Hoofdcategorieën
Topicacties

DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 64 65 66 67 last

Reageer Nieuw Topic
veerboot met underscores

Gaaf dit, heb het topic eigenlijk helemaal niet zo gevolgd, maar het resultaat is erg mooi! d:)b

Voorzien van luchtgekoelde auto en watergekoelde PC....

My name is boxxy

quote:
RafkeP schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:08:
We are go for launch !

> Klik hier voor de volledige how-to <

Voor vragen/opmerkingen en aanvullingen mogen jullie mij dus altijd contacteren
Enjoy....

@bobo1on1: ik stuur 9 bytes over RS232 @ 19200kbs. In volgorde R1,R2,R3,G1,G2,G3,B1,B2,B3.
De volgorde is zo gekozen omdat het efficienter is voor de filter.
Verder ben ik erg benieuwd naar jouw software want die kan natuurlijk veel meer aan dan enkel BSPlayer.

En voor de rest natuurlijk hoge hoop voor de creatie van niceboy1981.
(en alle andere creaties die uit deze thread voorvloeien :) )

Wat gebeurd er nou als er ergens een bitje verloren gaat?
Volgens mij klopt de aansturing dan niet meer.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Reg. datum: 22 maart 2004

quote:
Evinyatar schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:39:
BSPlayer wilt de DS filter niet laden ondanks de juiste instellingen in de filter management.

Woei, dat begint goed : bij de eerste die iets probeert loopt het al gelijk mis :?
Laat ons dit via mail proberen op te lossen.

@bobo1on1: het is best mogelijk dat het dan in de war geraakt, maar zolang het probleem zich niet voordoet ben ik niet van plan het aan te pakken.
Je moet rekenen dat ik per frame 9 waarden naar buiten moet sturen. Frames komen a rato 24 fps.
De PIC moet op die tijd de waarden binnenpakken en 9 PWM uitgangen sturen.
Ik heb geen zin om dit alles dan nog eens gaan te belasten met handshaking of iets dergelijks.
(rijkt mijn kennis waarschijnlijk ook niet ver genoeg voor)

Missionary to the word of ska

Ik heb een beetje geëxperimenteerd met m'n eigen algoritme en CCFLs via serieel en een AVR. Het dimmen van de CCFLs geeft wel een flinke storing op m'n boxen, maar goed die willen ook nog wel eens radio oppikken. Het dimmen flikkert bij mij ook soms een beetje maar niet heel veel, wel merk je dat bij een lage duty cycle de buis maar aan een kant brandt. Omdat ik een extra inverter had (van kapotte CCFLs) heb ik die opengemaakt een zoals verwacht bleek daar een 100uF condensator aan de ingang te zitten. Omdat deze moet laden en ontladen duurt het een korte tijd voordat de CCFL de volle 12V krijgt en voordat deze weer op 0V staat. Bij lage duty cycles (< 10% ongeveer) is er te weinig tijd om op 12V te komen en brandt het ding maar half. Ik heb de 100uF vervangen door een 100nF en dat werkt een stuk beter, bij een paar procent duty cycle (op 600Hz) brandt het ding al volledig, maar wel heel zwak zoals ook de bedoeling is. Ook het flikkeren is zo minder volgens mij. Ik heb verder niet gekeken wat het effect op de inverter kan zijn van de vervangen condensator, het zou kunnen dat je wat spanningspieken terugkrijgt (vanwege de spoelen) dus misschien is het handig een diode parallel te zetten. De PWM frequentie is vrij laag met 600Hz en goed hoorbaar ook uit de CCFLs, hoger krijg je wel weer sneller het effect van de condensator, die dan nog lager moet worden.
Eindelijk heel de zooi ineen gekregen vandaag. De Sunbeam CCFLs hebben geen last van gedeeltelijk oplichten, wat ik ook had verwacht daar Sunbeam zelf een lightbus en zelfs sound module verkoopt voor hun CCFLs. Wel is het flikkeren van de CCFL's matig irritant. Hopelijk kan ik dat verhelpen met dat andere PWM algoritme, maar dat zal blijkbaar toch niet voor deze week zijn.

Voor de voeding heb ik een goedkoop dingetje gebruikt; 13.8VDC / 6A voor rond de 25 euro. Het voltage heb ik kunnen verlagen tot 12.7V. Die wordt omgezet naar 5V voor de PIC, dmv een LM317 schakeling. De invertors lijken geen last te hebben van de extra 0.7V.

Jammer genoeg heb ik door een kortsluiting drie van de negen FETs opgeblazen. Nu kan ik enkel de bovenste set lampen volledig laten branden.

Pegasus: Q9650; Gigabyte GA-EP45-DS4; Club3D Radeon 4870x2; 4GB RAM; 2TB HD; Xonar DX \ Mercury: MacBook Pro 2,33GHz C2D; 15inch; 3GB RAM; 500GB HD

Reg. datum: 12 juni 2003

Wij zijn ook bezig, en wij werken met een PIC met 3 PWM aansluitingen, maar weet iemand hoe je in MikroC (of een andere uC compiler) een andere PWM aanstuurt, kort na elkaar?

edit: het is een PIC16F767 die 3 hardwarematige PWM uitgangen heeft

En wij zaten met het probleem dat we geen trafo's konden vinden. En volgens een projectlid van mij hadden we die nodig om die CCFL's aan te krijgen, maar jij gebruikt een FET en dan een inverter (die standaard bij de CCFL zat?) Onze projectleider zei dat hij niet de CCFL's kon dimmen/aansturen met die standaard inverters (waarom weet ik eigenlijk ook niet)

Barrytje wijzigde dit bericht 11-06-2006 21:14 (56%)

Niet alle invertors zijn geschikt om te dimmen (lees daarvoor madwizard's post). Merk wel op dat je CCFL's enkel kan dimmen met PWM; er een potentiometer tussen zetten zal vrijwel zeker nooit werken.

Pegasus: Q9650; Gigabyte GA-EP45-DS4; Club3D Radeon 4870x2; 4GB RAM; 2TB HD; Xonar DX \ Mercury: MacBook Pro 2,33GHz C2D; 15inch; 3GB RAM; 500GB HD

Ja weet ik, maar ik heb een standaardfunctie in MikroC om PWM aan te sturen, maar daar kan je niet kiezen welke PWM output je wil gebruiken (van de 3 die op mijn PIC zitten)
Wordt daar een selectie bit voor gebruikt, en weten jullie zo welke?
Of zou ik het dan met de hand aan moeten sturen

Reg. datum: 01 februari 2002

quote:
Barrytje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:03:
Ja weet ik, maar ik heb een standaardfunctie in MikroC om PWM aan te sturen, maar daar kan je niet kiezen welke PWM output je wil gebruiken (van de 3 die op mijn PIC zitten)
Wordt daar een selectie bit voor gebruikt, en weten jullie zo welke?
Of zou ik het dan met de hand aan moeten sturen
F1 in mikroC zal je waarschijnlijk vertellen (ik gebruik mikroBasic) dat enhanced PWM's niet ondersteund worden, maar dat er in de example's een voorbeeld zit (in mikrobasis is het "dual pwm" van jpc). Je moet dus idd ff de datasheet lezen, en et zelf aansturen. Maar het zou me erg verbazen als op het forum van mikroelektronica al geen voorbeeldprogramma te vinden is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Reg. datum: 10 juni 2006

Is het niet gewoon mogelijk om de stroom die van de inverter naar de CCFL gaat te schakelen? :)

quote:
Tim73 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:20:
Is het niet gewoon mogelijk om de stroom die van de inverter naar de CCFL gaat te schakelen? :)
De CCFL is hoogspanning (precies weet ik niet maar geloof honderden of duizenden volts), en volgens mij ook wisselspanning. Zowieso is het lastig zulke hoge spanningen te schakelen, FETs slaan bij enkele tientallen volt al door bijvoorbeeld. Verder raak je bij de meeste schakelmethoden de galvanische scheiding kwijt waardoor je schakeling onder hoogspanning komt te staan bij een foutje. Als laatste moet de inverter wel tegen zo'n PWM load kunnen, al moet dat volgens mij een niet al te groot probleem zijn.

Een CCFL'etje daait op zo'n 800V, 600Hz (net als TL's met elektronische ballast, dat eten ze het liefst :) ). In de primaire PWM'men lijkt me dan ook de allerbeste oplossing.
Let ook op de frequentie van je PWM'en, volgens mij is 100Hz ideaal, lager kan je zien knipperen, hoger heeft de inverter niet genoeg tijd om op gang te geraken, en is het dimgedrag niet ideaal (dan kan je die halve oplichting nog hebben).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Ik had het allemaal veel eenvoudiger gevonden als jullie gewoon bevestigd hadden dat het flikkeren van mijn goedkope CCFLs kwam. Nu kan ik mij weer suf piekeren over een oplossing ;)

Kan er iemand de volgende berekening bevestigen ?
-Ik ben vertrokken van de PWM code van the master himself : naftebakje en heb hier liggen mee sjoemelen tot ik op 9 PWM uitgangen kwam.
-Dit resulteert volgens mij in een interrupt om de 69 instructies.
-Om een volledige PWM af te werken heb ik 256 IRQs nodig.
=> 256x69x1 microseconde = 0,017664 seconden of 56 Hz

In minder dan 69 instructies kan ik het volgens mij niet doen, dus ben ik volgens mij de sigaar.

Zou het inschakelen van een externe oscillator niet helpen? De interne van de 16f628 is 4MHz. Als we daar nu een 8MHz aanhangen lijkt me dat dat voldoende moet zijn. Of we halveren gewoon de resolutie van de PWM :)

quote:
naftebakje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:43:
Een CCFL'etje daait op zo'n 800V, 600Hz (net als TL's met elektronische ballast, dat eten ze het liefst :) ).

Heb m'n scope eens in de buurt van het ding maar het signaal wat je dan oppikt zit toch meer rond de 30kHz. Spanning meten waag ik me niet aan.

quote:
RafkeP schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:20:
Ik had het allemaal veel eenvoudiger gevonden als jullie gewoon bevestigd hadden dat het flikkeren van mijn goedkope CCFLs kwam. Nu kan ik mij weer suf piekeren over een oplossing ;)

Volgens mij hoeven de CCFLs zelf niet echt 'op te starten', en anders waarschijnlijk niet lang. De inverters zijn denk ik het probleem. Zoals gezegd helpt vervangen van de ingangscondensator al wel. Je wilt dat de CCFLs zelf ook echt afwisselend aan en uit gaan, niet dat ze een halve spanning krijgen of dat ze langzaam aan en uitgaan tijdens het PWMen. Spoelen en condensators in de inverter gaan dat juist tegen.

quote:
Kan er iemand de volgende berekening bevestigen ?
-Ik ben vertrokken van de PWM code van the master himself : naftebakje en heb hier liggen mee sjoemelen tot ik op 9 PWM uitgangen kwam.
-Dit resulteert volgens mij in een interrupt om de 69 instructies.
-Om een volledige PWM af te werken heb ik 256 IRQs nodig.
=> 256x69x1 microseconde = 0,017664 seconden of 56 Hz
Lijkt me wel wat ingewikkelde code voor PWMen. PWM zelf kun je simpel doen door een lijstje PWM waarden te hebben, herhaaldelijk van 0 tot 255 tellen en zodra het getal gelijk is aan een van de waarden die uitgang hoog zetten. bij 0 zet je alles weer laag. Volgens mij hoeft dat niet heel veel tijd te kosten, je hebt alleen het UART gebeuren waar je nog mee zit.

Ja ik heb al gekeken in de manual, in de examples en in het forum. Maar een echt duidelijke oplossing kon ik niet vinden.
Ik kan trouwens geen pwm frequentie instellen van 100Hz, alleen hoger dan ongeveer 1500Hz, anders zegt ie dat het argument out of range is. Onze PIC draait trouwens wel op 20 Mhz

quote:
madwizard schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:03:
[...]

Heb m'n scope eens in de buurt van het ding maar het signaal wat je dan oppikt zit toch meer rond de 30kHz. Spanning meten waag ik me niet aan.
Die 600Hz is niet zo kritisch, en het kan gerust zijn dat hogere frequentie's evengoed werken, dus je gemeten 30kHz zal wel kloppen. Spanning zou je kunnen meten met een (erg) hoogohmige spanningsdeler, je moet wel ff kijken hoeveel de dooslagspanning is van een weestandje. Ik ga me binnenkort eens bezighouden met een ionisator (rookafzuiging repareren), dus ik ga straks ff op zoek daarvoor. Een standaard 1/4W weerstandje kan maximaal 200V aan (350V volgens een andere bron), 1/2W 300V, en een 1W weerstand 400V. Je kan dus gewoon een spanningsdelertje maken, zorg dat over elke weerstand niet meer dan de maximale spanning komt, en hou rekening met de ingangsimpedantie van je meettoestel (10MOhm ofzo). Voor de zekerheid kan je trouwens een neonlampje parallel over de ingang van je mettoestel plaatsen, bij een 60V slaat die door, dus bereken je deler dat de spanning daaronder blijft. Bij teveel ingangsspanning, licht het neonlampje op en voorkomt het dat je meettoestel kapot gaat.
quote:

[...]
Lijkt me wel wat ingewikkelde code voor PWMen. PWM zelf kun je simpel doen door een lijstje PWM waarden te hebben, herhaaldelijk van 0 tot 255 tellen en zodra het getal gelijk is aan een van de waarden die uitgang hoog zetten. bij 0 zet je alles weer laag. Volgens mij hoeft dat niet heel veel tijd te kosten, je hebt alleen het UART gebeuren waar je nog mee zit.

Dat is de manier die ik gebruik, ik heb wel die code snel ff geschreven dus mss kan je nog hier en daar wat optimaliseren.
De interrupt routine is 27 instruktie's lang voor 4 kanalen, en in 4 instructie's heb je een kanaal erbij gevoegd, dus kom je op 47 instructie's. Daar komt dan nog bij dat je om de 256 cycli (PWM cyclus) elk van de kanalen eens aangelegd hebt en eens uitgeschakelt hebt, reken dus wat reserve in (ruim gerekend 15 voor het uitschakelen, inschakelen is een paar instructie's en valt in het niets). Je wil dus naast je 47 instructie's van de interrupt nog 15 instructie's voor de rest (een keer het uitschakelen van de uitgangen per PWM cyclus, de 255 andere keren kan je dan telkens 15 instructie's besteden aan je andere code), reken dus op 62 instructie's tussen elke interrupt.
RafkeP: proficiat, berekening is in orde, op 4MHz klok kom ik net op 63Hz uit. Beetje nipt, maar ws werkt het wel (TV flikkert aan 50Hz, dat merk je ook niet/nauwelijks). En "master himself" ben ik niet, der zitten hier gasten die beter zijn in elektronica dan ik (wow, hij is dan nog bescheiden ook :X ).

quote:
Barrytje schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:44:
Ja ik heb al gekeken in de manual, in de examples en in het forum. Maar een echt duidelijke oplossing kon ik niet vinden.
Ik kan trouwens geen pwm frequentie instellen van 100Hz, alleen hoger dan ongeveer 1500Hz, anders zegt ie dat het argument out of range is. Onze PIC draait trouwens wel op 20 Mhz
Zoek eens op mijn naam en PWM, ik heb een progje in ASM (met bergen massaal veel uitleg) gepost om zelf je PWM aan te maken, en op 20MHz zal je PIC 4/5 van de tijd uit zijn neus zitten eten (dus voldoende tijd over voor ander dingen die gelijktijdig moeten gebeuren). Ik dacht dat ik em hier ook al eens in Basic had gepost, als je dat liever hebt (kijk dan wel goed na of je basic compiler optimaal mijn code kan compilen, ik heb em in mikroBasic geschreven en het scheelde bijna geen code met ASM). Als je de ingebouwde module voor PWM gebruikt kan je idd geen lage frequentie's gebruiken, maar als je een RC netwerkje aan de uitgang hangt om een regelbare DC te bekomen, met een NE555 een zaagtand genereert (0-5V) van de gewenste PWM frequentie (100Hz), en die met een comparator vergelijkt met de regelbare DC die je hebt gemaakt, dan heb je een PWM op een frequentie die volledig onafhankelijk is van je PIC, kan je zelfs testen met een potmeter enzo, en als je de frequentie regelbaar maakt kan je gemakkelijk testen welke frequentie je de beste resultaten geeft.

naftebakje wijzigde dit bericht 13-06-2006 14:09 (36%)

Reg. datum: 20 juni 2005

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24960953
De Basic versie heb ik gevonden, alleen niet zobveel comments?

Edit: ASM ook gevonden:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24675173

Ricvdp wijzigde dit bericht 13-06-2006 15:04 (27%)

Reg. datum: 08 september 2004

Waarom CCFL en geen RGB leds?? En is het gelukt om dit spul aan de composiet uitgang van een tv te sleutelen?

quote:
naftebakje schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:17:
De interrupt routine is 27 instruktie's lang voor 4 kanalen, en in 4 instructie's heb je een kanaal erbij gevoegd, dus kom je op 47 instructie's. Daar komt dan nog bij dat je om de 256 cycli (PWM cyclus) elk van de kanalen eens aangelegd hebt en eens uitgeschakelt hebt, reken dus wat reserve in (ruim gerekend 15 voor het uitschakelen, inschakelen is een paar instructie's en valt in het niets). Je wil dus naast je 47 instructie's van de interrupt nog 15 instructie's voor de rest (een keer het uitschakelen van de uitgangen per PWM cyclus, de 255 andere keren kan je dan telkens 15 instructie's besteden aan je andere code), reken dus op 62 instructie's tussen elke interrupt.

Hmm inderdaad dan heb je niet heel veel tijd meer over op 4MHz, 4 instructies per extra kanaal is best goed lijkt me.

quote:
Felony schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:01:
Waarom CCFL en geen RGB leds?? En is het gelukt om dit spul aan de composiet uitgang van een tv te sleutelen?

CCFLs zijn denk ik veel makkelijker om snel een berg licht te maken. Die LED strips bijvoorbeeld geven al veel minder licht, je zou dus nog meer LEDjes nodig hebben. Daarnaast spreiden die CCFLs het licht mooier, al krijg je wel wat kleurschaduwen aan de randen als je er niets diffuus opplakt (wat kalkpapier ofzo).

En composiet is niet erg makkelijk. Een manier om het via de PC te doen is het via een TV kaart te lezen en te verwerken, maar dan moet je ook TV kijken op je PC waarschijnlijk want meestal hebben die kaarten wat vertraging. Voor het hardware ambilight is het veel lastiger, de enige mogelijkheid is eigenlijk composiet te digitaliseren, maar dan krijg je data die te snel is voor de gemiddelde micocontroller, en zul je met FPGAs aan de gang moeten. Wat best kan (iemand hier is er al mee bezig) maar persoonlijk heb ik daar te weinig ervaring mee, net als wel meer mensen waarschijnlijk.
My name is boxxy

Hoe stel je eigenlijk in welke com poort je wilt gebruiken in die directshow filter?

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

@madwizzard & naftebakje : dan zijn we het eens over de ASM code. Misschien dat ik dit weekend eens probeer met een externe klok. Wat de condensator betreft kan ik melden dat bij mij aan de ingang al een 100nF zit. Dus vervangen is ook uitgesloten.

@bobo : je gelooft het nooit ... ik erger mij op mijn werk al meer dan een jaar over een bepaald stukje software dat je daar slechts 2 COM poorten kan kiezen. Nu schrijf ik zelf iets en wat doe ik ?
COM1 hardcoded erin zetten 8)7 . Nooit aan gedacht om het variabel te maken.
Zal het zo snel mogelijk proberen te fixen.

@Felony : aan MoMoLight kan je net zo goed RGB leds hangen, maar je zal er wel een heleboel nodig hebben. Verder kan ik melden dat je via BSplayer Pro (de betaalversie dus (waar ik overigens zelf niet over beschik)) de mogelijkheid hebt om via een TV-in te kijken met MoMoLight.

RafkeP wijzigde dit bericht 14-06-2006 22:32 (21%)

*schop* en *update*

@bobo: de versie waarin je de com poort kan kiezen staat nu online. (zelfde link).
Ik moet alleen de tutorial nog aanpassen, maar ik neem aan dat dit veldje voorlopig
voor zich spreekt.

@all :
Ik heb alles een keer aan een scoop gehangen en die meet een frequentie van 50Hz.
Mijn bedoeling was dan om snel even de interne klok te disablen en een RC oscillator te gebruiken maar ik krijg het niet aan de praat.

Wat heb ik gedaan ?
- in de __config INTRC_OSC_NOCLKOUT vervangen door _ER_OSC_NOCLKOUT
- de pwm die op poort RA7 zat, verhuisd naar RB3
-RA7 mbv trisa op input gezet
- verder heb ik ook nog geëxperimenteerd met b'00001000' naar PCON te schrijven
- weerstand van 1k gezet tussen RA7/OSC1 en GND

Dit heeft allemaal geen effect: de PWM uitgangen blijven allemaal op 0 hangen.

Iemand enig idee wat ik vergeten ben?

Reg. datum: 20 juni 2005

Hoe heb je je kristal aangesloten?

Typo van mij : ik bedoel ER Oscillator.

Geen kristal dus, enkel een weerstand.
Dit om voorlopig de impact op het bestaande design zo klein mogelijk te houden.

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 64 65 66 67 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: