Hoofdcategorieën
Topicacties

DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 2 3 4 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 05 mei 2007

Dankjewel, inmiddels heb ik de onderdelen op een rijtje en de ic voorzien van de boatloader code. Maar na intussen veel gelezen te hebben/geoefend kom ik nog niet helemaal uit het schema.(ik zit pas op 3vwo en de leraar weet er toevallig ook niks van:( ) Echter interesseer ik me er wel voor en ik hoop dat jullie me het iets duidelijker kunnen maken. Ik zal jullie even mijn denkwijze uitleggen.
1. ik heb de ic 18f2550 voorzien van de boatloader
2. ik plaats deze op een voet zoals op het scheme.
3. Nu kan ik in principe met de onderdelen de rest aan elkaar solderen. Echter zijn voor mij enkele dingen nog onduidelijk. Dat zijn de gnd. Ik neem aand dat dit de ground is? maar deze loopt dood/nergens naar toe op het schema. hoe zit dit?
4. In het schema bevinden zich 2 gnd en vdd. De vdd waar staat dit voor? aangezien de voeding 12 volt pas binnenkomt na de vdd. (ik dacht dat ik gewoon een voedings stekkertje kon plaatsen en daar de voeding in deed ,maar dan blijf ik zitten met de vdd)
5. Als ik eenmaal dit heb gerealiseert heb ik 1 led gevoed. Verder neem ik dus aan dat ik die voeding verder in serie/parallel kan schakelen naar de andere leds?
Ik hoop dat jullie mijn probleem kunnen begrijpen. aangezien ik hier een totale beginner in ben, maar ik moet toch ergens beginnen :) Bij voorbaat dank.

Reg. datum: 16 september 2004

quote:
vraagjez schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:31:
Dankjewel, inmiddels heb ik de onderdelen op een rijtje en de ic voorzien van de boatloader code. Maar na intussen veel gelezen te hebben/geoefend kom ik nog niet helemaal uit het schema.(ik zit pas op 3vwo en de leraar weet er toevallig ook niks van:( ) Echter interesseer ik me er wel voor en ik hoop dat jullie me het iets duidelijker kunnen maken. Ik zal jullie even mijn denkwijze uitleggen.
1. ik heb de ic 18f2550 voorzien van de boatloader
2. ik plaats deze op een voet zoals op het schema.
Welk schema gebruik je, dan kunnen we je iets makkelijker helpen
3. Nu kan ik in principe met de onderdelen de rest aan elkaar solderen. Echter zijn voor mij enkele dingen nog onduidelijk. Dat zijn de gnd. Ik neem aand dat dit de ground is? maar deze loopt dood/nergens naar toe op het schema. hoe zit dit?
GND is inderdaad ground. Dat is de min pool van je voeding in dit geval
4. In het schema bevinden zich 2 gnd en vdd. De vdd waar staat dit voor? aangezien de voeding 12 volt pas binnenkomt na de vdd. (ik dacht dat ik gewoon een voedings stekkertje kon plaatsen en daar de voeding in deed ,maar dan blijf ik zitten met de vdd)
De twee gnd's mag je aan elkaar knopen.
Vdd staat voor voeding, voor de microcontroller is dat 5V. Ik weet niet of er in het schema een voltage convertor in zit voor het omvormen van de 12V naar 5V, als dat wel in het schema zit is dat bijna gegarneerd in de vorm van een 7805. De uitgang van de 7805 gaat op dat moment dus naar de Vdd

5. Als ik eenmaal dit heb gerealiseert heb ik 1 led gevoed. Verder neem ik dus aan dat ik die voeding verder in serie/parallel kan schakelen naar de andere leds?
afhankelijk of er tussen de microcontroller en de LED('s) een buffer zit in de vorm van een fet of transistor, kun je meer LED's parallel sturen.
Ik hoop dat jullie mijn probleem kunnen begrijpen. aangezien ik hier een totale beginner in ben, maar ik moet toch ergens beginnen :) Bij voorbaat dank.
Als je het verteld welk schema je gebruikt en een linkje daar naar toe plaats kunnen we je makkelijker verder helpen. Daarnaast is wel een redelijk moeilijk project om zonder elektronica kennis aan te beginnen.

Sorry, het is natuurlijk een beetje stom om het schema niet te vermelden. het betreft dit schema: http://www.uterror.dommel.be/ambilight/schema.jpg
Waarschijnlijk wordt het best moeilijk voor me ,maar met een goede voorbereiding en een beetje hulp moet het denk ik wel lukken (en het moet ook wel een uitdaging zijn he. :P ). alvast bedankt voor de moeite

edit: Intussen snap ik het beter denk ik. De microcontroller wordt in dit geval gevoed door de usb aansluiting terwijl hier de rgb leds worden gevoed door de 12v voeding.

vraagjez wijzigde dit bericht 23-03-2009 16:37 (26%)

De VDD die in de buurt van de controller staat moet 5V zijn. En de andere VDD is 12V.
GND is ground en is in dit geval de - pool van de voedingen. Zowel de 12V als de 5V voeding mogen de grounds van aan elkaar worden geknoopt.

En nu je de bootloader in de controller hebt zitten kun je de controller via USB programeren. Welke PC software je hier bij nodig heb ik afhankelijk van de bootloader, maar dat moet vermeld staan op de plek waar je de bootloader vandaan hebt.

De LED's worden aangestuurd met een FET. Op deze manier kunnen er meerder LED's parallel geschakeld aangestuurd worden. Tussen de LED en de 12V voeding moet wel een weerstand geplaatst worden. Hoe groot die weerstand moet zijn kun je uitrekenen via de wet van Ohm.

dit maakt een boel duidelijker. dankjewel voor de uitleg. De boatloader heb je in dit topic al vaker voorbij zien vliegen als het goed is. Dit is namelijk het schema dat kdvken heeft geplaatst.Voornamelijk wil ik een van deze leds gebruiken: http://www.samenkopen.net/action_products/655301/178103 . Uit jullie ervaring, welke van deze kan ik het beste gebruiken? en in welke hoeveelheid? Mijn monitor op dit moment is 20inch echter heb ik totaal geen indicatie van hoeveel licht deze leds geven.

edit: de wet van ohm snap ik natuurlijk wel. R=U/I stel nou dat ik per uitgang 3 leds wil schakelen. Hoe doe ik dit dan met die FET? Moet ik deze per led eentje koppelen of kan ik achter de FET de leds doorschakelen in paralel? Kan iemand even snel een klein paint schetsje maken van mijn bedoeling in dit schema? Dit zou ik erg waarderen.

edit: ik heb zojuist gelezen dat KDVken 3 strips van dealextreme heeft gebruikt.

vraagjez wijzigde dit bericht 23-03-2009 17:27 (30%)

LED srips werken een stuk gemakkelijker dan gewoone LED's. Als je gewone led wil gebruiken sluit je ze als volgt aan
code:
1
2
3
         |------|=R=|------|>|----|
Vdd------|------|=R=|------|>|----|------------- Drain van de fet.
         |------|=R=|------|>|----|

Parallel geschakeld dus.

Led strips kun je direct aan sluiten, die zijn namelijk bedoelt voor 12V en hebben geen extra weerstand nodig omdat die op op de strips zitten.

oke, maar als ik zo snel even naar de light strip op dealextreme kijk, beschikt deze over 4 draden. Ik neem rood ,groen ,blauw (en geel). Deze gele is dan waarschijnlijk voor de voeding. Maar op welk punt sluit ik deze aan?

http://uterror.dommel.be/ambilight/pcb.jpg

Dit is de print van KDVken. Je kunt hier de 3 strips zien die hij in 6 stukken heeft gezagen. Deze heeft hij zo te zien aan een connector gezet ,maar hoe dit verder zit geregelt kun je niet zien. Echter zie ik op deze print wel veel meer FET's dan werkelijk op zijn schema aanwezig zijn.

vraagjez wijzigde dit bericht 23-03-2009 18:35 (44%)

Reg. datum: 21 januari 2009

De 4 draden van die led strips zijn: Rood (-), groen (-), blauw (-) en 12V (+).
De gele sluit je gewoon aan op de 12v (+) van je voeding.

Ik heb in totaal 18 Fet's gebruikt. Per vlak heb ik 3 fet's nodig (1 voor rood, 1 voor groen en 1 voor blauw).
Aangezien mijn scherm is ingedeeld in 6 vlakken heb ik 6 * 3 = 18 Fet's.

Het linkse vak boven op dat schema doe je eigenlijk x 18 voor alle andere uitgangen die je op het schema ziet (1R, 1G, 1B, 2R, 2G, 2B, ...)

Reg. datum: 20 februari 2009

Hello KDVken,
Just want to share modified AtmoWin software with USB Ambilight hardware support:

http://www.zshare.net/download/57522025b42815e2/

How to setup AtmoWin for USB Ambilight, please look "AtmoWin Setup for Ambilight" picture inside zip.
More information about AtmoWin you can find on Wiki: http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/AtmoWin

I'm using this software on Windows XP, but it works and on Windows 7 even with Aero enabled and I hope it should work and on Vista too. Don't know if it works with games, because i don't play games :)

Thanks for USB Ambilight hardware!

PS. could you please share the source code of PIC program.

Reg. datum: 24 maart 2009

Hoi,
Als ik de bootloader niet wil gebruiken, wat kan ik dan allemaal weglaten van dit schema:
http://www.uterror.dommel.be/ambilight/schema.jpg
?

-CT

chaos theory wijzigde dit bericht 24-03-2009 19:12 (7%)

My name is boxxy

De schakelaar waar bootloader bijstaat :)

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Reg. datum: 11 januari 2007

Hoi,
Ik ben van plan om ook zo'n momolight te maken volgens de howto van RafkeP, alleen ik heb geen idee bij welke winkel ik de onderdelen moet halen. Ik heb namelijk nog nooit eerder zoiets gedaan en probeer me dus zo goed mogelijk aan die howto te houden. Nu ben ik aanbeland bij de fet's en ik weet niet welke ik moet hebben, want bij de webshop waar ik kijk hebben ze de IRFZ44n en de IRFZ34N niet. (http://www.elektronica-onderdelen.nl) weten jullie een goede winkel, of kan ik ook een andere fet gebruiken en zo ja welke?
Alvast bedankt!

quote:
emiel.h schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 17:26:
Hoi,
Ik ben van plan om ook zo'n momolight te maken volgens de howto van RafkeP, alleen ik heb geen idee bij welke winkel ik de onderdelen moet halen. Ik heb namelijk nog nooit eerder zoiets gedaan en probeer me dus zo goed mogelijk aan die howto te houden. Nu ben ik aanbeland bij de fet's en ik weet niet welke ik moet hebben, want bij de webshop waar ik kijk hebben ze de IRFZ44n en de IRFZ34N niet. (http://www.elektronica-onderdelen.nl) weten jullie een goede winkel, of kan ik ook een andere fet gebruiken en zo ja welke?
Alvast bedankt!
Elke N-channel fet met een een max Vgs(th) van 5V en lager die 25V en meer en 2A en meer kan schakelen is goed.
Bijvoorbeeld de:
IRF 540
IRFP 460
BUZ 11

Die zijn allemaal op die site te koop. Maar bijboorbeeld voti.nl heeft weer andere mischien goedkopere verzies op voorraad.

oke dankjewel!
ik zoek nu alleen nog naar de BZV55C5V1 zener diode die staat opgegeven voor de pic programmer.(http://www.olimex.com/dev/images/pic-pg1-sch.gif)
daarvoor mag ik vast ook wel een andere in de plaats nemen, maar welke....?

BZV55C5V1

5V1 staat voor 5.1 Volt. Dus je kan van http://www.elektronica-onderdelen.nl de 5,1V verzie nemen.

Hartstikke bedankt!
nu kan ik eindelijk alles gaan bestellen!

Reg. datum: 22 maart 2004

@ Kippy > ook namens mij hartelijk dank : ik vraag mij ook al een hele tijd af of er geen goedkopere alternatieven zijn voor de IRFZ34N :)

Voor de rest kan ik ook nog melden dat ik sinds een paar weken mijn eigen USB prototype klaar heb met 4 outputs.Het schema lijkt sterk op dat van KDVken ( ook heel knap werk _/-\o_ ) maar het gedraagt zich als een seriele poort. Op die manier moet ik slechts wat kleine wijzigingen aanbrengen aan mijn PC software (en eventueel Boblight). Dit laatste moet nog gebeuren, maar met mijn testprogramma loopt het alvast prima.

De tutorial komt online zodra ik weer wat meer tijd heb.
Tenminste als er nog intresse is want de andere designs hier zijn ook super.

moeehh
Reg. datum: 04 oktober 2003

volgensmij is die IRFZ34N geen logic fet dus heb je een driver nodig.

IRLZ34N is de logic versie en toch een van de goedkoopste fets die te vinden zijn.

quote:
LED-Maniak schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:38:
volgensmij is die IRFZ34N geen logic fet dus heb je een driver nodig.
IRLZ34N is de logic versie en toch een van de goedkoopste fets die te vinden zijn.
Zou kunnen, maar ik heb tot nu toe niets anders gebruikt dan IRFZ34N en ze doen het prima :)

moeehh

Bij lage lasten zal je er ook niet zo heel veel last van hebben gezien de lage rds(on). Maar helemaal open schakelen van de fet krijg je hem nooit, dus zal hij gaan stoken en heb je verliezen.

VGS(th) Gate Threshold Voltage 2.0V ––– 4.0V

Dan stuur je em met 5V toch helemaal open, of ben ik nu gek?

moeehh

Dat is het moment waarbij de FET begint te geleiden. Dus niet hard open. Daardoor verstook je dus energie gezien hij niet helemaal open is. Dit is echter niet zo heel veel en weerstand is laag dus verstoken doe je haast niet en gaat vast wel goed bij niet al te extreme stromen..

Ergens in de datasheet staat een mooi grafiekje. Vergelijk de IRLZ met de IRFZ maar eens.

LED-Maniak wijzigde dit bericht 01-04-2009 22:48 (65%)

hoi, ik ben nu bezig met het maken van de pic programmer, en ik heb een vraagje.
in dit schema (http://www.olimex.com/dev/images/pic-pg1-sch.gif en http://www.olimex.com/dev/images/PIC/PIC-ICSP.gif) begrijp ik dat je de pgm en de gnd van de pic met elkaar moet verbinden.
Door middel van deze data-sheet (http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40044F.pdf) ben ik erachter gekomen waar alles zich bevind, behalve de gnd.
Kan iemand mij dus vertellen op welk pinnetje de gnd zit op de 16f628a?

quote:
emiel.h schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:16:
Kan iemand mij dus vertellen op welk pinnetje de gnd zit op de 16f628a?
Vss (pinnetje 5) is de "GND" van de PIC.
Je kan het ook zien op het schema uit mijn tutorial (wat ik geleend heb van William).

Reg. datum: 02 september 2005

Hoe wordt de FPS in games trouwens beinvloed? Vergt het draaien van de Bobolight plugin veel van je pc? Ik ben er serieus over aan het denken om ook een momolight te gaan maken (aan de hand van de bekende guide), ik heb alleen totaal geen verstand van software (electronica en PIC's wel) dus ik kan zelf niet iets schrijven en ben totaal overgeleverd aan wat er aan software beschikbaar is.

Pagina: 1 2 3 4 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: