Gathering of Tweakers

Quicksearch
Beste mensen,

Zoals jullie allemaal weten is de W&G FAQ al geruime tijd in ontwikkeling, alleen komt er door verschillende redenen niet zoveel van.

Ook komen op verschillende gebieden regelmatig dezelfde vragen langs, die heel makkelijk door de FAQ zouden kunnen worden opgevangen.

Om de mods van W&G een hoop werk te besparen en omdat er genoeg mensen met verstand van zaken op dit forum rondlopen, is mijn voorstel met z'n allen eens hard aan de FAQ te gaan werken.

Hoe ik dit concreet aan wil pakken is de volgende manier:
• op www.rikkertkoppes.com/gotfaq heb ik een systeem klaar gezet om content te gaan typen voor de faq. Alles wat vordert is voor iedereen leesbaar.
• Mensen die mee willen helpen op een bepaald gebied kunnen dit in dit topic melden en mij even een mailtje sturen met een gewenste username en password (niet iets wat je ergens anders gebruikt, want ik ga niet bepaald secuur om met het usermanagement). Dan maak ik een user aan voor die betreffende persoon
• users kunnen hoofdstukken toevoegen en content wijzigen. Iedereen kan alles aanpassen door een bepaald hoofdstuk uit te checken en te gaan bewerken, als je klaar bent check je hem weer in
• ik ga er van uit dat mensen die verstand hebben van zaken dit van zichzelf wel weten en ook wel weten of anderen het bij het juiste eind hebben
• mensen die een hoofdstuk starten zijn automatisch owner en aanspreekpunt van dat hoofdstuk. Overleg met die persoon over onduidelijkheden
• verwijderen van hoofdstukken en aanmaken van andere boeken en users doe ik, opmerkingen hierover kunnen in dit topic worden geplaatst.
• ga geen algemene vragen in de content van de drafts typen, daar hebben we dit topic voor, als je onzeker bent over bepaalde delen content die je typt, kan je dat er wel bijzetten (tussen blokhaken ofzo) een ander kan daar dan nog even naar kijken.
• iedereen mag HTML gebruiken, ik ga er vanuit dat niemand hiermee gaat zitten vervelen. Denk dus ook aan het gebruik van de juiste entities enzo

Op het moment heb ik de volgende boeken aangemaakt:
• HTML
• javascript
• flash / actionscript
Andere onderwerpen kunnen ook best aan bod komen, als er gegadigden zijn hier het een en ander voor te typen, dan graag bericht. Ik denk bijvoorbeeld aan:
• photoshop
• 3dmax
• CSS

Dus, concreet: heb je een beetje tijd om je kennis te delen en een stuk te schrijven, meld het even en stuur mij even een mailtje (mophor at hotmail) en laten we vooral proberen samen een goede faq te schrijven. (msn overigens op hetzelfde adres)

Voor de duidelijkheid: als ik merk dat mensen mekaar dwars gaan zitten of html rechten misbruiken wordt iig die user eruit gekegeld en ga ik me afvragen of het allemaal wel zin heeft.

Iedereen bij voorbaat dank voor zijn / haar medewerking

btw: als iemand zin heeft om een stylesheet voor deze pagina's te schrijven: be my guest

mophor wijzigde dit bericht 20-07-2004 14:31 (3%)

var _ = {_: 'unreadable code detected!'};
alert(_._);

Een primaa idee, ik wil dan ook graag helpen waar ik kan. Zal je ff mailen.. Mail verstuurd. :)

OkkE wijzigde dit bericht 20-07-2004 13:38 (15%)

Ayokiwa <Omen> - L70 NE Resto Druid op EU-Eonar
Cutanna <Seven Inch Unbuffed> - L11 BE Rogue op EU-Blade's Edge

Acties: [view][quote]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
* Meldt :)

Ik zal je vanavond even mailen zodat ik ook mijn steentje kan bijdragen.

André wijzigde dit bericht 20-07-2004 13:37 (17%)

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

Sure :)

Wil enerzijds best wat over drukwerk / cmyk / pantone vertellen maar er zijn hier een aantal mensen die er nog veel meer op los zijn dan ik dus zal niet de #1 zijn en anderszijds misschien zinvol om een aantal belangrijke / handige features uit bijvoorbeeld Photoshop, Illustrator en InDesign uit te lichten.

Roep maar. :)
Je hebt mail.

Ik heb de nodige ervaring met mark-uplanguages, that is, RSS, XHTML, MathML en ik ga me ook een keertje bezighouden met Atom. Vooral van MathML lijkt me dat ik best wel leuke input kan geven, gezien ik zo'n beetje de enige met ervaring op dat gebied ben :). Van CSS en JS ben ik ook niet vies, maar er lopen grotere guru's rond.

Skat! Skat! Skat!

Cellograficus met rode cap

Ik ben al ooit gevraagd om het 3D-gedeelte te doen en daar is toen niks van gekomen omdat ik het samen met Gladiool zou doen en die had geen tijd. Ik zou het nu best alsnog willen doen. Maar dan moet de topic 3dmax wel veranderd worden in 3D, want er zijn nog andere programma's. Voor dat deel van de faq kan ik dan trouwens ook mooi de startpost van het 3D-stuff-topic misbruiken. :)

www.oogst3d.net, met: portfolio, games, 3D-art, programming, 3d Studio MAX-tutorials en muziek.
www.ronimo-games.com, mijn gamebedrijf.

Wat is eigenlijk de bedoeling van die FAQ: moet er een complete knowledgebase komen of moet het een FAQ zijn waar gewoon de basics in staan.

Da's een vraag die ik bij de mods zou willen leggen, ik denk dat de faq van P&G P&W een goed voorbeeld is. De basics zijn denk ik een minste vereiste, alles wat erbij komt is mooi meegenomen

mophor wijzigde dit bericht 20-07-2004 14:16 (10%)

alert(_._);

quote:
mophor schreef op 20 juli 2004 @ 14:01:
Da's een vraag die ik bij de mods zou willen leggen, ik denk dat de faq van P&W een goed voorbeeld is. De basics zijn denk ik een minste vereiste, alles wat erbij komt is mooi meegenomen
Oke, dat lijkt me ook wel een goed uitgangspunt.

André wijzigde dit bericht 20-07-2004 14:17 (11%)

http://www.pg.com.pk/careers/apply_faqs.shtml :X

Om even een aanzet te geven van wat er zo'n beetje in kan:

• javascript
- veel voorkomende dingen, zoals 2 frames wijzigen, aanpassen van formelementen waar de naam op [] eindigt etc
- clays oo tut
- uileg dom, verwijzingen naar w3schools enzo

• HTML
- over nette html code, over dtd, namespace enzo
- semantiek (ik denk dat anne hier wel wat over kwijt wil)
- ie whitespace om plaatjes

• CSS
- browser verschillen, boxmodel verschillen, trucs om er omheen te werken
- faux collumns en andere "ala" technieken

• 3D
- hey waar zijn m'n gizmo's - druk op X
- boolean gedonder in max
- Oogst huisjes tut's

• flash / actionscript
- preloaders
- doorgeven van variabelen
- oo

• 2D
- ps tut's
- verschil vector en bitmap (logos in vector!)
- file formaten

• offset
- cmyk, pantone kleurendingen
- fonts
- verschil drukken (offset), printen (digitaal drukken)
- uitleg filetypes en aanleveren drukwerk
- bleeding, cropmarks etc

......

vul aan, vul aan

mophor wijzigde dit bericht 20-07-2004 14:55 (92%)

alert(_._);

Er zit een gat in deze post.

Ik kan wel iets schijven over Blender 3d. Een intro voor beginners bijvoorbeeld.
Of zou daar een aparte 3D FAQ over komen :?

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

Op dit moment doet de pagina op rikkertkoppes.com het niet... was dat al gemeld, en missen we er echt wat aan?

Dit maak ik. | Innovation won't save the world.

« - _ - »

Geen tijd om mee te schrijven met de FAQ (hoewel ik het een super inititief vind om het middels een 'groepsproject' te doen). Wel ben ik bereid om tussen de bedrijven door het één en ander te reviewen mocht dat nodig zijn.

Javascript kan je wellicht nog wel uitbreiden met regex'en (zie tutorial drm met eventuele aanvullingen van crisp) en bij HTML kan nog wel wat staan over codering (inspringen, e.d.), waarom XHTML 1.1. gebruiken e.d.

Just some thoughts...

Kan de W&G FAQ Beter? Klik dan hier!
Tweelingpapa: Vader van twee dochters!!

quote:
Dark Blue schreef op 20 juli 2004 @ 20:07:
Op dit moment doet de pagina op rikkertkoppes.com het niet... was dat al gemeld, en missen we er echt wat aan?
De pagina doet het de hele tijd al prima :?

* Clay heeft nog wel het eea aan te vullen aan z'n tut.
Maar verder heb ik maar erg weinig tijd :(

De tut staat overigens nu hier (tijdje al):
http://www.xs4all.nl/~peterned/tutorial/

moet de oude nog ff laten redirecten, maar hier in de faq staat die dus ook niet meer goed (hint) :)

Peterned & Blog & Flickr
Man who say it cannot be done should not interrupt man doing it.

quote:
bredend schreef op 20 juli 2004 @ 20:03:
Ik kan wel iets schijven over Blender 3d. Een intro voor beginners bijvoorbeeld.
Of zou daar een aparte 3D FAQ over komen :?
heb nu een apart 3d boek, daar zouden best hoofdstukken over blender in kunnen, mocht je interesse hebben het een en ander te schrijven, mail me dan een username en een pw en dan maak ik een usertje aan voor je - kan je beginnen

overigens: Andre heeft een opzet gemaakt voor een stylesheet van deze pagina, die stylesheet is voor iedereen aanpasbaar in het systeem boek.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we elke dag een andere layout te zien krijgen, maar ik denk dat we zo wel kunnen komen tot een mooi resultaat (zie het als css tennis, weer eens wat anders :P)

Mochten er hier en daar wat extra id's classes of containers gewenst zijn dan hoor ik dat wel

mophor wijzigde dit bericht 20-07-2004 20:37 (33%)

alert(_._);

misschien nog iets over de usabillity/ergonomie van webdesign?
en ik geloof dat ik wel eens stukjes heb gelezen hier over regellengtes, lettertypes en hoe men dat het beste toepast. En ik geloof zelfs met links naar onderzoeken, maar dat weet ik niet zeker meer

En om in die hoek te blijven, iets over compositie misschien? En had Xangadix niet iets over kleurenleer?
Zijn wel allemaal van die standaarddingen natuurlijk

Mijn gevarieerde fotolog met elke dag wel ooit eens een nieuwe verse foto.

ondergewaardeerde internetguru
Reg. datum: 30 december 2001

Ik doe ook mee!
Ik beschouw mezelf ervaren genoeg met HTML, JavaScript, CSS, digitale beeldbewerking, browsers, usability en misschien nog wat meer om er wat over te kunnen schrijven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

quote:
Karp schreef op 20 juli 2004 @ 21:47:
misschien nog iets over de usabillity/ergonomie van webdesign?
en ik geloof dat ik wel eens stukjes heb gelezen hier over regellengtes, lettertypes en hoe men dat het beste toepast. En ik geloof zelfs met links naar onderzoeken, maar dat weet ik niet zeker meer

En om in die hoek te blijven, iets over compositie misschien? En had Xangadix niet iets over kleurenleer?
Zijn wel allemaal van die standaarddingen natuurlijk
juist standaarddingen horen in een faq lijkt me, voor de rest is wat mij betreft alle informatie welkom. Wil je hier iha over gaan hebben (dus zeg maar usability van design in het algemeen; html, flash, offset) of puur richten op html enzo? met andere woorden: maak ik een apart usability book aan of gaat het onder html gegooid worden?

alert(_._);

quote:
mophor schreef op 20 juli 2004 @ 22:44:
[...]

juist standaarddingen horen in een faq lijkt me, voor de rest is wat mij betreft alle informatie welkom. Wil je hier iha over gaan hebben (dus zeg maar usability van design in het algemeen; html, flash, offset) of puur richten op html enzo? met andere woorden: maak ik een apart usability book aan of gaat het onder html gegooid worden?

Ik weet niet of ik daar de aangewezen persoon voor ben, maar ik denk dat een apart stuk voor het gedeelte ontwerp/vormgeving/usabillity/etc wel goed is

iets wat ik persoonlijk leuk zou vinden als dat hier meer naar voren zou komen

Mijn gevarieerde fotolog met elke dag wel ooit eens een nieuwe verse foto.

als je denkt dat je wat kan bijdragen: be my guest, alle onderwerpen staan toch voor iedereen ter discussie, dus als je klets verkoopt zal het wel aangepast worden, ik zal een ontwerp / usability book aanmaken, mail me maar een username en een password als je aan de gang wilt

mophor wijzigde dit bericht 20-07-2004 23:06 (3%)

alert(_._);

Goed idee om dit denk ik zo op te pakken.. Ik wil eventueel ook wel wat melden over drukwerk.. Is wel afhankelijk van de betaalde drukte in mijn leven maar ik vind het wel leuk om er wat over te schrijven. Ook omdat veel stagiaires die momenteel over mijn vloer en onder mijn bureau komen ook zo ongeveer van niets weten.

Nu is tekst alleen niet voldoende om veel dingen duidelijk te maken en zal ik hoop plaatjes moeten fixen ter verduidelijking denk ik.

Zal zo met mijn PB in bed duiken om alvast wat aantekeningen te maken van eventuele onderdelen.

Je mag anders al wel vast een user voor me aanmaken, heb ik meteen stok achter deur. Als daar ook een e-mail aan gekoppeld wordt, gebruik dan aub mac [at] fizion [dot] nl

(en willem169, zulllen we anders samen een beetje overleggen?)
stuur me ff een mail met username en gewenst password, dan maak ik er een aan, mail is niet nodig, we spreken elkaar hier wel

geldt trouwens voor iedereen: als je mee wilt doen: stuur me een mail met username en gewenst password -> mophor at hotmail

voor plaatjes in het algemeen: host ze ergens zelf, houd met de grootte rekening met de GoT layout (daar moet het uiteindelijk heen). Als de boel een keer wordt overgenomen, dan zullen de plaatjes wel ergens hier gehost worden neem ik aan

@OzBoz hieronder: dan moet ik even m'n usermanagement wat netter aan gaan pakken, maar is idd wel een goed punt. Verder heb ik een boek print/prepress aangemaakt, dus je kunt je gang gaan

wat doen stagiares overigens onder jouw bureau?

mophor wijzigde dit bericht 21-07-2004 11:17 (60%)

alert(_._);

quote:
mophor schreef op 20 juli 2004 @ 23:38:
stuur me ff een mail met username en gewenst password, dan maak ik er een aan, mail is niet nodig, we spreken elkaar hier wel

Mail lijkt me op zich wel handig wanneer je iemand aan de haren wilt trekken die een ding heeft aangemaakt lijkt me. Wordt anders lastig zoeken in dit draadje denk ik.

Overigens.. mocht iemand al verzoekjes hebben voor categorie print/prepress...
mac [at] fizion [dot] nl
Ik wil best wat zeggen over semantiek, maar misschien is het handig om ipv een faq een soort got-wiki op te zetten? Weet je tenminste zeker dat de informatie up2date blijft.

"Standards suck"

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws