Gathering of Tweakers

Quicksearch
Het kabelnetwerk is van zichzelf een veel hoogwaardiger netwerk voor gegevens dan het telefoonnetwerk... dat is ook reden dat er tv/radio/internet/telefoon via de kabel kan met zeer hoge internetsnelheden in de toekomst...
telefoonnetwerk heeft daarom ook veel meer behoefte aan een vernieuwing naar glasvezel dan kabel...

Voor het telefoonnetwerk is ADSL als oplossing bedacht om toch ook hoge snelheden mogelijk te maken... maar om te concurreren met het kabelnetwerk zal steeds weer een nieuwe slimme techniek worden bedacht... en dat is al bedacht... VDSL (max 50 Mbit/s) en ADSL2.0...

Ik ben zelf overgestapt naar ADSL omdat kabel indertijd het 'wijkprobleem' had en ik de dikke kabel door het huis maar niks vond... en tv beeld werd slechter.. maar volgens mij zijn al die dingen allang opgelost

voorlopig is ADSL toch echt goedkoper... komt denk ik doordat er zoveel providers zijn... terwijl je bij kabel aan 1 provider ben gebonden... als dat nou eens veranderde!!

DVD-Rebuilder Easy Installer - Simpelste manier om met de beste kwaliteit een backup van je DVD-film te maken!

Ehm volgens mij is kabel altijd nog goedkoper, wnat voor kabel 3 mbit prijs en binnekort 4 mbit heb je een adsl verbinding van 1 of 2mbit, dus kwa prijs is kabel goedkoper d8 ik.

Heb je dan trouwens een vast ip? Anders is het zo lastig met een eigen web/ftp/ssh server..

Reg. datum: 29 januari 2004

quote:
Kozz schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:02:
Casema heeft onlangs een nieuwe nieuwsserver in gebruik genomen die in tegenstelling tot de servers van andere providers geen beperkingen kent in aantallen nieuwsgroepen en down load-bandbreedte. Daarnaast heeft het bedrijf twee maanden geleden een radio- en Tv-portal gelanceerd waarop men zonder extra pc-hardware en op een volledig scherm live de uitzendingen van negen Nederlandse televisiezenders via internet kan volgen.

Hoe zit het dan met dit :

Wat is de snelheid waarmee ik berichten van de newsserver kan downloaden?

Deze snelheid wordt vooral bepaald door 2 factoren:

de snelheid van de internetverbinding. Deze wordt bepaald door het abonnement dat u bij Casema afneemt (bijvoorbeeld Multi: 1536/192 kbit/s).
De snelheid van de newsserver. Deze is ingesteld op maximaal 2 Mbit/s op basis van 4 threads (verbindingen) van 512 kbit/s.

Gekopieerd van de Casema site. Die beperking van 2 mbit vind ik dan wel weer minder, zo heb je effectief een 2 mbit aansluiting als je veel via nieuwsgroepen download of je moet een payserver opzoeken.

Reg. datum: 03 december 2001

quote:
Kelfox schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:44:
Heb je dan trouwens een vast ip? Anders is het zo lastig met een eigen web/ftp/ssh server..
Ik heb even op de website van casema gekeken, maar kon er niets over vinden (mede doordat de website niet helemaal firefox(1.0) compatible is :( ). Ik weet wel dat bij Multikabel je een ip krijgt toegewezen en dat je deze blijft houden mits je 1 keer per ong. 2 maanden online komt.

quote:
harry64 schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:54:
[...]

Ik heb even op de website van casema gekeken, maar kon er niets over vinden (mede doordat de website niet helemaal firefox(1.0) compatible is :( ). Ik weet wel dat bij Multikabel je een ip krijgt toegewezen en dat je deze blijft houden mits je 1 keer per ong. 2 maanden online komt.

Ja ik heb ook even gekeken... maar kan ook niks vinden.
Maar casema kennende heb je een dynamische ip, heel jammer! Anders was het voor mij een makkelijke keuze geweest......

Wow, da's onverwacht!

Ik was al helemaal happy met m'n dag en nacht constante snelheid van ruim 6Mbit, komt er "gewoon" effe 4Mbit bij! :o

Ik hou de snelheid van die upgrades niet meer bij 8)7

Eén klein helaasje: m'n (ouwe trouwe) router gaat maar tot 8Mbit, dat wordt dan een nieuw routertje.

ALepH wijzigde dit bericht 06-12-2004 19:14 (7%)

Mental Aid
Reg. datum: 28 november 2001

quote:
JumpStart schreef op maandag 06 december 2004 @ 15:45:
[...]

:|

Wat een marketing misleiding zeg ... 10x en 100x sneller (100 mbit en gigabit) kan nog gewoon over koper. (Toegegeven, dat zijn dan wel 4 aders, of zelfs 4 paar, bij CAT5/5e/6.) Bij glasvezel denk ik aan gbit of 10gbit.

Maar het "Staat mooi" he?

Kleine correctie: 10 Gbit kan ook over UTP , cat 6 of cat 7 afaik. Met Cat 6 1 Gbit worden slechts 4 aders gebruikt en geen 8 :)

Glasvezel word voor veel meer gebruikt dan alleen een Gbit aansluiting. Essent levert bijvoorbeeld ook ISDN30 lijnen met een snelheid van 2 Mbit. Standaard word er daarvor glas naarbinnen gebracht. Ook 10 Mbit glas en 100 Mbit glas zijn zeker niet ongebruikelijk... Bij glas moet je niet alleen denken aan Gbit , dat is een grote fout die veel mensen maken :)

quote:

Zeg, heb jij een vast ip, of wijzigt deze telkens?

Of iemand anders die al zo'n abonnement heeft?

Zelfs daar netwerken?

Coax-kabel is superieur tov Twisted-Pair-kabel op vlak van draadkwaliteit.

Lang geleden is de industrie naar Twisted-Pair overgeschakeld, men vond dat het buigbaarheid van Twisted-Pair een belangrijke voordeel.

Ik heb in de elektronica-labo's een Twisted-Pair (telefoondraad) test gedaan tussen 2 labotafels (korte afstanden), op een 1KHz kwam de blokgolf goed door. Op 10KHz begin het te vervormen, 100KHz ernstige vervormingen, op 1MHz kan je nog herkennen wat hoog en laag van de blokgolf was.

Ongeveer paar honderd KHz is het max van een telefoondraad, maar de telefoonmaatschappij vind dat ongeveer 3KHz genoeg is voor gesprekken. De PSTN-lijnen worden daarop begrenst, want men wilt telefoonlijnen tussen centrales multiplexen, door de lijn in te delen in slotjes van ongeveer 3KHz. Daarom ging dat oude modems tot 33kb en 56kb was een 33kb met ingebouwde compressie.

Kabelboeren kwamen op met hun kabelinternet, een TV-kanaal is 5,5MHz breed, dus een televisiekabel is opgedeeld in slotjes van 5,5MHz. Kabelboeren huren zo'n slotje en zet hun kabelmodems erop. Door het comprimeren (niet alleen zip-achtigen/computer, ook analoge/wiskundige) kan men hoge snelheden halen, ik dacht 40Mb/s voor de hele buurt.

Op de telefoonlijn is het nog altijd mogelijk om paar honderd KHz door te sturen, dus men begint dat te gebruiken om met voldoende compressie xDSL's te creëren. Aangezien centrales telefoonlijnen multiplexen met de 3KHz-methode, moet men in de centrale de xDSL-signalen opvangen door o.a. DSLAM's.

Met een basis van paar honderd KHz kan je niet veel doorsturen tov coax dat gemakkelijk een GHz aankan.

Daarom botst men met 10gigabit-Ethernet over koper tegen problemen (korte kabels).

rapture wijzigde dit bericht 06-12-2004 19:29 (3%)

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

I wear my sunglasses at night

quote:
Simulated Zero schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:18:
[...]

Kleine correctie: 10 Gbit kan ook over UTP , cat 6 of cat 7 afaik. Met Cat 6 1 Gbit worden slechts 4 aders gebruikt en geen 8 :)

Glasvezel word voor veel meer gebruikt dan alleen een Gbit aansluiting. Essent levert bijvoorbeeld ook ISDN30 lijnen met een snelheid van 2 Mbit. Standaard word er daarvor glas naarbinnen gebracht. Ook 10 Mbit glas en 100 Mbit glas zijn zeker niet ongebruikelijk... Bij glas moet je niet alleen denken aan Gbit , dat is een grote fout die veel mensen maken :)

^^^ Met stom ;) Ik ben wel vaker in mijn leven FDDI-ringen tegen gekomen. Da's ook glasvezel (dubbel uitgevoerd zelfs), werkt via een token-ring achtig principe, en draaide op 100Mbit.

De denkfout die de meesten maken is dat glas = hoge snelheid. En da's geenszins waar; glas kan weliswaar een hoge snelheid aan (zeker als met meerder kleuren licht wordt gewerkt), maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het grote verschil tussen glas en koper zit hem in het feit dat je over koper sneller las hebt van signaalverlies, door factoren als warmte, golflengte icm kabellengte, etc :)

Wist ik veel dat ze ook nog een tweelingzus had... :p

quote:
Kelfox schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:19:
[...]

Zeg, heb jij een vast ip, of wijzigt deze telkens?

Of iemand anders die al zo'n abonnement heeft?
M'n IP is sinds m'n overgang naar Casema (6-7 weken geleden) nog steeds hetzelfde, ook na resetten. Volgens mij is de lease tijd erg lang want met m'n destijds Wanadoo/Casema abonnement (Premium) had ik ruim 6 maanden hetzelfde IP adres. Geen idee wat de leasetijd van een IP-adres is bij Casema. :)

Mental Aid

quote:

Volgens mij was een groot argument voor twisted pair de kosten... Utp kost geen drol in tegenstelling tot Coax....

Anyway , ik heb de Cat8 voorstellen laatst doorgenomen... deze bekabeling moet volgens de specs een frequentie van 1,2 Ghz binnen de limiet aankunnen. Nadeel dan weer is dat de kabel stug is en ook erg duur. Maar de potentie van twisted pair mag zeker niet onderschat worden in de toekomst. Het word nu al breed ondersteund en word vollop doorontwikkeld. Coax word eigenlijk niet enorm doorontwikkeld , vooral omdat kabelaars gefaseerd overstappen op glas. An sich heeft coax wel de voorsprong , maar die raakt ie nu langzamerhand wel kwijt :)

//edit Cat8 zou voornamelijk een all-in-one kabel voor thuisgebruik moeten worden met een maximale lengte van 50 meter :)

Raku wijzigde dit bericht 06-12-2004 19:30 (55%)

Zelfs daar netwerken?

quote:
Simulated Zero schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:27:
[...]

Volgens mij was een groot argument voor twisted pair de kosten... Utp kost geen drol in tegenstelling tot Coax....

Anyway , ik heb de Cat8 voorstellen laatst doorgenomen... deze bekabeling moet volgens de specs een frequentie van 1,2 Ghz binnen de limiet aankunnen. Nadeel dan weer is dat de kabel stug is en ook erg duur. Maar de potentie van twisted pair mag zeker niet onderschat worden in de toekomst. Het word nu al breed ondersteund en word vollop doorontwikkeld. Coax word eigenlijk niet enorm doorontwikkeld , vooral omdat kabelaars gefaseerd overstappen op glas. An sich heeft coax wel de voorsprong , maar die raakt ie nu langzamerhand wel kwijt :)

//edit Cat8 zou voornamelijk een all-in-one kabel voor thuisgebruik moeten worden met een maximale lengte van 50 meter :)

Men kan een twisted-pair blijven opvoeren door nog meer compressie, denk aan mensen die een film op een diskette kunnen opslaan. idd, men kan dat.

Maar als je diskette-films op een cdr opslaat, dan kan je toch veel meer opslaan.

Hetzelfde met een telefoonkabel (paar honderd KHz bovenlimiet) opvoeren kan ver gaan, maar als je dezelfde compressie-trucjes op een coax toepast, zal je veel sneller gaan.

Men zit de twisted-pair ook te verbeteren, met als gevolg dat deze dikker en stijver word. Men gaat meer twisten en men houd de twisted-pairs in bv UTP van elkaar (zie plastic-kruis-ding in bepaalde cat6-kabels).

rapture wijzigde dit bericht 06-12-2004 19:40 (8%)

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

quote:
Duncan McLoud schreef op maandag 06 december 2004 @ 15:38:
Overigens is Casema echt zeer goed bezig de laatste tijd! Niet alleen deze speed upgrade is leuk, maar ook bijvoorbeeld de newsserver van Casema is echt ongeevenaard!!!! Retentie van 8 tot 30 dagen en een completion van 99,9 %

Complimenten!

maak daar maar 50 dagen retentie van >:) , ja zelfs in a.b.nl
Als ze zo nog even doorgaan dan ben ik zelfs bereid ze het demos tijdperk te vergeven :*)

Overigens hou je gewoon heel lang je IP adres hoor. Ik ben vorige week overgeschakeld van wanadoo naar casema en kreeg met geen mogelijkheid mn wanadoo Ip gereset (nacht lang kabel modem eruit gelaten) Alleen met IPconfig/release ipconfig/renew kreeg ik em uiteindelijk gereset. FTP's en dergelijken is dus geen enkel probleem als het goed is.

Aurelium wijzigde dit bericht 06-12-2004 19:46 (26%)

quote:
Resistor schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:08:
[...]

aDSL (gewoon) gaat niet verder dan 8Mb ;)

Dan vergeet je het feit dat veel NSP's zich al aan het voorbereiden zijn op ADSL2(+), en dat de productie voor ADSL1/2 combo modems ook al op gang aan het komen is.

Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.
En via deze BBned website kan je bijvoorbeeld de migratie Cisco->Alcatel volgen, waarbij de nieuwe Alcatel dslam's ADSL2(+) ondersteunen.

Verder is Versatel hier volgens mij ook al mee bezig.

..

Reg. datum: 28 december 2000

quote:
eXoR schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:55:
[...]

Dan vergeet je het feit dat veel NSP's zich al aan het voorbereiden zijn op ADSL2(+), en dat de productie voor ADSL1/2 combo modems ook al op gang aan het komen is.

Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.
En via deze BBned website kan je bijvoorbeeld de migratie Cisco->Alcatel volgen, waarbij de nieuwe Alcatel dslam's ADSL2(+) ondersteunen.

Verder is Versatel hier volgens mij ook al mee bezig.

Jup, die ADSL providers moeten zwaar investeren in hogere snelheden. De kabelmaatschappijen maken er ook zo 15 Mbit/sec van als ze willen, zonder dat er iets veranderd hoeft te worden.

Ik denk dat Casema binnenkort wel veel nieuwe inschrijvingen kan verwachten van verstoken downloaders.

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

Jammer dat de cap wel zit op wanadoo news en niet op casema
ik kom met mijn wanadoo abbo niet op de casema newsgroups of is dit wel mogelijk?

MCSE 2000 / 2003, VCP, CNA, CNAA, CCA, Citrix XenServer 4.1, BizTalk 2006 Dev en Toerist :

quote:
wvkreg schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:17:
Jammer dat de cap wel zit op wanadoo news en niet op casema
ik kom met mijn wanadoo abbo niet op de casema newsgroups of is dit wel mogelijk?
Nee, dat is helaas onmogelijk. Vandaar mijn switch naar Casema dus. :)

quote:
ALepH schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:21:
[...]

/offtopic/
Nee, dat is helaas onmogelijk. Vandaar mijn switch naar Casema dus. :)
Da's op zich dan wel weer triest...want Wanadoo = Casema toch?

MCSE 2000 / 2003, VCP, CNA, CNAA, CCA, Citrix XenServer 4.1, BizTalk 2006 Dev en Toerist :

Reg. datum: 22 november 2001

quote:
wvkreg schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:09:
[...]

Da's op zich dan wel weer triest...want Wanadoo = Casema toch?
Nee, het zijn beide providers met een eigen produkt over het netwerk van Casema. Net als KPN ADSL verschillende providers heeft met ieder een eigen nieuwsserver.

Kozz wijzigde dit bericht 06-12-2004 21:53 (10%)

quote:
meelmark schreef op maandag 06 december 2004 @ 17:53:
ben benieuwd wanneer adsl iets gaat doen :S dit wordt schandalig!

ADSL doet niets hoor, dat is gewoon een stel afspraken over een datatransmissie methode over koperlijnen.

Er zal wat je bedoelt een nieuwe DSL techniek komen voor hogere snelheden. Keuze gaat vallen tussen VDSL of ADSL2+ (resp 50 of 22Mbit maximaal down). VDSL werkt op kortere lijnlengtes beter/sneller en ADSL2+ is maximaal gezien minder snel, maar kan geleverd worden tot 2KM ongeveer, daarna gaat de snelheid zakken tot (zeggen ze) ongeveer 7km is dan DSL leverbaar.

Kabel gaat met huidige modems/standaard (eurodocis 1.0) tot ongeveer 70Mbit inderdaad. Nieuwe eurodocis 2.0 tot 200Mbit ongeveer downstream. Zit veel toekomst in coax netwerken opzich.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

un giorno credi

Voor de vaste ip mensen, ik heb sinds dat ik ben over gestapt (april) een vast ip-adres. Wanneer je een ander macadres gebruikt krijg je een ander.

Mental Aid

quote:
rapture schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:36:
[...]

Men kan een twisted-pair blijven opvoeren door nog meer compressie, denk aan mensen die een film op een diskette kunnen opslaan. idd, men kan dat.

Maar als je diskette-films op een cdr opslaat, dan kan je toch veel meer opslaan.

Hetzelfde met een telefoonkabel (paar honderd KHz bovenlimiet) opvoeren kan ver gaan, maar als je dezelfde compressie-trucjes op een coax toepast, zal je veel sneller gaan.

Men zit de twisted-pair ook te verbeteren, met als gevolg dat deze dikker en stijver word. Men gaat meer twisten en men houd de twisted-pairs in bv UTP van elkaar (zie plastic-kruis-ding in bepaalde cat6-kabels).

Mijn punt is , is dat men nu al behoorlijk de twisted pair richting heeft gekozen voor lokale netwerken. Er gaat mijns inziens dus niet gauw verandering in komen. Tuurlijk , coax is beter als kabel zijnde. Maar dat neemt niet weg dat men toch voor utp kiest en dat de komende jaren nog steeds zal doen ws.

Als je aan het einde van het "koper" tijdperk bent gekomen zullen de coax netwerken en twisted pair netwerken langzaam vervangen worden door fiber. Naja , tot zover je een Norm88 lijn twisted pair kunt noemen ;)

Maar de kabelboeren hebben behoorlijk minder moeite met het invoeren van fiber. Er zijn genoeg voorbeelden bekend waar geen adsl geleverd kon worden omdat er deels fiber in de wijk lag. Wat dat betreft lopen de kabelboeren redelijk voor op de ADSLboeren. Men zal nu nooit meer coax gaan invoeren als vervanging van UTP , eerder glas als vervanging voor beiden.

Raku wijzigde dit bericht 06-12-2004 22:13 (4%)

quote:
micha schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:06:
Voor de vaste ip mensen, ik heb sinds dat ik ben over gestapt (april) een vast ip-adres. Wanneer je een ander macadres gebruikt krijg je een ander.

Dankje!
Ik wist dat ze met een mac-address-pool werkten... Maar ik dacht dat dit om de zoveel tijd gereset werd, en dat je dan een nieuwe ip kreeg. Dit is dus niet zo, nu ga ik nadenken over dat mega abonnement! :*)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws