Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: [WSUS] Ervaringen, tips en informatie

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen met- en tips over WSUS. Voor problemen en vragen kun je zelf een topic openen.

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

http://faq.tweakers.net/wos/howto/wsus/Wsus.png

Op dinsdag 7 Juni is de langverwachte update van "Microsoft Software Update Services" verschenen namelijk "Windows Software Update Services", op zich een rare naam omdat WSUS nu ook andere programma's kan updaten. In deze howto gaan we in op de basis installatie van WSUS, en het configureren van meerdere computer groepen. Ook gaan we even kort omschrijven met welke tools je kunt controleren of de WSUS server wel zijn werk doet.

Met WSUS is het mogelijk om onderstaande lijst aan software up to date te houden:
  • Windows 2000 Service Pack 3 (SP3) and later
  • Windows XP en hoger
  • Windows Server 2003
  • Office XP
  • Office 2003
  • SQL Server 2000
  • SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE)
  • Exchange Server 2000
  • Exchange Server 2003
De faq is hier nog eens na te lezen, en op wsus is ook een zee van informatie te vinden. De howto is hier te vinden: [HOWTO] WSUS: Windows Server Update Services.

In dit topic mag je al je ervaringen en tips op tafel gooien :) Voor problemen mag je zelf een topic openen.

Woei, dan ga ik de voorganger over de beta toch maar even sluiten. na het drama met de topicsplit :+ Vraag de serveradmins nog wel even of sdie iets kunnen recoveren :)

ik ga het vandeweek ook maar eens installeren voor de client pc's
na lange tijd gewerkt te hebben met hfnetchk
maar er komen steeds meer laptops en dan is hfnetchk erg lastig...

hoe maken julie trouwens gebruik van wsus icm servers ?
op dit moment doe ik die allemaal handmatig updaten
zeker omdat we downtime exact moeten plannen/aankondingen
maar met de snelheid van windowsupdate van de afgelopen weken is dat soms erg lastig...

quote:
DDX schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 00:36:hoe maken julie trouwens gebruik van wsus icm servers ?
maar met de snelheid van windowsupdate van de afgelopen weken is dat soms erg lastig...
Nog steeds handmatig, maar je zou gewoon in WSUS een extra groep "Servers" kunnen aanmaken. Als je deze dan in een andere gpo zet met iets andere opties dan je clients dan moet dit gewoon goed gaan, maar ik hou liever volledige controle over het updaten van de servers. Je kunt natuurlijk wel de updates laten downloaden van de WSUS server, en daarna handmatig akkoord geven op de server.

quote:
DDX schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 00:36:
ik ga het vandeweek ook maar eens installeren voor de client pc's
na lange tijd gewerkt te hebben met hfnetchk
maar er komen steeds meer laptops en dan is hfnetchk erg lastig...

Hou er rekening mee dat je met HFNetCheck kunt pushen en met WSUS absoluut niet omdat dit een client pull aktie is.

Leon: In je howto haal jij ook de updates voor office binnen.. Maar dat ging toch niet?

quote:
DDX schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 00:36:

Niet. Servers doe ik voorlopig nog handmatig.

Ik heb overgens wel een probleem dat een aantal pc's niet willen afsluiten als wsus geconfigureerd is. Ik heb nu ongeveer 30 winxp op wsus draaien, en een stuk of 4 blijven hangen bij het afsluiten. Geen melding in eventlog/log van windowsupdate te vinden. Ik heb even getest of ze niet gewoon erg traag afsluiten, maar na een nacht aanstaan neem ik aan dat ze echt niet uit gaan :? Updates worden overgens op een vastgestelde tijd geinstalleerd, en op de meeste pc's gaat het dus gewoon goed.

Je kan kiezen welke updates je wenst te downloaden, dus ook office updates, maar ook updates op de server produkten, zoals sql server en exchange.

Voor mijn servers heb ik een aparte groep gemaakt, met als policy automatisch downloaden, en manueel goedkeuren en installeren.

Servers heb ik al wel een groep voor, maar doe er nog niks mee.
Toch net ff iets te link, d'r zal maar een pakket ofzo niet werken met een bepaalde update.
Zoek dan maar ff 't e.a. uit.
En zowieso bijv. SP1 van W2k3 dat heeft nogal haken en ogen dus daar wacht ik nog maar ff mee, opzich had dat wel een optie geweest om via WSUS uit te rollen, scheelt weer klikken enzo.

Verder draaien er 60 pc's op en dat gaat allemaal lekker.
Heb een GPO waarin de policy staat dat ze maar max met 3kb/sec mogen leechen van de WSUS server. Anders worden er vpn tunnels dicht getrokken enzo.
En ik heb 't zo ingesteld dat ze auto worden gedownload maar niet gescheduled geinstalleerd.
Dat hebben we wel een tijdje gehad maar toen waren er klachten omdat ze een popup kregen en de meeste mensen dom weg op Yes klikken en dus hun pc in de reboot smeten.

Nu is de optie Install & Shutdown als default ingesteld. Dus dat is een stuk beter en 't loopt ook allemaal netjes.

quote:
Charlie23 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:51:
Je kan kiezen welke updates je wenst te downloaden, dus ook office updates, maar ook updates op de server produkten, zoals sql server en exchange.

Voor mijn servers heb ik een aparte groep gemaakt, met als policy automatisch downloaden, en manueel goedkeuren en installeren.
Die opties zijn er bij mij nog niet :? Ik heb hem vorige week gedownload. Is er dan nu al weer een update o.i.d. ?

Is het ook mogelijk om de locale update server te gebruiken maar deze niet vast te zetten dmv een gpo? maar gewoon rechtstreeks naar het genoemde adres te connecten in ie6?

Je bedoelt zeg maar een lokale windowsupdate.com site?

AFAIK kan dat niet.

quote:
Cafun schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:34:Die opties zijn er bij mij nog niet :? Ik heb hem vorige week gedownload. Is er dan nu al weer een update o.i.d. ?

Wat raar, de howto is gebaseerd op de eerste public download jij moet deze optie's dus zeker hebben. Heb je het menu "Products and Classifications" ook niet dan :??

quote:
iceme schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:45:
Is het ook mogelijk om de locale update server te gebruiken maar deze niet vast te zetten dmv een gpo? maar gewoon rechtstreeks naar het genoemde adres te connecten in ie6?
Nee, dat kan niet. Wel kun je een reg scriptje maken waarmee je even tijdelijk de interne WSUS server in je register zet, deze kun je na het updaten weer verwijderen.

Ik heb 'm gisteren gedowned en de opties zijn bij mij wel aanwezig.

Wel kwamen ze pas tevoorschijn na de eerste synchronisatie en nadat ik alles in die synch had approved.

Dat menu wat je noemt, heb ik ook niet. Ik kan bij de synchronisatie-instellingen aangeven wat hij moet syncen.

quote:
leon1e schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:57:
[...]

Wat raar, de howto is gebaseerd op de eerste public download jij moet deze optie's dus zeker hebben. Heb je het menu "Products and Classifications" ook niet dan :??

Nou vaag... Ik heb weer even gesynchroniseerd en nu heb ik ze opeens weer wel :?
Anyway.. opgelost dus :P

Mijn WSUS kan om een of andere reden geen patches downloaden. Het overzicht is wel binnen, maar hij blijft "hangen" bij de volgende melding:

Downloadstatus
Updates waarvoor bestanden nodig zijn: 300
0,00 MB van 1.830,60 MB downloaden

De meter staat nu al meer dan één dag op nul.

SUS werkte prima!

Iemand enig idee?

quote:
XXX_AlCapone schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:25:
Mijn WSUS kan om een of andere reden geen patches downloaden. Het overzicht is wel binnen, maar hij blijft "hangen" bij de volgende melding:

Downloadstatus
Updates waarvoor bestanden nodig zijn: 300
0,00 MB van 1.830,60 MB downloaden

De meter staat nu al meer dan één dag op nul.

SUS werkte prima!

Iemand enig idee?
Soms zijn de server's enorm traag, maar weet je zeker dat er geen firewall in de weg zit? En wat laat een netstat zien in de command line?

Ja de servers zijn inderdaad nogal traag. Dat probleem heb ik ook.

quote:
mutsje schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 08:24:
[...]

Hou er rekening mee dat je met HFNetCheck kunt pushen en met WSUS absoluut niet omdat dit een client pull aktie is.

tja dat pushen is niet echt handig met laptops
dan valt er weinig te pushen

en zoiezo ging er toch regelmatig nog wat fout met hfnetchk
(updates die niet willen installeren en dus handmatig installed moeten worden)

quote:
DDX schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:29:
[...]

tja dat pushen is niet echt handig met laptops
dan valt er weinig te pushen
je kan natuurlijk ook je retry time lekker kort zetten + de client dagelijks update-check laten runnen, dan pikt zo'n laptop dat vanzelf op (gaat redelijk rap, meestal binnen het half uur).

Ik heb maandag ook WSUS geinstalleerd, en moet er nog ff mee stoeien.
Vind het alleen jammer dat hij de instellingen van SUS niet overneemt. Nu moet ik weer alle updates bijlangs om te goedkeuren.

Reden waarom ik WSUS wil gaan gebruiken:
- Office updates
- Per groep updates versturen.

quote:
DIAMOND-mtk schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 08:28:
Vind het alleen jammer dat hij de instellingen van SUS niet overneemt. Nu moet ik weer alle updates bijlangs om te goedkeuren.

Reden waarom ik WSUS wil gaan gebruiken:
- Office updates
- Per groep updates versturen.
Ik heb mijn sus server gemigreerd volgens de whitepaper en dat ging prima. Ik kan hem zo snel niet vinden maar ik zou even kijken op www.microsoft.com/wsus

quote:
DIAMOND-mtk schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 08:28:
Kwestie van RTFM. Op deze pagina http://www.microsoft.com/...vices/downloads/WSUS.mspx zie je onder het kopje Documentation deze 3 documenten staan:
• Step-by-Step Guide to Getting Started with Microsoft Windows Server Update Services
• Step-by-Step Guide to Migrating from Software Update Services to Windows Server Update Services
• Step-by-Step Guide to Getting Started with Microsoft Windows Server Update Services on Windows 2000 Server

De 2e beschrijft tot in detail hoe je kunt migreren van SUS naar WSUS, ik begrijp niet hoe je die hebt kunnen missen.

Hmz erg stom dat ik dat niet gezien heb (ben toe aan vakantie ;))
Zal het direct bekijken

Ik heb iets vaags.

Ik probeer WSUS te instaleren op windows 2000 server, maar om een of andere reden weigert deze geïnstaleerd te worden omdat hij ie6 SP1 niet kan vinden terwijl deze wel geïnstaleerd is. Hoe verhelp ik dit probleem? plaatje

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: