Ik heb zelf de Philips 42PF9966/10, een 42" plasma scherm met Ambilight. Een aantal dingen vallen me op:
- Hoe dichter een minderheidskleur bij de rand is, hoe meer voorrang deze krijgt op de "algemene" kleur. Dit lijkt op het oog een linear verloop te hebben. Bijvoorbeeld een grote gele bal op een blauwe achtergrond zal (met de bal gecentreerd) een blauwe gloed geven. Zodra de bal richting de zijkant verplaatst zal de intensiteit steeds meer geel worden. De maximale factor waarop de zijkanten invloed hebben op de kleur schat ik op zo'n 75%, d.w.z. de dominerende kleur zal nooit voor 100% overruled worden door een vlak met een afwijkende kleur aan de zijkant.
- Sommige combinatiekleuren mengen veel minder sterk naar een mengkleur dan andere combinaties. Het lijkt erop alsof bij sommige kleurcombinaties een bepaalde kleur voorrang krijgt. Wellicht heeft dit met het algoritme te maken en met complementerende of aanhangende kleuren. Het lijkt erop alsof het algoritme de "vloekende" kleuren eruit probeert te filteren
- Er is geen linear verloop en/of relatie van "algemene" helderheid en ambilight helderheid. Het ene donkere beeld geeft een grotere ambilight intensiteit dan de andere (bij dezelfde ambilight instelling). Dit heeft waarschijnlijk te maken met de beelden direct voorafgaand aan de donkere scene.
- Vlakken met een grote kleurscheiding krijgen voorrang boven vakken met een kleine kleurscheiding. (Veel/weinig onderscheid tussen de onderliggende R-G-B waarden). Als het hele scherm grijs is met een klein blauw vlakje, dan zal ambilight dermate veel blauw produceren dat ik niet de indruk heb dat het een gemiddelde is van alle kleuren van het scherm, maar dat het kleine blauwe vlakje voorrang krijgt op het massale grijze vlak.
Over de lampen zelf, deze zitten achter een plastic melktransparante kap die geribbeld is en een licht bochtje maakt. Het doet me een heel klein beetje denken aan een sterk uitvergroot verticale fresnel lens. Dit hebben ze vast gedaan om het TL licht zo optimaal mogelijk te projecteren op de achterwand. De beste positie is trouwens ook 10-12 cm van de muur volgens de handleiding.
Al met al denk ik dat het algoritme dermate moeilijk is dat dit met analoge techniek (bijna) niet op te lossen is. Natuurlijk kun je gaan voor een simpelere oplossing, maar het effectieve effect zal hoogstwaarschijnlijk minder zijn.
Ik wil de eerste filmpjes wel eens zien van de zelfbouw ambilight van de doorgewinterde tweaker in dit topic