Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Moria, wat voor webcam/printer/scanner heb je eigenlijk :?

Ja halloooooooooo mensen even weer over het topic aub!!

De discussie is erg leuk enzo, misschien moeten we daar even een aparte thread voor opstarten?

Okee concrete vraag: welke onderdelen die er in moeten zijn nog niet aan bod gekomen? Misschien kan ik nog een stukje schrijven daarover.

soldier of fortune en bluefish moeten nog screenies van gemaakt worden... Ik heb ze hier beiden op de compu staan maar zit eigenlijk andere dingen te doen

quote:

[b]
Moria, wat voor webcam/printer/scanner heb je eigenlijk :?

Ja jullie hebben gelijk, ik zal verder niet meer reageren

HP scanner Scanjet 3300C en Canon BJC3000 ;)

Okee, dames en heren.

Ik zit met wat ideetjes in mijn hoofd, die precies de hier aangehaalde punten proberen weg te nemen.
Echter ik zal hiervoor eerst een met m'n HGA en T.net crew contact op moeten nemen. Als zij er iets in zien, dan denk ik dat het best een leuk idee is, waarin zelfs eventueel NOS-bezoekers in betrokken kunnen worden.

Sorry voor de vaagheid, maar ik hoop hier snel duidelijkheid in te verschaffen. :)
Het zou kunnen dat het idee niet doorgaat. Ik laat in ieder geval sowieso weten wat het idee was dan ;)

Uiteraard gaat hetgeen waar ik nu mee bezig ben gewoon door. D.w.z. het stukje met daarop de applicaties die veel gebruikt worden onder Linux en het screenshotdraadje.
Ik ga vanavond er weer aan verder. :)

Bij een standaard computer moet je denken aan de gemiddelde tiepmiepcomputer waarop iets als een webbrowser, een emailclient en een tekstverwerker staat geinstalleerd
-----------------------------------------------------------
Je kan dan alleen niet printen of wat inscannen, en daar hebben we natuurlijk niet veel aan. ;) ;)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 19:00 schreef beelzebubu het volgende:
soldier of fortune en bluefish moeten nog screenies van gemaakt worden... Ik heb ze hier beiden op de compu staan maar zit eigenlijk andere dingen te doen

Ik heb even twee screenshots van Bluefish 0.7 gemaakt. Hier zijn ze:

http://uh.gamepoint.net/PHP-Avatar/bluefish1.png
http://uh.gamepoint.net/PHP-Avatar/bluefish2.png

quote:
Op maandag 14 januari 2002 19:00 schreef Moria het volgende:

[..]

Scanner: sane backend is verkrijgbaar op http://sourceforge.net/projects/hp3300backend en voor de rest werkt ie met de USB scanner kernel driver. Is overigens in development en pas verkrijgbaar sinds eind december dus nogal logisch dattie het onder Mdk-8.1 niet deed - toen bestond de code nog niet.

Printer: staat als perfect werkend op http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=129472 - met LPR (redhat) moet je de BJC600 driver gebruiken en met CUPS (Mandrake) hoort ie er als het goed is gewoon tussen te staan.

Lijkt mij dat het allebei hoort te werken :?

Anyway - open hier anders een nieuw topic voor dan blijven we hier vanaf nu ontopic :P

quote:
Op maandag 14 januari 2002 19:00 schreef Moria het volgende:

[..]

Scanjet 3300C is Bertrik Sikken al een tijdje mee bezig en dat zal binnen een maandje of wat wel compleet voltooid zijn. http://sourceforge.net/projects/hp3300backend/
edit:
Te laat :)

Half ontopic, flitste net voorbij op linux-kernel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Sure.  Let's say Aunt Tillie needs a kernel update.

Aunt Tillie is running a distro kernel (modular everything) on the
machine her nephew Melvin bought her last year.  The distro kernel
knows about the ISA devices on the machine.

She complains of occasional lockups, and that she gets skips when
playing her Guy Lombardo MP3s.  Melvin says, over the phone: "Yup,
that version had some VM problems.  And you need the low-latency stuff
that went in three releases ago.  But never mind the technical stuff.
Just click on the 'kernel update' icon on your desktop."  Melvin is
500 miles away at college.

Aunt Tillie clicks.  She sees a message saying "Downloading kernel
sources" and a progress bar.  Under the hood, the mchine is downloading
the tip of the stable branch from a kernel.org mirror site.

So why doesn't she use Red Hat or Mandrake's RPM update?  Maybe she's
running something else.  (You ain't going to tell me Aunt Tillie is ready
for Debian apt-get, either.)  Maybe she wants a kernel that's compiled
for her AMD Athlon K6 rather than a 386.  OK, so she doesn't know what
processor she has, she just remembers that Melvin told her you get a
faster kernel when you build it yourself.

(Aunt Tillie probably thinks having a faster kernel will mean she can
download images from her favorite knitting-pattern website more
quickly.  Aunt Tillie is a little confused about the difference
between processor and network speed.  That's OK; well-designed
technology should allow people the luxury of ignorance.)

Then the progress window changes to a message that says
"Configuring..." and some information about her hardware.  This is the
autoconfigurator running inside a GUI shell.

Then it says "Building..." and another progress bar.  Finally it says
"Please enter your root password so I can install the new kernel".
And, once she's done that, it tells her "Your new kernel will be named
'Sapphire' on your boot screen.  Shall I reboot now?"  She clicks "Yes".

Her machine reboots.  She selects "Sapphire" on her boot screen.  The
new kernel boots.  She logs in.  She surfs to her knitting-pattern 
website.  She logs out.  

When she clicks "Shutdown", a popup says "This is not the same kernel
that will come up by default when you next boot.  Should I make it the
default?"  She clicks "Yes".  Her kernel upgrade is done.  It required
just four mouse clicks and one password entry.  At no point did she 
have to retain mental state about previous stages of the upgrade.
(Aunt Tillie is getting on in years; she isn't as good at retaining
abstract facts as she used to be.)

In fact, at a pinch we could have done away with the password entry,
presuming that anyone with physical access to the console is allowed
to perform canned administrative functions (though not to a root
shell).

We have the technology to do all of this now; the autoconfigurator is
the last nontrivial missing piece. And if we truly want world
domination, this is what it's going to take -- ease of use that is
Macintosh-like or better at *every* level of system use and
administration.

It takes a different way of thinking than most hackers are used to.
We're proud of our mad programming skillz and our ability to wrestle
with arcana.  That pride isn't a bad thing -- except when it gets in
the way of designing systems that Aunt Tillie can use.

Geschreven door Eric S. Raymond :)

hier een screenie van xcdroast, goed burn proggie!
http://people.zeelandnet.nl/frung/gnome14/xcdroast.jpg

quote:
Op maandag 14 januari 2002 18:36 schreef Moria het volgende:
maar helaas pindakaas, de fabrikanten (zie boven) hebben er gewoon geen oren naar om drivers te ontwikkelen en ik begrijp nu éénmaal geen ene bal van programmeren (hoogstens Basic) :) dus zelf de drivers schrijven is helemaal niet weggelegd voor mij en vele anderen met dezelfde printers en scanners.

Fabrikanten hoeven geen drivers te maken, zolang ze maar specs leveren; specs staat voor specificaties, en dat zijn documenten waar in staat hoe hun hardware aangestuurd moet worden. Drivers maken is zonder specs vrijwel onmogelijk. Er is dan namelijk wel altijd iemand zo gek om een driver te schrijven (zie jouw scanner; daar is dus in december ofzo aan begonnen door iemand).

Bedrijven die geen specs leveren/aanbieden zijn Stom (tm) :P

Een driver proggen is overigens niet iets wat voor een beginner is weggelegd. Voor de meeste mensen niet. Je hebt er een zeer goede kennis van het werken van de Linux kernel voor nodig en een zeer goede kennis van C (en wrs ook assembly), dus die taak van zelf een driver schrijven zou ik niet op me nemen als ik jou was :)

quote:
Geschreven door Eric S. Raymond

Hehe, dat dacht ik al ja toen ik het stuk aan het lezen was :) Is hij ook niet die gast van zijn kernel configuratieproggie voor n00bs?

Maja hij heeft wel gelijk. Gebruikers zijn echt niet dom, maar je moet ook niet verwachten dat elke gebruiker een hacker is. Bij Linux gebeurd dit erg vaak. Das niet erg, zolang gewone gebruikers zich er niet aan wagen. Dit doen ze wel, dus heb je problemen... En de "gebruikersvriendelijke" distro's doen alleen maar aan kwantiteit, geen kwaliteit. Zolang men geen vuist durft te maken en radicaal dingen gaat aanpassen zal Linux op de desktop voorlopig nog niet weggelegd zijn voor tante Truus. het zal wel makkelijker worden door KDE, Gnome, Mandrake, SuSE, etc... Maar de problemen blijf je houden IMHO.

quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:25 schreef RG© het volgende:

[..]

Hehe, dat dacht ik al ja toen ik het stuk aan het lezen was :) Is hij ook niet die gast van zijn kernel configuratieproggie voor n00bs?

Yep, dat is CML2...

* odysseus zit nog te denken aan een review van (K)LyX en/of KWord, iemand interesse daarin?

quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:25 schreef RG© het volgende:

Ja, in dungeons of dragons stijl ;)

Zijn autoconfigure idee vind ik zeer interessant...

En voor de insiders

code:
1
Autoconfigure saves the day.  Possibly it even helps Melvin get laid.

Die vent heeft humor :D

quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:30 schreef odysseus het volgende:

[..]

Yep, dat is CML2...

* odysseus zit nog te denken aan een review van (K)LyX en/of KWord, iemand interesse daarin?
altijd :)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 21:30 schreef odysseus het volgende:
Misschien ook StarOffice (Of i.i.g. het Word gedeelte ervan) pakken, samen met Abiword ?

quote:
Op maandag 14 januari 2002 22:56 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Misschien ook StarOffice (Of i.i.g. het Word gedeelte ervan) pakken, samen met Abiword ?
die had ik al gedaan ;)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 23:15 schreef beelzebubu het volgende:
die had ik al gedaan ;)
* moto-moi slaat hand tegen voorhoofd Op de eerste pagina nog wel, en dan te bedenken, dat ik deze thread met veel belangstelling volg <zucht>

Maaruh, als ik het goed begreep van Tante Nelske :P, was het de bedoeling om eyecandy te laten zien enzo, en wat algemene programma's, en nou kun je best KWord enzo beschrijven, maar van dat soort programma's heb je er (dus :+) al een paar beschreven, misschien is het een goed idee om i.e.i. wat bredere programma's te pakken, om het interresant te houden ?
* moto-moi gaat zelf morgenavond (Tis al laat) ff deze thread nog doorlezen, en kijken of ik nog een niche kan vinden...
(Als iemand een idee heeft voor me, m'n icq is geduldig :) )

quote:

Er is dan namelijk wel altijd iemand zo gek om een driver te schrijven (zie jouw scanner; daar is dus in december ofzo aan begonnen door iemand).

Dus die taak van zelf een driver schrijven zou ik niet op me nemen als ik jou was :)
Dat was ik ook niet van plan, want net wat ik vertelde ik ben een totale leek op Linux gebied. En er is nu verteld over die driver, maar als leek weet ik nu nog steeds niet onder wat voor distributie die dan met werken. Maar dat is dus één van de vele valkuilen die je als totale leek tegen komt. (gelukkig ben ik geen uitzondering) O+

quote:
Op maandag 14 januari 2002 23:22 schreef moto-moi het volgende:

[..]

* moto-moi slaat hand tegen voorhoofd Op de eerste pagina nog wel, en dan te bedenken, dat ik deze thread met veel belangstelling volg <zucht>

Maaruh, als ik het goed begreep van Tante Nelske :P, was het de bedoeling om eyecandy te laten zien enzo, en wat algemene programma's, en nou kun je best KWord enzo beschrijven, maar van dat soort programma's heb je er (dus :+) al een paar beschreven, misschien is het een goed idee om i.e.i. wat bredere programma's te pakken, om het interresant te houden ?
* moto-moi gaat zelf morgenavond (Tis al laat) ff deze thread nog doorlezen, en kijken of ik nog een niche kan vinden...
(Als iemand een idee heeft voor me, m'n icq is geduldig :) )

Geduld is een schone zaak. Ik heb op dit moment wat leuke ideetjes in mijn hoofd zitten, die misschien wel (of misschien ook niet) werkelijkheid worden ;)

Op dit moment zijn we in het algemen crewforum (waar zowel T.net- als GoTcrew komt) het een en ander aan het afspreken cq bekijken. Ik hoop iets te kunnen vinden, wat een aantal van jullie misschien ook wel leuk vinden. (Hmzz, nou moet je niet te hooggespannen verwachtingen gaan krijgen natuurlijk (als het uberhaupt allemaal doorgaat) ;) ).

[edit]
Typos

quote:
Op maandag 14 januari 2002 23:36 schreef nelske het volgende:Ik hoop iets te kunnen vinden, wat een aantal van jullie misschien ook wel leuk vinden.
* moto-moi kijkt blij : hoor ik daar de term 'HTML-rechten' vallen ? :P
quote:
(Hmzz, nou moet je niet te hooggespannen verwachtingen gaan krijgen natuurlijk (als het uberhaupt allemaal dorgaat) ;) ).
Kun je niet een klein lijstje geven, zonder teveel van je idee te geven (Waar ik eignelijk niks tegen heb natuurlijk ;) ), welke programma's je nog helemaal mist ofzo ?

quote:
Op maandag 14 januari 2002 23:38 schreef moto-moi het volgende:
* moto-moi kijkt blij : hoor ik daar de term 'HTML-rechten' vallen ? :P
Jij denkt toch niet dat ik HTML rechten aan jou toevertrouw he? :+
quote:
Kun je niet een klein lijstje geven, zonder teveel van je idee te geven (Waar ik eignelijk niks tegen heb natuurlijk ;) ), welke programma's je nog helemaal mist ofzo ?

Voor hetgeen ik nu nog bezig ben, zou ik graag nog screenshots en eventueel zelfs een stukje van de controle panels van zowel GNOME als KDE hebben :)

Over het andere zeg ik :X :X ;) (wie weet vinden jullie het wel helemaal niet leuk/interessant)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 23:43 schreef nelske het volgende:
Jij denkt toch niet dat ik HTML rechten aan jou toevertrouw he? :+
* moto is de onschuld zelve! :+
quote:
Voor hetgeen ik nu nog bezig ben, zou ik graag nog screenshots en eventueel zelfs een stukje van de controle panels van zowel GNOME als KDE hebben :)
Grrr.. Die kan ik niet maken :( * moto-moi gebruikt 800x600, en die panel van Gnome is i.i.g. groter dan 800*600, en dan mis je een stukje :)
Ik heb hier geen KDE :)
* moto-moi springt zeurderig op-en-neder
Grr.. Ik wil ook wat doen :(
quote:
Over het andere zeg ik :X :X ;) (wie weet vinden jullie het wel helemaal niet leuk/interessant)
Maar dan is het toch leuk voor ons, om jouw idee de grond in te boren! Je denkt ook weer alleen maar aan jezelf ;)

http://members.home.nl/bulthuis/kontrol.png
Kontrol :)

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: