Hoofdcategorieën
Topicacties

Personal firewalls: discussietopic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 21 22 23 24 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 15 februari 2000

Met SP2 van MS voor Windows XP, is de aandacht voor beveiliging met de alsmaar groeiende spam-, hack- en virusaanvallen op internet, nog groter geworden. De beveiliging die MS in SP2 biedt, zou stukken beter moeten zijn dan alles wat MS ooit eerder aangeboden heeft. Verbeteringen zijn er, maar bestaande antivirus en firewall bedrijven roepen desondanks al (uit oogpunt van concurrentie of niet) dat extra beveiliging naast die in Windows XP noodzakelijk blijft.

Huidige compatibiliteitsissues daargelaten, blijft het installeren van een aparte firewall (en virusscanner) in Windows XP (met SP2) wellicht toch verstandig.

In de FAQ (Beveiliging en Virussen - FAQ (antwoorden)) zijn de volgende firewallpaketten opgesomt:

F-Secure Internet Security
TrendMicro PC Cillin
Personal Firewall Plus
Kaspersky Anti-Hacker
Panda Platinum Internet Security
Norton Personal Firewall
ZoneAlarm Firewalls
Tiny Personal Firewall
Agnitum Outpost Firewall Pro
Sygate Personal Firewall
Kerio Personal Firewall

Wat is (freeware of niet) nu de beste keuze voor je firewall software onder Windows XP? Wat zijn je ervaringen met je huidige firewall software (al dan niet in combinatie met een virusscanner)?

Graag je reactie(s) :)

Reg. datum: 12 juli 2001

het "beste" programma bestaat niet; iedere gebruiker stelt z'n eigen eisen. Ik denk ook dat het an sich niet zoveel uitmaakt welke je hebt, mar vooral dat je er een hebt. En dan is het te zien hoeveel werk je wl steken in configuratie enzo....
Zonealarm wordt redelijk veel gebruikt, is niet te lastig en schijnt goed te werken...(en nog gratis ook) daar zou ik voor gaan.

I wear my sunglasses at night
Reg. datum: 23 januari 2002

Ik heb zelf Norton Internet Security geprobeerd, die gaf op een gegeven moment problemen na de update. Maar wel hele fijne firewall :) Toen ZoneAlarm geprobeerd...en die wil niet starten :( Gelukkig ga ik na mijn vakantie de komende 2 weken mijn PC opnieuw uitrollen en zit ik achter een router (NAT firewall), dus ik ben nog wel enigszins beschermd :)

Het liefste zou ik Firewall-1 van CheckPoint op mijn PC hebben. Die is namelijk ERRUG goed en ERRUG uitgebreid. Probleem is alleen dat je daar haast niet aan kunt komen (ik niet iig), en dat het machinekracht vreet :(

En verder idd wat The_Stickie zegt: iedereen stelt zijn eigen eisen; tis maar net wat je wilt :) En ik wil dus vrij veel... ;)

The Eagle wijzigde dit bericht 18-08-2004 11:40 (12%)

Wist ik veel dat ze ook nog een tweelingzus had... :p

Bedankt voor je reactie. Ok, het "beste" programma bestaat niet zeg je. Toch zijn er magazines en websites die zo nu en dan firewall- en antivirussoftware testen, waarbij er een (of meerdere) duidelijk beter zijn dan andere...
Natuurlijk wil daarnaast de ene gebruiker vooral niet te veel instellen en de andere wil juist zoveel mogelijk opties (waarbij het gebruikersgemak en de eenvoud van de GUI er niet toe doen), maar qua prestaties van de firewall moeten er toch duidelijke "winnaars" van het huidige aanbod aan te wijzen zijn?

Bij antivirus software lees ik vooral dat F-secure en Kaspersky goed presteren. Met "de grote namen" (Norton, McAfee) zijn er wisselende ervaringen. Vaak net niet het beste uit een test, wel eenvoudig maar ook "zwaar" op de prestaties van je systeem.

Zonealarm is als firewall jou keuze. Mijn ervaring met Zonealarm is dat het programma goed is, maar qua instellingen en meldingen wat lastiger is dan bijv. Norton Internet Security (2004). Zo vind ik Zonealarm met online gamen, netwerk etc. wat moeilijker te configureren (wellicht daardoor beter dan bijv. Norton?).
Norton daarentegen vertraagd je systeem behoorlijk en schijnt niet de beste beveiliging te bieden.

Is er firewall software die redelijk overzichtelijk is (qua instellingen, weinig popups etc.) maar wel zeer goede beveiliging biedt?

Kun je een "kleinere speler" op de markt vertrouwen, aangezien de "grote bedrijven" meer in de picture staan en derhalve wellicht sneller aan nieuwe gaten werken?

quote:
The_Eagle schreef op 18 augustus 2004 @ 11:39:
Ik heb zelf Norton Internet Security geprobeerd, die gaf op een gegeven moment problemen na de update. Maar wel hele fijne firewall :) Toen ZoneAlarm geprobeerd...en die wil niet starten :( Gelukkig ga ik na mijn vakantie de komende 2 weken mijn PC opnieuw uitrollen en zit ik achter een router (NAT firewall), dus ik ben nog wel enigszins beschermd :)

Die Norton Internet Security weigert nu alle dienst bij mij. Een verse installatie van CD (meerdere pogingen) geeft met updaten nog steeds errors. Na het doorlopen van alle stappen bij Norton Help, is de opgelossing volgens Norton het herinstalleren van de applicatie 8)7
Norton valt om deze reden al af voor mij (kan het niet meer 100% gebruiken), maar ook omdat het zo zwaar je systeem belast.

quote:
Het liefste zou ik Firewall-1 van CheckPoint op mijn PC hebben. Die is namelijk ERRUG goed en ERRUG uitgebreid. Probleem is alleen dat je daar haast niet aan kunt komen (ik niet iig), en dat het machinekracht vreet :(

Ook niet echt een optie voor mij dan. Topprestaties zijn super, maar het pakket moet wel in balans zijn (dus niet veel te veel machinekracht vreten)

quote:
En verder idd wat The_Stickie zegt: iedereen stelt zijn eigen eisen; tis maar net wat je wilt :) En ik wil dus vrij veel... ;)
Ik wil het beste... >:)

Reg. datum: 07 augustus 2001

quote:
hardware >:)

Reg. datum: 24 maart 2000

Ik probeer voor beveiliging altijd gratis progjes te gebruiken.

Ik gebruik al tijden Kerio Firewall, sindskort de nieuwste gratis versie. Voor mijn doeleinden prima. (en als virus scanner AVAST, ook gratis en ook prima)

hehe...

Ok, hardware is zeker een goede beveiliging. Een systeem opstelling met een server ertussen ook. Maar het gaat hier over de beste softwareoplossing...

het meest ideale is de combinatie van die 2...

quote:
gladiool schreef op 18 augustus 2004 @ 12:09:
Ik probeer voor beveiliging altijd gratis progjes te gebruiken.

Ik gebruik al tijden Kerio Firewall, sindskort de nieuwste gratis versie.
Gratis omdat je er niet voor de software wilt betalen neem ik aan (of omdat je daar meer vertrouwen in hebt)? Waarom dan de Kerio Fireall en niet bijv. de gratis versie van Zonealarm?

quote:
DRG schreef op 18 augustus 2004 @ 12:13:
het meest ideale is de combinatie van die 2...
Wat is jou software oplossing dan, naast je hardware?

Reg. datum: 12 juni 2002

Op die hardware draait ook software :).

Ik gebruik Norton, maar eigenlijk vooral omdat ik het makkelijk vind. Zonealarm vond ik wat ingewikkelder, maar hoor van alle kanten dat het iets beter is.

Reg. datum: 24 maart 2000

quote:
_mitch_ schreef op 18 augustus 2004 @ 12:14:
[...]

Gratis omdat je er niet voor de software wilt betalen neem ik aan (of omdat je daar meer vertrouwen in hebt)? Waarom dan de Kerio Fireall en niet bijv. de gratis versie van Zonealarm?

Vooral omdat ik het fijn vind zo veel mogenlijk gratis/legale software te gebruiken.

Ik gebruikte al een tijd tiny firewall, dat werd toen kerio, dus ik ben al een tijd gebruiker van kerio. Ik heb wel eens gespeeld met zonealarm, maar dat vond ik niks. Maar dat zal mede komen door mijn ervaring met kerio. Ik vond kerio 2.x firewall zo relaxed omdat deze HEEL licht was, alleen hij werd oud. Ik wil eigenlijk geen pop-up blockers, content filters en sandboxes etc. Gelukkig kun je bij de nieuwste kerio dat allemaal uit zetten.

vroegah... draaide ik zonealarm... toen het gratis pakket nog niet uitgekleed was...

blackice defender vond ik best ok.. alleen de functie die begon te zeuren als je wat wou installeren vind ik wat minder... is nl. wel goed voor de veiligheid..

ik draai nu eigenlijk alleen een virusscanner op m'n pctje.. en een goeie hw firewall...
( ja hierin zit ook software 8)7 )

Een link met veel reviews: http://www.firewallguide.com/suites.htm

Helaas niet duidelijk wat nu het beste is. Gebruikerservaringen zijn vaak toch nuttiger... ;)

Een link met testapplicaties voor firewalls: http://www.pcflank.com/art41b.htm

_mitch_ wijzigde dit bericht 18-08-2004 12:53 (53%)

Reg. datum: 06 november 2000

Misschien een beetje offtopic, maar naast de hardware/software kun je ook kiezen om een oude pc als firewall te configgen, bijvoorbeeld: http://www.tomsnetworking...s-161-ProdID-MONOWALL.php firewall op een aparte pc installeren.

of kies voor een mobo met een nforce3 chipset daar zit een firewall ingebakken
http://www.tomshardware.c...420/nforce3_250gb-05.html

Overigens vind ik via de eerdergenoemde site best aardig materiaal zoals http://images.vnunet.com/...pcw/firewall_features.pdf

1+1=0
Reg. datum: 04 maart 2003

Ikzelf ben na vele paketten geprobeerd te hebben uiteindelijk terecht gekomen bij Outpost Firewall van Agnitum.
Deze vuurmuur mag dan misschien niet zo bekend zijn; hij doet z'n werk uitstekend!
Hij is werkelijk heel eenvoudig maar toch zeer uitgebreid te configureren en doormiddel van het plug-in systeem kun je hem precies naar wens uitbreiden. Zo zijn er mogelijkheden om ad- / active-content- / blockpost-blokkers (geintegreerde peerguardian!) aan te spreken.

Kijk ook hier eens voor een uitgebreide review met voldoende screenshots om je een aardig beeld te geven:
http://www.flexbeta.net/m...n=show&showarticle=54

Outpost Firewall Pro proves to be a worthy application that should keep you safe from intruders. The price also falls in reach of common users looking for some security; priced at $39.95 there is also a free version, though there are some differences between the two. Would I recommend Outpost Firewall Pro to someone looking for a good firewall to keep them protected? Absolutely.

Ik zou zeggen; test de 30-dagen trial versie eens uit, het product bevalt me namelijk zo goed dat ik onlangs gewoon betaald heb voor de Pro-versie. :*)

Avid / Combustion / Boujou - Boi d^_^b

01000010 01101111 01110010
Reg. datum: 07 februari 2001

Ik zelf heb ook outpost. Let wel dat de huidige versie niet 100% winxp sp2 compatible is. De nieuwe versie 2.5 komt er aan die dit wel weer zal zijn.

Geen schaap.

quote:
cutter schreef op 18 augustus 2004 @ 12:51:
Overigens vind ik via de eerdergenoemde site best aardig materiaal zoals http://images.vnunet.com/...pcw/firewall_features.pdf

Ok, deze test geeft aan dat Norton Internet Security 2004 het beste van het stel uit de test is. Maar zo zijn er ook tests die zeggen dat Norton niet de beste is.

Je persoonlijke wensen t.a.v. eenvoud gebruik, GUI, features, belasting systeem etc. zijn altijd van belang bij de keuze van software. Daarmee rekening houdend is er niet EEN pakket dat het beste is voor ieder. Toch zou er wel een programma moeten zijn dat qua beveiliging wint zonder het op andere vlakken (systeem belasting bijv.) weer zwaar af te leggen...

quote:
Theunage schreef op 18 augustus 2004 @ 12:58:Ik zou zeggen; test de 30-dagen trial versie eens uit, het product bevalt me namelijk zo goed dat ik onlangs gewoon betaald heb voor de Pro-versie. :*)

Bedankt voor de tip. Na wat zoeken lijkt dit programma aardig in de goede richting te komen!

Meer ervaringen iemand? Of toch iets anders?

_mitch_ wijzigde dit bericht 18-08-2004 13:13 (18%)

Reg. datum: 17 augustus 2004

quote:
_mitch_ schreef op 18 augustus 2004 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor de tip. Na wat zoeken lijkt dit programma aardig in de goede richting te komen!

Meer ervaringen iemand? Of toch iets anders?

SP2 toch niet zo veilig als gedacht
Donderdag, 08:52 uur - SP2 zou het ultieme antwoord moeten zijn op alle veiligheidsproblemen voor Windows XP. Dat blijkt niet het geval te zijn: de eerste scheurtjes zijn zichtbaar>>>>

http://www.webwereld.nl/nieuws/19286.phtml

Zelf gebruik ik sygate firewall

Reg. datum: 07 juli 2003

Ik zit zelf achter NAT dus ik vind een firewall niet echt nodig. Vroeger had ik Blackice defender maar daar moest ik te vaak op 'allow' klikken dus dat is er nu vanaf :). Gebruikte blackice vroeger omdat het heel weinig resources gebruikt. Nu gebruik ik eigenlijk alleen Protowall voor Riaa, Brein enz...
Ik heb Windows xp sp2 en alles werkt met elkaar ;).

01000010 01101111 01110010
Reg. datum: 07 februari 2001

Nat is leuk maar beschermt je niet zoals een applicatie level firewall dat doet. Wat dacht je van uitgaande verbindingen? En bv outpost component control (zo heb ik al 2 virussen gestopt) etc.

Geen schaap.

Sid
Reg. datum: 28 april 2003

Ik gebruik Keiro Personal Firewall. Ik vind het geweldig werken, je hebt heel veel controle. Het gebruikt ook niet veel resources en is erg stabiel.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 21 22 23 24 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: