Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [ruby on rails] wie gebruikt het?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Ik was al wat aan het lezen, maar heb toch het filmpje maar eens bekeken en dat ziet er wel leuk uit. Vooral als je ziet wat er niet gedaan hoeft te worden.

Ik herken bij mezelf altijd dat ik me ga vervelen als ik voor ieder formpje weer de input moet parsen... moet er nog een delete knop bij... zucht..

Ik ben nu het filmpje aan het "naspelen" met een bestaande DB. In ieder geval erg interessant voor de "ff snel iets bouwen" projectjes. Ik speel morgen nog ff verder...eerst slapen :z

quote:
BoukeHaarsma schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:12:
[...]

Beetje bekrompen visie heb je dan... omdat andere pakketten zuigen zal deze ook zuigen?

Ik geloof dat jij mijn post niet goed gelezen hebt... Als al die beloftes uit het verleden keer op keer net niet HET was, dan word het op een gegeven moment lastiger om toch maar weer die nieuwe belofte te gaan bekijken. Ik zeg dus niet dat ruby/rails zuigt, ik zeg dat het vermoeiend is om al die nieuwe beloftes te gaan uitproberen, om er volgens achter te komen dat het het net niet is(in bijna alle gevallen!)

Dus niet bekrompen visie... meer veel ervaring die nu dus op gevoelsmatig vlak tegen werkt :/

ik zal het morgen installeren. Filmpjes zijn maar filmpjes. Na die ervaring kom ik met mijn conclusie.
wordt vervolgd! :-)

quote:
maxi-pilot schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:58:
[...]

Weet jij welke dit is voor linux?

Mmm, nee dat weet ik zo niet. Ik weet wel dat er een editor, SciTE, geinstalleerd word tijdens de installatie van Ruby, en deze voldoet verder wel. Echter zou ik wel graag die ene editor hebben willen die ze in het filmpje gebruiken, zo'n mapstructuur ernaast en automatische code completion is wel handig.

IIG, ik ben er wat mee aan het spelen, ik volg een tutorial waar de RoR site naar verwijst... Maar op een punt, vanaf waar je zelf een zogenaamde "list-definitie" maakt gaat het mis... Ik gebruik deze tutorial, en ik kom er zelf niet helemaal achter waar het probleem het aan ligt. Maarja, ik zit ook vast aan de tutorials die er allemaal zijn, ik ben niet zo'n ster in het uitvinden van hoe een taal werkt zonder eerst een handvol tutorials uit te voeren.

In ieder geval, na nog wat studie enzo, vind ik dat projecten zoals deze inderdaad zeer goed zijn. En niet alleen voor Ruby, maar bijvoorbeeld ook voor PHP. Je hoort nogal vaak dat mensen zeuren dat PHP veel te gemakkelijk is en dat mensen daardoor slordig gaan werken, met vaak terugkerende veiligheidsfouten van dien. Maar als je vaak gebruikte dingen (zoals bijvoorbeeld database queries enzo) standaardiseert, zoals het geval is in RoR, kun je die fouten voorkomen - simpelweg door ervoor te zorgen dat de gebruiker zich nooit druk hoeft te maken over dit soort dingen.

quote:
BoukeHaarsma schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:12:
Beetje bekrompen visie heb je dan... omdat andere pakketten zuigen zal deze ook zuigen?
Nou nou; dat zegt beany helemaal niet. Hij stelt terecht een paar praktische vragen en constateert dat die niet beantwoord worden door de simpele voorbeelden die beschikbaar zijn. Lijkt mij helemaal correct; op dit moment draait er geen enkele grote website op Ruby On Rails, terwijl zeker JSP, ASP en PHP maar ook C en Perl zich wat dat betreft wel bewezen hebben.
quote:
gijsz schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 20:24:
O ja kent iemand Seaside en Squeak? Ik kwam het laatst tegen en het leek me wel interessant vanwege de RoR-achtige elementen die erin lijken te zitten...
Tja, waar vind je nog Smalltalk programmeurs tegenwoordig? Overigens heeft VisualWorks ook allerlei libraries voor webservices in Smalltalk. Of die echt veel gebruikt worden weet ik niet, maar VisualWorks is op zich een redelijk commercieel en volwassen product, terwijl Seaside er een beetje vrijblijvend uitziet.

quote:
Soultaker schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 03:06:

op dit moment draait er geen enkele grote website op Ruby On Rails

http://wiki.rubyonrails.com/rails/pages/RealWorldUsage

kijk dan toch maar eens voor de lol ;)

Mja, allemaal kleine websites met heel weinig content en - voor zover ik kan beoordelen - ook nauwelijks load. Waar zijn de sites á la Tweakers.net, Geenstijl.nl, BOL.com enzovoorts...?

43things is anders best wel een serieus groot project.
Dit is nog maar de eerste die ik zo ff uit de lijst pluk, ik denk als ik straks ff verder kijk ik er wel meer uit kan vissen.

/edit, nou ok de rest zegt me dan weer niet zoveel, maar dat houd voor mij in dat ik die ooit eens verder moet bekijken. Ik zag wel interessante linkjes.

quote:
YopY schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 01:33:
[...] Maarja, ik zit ook vast aan de tutorials die er allemaal zijn, ik ben niet zo'n ster in het uitvinden van hoe een taal werkt zonder eerst een handvol tutorials uit te voeren.
http://www.rubycentral.com/book/ en http://www.oreilly.com/catalog/097669400X/ . Vooral die laatste is echt geweldig, bevat zowel een tutorial als een uitlegdeel :) .

quote:
JHS schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 08:24:
[...]
http://www.rubycentral.com/book/ en http://www.oreilly.com/catalog/097669400X/ . Vooral die laatste is echt geweldig, bevat zowel een tutorial als een uitlegdeel :) .

Het is daarbij ook het enige book dat over rails gaat. Dus veel te kiezen heb je niet ;)

* Mithrandir heeft 't in de boekenkast (eigenlijkt op 't bureau) liggen. :) Ben echt van plan om de komende weken een paar serieuze dingen te maken in rails, want wat ik tot nu toe in elkaar ge'schoffeld' heb bevalt me wel.

Dingen waar ik vroeger in PHP veel tijd aan kwijt was wegens het opnieuw tikken van dingen waarvan ik me niet eens had bedacht om 't automatisch te doen kan gewoon in Rails. Het meest geweldige van rails is dat ze uitgaan van 'standaard' over 'configuratie'; met andere woorden, je hoeft alleen in de uitzonderingsgevallen iets in te stellen. En het werkt prima.

quote:
Mithrandir schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 08:54:

Dingen waar ik vroeger in PHP veel tijd aan kwijt was wegens het opnieuw tikken van dingen waarvan ik me niet eens had bedacht om 't automatisch te doen kan gewoon in Rails. Het meest geweldige van rails is dat ze uitgaan van 'standaard' over 'configuratie'; met andere woorden, je hoeft alleen in de uitzonderingsgevallen iets in te stellen. En het werkt prima.

Ben ik het mee eens, ik bedoel, elke serieuze PHP programmeur heeft waarschijnlijk zijn eigen framework gemaakt die hij in een of andere vorm in zijn / haar scripts gebruikt, welke diegene telkens opnieuw gebruikt. Er zijn wel een paar paketten waar bepaalde functies (database communicatie) gestandaardiseerd word, maar niet echt zo uitgebreid als RoR dat doet.

Maar met RoR is zoiets als databasecommunicatie gestandaardiseerd, alsmede een lading andere functies. Zonder dat het uiteindelijk aan functionaliteit inlevert - Rails automatiseert alleen het genereren van vaak voorkomende scripts, hij vervangt ze niet.

Ik ga eens kijken of ik dat boek krijgen kan, en ook die over Ruby zelf. En ik zal eens kijken of ik dat probleempje met dat cookbook op kan lossen :+.

quote:
YopY schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 10:30:
[...]

Ben ik het mee eens, ik bedoel, elke serieuze PHP programmeur heeft waarschijnlijk zijn eigen framework gemaakt die hij in een of andere vorm in zijn / haar scripts gebruikt, welke diegene telkens opnieuw gebruikt. Er zijn wel een paar paketten waar bepaalde functies (database communicatie) gestandaardiseerd word, maar niet echt zo uitgebreid als RoR dat doet.

Maar met RoR is zoiets als databasecommunicatie gestandaardiseerd, alsmede een lading andere functies. Zonder dat het uiteindelijk aan functionaliteit inlevert - Rails automatiseert alleen het genereren van vaak voorkomende scripts, hij vervangt ze niet.

Ik ga eens kijken of ik dat boek krijgen kan, en ook die over Ruby zelf. En ik zal eens kijken of ik dat probleempje met dat cookbook op kan lossen :+.
Kijk goed rond waar je 'm koopt; bol.com is bijvoorbeeld goedkoper dan de meeste andere plaatsen (34 vs 45 ¤)

Ik heb het gezien ja :). Bij mij stond 'ie op rond de ¤30, da's niet zo raar.

Maar IIG, ik deed dus die gast na in dat eerste filmpje, en kwam tot noch toe twee problemen tegen:

De textilize(post.nogwat) functie levert een error op:

code:
1
2
3
4
 NoMethodError in Blog#index

Showing app/views/blog/_post.rhtml where line #3 raised:

undefined method `textilize' for #<#<Class:0x38396a8>:0x3839558>

Dus die textilize functie zit er blijkbaar niet in... Enig idee hoe ik die erin kan krijgen?

En ten tweede bij het gedeelte over Comments werkt ook niet helemaal. Ik heb het een paar keer nagekeken, mijn code is precies hetzelfde als die van hem, maar wanneer ik op Comment druk, gebeurt er niets. In de HTML die hij genereert staat geen <form> tag ofzo, ik denk zelf dat het daaraan ligt - maar waarom hij die niet genereert... naja.

Kun je je code anders even pasten die je hebt? Dus van je controller en van de view die een foutmelding gaf. Dan zal ik even zien of ik 't zie.

quote:
Mithrandir schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:07:
Kun je je code anders even pasten die je hebt? Dus van je controller en van de view die een foutmelding gaf. Dan zal ik even zien of ik 't zie.

Jazeker :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
class BlogController < ApplicationController
  def index
    list
    render :action => 'list'
  end

def list
    @posts = Post.find(:all)
  end

def show
    @post = Post.find(params[:id])
  end

def new
    @post = Post.new
  end

def create
    @post = Post.new(params[:post])
    if @post.save
      flash[:notice] = 'Post was successfully created.'
      redirect_to :action => 'list'
    else
      render :action => 'new'
    end
  end

def edit
  end

def update
    if @post.update_attributes(params[:post])
      flash[:notice] = 'Post was successfully updated.'
      redirect_to :action => 'show', :id => @post
    else
      render :action => 'edit'
    end
  end

def destroy
    Post.find(params[:id]).destroy
    redirect_to :action => 'list'
  end

def comment
      Post.find(params[:id]).comment.create(params[:comment])
      flash[:notice] = "Added your comment."
      redirect_to :action => "show", :id => params[:id]
  end
end

(Het belangrijkste is dus die laatste, van de comment)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<%= render :partial => "post", :object => @post %>

<%= link_to 'Edit', :action => 'edit', :id => @post %> |
<%= link_to 'Back', :action => 'list' %>

<h2>Comments</h2>

<% for comment in @post.comments %>
    <%= comment.body %>
    <hr />
<% end %>

<% form_tag :action => "comment", :id => @post %>
    <%= text_area "comment", "body" %><br />
    <%= submit_tag "Comment!" %>
</form>

Dat zijn de twee stukken code. Bedankt voor je hulp :).

probeer eens:
code:
1
<%=form_tag :action => "comment", :id => @post %>

Je bent de = na <% vergeten :)

Werkt textilize niet?
Er staat in de API (doch met kleine letters) dat je RedCloth nodig hebt. Automatisch installeren doe je met:
code:
1
gem install RedCloth

XD². Stomme syntax-errors, wil ik het wel geloven :lol:. Ik krijg spontaan terugkerende trauma's van missende puntkommas toen ik PHP leerde :p.

Textilize werkt ook nu, op zich ook wel een leuke functie. Wij danken u zeer :).

Echter krijg ik nu weer een andere error:

...nevermind, heb het al gevonden :P. Verkeerde tabelnaam in de blog_controller, stond "comment" ipv "comments".

Met dat werkt het gehele script nu :). Ik ga er nu even mee spelen denk ik, bedankt voor alle hulp tot zo ver.

quote:
YopY schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 01:33:
[...]

Echter zou ik wel graag die ene editor hebben willen die ze in het filmpje gebruiken, zo'n mapstructuur ernaast en automatische code completion is wel handig.
Er is een plugin voor de editor 'jEdit' (http://jedit.org). Je kan de plugin op de volgende site vinden http://jedit.org/ruby/features/. Screenshots zeggen genoeg lijkt me ;)

Als editor gebruik ik RadRails. Deze editor is als plugin voor Eclipse of als standalone uit te voeren. Zelf gebruik ik de standalone en ben zeer tevreden!

quote:
Soultaker schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 03:24:
Mja, allemaal kleine websites met heel weinig content en - voor zover ik kan beoordelen - ook nauwelijks load. Waar zijn de sites á la Tweakers.net, Geenstijl.nl, BOL.com enzovoorts...?
37signals (Basecamp, Backpack) gebruikt ROR en is toch niet echt klein te noemen. Als ROR echt goed blijkt te zijn, ik heb er geen ervaring mee, zal het na een tijdje vanzelf meer gebruikt worden. Je kan moeilijk verwachten dat grote site's hun oude code weggooien, alleen maar omdat toevallig Ruby On Rails erbij gekomen is? ;) Maar je hebt gelijk, het moet zich nog bewijzen.

Dat was ook mijn punt; ik zeg niet dat het níet goed is, maar wel dat het zich nog niet bewezen heeft. (Met PHP en ASP blijkt wel dat je zelfs met vrij brakke platforms erg veel succes kunt boeken.)

Overigens denk ik wél dat als het veel gebruikt wordt, er een aantal nadelen aan het licht zullen komen, net zoals dat bij concurrerende platforms het geval is.

Elke scripttaal heeft zijn voor- en nadelen - de perfecte taal bestaat niet. Het mooie van Rails is wel dat je niet vast zit aan de structuur die het voor je maakt - Rails maakt alleen een set scripts voor je aan, die je eventueel zelf weer aan kunt passen. Dus de functionaliteit van Rails is gelimiteerd aan wat de taal Ruby kan.

IIG, ik heb beide eerder genoemde programma's gedownload, en ik geef de voorkeur aan RadRails. Het is wel een beetje langzaam bij zoiets basaals als het openen van een nieuw bestand, maar dat overleef ik wel.

Het is jammer dat de server waar ik m'n website op heb voor zover nog geen RoR ondersteunt, anders zou ik gelijk er iets voor schrijven. Maarja, door het gebruik van RoR heb ik wel ideeën gekregen over hoe ik het aan kan pakken in PHP.

quote:
YopY schreef op zondag 18 december 2005 @ 11:35:
Elke scripttaal heeft zijn voor- en nadelen - de perfecte taal bestaat niet. Het mooie van Rails is wel dat je niet vast zit aan de structuur die het voor je maakt - Rails maakt alleen een set scripts voor je aan, die je eventueel zelf weer aan kunt passen. Dus de functionaliteit van Rails is gelimiteerd aan wat de taal Ruby kan.
Gelimiteerd aan wat de taal Ruby kan? Tsja, dan ben je dus niet gelimiteerd. Ruby heeft mijn insziens veel meer mogelijkheden dan PHP, dus een limitatie zou ik het zeker niet noemen. Rails is verder véél meer dan wat jij noemt - de rake scripts. Rails beslaat een veel groter framework, met Action Pack (view/controller classes) en Active Record (de ORM laag).
quote:
IIG, ik heb beide eerder genoemde programma's gedownload, en ik geef de voorkeur aan RadRails. Het is wel een beetje langzaam bij zoiets basaals als het openen van een nieuw bestand, maar dat overleef ik wel.
Ik gebruik nu eclipse, werkt prima & snel :)
quote:
Het is jammer dat de server waar ik m'n website op heb voor zover nog geen RoR ondersteunt, anders zou ik gelijk er iets voor schrijven. Maarja, door het gebruik van RoR heb ik wel ideeën gekregen over hoe ik het aan kan pakken in PHP.
Je server hoeft geen RoR te ondersteunen, alleen ruby. Maarja, daar zijn er inderdaad nog treurig weinig van.

In theorie zelfs alleen maar CGI, maar dan moet je wel zelf de binaries er op gaan zetten. Vroeger kon dat wel, maar ik denk dat webhosts dat tegenwoordig omwille van de veiligheid niet meer doen.

Mmm, je hebt gelijk (natuurlijk). IIG, ik ben wel enthousiast over de taal (zoals ik al meerdere malen gezegd heb :P). Ik heb vandaag dat boek besteld, en ook even een stukje voor de "poignant guide to Ruby" gelezen (lol XD). Ik zie het helemaal zitten, ik ga gelijk vragen of mijn huidige webhost Ruby kan installeren. Denk het niet, maar we zien wel.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: