Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: Het bluetooth ervaringen en problemen topic

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

De laatste tijd is communiceren via bluetooth op telefoons en pc's aardig populair geworden, echter gaat dit niet altijd ' van zelf '.
In dit topic wil ik de meest voorkomende problemen op een rijtje zetten en indien mogelijk oplossen.
Aangezien deze problemen nu nog versnipperd in diverse topics worden besproken is het lastig om een totaal plaatje te schetsen.
Informatie over bluetooth in het algemeen vind je bij
http://www.bluetooth.com/NR/rdonlyres/1C377C0B-F75F-4A37-B19D-38AF43B77D07/0/logo.gif

Ik wil de volgende dingen in dit topic bespreken:

• Bluetooth dongles en drivers voor pc's
  • Bluetooth op mobiele telefoons, de mogelijkheden en beperkingen
  • Synchroniseren van pc's en mobiele telefoons via Bluetooth met diverse programma's
  • Toekomstige mogelijkheden met Bluetooth

Om de diverse problemen te onderzoeken wil ik informatie verzamelen over de diverse bluetooth dongles, de gebruikte drivers en ook de gebruikte windows versies met service packs.
Met de verkregen informatie kan ik straks korte handleidingen maken, zodat het configureren en gebruiken van bluetooth eenvoudiger wordt.
Deze startpost kan uitgebreid worden als er dingen zijn die ik nog niet genoemd heb ;)

edit:

link naar logo aangepast

Ik werd zelf op een gegeven moment helemaal gek van het bluetooth gepriegel. Grootste probleem zijn namelijk de drivers/software.
Dan moest je weer gehackte drivers vinden, omdat je eigen merk er geen licenties/recente drivers voor had enz. en dan ondersteunde de versie die jij gebruikt weer een functie niet.

Kortom een hoop geklooi, en ik begreep maar niet waarom ze het gewoon makkelijk voor de klant maakten.

Totdat ik IVT / www.bluesoleil.com tegenkwam, die software werkt heerlijk met bluetooth, en heb dus snel mijn eigen dongle verkocht voor eentje waarbij deze software geleverd werd.

http://www.bluesoleil.com/products/index.asp?topic=solutions

Software link: http://www.bluesoleil.com....6.1.4_release_050606.zip

Sindsdien is alles een eitje.
Dus alleen voor de software zou ik speciaal een dongle hiervan kopen.
De mijne had ik volgens mij bij een van de phoneshops gekocht voor 25 euro. Phonehouse denk ik dat het was, maar dat is niet zeker.

Zoals verwacht hier een post van mij.

Eerst alle info:

mijn dongle is lukraak gekocht en is een Cellink BTA 3120, wordt geleverd met een klein CD-tje met een wat oudere versie van BlueSoleil. Het kostte 3 pogingen om deze software te installeren, maar het was niet naar wens. Na installatie leek alles te werken, maar bladeren door de bestanden en mappen op de telefoon resulteerd in een crash, en een daarna niet meer werkend software pakket (verbinding mislukt) Opnieuw installeren fixt dit, tot je tegen hetzelde probleem aanloopt.

De nieuwste versie van BlueSoleil van de website installeerde niet eens goed. Je krijgt een error dat een bestand wordt gemist (puur toevallig liep ik ergens tegen de oplossing aan in een walktrough, maar een software pakket hoort gewoon op zijn minst soepel geinstalleerd te kunnen worden)
Al met al, dezelfde problemen.

Standaard Windows XP SP2 drivers: installeren snel en makkelijk, en de allereerste keer leken ze vrij aardig te werken... Maar nu niet meer, apparaten worden gepaired, en als ik daarna de services wil opstarten (aanvinken) krijg ik een error die zegt dat ik geen toegang heb, en daar kan ik het mee doen.

heb geprobeerd de Widcomm drivers te installeren, omdat deze veel gebruikt lijken te worden en in veel walktroughs gebruikt lijken te worden. Maar dit krijg ik totaal niet aan de gang. Ze lijken niet geschikt voor mijn dongle.

De dongle werkt opzich wel, en het kopieren van bestanden en het gebruiken van de afstandsbediening van mijn SE W800i werken wel. Maar ik mis 2 dingen, en die krijg ik vooralsnog niet voor elkaar:

- over BT outlook contacten en agenda synchroniseren met telefoon (dit heeft 1 keer gewerkt met BlueSoleil, maar dit was klote. Het programma snapte er niks van, en ik eindigde met een dubbele agenda en dubbel adresboek. Kostte me een uur om dit handmatig weer te herstellen. DRAMA)
Andere synchronisatie software heb ik niet aan de gang gekregen. Eigenlijk geen enkele software werk over de BT verbinding (die er blijkbaar wel is wanneer ik bestanden heen en weer kan sturen)

- Over BT gebruik maken van de internet verbinding van de PC. Ik kan flat-free surfen via Orange World, maar toch, het is mogelijk, dus ik wil het voor elkaar krijgen...

Wie kan me helpen, alle suggesties zijn welkom. Wanneer meer info nodig is voor advies, vraag het aub. Ik ben namelijk weliswaar redelijk handig met telefoons computers internet etc. Maar ook geen echte Pro.

UPDATE: even inhakend op post meteen hierboven. Hij schetst een heel ander beeld van BlueSoleil, en dit geeft mij wat hoop. Hoop dat deze persoon mij ook op weg kan helpen eventueel.
Verder ben ik het volledig met hem eens dat het software/drivers gedoe een ware nachtmerrie is.
Maar goed, daarvoor is dit topic :)

Cellink, de producent van mij dongle heeft deze site: http://www.cellink-eu.com/
Wanneer je NU kijkt, zie je dat de helft offline is... HOEZO kwaliteit 8)7

Ik vind de supported device list erg klein (er staat niet een laptop bij, maar wel een paar oudere mobiele telefoons), mijn BT dongle werkt niet met Bluesoleil.
De meeste functies zijn gebaseerd op Widcomm drivers en die zijn tenminste universeel, op enkele uitzondering na natuurlijk.
Hoe wist je trouwens dat je dongle compatible is met Bluesoleil :?

Hmm, ik heb de cellink BTA-3100 en ik herken namelijk geen van de problemen die je noemt.
Ik heb pas mijn pc opnieuw geinstalleerd, en hij werkt goed. Wel gelijk de nieuwste versie van de website gedownload.

Officiele website is:

http://www.ivtcorporation.com/
en ze gebruiken dus de software van bluesoleil.

Met bleutooth moet je heel erg uitkijken als je oudere versies/software hebt geinstalleerd.
Het kan namelijk verschil maken als je bijvoorbeeld eerst de software installeerd, of eerst de dongle erin steekt, en dus de standaard windows drivers installeerd/andere drivers.

Probeer je dongle drivers te uninstallen, en vervolgens alle software te verwijderen.
Daarna opnieuw starten en eerst de software te instaleren, en daarna de dongle erin te steken.

Klink raar, maar je moet eens weten hoe je het moest doen als je gehackte drivers moest gebruiken/ van een ander merk. Dat was pas een echte drama.

@martijn12345:

Kun je eens opvragen wat de producent van je dongle is en welke chip hij heeft?
Ik kan dit opvragen via de Widcomm setup:

http://home.zonnet.nl/highend/btdongle.jpg

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 22:59:
Ik vind de supported device list erg klein (er staat niet een laptop bij, maar wel een paar oudere mobiele telefoons), mijn BT dongle werkt niet met Bluesoleil.
De meeste functies zijn gebaseerd op Widcomm drivers en die zijn tenminste universeel, op enkele uitzondering na natuurlijk.
Hoe wist je trouwens dat je dongle compatible is met Bluesoleil :?

Dat wist ik niet, maar het werkte wel. Alleen kreeg je dan een trialversie als het merk van je dongle niet gelicencieerd was.

Tijdje later kwam ik een vriend tegen die een dongle had waarbij hij deze software erbij kreeg, en ben hem dus gelijk gaan halen.

@ XthinkZ:

Ik heb nu een werkende situatie met Widcomm drivers waarmee ik alles doe wat ik maar kan wensen, dat ga ik liever niet veranderen :Y)

Gebruikt er iemand pim and file manager? Want het is echt een slecht prog maar voor sommige dingen is het wel handig. maar met bleutooth werkt hij amper dan moet je een uur met de poorten kloten. iemand ervaring mee?

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:04:
@martijn12345:

Kun je eens opvragen wat de producent van je dongle is en welke chip hij heeft?
Ik kan dit opvragen via de Widcomm setup:

[afbeelding]

Wanneer ik de widcomm werkend kreeg, had ik waarschijnlijk geen probleem. maar dit programma weigerd concequent in alle talen te herkennen dat ik überhaubt een BT dongle heb. Het icoontje blijft rood.

Dat mijn dongle compatible is met BlueSoleil was niet moeilijk te vinden, dit programma stond namelijk op meegeleverde CD.

quote:
DaannO schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:09:
Gebruikt er iemand pim and file manager? Want het is echt een slecht prog maar voor sommige dingen is het wel handig. maar met bleutooth werkt hij amper dan moet je een uur met de poorten kloten. iemand ervaring mee?
Ik wil er wel ff mee spelen, waar kan ik hem vinden?

quote:
martijn12345 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:09:
[...]

Wanneer ik de widcomm werkend kreeg, had ik waarschijnlijk geen probleem. maar dit programma weigerd concequent in alle talen te herkennen dat ik überhaubt een BT dongle heb. Het icoontje blijft rood.

Dat mijn dongle compatible is met BlueSoleil was niet moeilijk te vinden, dit programma stond namelijk op meegeleverde CD.

Ok, dat geloof ik meteen, maar je zal toch wel ergens iets over die dongle kunnen vinden :?
Met wat meer vergelijkingsmateriaal kan ik verder komen, vandaar dit topic ;)

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:10:
[...]

http://www.bluesoleil.com....6.1.4_release_050606.zip

Voor zover ik kan herinneren zit hier ook gewoon pim en filemanager in.
Heb helaas geen mobiel om de mobile partner edition te testen:
http://www.bluesoleil.com/products/index.asp?topic=edition

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:10:
[...]

Op de samsung site, is alleen voor samsung tels zodat je dr mee kan connecten. zo te zien heb jij een k750i :)

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:07:
@ XthinkZ:

Ik heb nu een werkende situatie met Widcomm drivers waarmee ik alles doe wat ik maar kan wensen, dat ga ik liever niet veranderen :Y)

Het stomme van veel bluetooth apparaten is dat als je succesvol ermee wilt werken je een merk moet hebben die de juiste software ondersteund. Neem je een merk waarmee je moet gaan klooien met gehackte drivers, dan is het een nachtmerrie als je een half jaar later de dongle opnieuw moet installeren.

@Martijn, ik zie net dat als je via de cellink site drivers download je met een zeer verouderde versie zit: v1.4.9.3

Op de site van bluesoleil / IVT zitten ze al op v.1.6.1.4.

Zo te zien is ivtcorporation goed bezig door meerdere chips te ondersteunen, maar mijn chippie van Silicon Wave (feestje van AMD) staat er niet bij :/
Zolang er nog kleine chipbakkers zijn, is bluesoleil niet met alles compatible 8)7

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:12:
[...]

Ok, dat geloof ik meteen, maar je zal toch wel ergens iets over die dongle kunnen vinden :?
Met wat meer vergelijkingsmateriaal kan ik verder komen, vandaar dit topic ;)

Op aanraden ALLES er weer af geknalt en de software van BlueSoleil (toch mijn beste kans) er weer helemaal opnieuw opgezet. Alles net als eerst, met deze keer een interessante vraag. De windows Firewall vroeg om toestemming... anyway. Zit nu dus in de situatie dat het werkt. Heb nog niet gebladerd zodat de boel nog niet crasht.

Windows Apparaatbeheer vertelt me dat ik een RFMD Bluetooth Device heb.

Verder heb ik nu met 100% zekerheid een seriele verbinding lopen over COM 15.

En kan ik melden dat ondanks dit alles, de afstandsbedieningfunctie NIET werk. Het apparaat (mijn PC dus) is buiten bereik of onzichtbaar. Terwijl ik vanaf de computer gewoon over de telefoon kan browsen. Ook met security op LOW, wat inhoudt dat de PC volledig openstaat voor alle verbindingen.

quote:
XthinkZ schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:15:
[...]

Het stomme van veel bluetooth apparaten is dat als je succesvol ermee wilt werken je een merk moet hebben die de juiste software ondersteund. Neem je een merk waarmee je moet gaan klooien met gehackte drivers, dan is het een nachtmerrie als je een half jaar later de dongle opnieuw moet installeren.

@Martijn, ik zie net dat als je via de cellink site drivers download je met een zeer verouderde versie zit: v1.4.9.3

Op de site van bluesoleil / IVT zitten ze al op v.1.6.1.4.
Merkte dit net ook op. Vreemd is dat deze versie (de verouderde van die site) het tot nu toe aardig doet. Terwijl ik dat van de nieuwe van de IVT website niet kan zeggen.

De afstandsbediening werkt alleen als je een HID profiel op je pc hebt zoals deze:

http://home.zonnet.nl/highend/HID.jpg

Waarom heb ik die gehad, en deze keer niet gekregen ?

Verder probeer ik tevergeefs iets over mijn prachtige COM 15 seriële verbinding te doen. FMA laten connecten daarop leidt tot een vast hangend programma...zo erg dat zelfs taakmanager de boel niet meer krijgt afgesloten...

quote:
martijn12345 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:39:
Waarom heb ik die gehad, en deze keer niet gekregen ?

Verder probeer ik tevergeefs iets over mijn prachtige COM 15 seriële verbinding te doen. FMA laten connecten daarop leidt tot een vast hangend programma...zo erg dat zelfs taakmanager de boel niet meer krijgt afgesloten...

Lol :+
En je hebt nog wel een RF Micro devices 100% compatible met Bluesoleil dongle :*)
Het zou kunnen dat FMA een eigenwijze manier van verbinden via BT heeft, bij mij werkt ie prima.
Welke versie van FMA heb je, een stable of een beta :?

Bedenk trouwens wel, dat FMA nog lang niet is ingespeeld op de W800i, ook de K750i werkt nog niet 100% goed met FMA omdat er nog aan FMA gewerkt wordt.

een zeer onstabiele stable versie.

Ik snap die COMpoorten niet echt. In apparaatbeheer zie ik dat er wel 11 zijn toebedeeld aan allerhande blauwetandenactiviteiten.
Heb AIDA (zo'n programma die meer weet van je PC als jij zelf) eens geopend, en het is echt mind-blowing hoeveel dingen er niet met BT te maken hebben, en dat alles in een flashy blauw knipperend dingetje met de grote van een halve duim :P

Wat zou ik nog kunnen proberen om een van mijn eerder beschreven doelstellingen te bereiken ?

Ik heb van de week een nieuwe windows installatie gedaan, dus net ff m'n bluetooth geinstalleerd, en krijg de melding dat ik packet.dll mis. Hiervoor nooit last van gehad, maar ook vooor het eerst dat ik als taal nederlands gekozen heb. Ik ga het even opnieuw doen met de engelse taal.

edit:

Het werkt! Zonder packet.dll of iets extra's te moeten downloaden of iets dergelijks.
Wat ik gedaan heb was de engelse taal kiezen bij installatie. Je krijgt de melding dat je moet restarten voordat je kan installeren. Ik heb toen voor nee gekozen omdat ik dat nog niet wilde, vervolgens gaat wel de installatie van bluesoleil starten.

Daarna heb ik gerestart en nadat windows geladen werd de dongle erin gedaan, en zag rechts beneden silicon wave nogwat voorbijflitsen!
Bij apparaatbeheer zie ik RFMD Bluetooth Devices staan.

Ik ga zo even kijken of ik via bleutooth activesync kan gebruiken om m'n MDA II te synchroniseren.

Aida is alweer ouderwets, het heet nu Everest :)

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: