjes in zitten? :)

quote:
ken536 schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:53:
Ik ga is proberen een PICtje te programmeren.

Wie kan me even helpen met de weerstandjes?
Ik wil gewoon van elke RGB kanaal direct aan de PIC hangen, maar wel met goede weerstanden ;)
En waar kan ik de rgb kanalen vanaf halen?

Van een scart kabel ofwat?

En kan de grond van elke kanaal gewoon aan elkaar worden geknoopt?

Mischien dat dit verduidelijking kan brengen:
http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html

quote:

Kijk aan..

Ik denk dat de return de grond is.
Kunnen die aan elkaar gehangen worden?

En hoe weet een tv, dat ie klaar is met zenden met het beeld op dat moment?

@ken536: returns zijn massa idd, mogen in principe gewoon aan elkaar. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met klaar zijn van zenden beeld, maar kijk eens naar synchronisatiesignalen (blanking zit op die RGB lijnen, mss wordt de superzandkasteelimpuls op sync gezet ofzo, google zal je vriendelijk te woord staan).

Xandrios' linkje: (ben je er trouwens zeker van dat die signalen er altijd op staan?)

code:
1
Signal           |      AC level                     | DC level | Impedance
Red, green, blue | Peak to blanking: 0...0.7 V ±3 dB |  0...2 V | 75 Ohm

Je moet dus bufferen (zodat je nog wat signaal overlaat voor de TV), en je buffer moet een ingangsimpedantie van 75 Ohm hebben. Met 0 tot 0.7V ben je niet zoveel, best kan je dit meteen wat versterken naar 0 tot ongeveer 5V.

Schema (snel in elkaar geflanst): gebruik het basisschema van een inverterende versterker:
http://www.phys.ualberta.ca/~gingrich/phys395/notes/img715.gif
Aan Vin komt het signaal (R,G,B), aan Vout heb je het inverse van het signaal (inverterende versterker). De versterking wordt bepaald door de verhouding van de weersanden, Rf/Ri, terwijl de ingangsimpedantie gelijk is aan Ri, neem dus beide weerstanden 75 ohm.
Nu zit je nog wel met een geinverteerd signaal, plaats daarna nog eens hetzelfde schema, maar nu met de weerstandswaarden zo gekozen dat je de gewenste versterking hebt (om van 0 .. 0.7V naar 0 ... 5V te gaan), nu kan je de weerstanden in de orde van 10tallen kiloOhms nemen (standaard bij opamps), bijvoorbeeld 1K en 6.8K.

quote:
Xandrios schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:38:
Simpelweg een vertraging inbouwen kan gemakkelijk dmv condensatoren op de kleur-lijnen. Die 'cachen' dan de kleur voor enkele (mili?) seconden, waardoor een vloeiende overloop ontstaat. Nadeel is dus dat je bij een bliksemflits geen 'flits' kunt genereren.

Dat is overigens sowieso een lastig punt: De een zegt dat dat wel werkt bij het originele ambilight systeem, de ander zegt dat dat niet gebeurd om de 'rust' te behouden. Iemand die zo'n ding in het echt werkende heeft gezien / in huis heeft?

Het 'simpele' idee om van het RGB (rood, groen, blauw) signaal de gemiddelde waarde te nemen zal niet het best werkende zijn, het liefst wil je een goede analyse van het beeld. Maar stel, enkele voorbeeldjes:

Beeld op TVKleur lamp
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

De uiteindelijke kleur komt wel redelijk in de buurt van de meest aanwezige kleur op het beeld. Probleem zal zijn dat je op TV nooit kleuren van deze sterkte en hoeveelheid zal hebben....ik gok dat het inderdaad een stuk minder zal zijn 'in het echt'.

Groot probleem van met een microcontroller werken, is (naast de hoge kosten en _veel_ werk) dat het niet gemakkelijk zal zijn daar software voor te schrijven. Rood is niet altijd rood namelijk...als in: Een grote rode auto op je scherm, zijn mischien wel duizend verschillende kleuren rood. Hoe gaat je programma daar 'rood' in herkennen?

ik denk dat het meer dit moet zijn:

uit: http://www.propic.net/ambi/ambi-uit.png

beeld 1: http://www.propic.net/ambi/ambi-aan.png

beeld 2: http://www.propic.net/ambi/ambi-2-aan.png

beeld 3: http://www.propic.net/ambi/ambi-3-aan.png

:)

Mijn ouders hebben sinds een week zo'n philips tv ,en ik moet zeggen dat het inderdaad een leuk concept is. Mag hem alleen helaas niet open maken van ze (spelbrekers |:( >:) )

De onze heeft verschillende modes voor ambilight ,zo kun je hem op omgeving zetten ,op rustig ,en actie enzovoorts. Waarschijnlijk dat dit met de eerder genoemde reactietijd te maken heeft. Ook een echte philips (in omgevingsstand) reageerd laat op het bliksemflits effect viel mij op. Hier zit zoals eerder gezegt ongeveer een seconde vertraging in. Het lijkt dan als de flits komt wel alsof ie afgezwakt is ,dus misschien is het een verstoptruukje ofzoiets. De omgevingsstand heeft ongeveer het gedrag dat jullie hier zeggen. Het lijkt dat hij de kleur pakt met de hoogste waarde uit blauw groen en rood ,en daar wat mee doet waardoor een subkleur komt. Even voor de duidelijkheid bij Ambilight komt er aan alle kanten van de tv dezelfde kleur uit. Ik heb hieronder nog een toevoeging gedaan waar wat staat over ambilight 2 ,daarbij heb je onderscheid tussen rechts en links. Het voorstel van Hunterpro is dus bij de echte ambilight niet het geval. (zou wel mooi zijn overigens maar kost een fortuin) Als jullie wat willen weten van het gedrag van de ambilight van philips wil ik wel even kijken ,dit is namelijk een topinitiatief >:)

Edit 9 januari:
Nog even gezocht en ik vond het volgende stukje over ambilight 2 (er is dus al een opvolger zelfs _/-\o_ ). Het grootste verschil is volgens mij dat bij deze de lampen voor links en rechts apart zijn aan te sturen. Bij de gewone ambilight is dit niet zo. Even een quote van een gegoogled stukje tekst:

quote:
Ambilight 2 is the second key feature in Philips's PF9830 series, and the second generation of this backlight technology. Ambilight 2 provides a "two-channel facility which independantly projects colours from the left and the right of the screen, allowing the colour and intensity to more accurately match on-screen content." Ambilight 2 comes with four, instead of two, viewing modes (dynamic, relaxed, action and ambiance). Ambilight can be left on even when the TV is off in order to "create a unique ambiance in a room."
bron

Jammer dat ik weinig van elektronica weet. Ik zie dit idee echt wel zitten voor achter mijn tftje 8)

Ok remczero, dit is interessant. Ik dacht dat ze ervoor zorgden dat die Ambilight en het beeld gelijk lopen, maar blijkbaar is dit niet zo (en dat leek me ook het moeilijkste).
Zou het kunnen dat het grootste helderste oppervlak de ambilight verlichting bepaalt? Of gewoon het grootste oppervlak?

De mogelijkheden naar detectie (en dus uitkiezen van Ambilight-kleur) toe zijn volgens mij:
-helderste oppervlakken (piekdetectie op RGB signalen)
-grootste oppervlakken (soort tabbelletje maken, 100 onderverdelingen ofzo, voor elke tint van RGB. Telkens die tint passeert, eentje bijvoegen in de tabel. En dan de grootste waarde gebruiken)
-rechter/linkerkant (na elke lijn moet er normaal een blanking zijn, die telkens detecteren, vlak na de blanking heb je links, ervoor zit je rechts)
-Algemeen gemiddelde (C'tje vullen)
-Combinaties (75% grootste oppervlakte + 25% algemeen gemiddelde)
-Als je een krachtige (dure) µC gebruikt: per beeld kijken, en een beeldbewerking erover gooien (lijkt me niet echt haalbaar)
-...
Wie dit lijstje verder kan aanvullen, met dingen die in een betaalbaare µP haalbaar zijn, post gerust. Ik denk trouwens dat "kleur grootste oppervlak" bepaalt "kleur achtergrondverlichting" het beste is, maar wat met 2 even grote vlakken in totaal andere kleuren?

@ HunterPro: dat zou het ideale zijn, maar zelfs in massaproductie is dit te duur. Ambilight nu gebruikt 1 kleur, rechts en links van de TV. Xandrios toont met zijn figuurtjes het probleem dat je hebt als je gewoon het gemiddelde van het volledig beeld neemt, het moet iets slimmer (maar niet te slim zoals jou voorstel, want dat is niet te betalen).

Ik heb even een simpele site opgezet: http://www.project11.nl/ambilight/

Hier is de eerste versie van mijn code te bekijken (nog niet getest)

Aanvullingen en opmerking natuurlijk altijd welkom.

Hij gaat nog uitgebreider worden :)

quote:
ken536 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:58:
Ik heb even een simpele site opgezet: http://www.project11.nl/ambilight/

Hier is de eerste versie van mijn code te bekijken (nog niet getest)

Aanvullingen en opmerking natuurlijk altijd welkom.

Hij gaat nog uitgebreider worden :)

Dat gemiddelde nemen van 10 punten is wel goed gevonden, maar heeft als nadeel dat je helemaal niet weet waar je eigenlijk de punten meet. Als je toevallig 5 van de 10 keer meet tijdens de blanking, meet je maar de helft van de eigenlijke waarde (erg onwaarschijnlijk, i know). Dit is ook afhankelijk van de snelheid van de meting, heb je enig id om de hoeveel tijd de metingen gebeuren?

Als je dat gemiddelde van 10 punten voor RGB nu eens zou gebruiken om rechtstreeks de LED's (duty-cycle van PWM) aan te sturen, dan kan je beter zien of je meting een geschikte waarde geeft of niet.

En nog een laatste punt: om de kleurovergangen geleidelijker te maken, kan je volgens mij best je gemiddelde waarde steeds terugkoppelen. Dus 80% rekening houden met de vorige gemiddelde waarde, en 20% met de nieuwe gemeten waarde.

Om de metingen op vaste punten te doen moet je ze synchroniseren met het sync signaal. In een SCART aansluiting zit dat volgens mij allemaal samen met het composite signaal, maar met een LM1881 ICtje kun je die eruithalen.

Met analoge schakelingetjes zul je Ambilight nooit echt kunnen benaderen omdat het grotendeels gebaseerd is op de digitale beeldverwerking die in hedendaagse TV's zit. De algoritmen die gebruikt worden vallen onder intellectual property en zullen niet bekend gemaakt worden. Vast staat wel dat een digitale analyse van het beeld, en daaruit afgeleide aansturing van de TLs, essentieel is om het effect goed na te bootsen.

2 witte lampen
3 rode
3 blauwe
3 gele

dit zit erin volgens mij
of 2 wiite tl's
2 buisjes die verschillende kleuren kunnen weergeven en ook gemixt.
vriendin van mijn moder had er 1 thuis staan dus heb hem eens goed bekeken :)

quote:
tijgertje schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:09:
2 witte lampen
3 rode
3 blauwe
3 gele

dit zit erin volgens mij
of 2 wiite tl's
2 buisjes die verschillende kleuren kunnen weergeven en ook gemixt.
vriendin van mijn moder had er 1 thuis staan dus heb hem eens goed bekeken :)
Geel gebruik je alleen bij verf. Bij licht is het groen ;)

quote:
madwizard schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:31:
Om de metingen op vaste punten te doen moet je ze synchroniseren met het sync signaal. In een SCART aansluiting zit dat volgens mij allemaal samen met het composite signaal, maar met een LM1881 ICtje kun je die eruithalen.

Is die syncronisatie op SCART geschikt? Ik had ook al gedacht aan een 1881, maar ik vind geen info over hoe de sync in scart opgebouwd is.
Nog even ter info (voor wie het niet weet, zij die het wel kennen, gelieve dit na te lezen/aan te vullen als er fouten/tekorten inzitten):
Op het eerste blad in die datasheet zie je onder het chipje enkele lijnen, dat zijn de beeldsignalen (composite video input). Die rare krul in het begin stelt een beeldlijn voor, de hoogte ervan bepaalt de helderheid (kleur wordt daarin gestoken door een wisselstroompje op die varierende "helderheids"spanning te steken, niets van aantrekken). Die piekjes naar beneden, die dan op het einde piekjes naar boven worden, zijn "blanking"impulsen, die zeggen dat de lijn gedaan is (en de volgende begint). Eigenlijk hebben al die lange stukken, tussen de blankingsignalen, een kromme lijn die de helderheid voorstelt, maar dat zetten ze er niet op (teveel werk :+ ).
Die odd/even is omdat ze geinterlineeerd werken, eerst worden de oneven, en dan de even lijnen "getekend" op het scherm. Dus telkens de helft van het beeld.
Met die even/oneven (odd/even) moet je geen rekening houden, want (volgens mij) worden de RGBsignalen die hier al voor gecompenseerd zijn op de SCART gezet (als ze op de scart worden gezet, wat ik niet zeker ben). Die RGB signalen hebben ook die piekjes naar beneden (de blanking), eigenlijk kan je dan meten vlak na de blanking (links deel van beeld), of vlak voor de blanking (rechts deel).

quote:
naftebakje schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:24:
Is die syncronisatie op SCART geschikt? Ik had ook al gedacht aan een 1881, maar ik vind geen info over hoe de sync in scart opgebouwd is.
Voor zover ik weet zit er ook composite video in SCART (je hebt van die convertor plugs van SCART naar composite+audio), daar zit een sync signaal in (en video uiteraard). Je hebt ook zoiets als sync-on-green, dus het sync met het groene signaal mee maar volgens mij is dat meer voor losse componenten-video (3 stekkertjes) dan voor SCART. Maar goed zeker weet ik het allemaal niet, als je een scope hebt zou je het eens kunnen bekijken. De 1881 werkt vast wel. Hsync kun je er ook uithalen trouwens, door een bepaalde bewerking op de verschillende uitgangen van die 1881 (staat hier), kan ook in software.

Anders kun je het ook met VGA proberen, daar zitten volgens mij de sync signalen apart (H en V) en zonder verdere videosignalen.

quote:
Xandrios schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:38:
Femme

Je kunt ook een beknopte versie kopen bij http://shop.rightthing.nl...ath=15&products_id=82. Ik gebruik er 4 in mijn woonkamer voor bij mijn beamer. Smartbytes levert ook maatwerk voor bij projectie opstellingen en videowall's

Aan iedere kant 3 CCFL's verbinden met een PIC die aan 4 sensor gangen. De PIC die PWM... RGB
Ikzelf heb een RGB ccfl trillingsgestuurd, en muziekgestuurd al gemaakt. Hier zie je alle kleurmogelijken; http://mct.simpy.be/portfolio/ccfl.html

quote:
sethchaos schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:01:
Je kunt ook een beknopte versie kopen bij http://shop.rightthing.nl...ath=15&products_id=82. Ik gebruik er 4 in mijn woonkamer voor bij mijn beamer. Smartbytes levert ook maatwerk voor bij projectie opstellingen en videowall's

Das allemaal goed en wel, zolang je het niet voor TV-kijken gebruikt. Met de PC kan je idd gemakkelijk een kleurtje berekenen onder windows, en uitsturen via usb. Maar wat als je linux daait, of in dos bezig bent, of met een apple, of je wilt de verlichting aan je televisie hangen?

quote:
SIMPY.be schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:58:
Aan iedere kant 3 CCFL's verbinden met een PIC die aan 4 sensor gangen. De PIC die PWM... RGB
Ikzelf heb een RGB ccfl trillingsgestuurd, en muziekgestuurd al gemaakt. Hier zie je alle kleurmogelijken; http://mct.simpy.be/portfolio/ccfl.html

Mooi gedaan. Maar wat wat bedoel je met die 4 sensoren? 4 A/D's die sync, R,G,B uitlezen?
Of heb je het over je geluidssensoren?

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: