Hoofdcategorieën

Nieuwe reactie in topic: [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Belangrijk!! Neem dit door aangaande het beleid op Ervaringentopics!
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Introductie
De laatste tijd worden de externe harde schijven snel goedkoper en er zijn hier tal van tweakers die hun ervaringen links en recht tonen.

Index
Dit topic gaat over externe harde schijven. er zijn 2 belangrijke typen

1. Firewire en/of USB harde schijven.
2. Netwerk schijven -> maar dan wel typisch voor Huis tuin en keuken gebruik.

Dit topic gaat vooral over fw/usb schijven. maar aangezien netwerkschijven een faq is en die ook vaker voor zullen gaan komen wil ik die niet bij voorbaat uitsluiten.

FAQ: paar voor de hand liggende vraagjes.
Dit is een [ervaringen] topic

1 Firewire & USB schijven

Er zijn talloze firewire & usb schijven te koop. Deze zijn te onderscheiden op
A) aansluiting. fire en/of usb2.0
hoewel usb2.0 met 480 Mbps in theorie sneller is dan de 400 Mbps en firewire(1394a) ontloopt het elkaar in de praktijk niet veel:
Zie tomshardware artikel voor benchmarks. Dus je keuze zal vooral gemotiveerd zijn wat voor aansluitingen je beschikbaar hebt.
Er zijn nu ook externe SATA schijven te koop. LET OP of dit een verlenging is van je interne SATA naar extern, of een USB2 -> SATA. Dat laatste is meestal het gewenste effect.

B Gebruikte chipset, meestal wordt 1 van de volgende chipsets gebruikt in de externe enclosure:

• Oxford Semiconductor OXFW911 for IEEE1394a, Cypress CY7C68300 for USB2.0 , Oxford Semiconductor OXUF922 for IEEE1394a/b/USB2.0 combined, binnenkort ook een oxfort chip voor sata schijven
• GenesysLogic GL711FW for IEEE1394a, GenesysLogic GL811USB or GL811E for USB 2.0
  • Prolific PL3507 for Firewire/USB2.0 combined.
    (wellicht bestaan er ook anderen)
ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller

C Uiterlijk omhulsel.
Omdat de performance voor een belangrijk gedeelte bestaat uit de performce van de harde schijf is het uiterlijk een onderscheidende factor. 8) plaatjes zijn dus welkom. Ook de grootte & of er een fan inzit kan interresant zijn.

Even uit Externe behuizing voor HDD b,v,

http://www.sweex.nl/product.asp?pid=316&s=0

http://www.azerty.nl/files/2194.jpg

SPIRE Gigapod CF100-NEB™ Extern 3.5 drive USB
http://www.1to0.nl/image.php?image=528

enclose van computerland (heb ik zelf 8) PL3500 combo: 8)

http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/temp/hds.jpg

De fantec: meer plaatjes met fan.

Specs van de Fantec:

Afmetingen: 203x122x45mm
Aktieve koeling
Ondersteunt USB1.1 en 2.0

http://img231.exs.cx/img231/9278/koelerbehuizing1kp.jpg

D Voeding
Een 3,5 inch externe harde schijf heeft ook nog een externe voeding nodig omdat usb niet genoeg kan leveren. Er zijn 2,5 inch harde schijven te vinden die door usb gevoed worden. Ook aardig om te nomen is of er een aan/uit knop op het apparaat zit. Besef dat 1 USB aansluiting 2,5 watt (5v * 0,5 A) kan leveren, dus als een door de USB gevoede 2.5 unit pakt je met 2 aansluitingen een harde schijf moet nemen die niet meer dan 5 Watt trekt.

E Performance.
Benchmarks zijn uiteraard welkom. Maar de echte speedfreaks snappen ook wel dat een interne schijf net iets sneller is. Zie ook link naar tomshardware hierboven.

F Extra's: software, button, memory card reader, gps 8) , koffiezet apparaat of prijsindicatie. Iets moet je apparaat toch onderscheiden 8)

2 Netwerk gebaseerde harde schijven.

In feite zijn dit mini-NAS systemen. Vaak draaien ze linux /en of bsd en ze worden via netwerkkabel aangesloten.

b.v. de linksys nslu2 :
http://www.linksys.com/products/image180/nslu2.jpg netwerk apparaat waar je vervolgens een usb harde schijf op aansluit.
ook diverse (wireless) routers ondersteunen het aansluiten van een usb harde schijf. Let wel op dat als dit slechts usb 1.1 is,dit aanzienlijk trager is dan een usb2.0 aansluiting. Uiteraard heeft een netwerk harde schijf meer overhead en is dus niet sneller. Toch is dit een trend die in de toekomst ook naar Huis tuin en keuken apparatuur terecht zal komen als gigabyte ethernet gebruikelijker zal worden. In het professionele vlak moet je hierbij denken aan NAS en iScSI, maar dat valt buiten de scope van dit topic.

Ook een leuke review: Simpleshare STI-NAS/160 (broadcom "NASOC" of nas on a chip)

topicjes hierover:
Welke netwerk storage oplossing voor thuis moet ik nemen
[Ervaringen]Ethernet harddisks

FAQ:
#Kun je de temperatuur uitlezen van een externe harde schijf?
-Niet via de interne sensor van de harde schijf.
#Kan je de schijf onder dos benaderen.
-Nee, echter afhankelijk van je chipset kun je wel drivers inladen en het voor elkaar krijgen. dit of duse is wellicht een goed startpunt. Sommige biossen ondersteunen een usb harde schijf en kunnen hiervan booten dan heb je uiteraard geen probleem hiermee. graag ervaringen hiermee posten, zie ook de faq van OM
#Welke moet ik nemen?
-Zoals altijd geld op GOT: zelf bepalen. Vergelijk vooral de prijzen van een usb oplossing waar de harde schijf al ingebouwd zit (b.v.maxtor extern) met een oplossing waar je zelf een HD inbouwt in een case.
Verder uiteraard pricewatch bekijken: FW /usb harde schijven,behuizingen en uiteraard losse ATA harde schijven.
#Mijn (usb) harde schijf wordt niet herkend.
-Onder windows 2000/xp heb je geen drivers nodig. Onder windows 98 wel, voor windows ME bestaan er updates. Firewire aansturing is aangepast onder windows XP sp2, wellicht kun je hiervoor nog ander drivers vinden als je problemen hebt. werkt hij wel in een andere pc? sluit hem ook eens aan via een usb hub of kijk eens of je in de bios usb2.0 kunt uitschakelen.
edit:
todo: mac ondersteuning

#Kan ik de harde schijf parameters (stil/performance) aanpassen?
-Nee. Enkel door de harde schijf tijdelijk uit de enclosure te bouwen en intern te zetten
#ik heb een probleem.
-OM FAQ / Beleid 8)
-Problemen met delayed write en goede pointer naar allerlei firmware upgrades van externe (usb&) Firewire schijven. Firmware upgrade is altijd een idee als tweaker zijnde. Ook de usb kabel kan onverwacht voor probelmen zorgen, ook al is die officieel meegeleverd.

Ander (klein) topic waar ik nog effe naar wil Wijzen: [ervaringen] SATA enclosures
En if FG lopen een aantal imagetanks
[overzicht] Ethernet harddisk's icm functie's

topics

Houd ook rekening met:

OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics
quote:

Waar gaan die [Ervaringen] / [Discussie] topics over?
# Discussies over één centraal onderwerp, zoals aangegeven in de titel
# Infolinks/Nieuwslinks/Reviewlinks/BIOS en driver updates/Benchmarks
# Goed onderbouwde ervaringen/vragen/stellingen (en dus zeker niet "ik heb dit ook en ik ben er tevree mee" of "wat is sneller, Intel of AMD?")
# Geen 'simpele' FAQ/RTM/Zoek vraagjes tussendoor
# Geen op zichzelf staande problemen, ook al is het onderwerp gerelateerd
Ik zal deze topic start proberen te onderhouden.

Even een verbetering voor je tekst,

Dat wordt binnenkort wel mogelijk, ik ben eens aan het kijken of ik zo'n ding goedkoop kan fixen. Er komt binnenkort namelijk een behuizing met een LCD schermpje vooraan waar je de temperatuur vanaf kan lezen. 8)

De case met de 80mm fan is een Fantec, erg moeilijk verkrijgbaar in Nederland. De andere die ik heb ik een Mobile Disk die ik zelf ook verkoop maar dat even tussen haakjes. :> ;)

Specs van de Fantec:

Afmetingen: 203x122x45mm
Aktieve koeling
Ondersteunt USB1.1 en 2.0
Ondersteunt MAC OS 8.6 en hoger
Geschikt t/m 300gb (400 misschien ook?)

quote:
Trilly schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:28:

Dat wordt binnenkort wel mogelijk, ik ben eens aan het kijken of ik zo'n ding goedkoop kan fixen. Er komt binnenkort namelijk een behuizing met een LCD schermpje vooraan waar je de temperatuur vanaf kan lezen.
Nuttige aanvulling, maar kun je hem dan ook met software uitlezen? (MBM & speeedfan kunne het (nog) niet) B)

Nee niet softwarematisch volgens mij. Ik heb tot nu toe nog geen enkel programma gevonden die de temperatuur van mijn externe HDD kan meten, erg jammer.

@trilly

ik bedoelde die case die zonder stroomadapter werkt.... dit aangezien ik dit toch wel als een groot nadeel voel aan mijn sweex case.

nsa84

Dat is een Mobile Disk Hd-338. Er zijn slechts 3 winkels in Nederland die hem verkopen, de rest zit in duitsland.

Mapower H31x Series

A Type : Aansluiting
  • MAP-H31C1G : Firewire (2 poorten) & USB2 Combo case
  • MAP-H31U2 : USB2 case
B Chipset
Genesys GL811 (Firewire)
Genesys GL711 (USB2)
C Uiterlijk
http://www.mapower.com/Images_U/79200423705AMH31x%20(Front).jpg
http://www.mapower.com/Images_U/79200423714AMH31%20(Back).jpg
D Voeding
Externe geschakelde voeding 100-240 V (in) en 5 V / 1.5A + 12 / 1.5A (uit)
E Performance
20 Mb/s (USB2) en 25 Mb/s (FireWire)

Nog een veel gebruikte controller is de ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller http://www.ali.com.tw/eng...oduct_detail.php?pserno=8.

Deze zit oa. in de Canyon external case
http://www.canyon-tech.com/images/products/Storage/big/CN-HDD35.jpg

en de Revoltec external case
http://www.revoltec.de/english/images/products/rs018/rs018-2_rb.jpg

quote:
Trilly schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:52:
Dat is een Mobile Disk Hd-338. Er zijn slechts 3 winkels in Nederland die hem verkopen, de rest zit in duitsland.
hmmmm dankjewel :)
Deze?

@FucyFocus
Je post over de manpower case, is dat een stille wenk naar mij toe :-$

als ik namelijk naar die jongens van hardware totaal kijk hebben zij hem voor een best leuk prijsje :)

fijne avond me gaat namelijk zo slapen

nsa84

quote:
nsa1984 schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:52:

@FucyFocus
Je post over de manpower case, is dat een stille wenk naar mij toe :-$
nsa84
Sorry hoor... maar het is FuzzyFocus en Mapower.
Fucy klinkt niet echt, Manpower is een uitzendbedrijf !! :)

quote:
FuzzyFocus schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:58:
[...]

Sorry hoor... maar het is FuzzyFocus en Mapower.
Fucy klinkt niet echt, Manpower is een uitzendbedrijf !! :)
Sorry FuzzyFocus

was niet mijn bedoeling je naam te verkrachten |:( |:( |:( me een beetje moe geloof ik |:(|:(

en dat ik manpower en mapower wissel sorry beetje dom inderdaad.

quote:
Die ja, dat is 1 van de 3, ik ben de tweede en dan zit er ergens in Limburg nog een tent die hem ook verkoopt.

nette sp.

maar nog niet helemaal antw. op mijn vraag waar zit het prijs verschil in .
je kan een externe behuizingk kopen voor 21 euro maar ook voor 60 euro.
waar zit dat dan in ?

en wat zijn behuizingen met een interne voedin dus niet met zo super groot kasten cq adapter er naast.

quote:
FuzzyFocus schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:45:
Nog een veel gebruikte controller is de ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller http://www.ali.com.tw/eng...oduct_detail.php?pserno=8.
Ik was die ali al eens tegen gekomen omdat er enclosures zijn met 2 (1 master/1 slave) harde schijven die een "ALI" chipset gebruiken. Echter omdat ali ook moederbord chipsets maakt lukt het me niet de relevante info boven water te googllen. bedankt.

quote:
amd_tuning schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:42:
maar nog niet helemaal antw. op mijn vraag waar zit het prijs verschil in .
je kan een externe behuizingk kopen voor 21 euro maar ook voor 60 euro.
waar zit dat dan in ?

en wat zijn behuizingen met een interne voedin dus niet met zo super groot kasten cq adapter er naast.
  • Ik denk dat de prijs te maken heeft met het materiaal van de kast. Zo'n plastic geval is wat goedkoper als een brushed aluminimum. Ook de dikte van het materiaal verschilt per merk/type. Zo'n Mapower H31 USB2 only kost maar ¤35 (www.alternate.nl), en ben ik zelf erg tevreden over (heb ook de combo)
  • 5¼ inch kasten hebben een ingebouwde voeding. Maar staar je er niet blind op, want zon'n voeding in een Canyon 5¼ levert maar heel weinig stroom, veel minder als eentje met een externe adapter.

Ik heb een losse Icybox gekocht (59,-) en daarin een WD 160gb ATA 8mb cache 7200rpm gestopt.

Is zo goed als geruisloos, en de behuizing word zelfs na dagen intensieve arbeid hoogstens lauw!

De behuizing is van stevig metaal en is makkelijk te monteren!

De blauwe lichten zijn een leuke extra, ik ben erg te spreken over deze combinatie.

leuk_he ben je een beetje tevrede over je computerland case.
ik wil deze namelijk gaan kopen.
ten eerste computerland is de buurt :p en ten tweede vind ik voor 26.95 het een zeer aantrekkelijke prijsje voor usb 2.0(only usb,no fw)

maar kan je er iets meer over vertellen ?
word die warm na lang aangesloten? (intensief of stanby used)
behuizing beetje kwaliteit niet zo gammel enzo ?
staat die mooi op je buro:P(onzin vraag:P)

quote:
amd_tuning schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:04:
leuk_he ben je een beetje tevrede over je computerland case.
word die warm na lang aangesloten? (intensief of stanby used)

Ja wel tevreden. Heb er eerst wat mee lopen rommelen, maar na een firmwareupgrad (zie startpost link PL3507) was hij stabiel. Ik heb overingens wel de usb/fw versie. Hij wordt best warm(=warm, niet heet) met de maxtor 250 GB HD(aanbieding, 115 euro) als die lang druk is, maar standby valt het juist wel mee. maar hij draait ook niet 24x7 net als de rest van mijn pc.

quote:
behuizing beetje kwaliteit niet zo gammel enzo ?

Is van aluminium (of ander ijzer?) dus het voelt niet gammel aan. De "pootjes" zijn een beetje te simpel plastic wat niet echt klemt. Dus rechtop zetten is niet zo'n aanrader.

quote:
staat die mooi op je buro:P(onzin vraag:P)
Nee, hij staat niet OP mijn buro, maar ernaast :+ >:) onzin antwoord dus :+ Verder zit er een mooie twee kleurige led in die blauw is als hij standby is, en rood als hij hd activitiet heeft. Wel aardig effect.

Nog meer chipsets gevonden :)

ALI M5619 USB 1.1 to IDE Interface Controller
http://www.ali.com.tw/eng...duct_detail.php?pserno=10

NEC µPD720130 USB 2.0 IDE Bridge Controller
http://www.necel.com/usb/en/product/upd720130.html

NEC µPD720133 USB 2.0 IDE Bridge
http://www.necel.com/usb/en/product/upd720133.html

Vooral die NEC controllers zullen wel goed zijn, aangezien NEC aan de wieg heeft gestaan bij de ontwikkeling van USB2.

Heeft iemand één van deze chips in zijn external case gevonden? Op internet is niet echt veel technische info te vinden welke chip in welke case wordt toegepast :(

Links naar firmware upgrades voor in dit topic behandelde chips zijn ook welkom !! Misschien is er ook een tooltje om de fabrikant van je USB bridge chip uit te lezen :?

quote:
leuk_he schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:15:
[...]

Ja wel tevreden. Heb er eerst wat mee lopen rommelen, maar na een firmwareupgrad (zie startpost link PL3507) was hij stabiel. Ik heb overingens wel de usb/fw versie. Hij wordt best warm(=warm, niet heet) met de maxtor 250 GB HD(aanbieding, 115 euro) als die lang druk is, maar standby valt het juist wel mee. maar hij draait ook niet 24x7 net als de rest van mijn pc.

[...]

Is van aluminium (of ander ijzer?) dus het voelt niet gammel aan. De "pootjes" zijn een beetje te simpel plastic wat niet echt klemt. Dus rechtop zetten is niet zo'n aanrader.

[...]

Nee, hij staat niet OP mijn buro, maar ernaast :+ >:) onzin antwoord dus :+ Verder zit er een mooie twee kleurige led in die blauw is als hij standby is, en rood als hij hd activitiet heeft. Wel aardig effect.
Oh ja de Fantec heeft ook nog een lampie aan de voorkant, oranje, komt door het gaas heen. :*)

quote:
leuk_he schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:15:
[...]

[...]

[...]

dan ga ik morgen maar winkelen bij computerland en deze meenemen
jmmr dat die niet zo goed blijfd staan maar ja dan leg ik hem wel neer :)

Acties: [quote]

Door: DesertShooter

Maxtor OneTouch 160 gb

A Type aansluiting:
  • 2xFirewire
  • 1xUsb 2.0
B Chipset:
  • Oxford Semi- OXFW911 (Firewire)
  • CY7C68013 (USB 2)
C Uiterlijk:

http://bilder.guenstiger.de/prodfoto/maxtorpstorage.jpg

D Voeding:
Externe geschakelde voeding 100-240 V (in) en 5 V / 1.5A + 12 / 1.5A (uit)
E Performance:
(nog) niet getest.

Leuk maar naar mijn weten geen fan...daar zweer ik toch wel bij inmiddels..

OK.....ik heb een MacPower Pleiades 400+

Aansluitingen: 1 USB2.0 en 2 Firewire 400. Bovendien een aan/uit-schakelaar. Heb hem aangesloten via Firewire.

Chipset: Oxford 911/Myson 8188

Uiterlijk: volledig aluminium. Top afwerking. Géén fan, wél een blauw ledje. Ik zal binnenkort echte foto's posten (mijn foto's stonden op mijn oude webspace en zijn nu weg). Jullie moeten het nu maar doen deze links:

http://www.macpower.com.t...d3/pleiades/pd_800plus_lg
http://www.macpower.com.t...3/pleiades/pd_800plus_lgb
http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_size

Externe voeding: ja

Benchmark: Sandra 2005 zegt 29MB/s (read/write neem ik aan) voor mijn tweede partitie en geeft als standaard 23MB/s voor een Hitachi Deskstar 7.2K rpm 2MB over Firewire. Ik heb er al eens vaker benches mee gedaan met andere programma's ook en ben er altijd tevreden over geweest......gevoelsmatig ook. Er zit trouwens een Samsung SP1604N in.

Extra's: niet veel bijzonders op de kabels en driver CD na. Ik heb hem gekocht omdat hij volledig van aluminium is, geen fan heeft, Firewire én USB2.0 én een aan/uitknop heeft, geen HDD heeft (alleen behuizing dus) en omdat hij erg mooi is.

quote:
zimbab schreef op maandag 11 april 2005 @ 08:38:
Extra's: niet veel bijzonders op de kabels en driver CD na. Ik heb hem gekocht omdat hij volledig van aluminium is, geen fan heeft, Firewire én USB2.0 én een aan/uitknop heeft, geen HDD heeft (alleen behuizing dus) en omdat hij erg mooi is.
En errug duur zeker?

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: