Canon EOS 60D / 450D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr...
[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen
Tags |
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 last
Reageer Nieuw Topichttp://farm5.static.flick...93014404_d0b67e37af_z.jpg
gemixt met deze:
http://farm7.static.flick...76190453_da48de2c4b_b.jpg
Het gras was behoorlijk hoog daar, maar zal er bij een volgende keer aan denken om te proberen iets van bodem mee te nemen.quote:Deathchant schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:46:
Sargonaut: zeer zacht! heel mooi. Het enige kritiekpunt is dat ik vind dat de boom en het gras voorin lijkt te "zweven". ik zie geen ondergrond...
Op origineel formaat zijn zelfs zonnevlekken zien. Kon het controleren met behulp van de Soho website.quote:WhiskyPhreak schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 17:51:
Sargonaut: mooi zacht inderdaad, en de zon is niet uitgebeten, dat wil nog wel eens gebeuren heb ik zelf ondervonden.
Heb de zwarte tinten klein beetje extra gegeven, maar ik ben vanwege de zachte verlopende tinten erg voorzichtig geweest en heb de nabewerking minimaal gehouden. (originele versie - van RAW omgezet naar jpg en verkleind opgeslagen als png om de jpg-compressie te vermijden.)quote:PrinsEdje80 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:40:
@Sargo: mooie zachte foto. Heb je er nog wat aan gedaan, of was de optische diepte van de mist dusdanig dat je het zo uit de camera kon laten rollen?
@WhiskyPhreak: Hele mooie trouwfoto. Om maar wat te verzinnen, zou ik misschien de bomenrij links eraf halen en er een geisoleerde 2x3 crop van maken met het koppel rechts en de zonnestralen links.
@Buzz_Fuzz: Mooie vakantiefoto's. Vind nummer 1 en 3 het mooist.
@Amstel76: Gaaf hoe die zonnestralen tussen de bergen door komen.
Peace on earth! Equal rights and opportunities for everyone! *Waves Fist!*

Skyline of Rotterdam, at sunset by Alex Kamsteeg, on Flickr
AtleX wijzigde dit bericht 29-08-2011 09:30 (19%)
Flickr
Toyota Yaris 1.3, 87 PK, plastic, spoilers, stickers, traag, nu even niet zo laag, beetje/veel/geen* schade (doorhalen wat nu even niet van toepassing is)
Reg. datum: 03 februari 2009
@Buzz, de eerste had misschien nog wel meer ingezeten. De meeste kleuren lijken net achter die rots te zitten en de 2 figuren (1 of 3 werkt beter) staan er wel erg statisch bij.
@Sargonaut, mooi met een heerlijk sfeertje.
@Buzz, de eerste 2 vind ik wat minder vergeleken met de rest die ik wel weer goed vind.
@Amstel, mooie plaat met een goede compo. Wel jammer dat de zon en berg zo ver uit elkaar staan waardoor je met die bomen links zit.
2 uit Noorwegen

Before sunset - Hardangervidda by ApoJapo1, on Flickr

Sunset Hardangervidda by ApoJapo1, on Flickr
Ben je zeker dat je 6 bedoelt? Zowel op mijn 2 monitoren thuis als die op mijn werk, is het gras zo goed als zwart, enkel de rij struiken is nog donkerder, maar dan moet ik echt al men ogen even laten aanpassenquote:AtleX schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 09:29:
@Buzz_fuzz: 6 Geeft een lekker fijn vakantiegevoel, al had ik toch het gras vooraan wat donkerder gemaakt. Ik vind het nu een beetje en rare vlek.
tweede vind ik iig op deze monitor veels te donker, die moet ik thuis nog eens bekijken.

Purple sunrise above Kinderdijk... by Marcel Tuit, on Flickr
Apparatuur: Canon 7D, Sigma 17-70 mm OS, Sigma 150-500 mm OS, Sigma 105 mm, Tamron 11-18 mm | Primitief fotoblogje | Flickr fotostream
Reg. datum: 24 maart 2009
@ apojapo mooi foto's maar ze zeggen niet zo veel.
@ Marcel lekker maar de molen had wel iets naar links gemogen van mij.
Hier één van mij, gemaakt na de nachtdienst in de buurt van Beneden-Leeuwen(Gelderland)

Sunset near Beneden-Leeuwen by kasperjongbloed, on Flickr
@Marceltuit, Mooie belichting.
@Apojapo1, vooral die eerste ziet er goed uit, HDR gebruikt?
iPad 2 WiFi + 3G 16GB Zwart | iPhone 4S 16GB Zwart | Apple TV2 | ☀ Intel i7 920 | ✌Nvidia 470GTX | ✪ Corsair 16GB DDR3
@marceltuit Ik twijfel een beetje, op zich vind ik het een hele mooie foto alleen zie ik voor mn gevoel nog iets teveel detail van de molen of juist te weinig. Ik denk dat ik hm liever nog meer silhouet gezien had.
@Pausie Ook erg mooi, beetje mysterieus zelfs!
Vandaag in Zandvoort:

Alweer ruim 10 jaar met deze nick op GoT :)
@Guttegut: originele benadering van het begrip zonsondergang. leuk! enige minpuntje vind ik het uitgebten vlammetje.
wat betreft je opmerking over mijn plaat: heb je een punt. heb zelf ook heel erg zitten twijfelen of ik hem nu volledig zwart zou maken of wat detail over zou laten; moet zeggen dat ik het zelf allebei wel mooi vind.
marceltuit wijzigde dit bericht 02-09-2011 07:27 (25%)
Apparatuur: Canon 7D, Sigma 17-70 mm OS, Sigma 150-500 mm OS, Sigma 105 mm, Tamron 11-18 mm | Primitief fotoblogje | Flickr fotostream
@marceltuit geen slechte foto ansich, al vind ik de molen redelijk centraal staan.
@pausie zeer sfeervolle foto, geen idee of het hier thuis hoort, niet echt zonsopgang of ondergang te zien.
@gutte gaaf idee, echter de vlammetjes in de achtergrond storen mij teveel, doordat deze ook vrij fel zijn, is natuurlijk ook lastig in zo'n donkere omgeving.
Hier zonsondergang (zowel ondergaand als verslonden worden door de wolken) in Amerongen. Reed per toeval hier langs.

Canon EOS 1D Mark III :: EF 24-70 f/2.8L :: EF 70-200 f/4L :: Speedlite 580EX II
de voorgrond is wel heel donker. Kun je die niet iets opkrikken?
Sjaak_Afhaak wijzigde dit bericht 02-09-2011 10:33 (39%)
APPARTEMENT TE KOOP IN AMSTERDAM WEST, DM me voor meer info!
ALF wijzigde dit bericht 02-09-2011 10:36 (24%)
Canon EOS 1D Mark III :: EF 24-70 f/2.8L :: EF 70-200 f/4L :: Speedlite 580EX II
Ik doelde meer op de streep 'mist' op de achtergrond voor de bomenrij, als het land daar een tikkie scheef loopt, dan zeur ik verder niet. (ik ken de omgeving van Amerongen ook niet enzo)
Sjaak_Afhaak wijzigde dit bericht 02-09-2011 10:38 (3%)
Over de voorgrond, heb ik zelf ook aangedacht om die lichter te maken, maar komt weer zo onrealistisch over.

ALF wijzigde dit bericht 02-09-2011 10:44 (26%)

(ps: dit is jouw plaat. wil je dat ik deze weghaal, dm dan ff)
Sjaak_Afhaak wijzigde dit bericht 02-09-2011 10:49 (5%)
Reg. datum: 24 maart 2009
Reg. datum: 29 januari 2006
hierna was het 4 dagen regen op fusion festival
Fuji S5 pro , 17-55 2.8 30mm 1.4 en 10-17mm fish SB800 en SB900 SC29 enhanced
@hos: Iets meer ondergrond had denk ik beter geweest, die halve boom links bv vind ik niet zo mooi.

Zonsopkomst 30-08-11 7h05 by T van der Velden, on Flickr
Over mij eigen foto, ik heb gewoon voor een hele lastig compo gezorgd ben ik wel achter gekomen, waarschijnlijk zit het ergens in het midden.
Reg. datum: 29 januari 2006
thanks, zal er de volgende keer aan denken. en tja ik kon niet even snel die boom omhakken en de compositie meer naar rechts trekken was ook niet echt mooi.quote:Sargonaut schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 22:16:
@hos: Iets meer ondergrond had denk ik beter geweest, die halve boom links bv vind ik niet zo mooi.
vond vooral de compositie in de lucht mooi met de bunker op de voorgrond.
Fuji S5 pro , 17-55 2.8 30mm 1.4 en 10-17mm fish SB800 en SB900 SC29 enhanced
Reg. datum: 11 oktober 2005
@ hos: Mooie plaat, maar ik zou de boom links er af croppen, je houdt dan nog voldoende lucht over en je legt dan meer de nadruk op je onderwerp - de bunker.
@ Alf: Vind 'm iets onrustig, misschien de voorgrond helemaal zwart maken?
Twee van mij:
1: Geschoten in zuid Afrika, door de acacia heen. Ben niet super tevreden over de weergave van de zon, te overbelicht,. Het had denk ik mooier geweest wanneer de takken voor de zon nog in beeld hadden gebleven.
.jpg)
Groter: http://reactiv.nl/ZA_M/2011-08-11%20at%2017-55-06.jpg
2: Geschoten van het strand in Mauritius.
.jpg)
Groter: http://reactiv.nl/ZA_M/2011-08-23%20at%2015-49-22.jpg
450D | 10-22 | 50 1.4 | 70-300L | 430EXII
@sargonaut: mooi die bomen links en rechts. de lucht vind ik wat minder spectaculair.
@hos: nette plaat!

Sunrise above Holland... by Marcel Tuit, on Flickr
Jou plaat is wel nice; alleen die flare rechts vind ik vrij storend...
Kan ik me wel iets bij voorstellen, zelf vond ik het niet zo'n probleem.quote:marceltuit schreef op maandag 05 september 2011 @ 06:52:
nee hoor, bewust zo gedaan
Jou plaat is wel nice; alleen die flare rechts vind ik vrij storend...
Zo iets beter?

(nog even geen hi-res versie online)
Used to be Down Under... Foto gallery
Ik heb hiervoor de clone tool in Photoshop gebruikt.quote:PrinsEdje80 schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:54:
Hoe heb je die flare weggekregen? Dat vind ik best wel interessant om te weten.
Mooie foto, gelukkig is die flare weg, kun je niet beter een zonnekap gebruiken?
iPad 2 WiFi + 3G 16GB Zwart | iPhone 4S 16GB Zwart | Apple TV2 | ☀ Intel i7 920 | ✌Nvidia 470GTX | ✪ Corsair 16GB DDR3
Die zit er bij mij altijd op ter bescherming.quote:HardCoreGamer schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:28:
Een van de mooiste functies van photoshop.
Mooie foto, gelukkig is die flare weg, kun je niet beter een zonnekap gebruiken?
(was die dag nodig ook ivm een verdwaalde volleybal...)
Heb je helaas niet zoveel aan als de zon redelijk van voren komtquote:HardCoreGamer schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:28:
Een van de mooiste functies van photoshop.
Nog eentje van mij. Nu wat minder lila magenta whatever

The purple gradient... by Marcel Tuit, on Flickr
marceltuit wijzigde dit bericht 05-09-2011 20:31 (37%)
marceltuit wijzigde dit bericht 05-09-2011 20:31 (99%)
@ Marceltuit: Foto en toning zijn errug lekker, al vind ik je logo wel storend aanwezig
Hierbij 2 van mij op de Azoren geschoten (eiland faial, uitzicht op Pico) 1 van ondergaande zon en 1 van opkomende zon.

Faial sunrise by DonCorleoneNL, on Flickr

Faial sunset by DonCorleoneNL, on Flickr
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Jou platen zijn best vet, vooral de eerste. Daar zou ik wel die zwarte voorgrond wegsnijden, daar is te weinig te zien om echt iets toe te voegen.
"In life there are two things, things you can eat and things you no can eat"-Quina FFIX
Reg. datum: 04 maart 2011
1e foto, mooie compositie! Gewoon goed gedaan!
2e foto, jammer dat het rechter bootje zich op dezelfde lijn bevind.
@sargonaut, mooie foto. Had hem nog mooier gevonden als alleen die boom links v.d. zon er had gestaan.
@Rob_W, had nog niet gelezen dat je foto in Z-Afrika genomen was, maar de sfeer kwam zeker over. Zeer gave foto. Net als de foto van Mauritius, beetje 'zon speelt hide & seek'
@marceltuit, sunricse indeed..lekkere scherpe plaat. Er had wat mij betreft wel wat meer kleur in mogen zitten. Die paarse/lilla/magenta plaat is overigens ook zeer mooi.
@gutteguttegut, (leuk met inloggen die naam), mooie foto, geeft je echt zo'n gevoel wat je eingelijk alleen maar op het strand kan ervaren. Mis alleen je commentaar op je voorgangers
@Donnie, ziet er goed uit. Ook nog fijn dat de maan zich even laat zien
@Ponem, leuk plaatje, maar ik mis het commentaar op je voorgangers
is dat nou zo lastig? tabblad dupliceren, naast elkaar slepen in W7 en gaan met de banaan, commentaar geven op je voorgangers kost je 2 minuutjes extra.. dat willen we toch allemaal!?!
Hierbij mijn bijdrage, geschoten in Italië tijdens mijn afgelopen vakantie:

City in the mist? by loewie1984, on Flickr

Lago Trasimeno by sunset by loewie1984, on Flickr

Heavenly Skies by loewie1984, on Flickr
Commentaar op mezelf:
Foto 1: jammer van de bomen op de voorgrond"
Foto 2: de lampen rechts had ik weg kunnen shoppen
Foto 3: geen commentaar
@ Donnie: De opkomende zon vind ik erg aardig gelukt, de ondergaande zon minder omdat ik er totaal geen zon in zie of iets wat op een ondergaande zon lijkt. Het is gewoon erg blauw.
@ Ponem: Aardige foto, hoewel er wat meer land bij had gemogen. Vind het niet netjes dat je geen commentaar geeft.
@ Loewie: De eerste en derde vind ik erg mooi, de tweede is wat saai.

ook respect voor de rest, er zitten echt geweldige foto's tussen!
Zie DM:
Tsurany wijzigde dit bericht 11-09-2011 22:17 (74%)
Nu alleen nog een andere monitor om hem helemaal tot zijn recht te laten komen
@Marceltuit: Mooie kleuren en mooie weerspiegeling in het water. Heb je een grijsverloop filter gebruikt voor deze foto?
@Donnie: Vooral de kleuren van de eerste foto vind ik erg mooi hoewel ik het terras niet had meegenomen in de foto. Naar mijn idee is die te donker en voegt het daardoor weinig toe aan de foto.
@Loewie1984: 1e en 3e foto vind ik mooi gelukt. Zag op je flickr account dat je nog een foto hebt gemaakt die op die 3e foto lijkt alleen dan met nog wat land en water erbij, die vind ik eigenlijk nog mooier.
@Tsurany: Sluit me aan bij Dutchmania. Mooie foto!
"In life there are two things, things you can eat and things you no can eat"-Quina FFIX
Jou eerste foto is wel mooi eigenlijk, al zou ik die ene lamp in de bomen weggeshopt hebben. Foto 2 vind ik niet zo bijzonder, en foto 3 mis ik een aandachtstrekker.
@tsurany: jammer van de fletse kleuren en dat ik niks kan herkennen in de silhouetten. er zit genoeg detail in om me nieuwsgierig te maken, maar te veels weinig om ook echt iets te zien.
@ponem: nope. was gelukkig ook niet echt nodig. Had ik denk ik ook niet zo veel aan gehad denk ik, aangezien het water net zo verlicht is als de lucht.

Het gras inderdaad, er is zeker kleur aanwezig, alleen vind ik zeg maar het 'aanbod aan kleuren' op je foto eentonig. Maar verder is het gewoon een strakke plaat hoor daarnietvan.quote:marceltuit schreef op maandag 12 september 2011 @ 07:01:
@loewie1984: LOL, meer kleur in mijn plaat? Je bent de eerste die dat zegt over die fotomaar ik neem aan dat je doelt op het gras ofzo?
Van mij een zonsondergangetje van afgelopen zaterdag. Redelijk rechttoe rechtaan compo, maar vond de lucht errug vet en de vlakverdeling op de grond ook wel aardig ok:

Clouds, colors, wetness and reflections... by Marcel Tuit, on Flickr
@tsurany: je bent een beetje doorgeschoten in het blauw en paars. ziet er (iig op mijn monitor) erg gek uit...
@tsurany: lekkere plaat waar weinig mis mee is. Iets meer kleur zou wel mogen maar je bewerking is te ver doorgeslagen en oogt erg onnatuurlijk.
@marcel: had em al op je Flickr stream zien staan. Wat een mooie plaat wederom. Zou nog mooier zijn zonder de 2 wolken (grote midden en kleintje rechts) erop maar ben bang dat ook jij hier geen invloed op uit kunt oefenen.
Paar weken geleden ook weer eens wat geschoten, vlak voor zonsopgang:

Good morning Alkmaar by renegesink, on Flickr
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
wat betreft de kolossale wolk: die vond ik juist erg gaaf, dus vind het absoluut niet jammer dat hij erop staat
@chiron: mooi kleurverloop in de lucht. De voorgrond vind ik wel veels te donker.
@Chiron, dan heb je zo'n mooie strakke lucht en dan vooral dat wolkje links dat het voor mij verpest
maartendeboer.net | dutchdistortion.nl
Canon 5D Mark II + BG-E6
Canon: MP-E 65mm f/2.8 (5:1 macro) | 85mm f/1.8
Metz Mecablitz Macro ringflitser
Manfrotto: 680B Monopod | 498RC2 Balhoofd
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
wat betreft de voorgrond: hier op mijn monitor iig ziet het eruit als een groot zwart vlak met een paar witte stipjes; en daarnaast is het stuk nog vrij hoog ook. ik vind hier persoonlijk niks mysterieus aan
@marceltuit: prachtig en niets op aan te merken. De wolk stoort hoegenaamd niet.
@chiron: zie ik vlekjes op je lens? Mooi kleurverloop maar de foto doet me verder weinig. De 2 kleine wolkjes links en rechts storen toch ietwat...
1. West Maui - Banyan Tree Park at Lahaina

2. West Maui - Banyan Tree Park at Lahaina

3. West Maui - Lahaina

4. Hanalei Bay, Kauai

5. Hanalei Bay, Kauai

(of de panorama variant: http://qbic.smugmug.com/T...=LtCr6nb&lb=1&s=A )
6. Polihale State Park, Kauai

7. Polihale State Park, Kauai

8. Polihale State Park, Kauai

Ik verwacht mij alvast opnieuw aan commentaar over de te gele/te weinig oranje zon
Met welke camera / lens heb je dit gemaakt? Zit er een photoshop in? (Moet haast wel
Even in de exif gekeken, Canon EOS 1000D met een 10mm lens (waarschijnlijk de 10-22?). Erg mooi!quote:HardCoreGamer schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:33:
#2 Is erg mooi!
Met welke camera / lens heb je dit gemaakt? Zit er een photoshop in? (Moet haast wel)
Canon 5D Mark II + BG-E6
En geen photoshop, wel RAW's doorheen Lightroom
The devil is in the details.
Is RAW foto's zoveel beter dan JPEG foto's? (Op grootte na)
Dit zegt genoeg denk ik :quote:HardCoreGamer schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:06:
Met welk diafragma?
Is RAW foto's zoveel beter dan JPEG foto's? (Op grootte na)

En het kan NOG gekker ...
HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel
The devil is in the details.
@Buzz_Fuzz: 5, 6 en 8 zijn weer pachtige plaatjes!
JvdGeest wijzigde dit bericht 13-01-2012 15:21 (17%)
Woops sorry, ja.quote:Hahn schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:01:
Sigma 10-20 is het dan toch?
en f4-5.6 versie.
HardCoreGamer, zie voor mijn antwoord ivm RAW:
Buzz_Fuzz in "F&V community topic"
Buzz_Fuzz wijzigde dit bericht 13-01-2012 18:03 (24%)
Met andere woorden: als je toch graag al deze gegevens wil hebben, dan zijn dit soort plugins een must en hoeft dat niet allemaal in dit topic (of in andere FVM-topics) gevraagd te worden.quote:Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon EOS 1000D
Lens: 10-20mm
Afbeeldingsdatum: 2011-05-29 18:39:42 (geen TZ)
Focuslengte: 10 mm
Diafragma: f/7.1
Belichtingstijd: 0.010 s (1/100)
ISO-equivalent: 200
Belichtingsverstoring: geen
Meetmethode: Matrix
Belichting: Programma (Automatisch)
Witbalans: Automatisch
Geflitst: Nee (gedwongen)
Kleurruimte: sRGB
GPS-coördinaat: undefined, undefined
Canon: 5D-II | 70-200 f/4L IS | EX-430-II
Sigma: 50mm f/1.4 | 20mm f/1.8
Minolta Rokkor: 58mm f/1.2 | 45mm f/2 | 35mm f/1.8
Zeiss MP 100mm f/2
Op smugmug -> show details -> info. Doet het anders ook prima!quote:Universal Creations schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:23:
Voor Exif-info zijn er allerlei plugins (in ieder geval voor Firefox), waarmee je dit tevoorschijn tovert:
[...]
Met andere woorden: als je toch graag al deze gegevens wil hebben, dan zijn dit soort plugins een must en hoeft dat niet allemaal in dit topic (of in andere FVM-topics) gevraagd te worden.
Canon 5D Mark II + BG-E6
Ik vind 1 en 2 heet mooist. Bij 1 vind ik de lucht erg mooi en 2 de kleuren op de grond. Van 6 vind ik het jammer dat de persoon eigenlijk niet geintereseerd naar de zon staat te kijken. Had het mooier gevonden als deze persoon richting de zon had gekeken, dan was nummer 6 mijn favoriet geweest.
Ook maar een keer een bijdrage van mijzelf. Ik twijfel nog beetje over de crop. Is niet een officieel verhouding, maar heb onder een groot gedeelte ( bedekte 1/3 van de foto ) silhouetten van de bomen en het veld hiervoor in de verte terug gebracht naar een smal randje.

Sunset by JordyOnrust, on Flickr
Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5
Hier nog een zonsondergang die ik gisteren heb geschoten. Best lastig nog. Helaas geen water in de buurt, dat vind ik toch nog altijd het mooist.

Sunset by Hans Woltering, on Flickr
Mijn website - Versie 3 online!
Flickr
5DII || 17-40 f/4L || 24-70 f/2.8L || 70-200 f/2.8L IS II || 100 f/2.8 Macro || 2xIII || 580EXII || 430EX
Water is idd prachtig altijd met mooie luchten, dan kun je er 2x van profiteren (ook in de weerspiegeling
Morgen maar eens op de fiets naar het werk en de camera mee denk ik. Dan kan ik s'morgens van de zonsopkomst genieten, en op de terugweg van de zonsondergang. Kom opzich wel langs mooie plekjes, is 20 kilometer fietsen dus misschien post ik hier morgenavond nog wel wat hoop ik
http://500px.com/alexdegroot | Canon 550d | 17-40mm f/4 L USM | 50mm 1.8
@JordyOnrust: Mooie zonnestralen, het silhouet van de bomen aan de onderkant is ook wel aardig. Vind alleen het blauwe stukje lucht wat minder, ik had het mooier gevonden als daar ook wolken waren geweest.
Gisterochtend vanaf de uitkijkpost bij mij in de buurt de zonsopkomst gefotografeerd. :

Zonsopkomst 17-01-12 by T van der Velden, on Flickr

Pano1 by T van der Velden, on Flickr

Pano2 by T van der Velden, on Flickr
@trancesetter: Mooie kleuren, nice! Voorgrond mag wel wat interessanter.
@JordyOnrust: vette lucht, nice! Wolken mogen idd wel iets minder donker. Silhouetten is op izch wel prima, al mis ik er wel een aandachtstrekker in.
Reg. datum: 28 juni 2008
Houd er hierbij rekening mee dat je met een ND-filter niet hetzelfde bereikt als met een ND-gradquote:Sargonaut schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:03:
ThanksHeb wel geprobeerd in CameraRaw de voorgrond nog wat terug te halen, maar dat werd niks helaas. Ben nu aan het rondkijken naar een grad / ND filter. Misschien dat het een goed idee is om eerst een gewoon (variabel) ND filter te halen, om op die manier eens wat te kunnen experimenteren met de 'magic cloth' techniek? Kan later altijd nog echte gradND filters halen, maar op het moment moet ik een beetje op m'n geld letten.
Een variabel ND filter heb je in deze filter dus niet zo veel aan. Als ik het goed heb zijn die namelijk alleen bedoeld om de belichting over de hele foto te beinvloeden. En een ND grad over een deel van de foto.
Magic cloth werkt op zich ook wel goed. Je moet wel even oefenen. En houd er rekening mee dat het alleen goed werkt als je sluitertijden > 2 seconden gebruikt. en dat is dus niet altijd even handig
@Trancesetter, Mooie plaat, HDR?
@JordyOnrust, Had meer van die blauwe lucht in mogen zitten, beetje een panorama idee. Maar verder mooie foto.
Eentje van mijn kant, een zonsondergang. De zon zat net wel/niet geheel achter de horizon.
Misschien wat te donker? Ik vond het wel wat sfeer hebben zo. En waarom vierkant.... k vond het onkruid op de voorgrond niet mooi...

Canon EOS 40D - 8 tot 300mm - Sloot geheugen - En wat crumpler spul
Weet het nog niet zeker, maar denk dat ik tzt toch eerst een variabel ND filter haal, omdat ik dan voorlopig met 1 ND filter(bv ND4-400) 'klaar' ben. Met zo'n filter zou ik de sluitertijd overdag makkelijk langer dan 2 seconden kunnen maken. En naast de magic cloth techniek, zou ik met zo'n normaal ND filter ook nog andere dingen kunnen proberen. Aan de andere kant is zo'n ND grad filter ook wel weer erg vet.quote:marceltuit schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 09:56:
Houd er hierbij rekening mee dat je met een ND-filter niet hetzelfde bereikt als met een ND-grad
Een variabel ND filter heb je in deze filter dus niet zo veel aan. Als ik het goed heb zijn die namelijk alleen bedoeld om de belichting over de hele foto te beinvloeden. En een ND grad over een deel van de foto.
Magic cloth werkt op zich ook wel goed. Je moet wel even oefenen. En houd er rekening mee dat het alleen goed werkt als je sluitertijden > 2 seconden gebruikt. en dat is dus niet altijd even handig
Dat kan natuurlijk ook, zoals bij deze die ik 2 weken terug gemaakt heb. Er zat een hele dikke lensflare in het midden, waardoor ik er verder niks mee gedaan heb. Maar naar aanleiding van je comment heb ik ze toch even samengevoegd om te kijken of er nog iets van te maken viel. Gelijk nog een poging gedaan om de lensflare weg te poetsen, wat gedeeltelijk gelukt is. Geen echte zonsopkomst of ondergang, maar ondanks dat de foto rond 10:50 s'ochtends gemaakt is, staat de zon laag genoeg om te kunnen doen alsof. Was trouwens wel iets meer werk als alleen 2 lagen maken met een laagmasker erover.quote:Snuurtje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:59:
Waarom niet gewoon 2 fotos maken 1 met de lucht fijn belicht en 1 met het landschap, laagjes boven elkaar leggen, photoshop mask erover, klaar?

Ginkelse Heide by T van der Velden, on Flickr
Idd, jammer van die contrails, maar in het water zitten ze ook, dus weg shoppen wordt er denk ik ook niet echt beter op.quote:Sargonaut schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:22:
@jorammeke: Mooi hoe de silhouetten in evenwicht over de hele foto verspreid zijn, met daar tussendoor de zonsondergang weerspiegeld in het water. Wel zonde van die twee vliegtuigstrepen.
Mooie foto! Bekende locatie ook. Kom er ook regelmatig met zonsondergang.quote:
Canon EOS 40D - 8 tot 300mm - Sloot geheugen - En wat crumpler spul
Reg. datum: 28 juni 2008
Nice, beetje surrealistisch effect. Ik bedacht dat gewoon, heb het nog niet zelf geprobeerd, maar ga het binnenkort ook zeker eens doen. Wel statiefje mee danquote:Sargonaut schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:22:
@jorammeke: Mooi hoe de silhouetten in evenwicht over de hele foto verspreid zijn, met daar tussendoor de zonsondergang weerspiegeld in het water. Wel zonde van die twee vliegtuigstrepen.
[...]
Weet het nog niet zeker, maar denk dat ik tzt toch eerst een variabel ND filter haal, omdat ik dan voorlopig met 1 ND filter(bv ND4-400) 'klaar' ben. Met zo'n filter zou ik de sluitertijd overdag makkelijk langer dan 2 seconden kunnen maken. En naast de magic cloth techniek, zou ik met zo'n normaal ND filter ook nog andere dingen kunnen proberen. Aan de andere kant is zo'n ND grad filter ook wel weer erg vet.
[...]
Dat kan natuurlijk ook, zoals bij deze die ik 2 weken terug gemaakt heb. Er zat een hele dikke lensflare in het midden, waardoor ik er verder niks mee gedaan heb. Maar naar aanleiding van je comment heb ik ze toch even samengevoegd om te kijken of er nog iets van te maken viel. Gelijk nog een poging gedaan om de lensflare weg te poetsen, wat gedeeltelijk gelukt is. Geen echte zonsopkomst of ondergang, maar ondanks dat de foto rond 10:50 s'ochtends gemaakt is, staat de zon laag genoeg om te kunnen doen alsof. Was trouwens wel iets meer werk als alleen 2 lagen maken met een laagmasker erover.
[afbeelding]
Ginkelse Heide by T van der Velden, on Flickr
Lucht is erg mooi, voorgrond wat minder. heeft vooral met de kleuren en compo te maken.
@jorammeke: Mooie silhouetten in de lucht en in het water, doet het goed met de feloranje gloed. De boom rechts stoort mij alleen.
@3 van Sargonaut: Vooral de tweede en derde vind ik fraai, maar daar zou ik nog wat aan de onderkant weggehaald hebben.
De zonsondergang was vanmiddag onverwacht mooi door wat mistbanken. Het was nog lastig om het prachtige licht goed op de sensor te krijgen, hieronder de twee pogingen die in mijn ogen het beste zijn gelukt.

Sony A580 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Tamron 17-50 f/2.8 || Minolta AF 28 f/2.8 || Sony 50 f/1.8 || Minolta AF 75-300 f/4.5-5.6 || HVL-F43AM
Sony NEX-C3 || Sony 16 f/2.8 || Minolta MD 28 f/2.8 || Minolta MD 45 f/2
Hierbij toch nog een plaatje:

Poles in the sunset by Marcel Tuit, on Flickr
Reg. datum: 17 juli 2004
@marceltuit: Alsnog mooi gekleurde wolken, maar als de zon ergens doorheen zou prikken zou het idd een stuk beter zijn.
Hier eentje van mijn, van vanmiddag in het Haaksbergerveen. Was er eigenlijk voor een timelapse, maar toch maar even wat losse foto's gemaakt.

IMG_2044 by ftubbing, on Flickr
Reg. datum: 27 september 2010
al een tijdje niet actief aanwezig geweest
@ jorammeke al eerder vermeld een mooi silhouet
@ marceltuit jaloers op de mist foto's heb er ook een paar maar daar is de mist niet zo aanwezig als op de jouwe
tijdens een fietstochtje in deze winter vanuit mijn ooghoek zag ik deze wilgen in silhouet en dacht ach waarom ook niet alleen bepakt met een compact en helaas zonder statief een paar kiekjes gemaakt
goed genoeg in mijn beleving om met jullie te delen

de laatste foto de voorgrond ingeflitst als proef de voorgrond werd nogal donker
caferacer_750 wijzigde dit bericht 30-01-2012 02:03 (93%)
Welke mistquote:@ marceltuit jaloers op de mist foto's heb er ook een paar maar daar is de mist niet zo aanwezig als op de jouwe
bedoel je niet de foto's van powerup?
@TranceSetter: De kleuren vind ik een beetje te. Liever wat minder oversaturated. Verder is het een normale mooie zonsondergang foto. Aangenaam om naar te kijken. Zeker ook omdat de voorgrond niet onderbelicht is waardoor je daar ook even naar kunt kijken.
@Sargonaut: 1. Een beetje een grijze waas hangt er over heen. Bevalt mij niet zo. De lucht is wel erg boeiend met de slierten en het kleurverloop. Er had meer in gezeten naar mijn mening. Zeker met de diepte die in de foto zit en het water op de voorgrond (midden).
2. Mooi.
3. Minder. De lucht is hier teveel overbelicht terwijl de voorgrond niet licht genoeg is. De lucht is ook erg druk en mijn blik blijft een beetje over de foto heen gaan zonder uiteindelijk tevreden te zijn.
@jorammeke: Mooie silhouetten. Ik denk wel dat hij beter zou zijn als je er iets meer rust in had gebracht. De foto is nu niet in evenwicht, als je snapt wat ik bedoel. De boom rechts zou er eigenlijk af moeten.
@Sargonaut: Mooie foto. Goede sfeer over het geheel. Wel een beetje een drukke foto voor mijn gevoel. Maar een lekkere
@PowerUp: 1. Mooi. Misschien zelfs beter als de zon niet in beeld was. Ik weet niet hoe je dat wilt doen maar dat fietspad ziet er wel erg "aantrekkelijk" uit om gefotografeerd te worden. Misschien zou het beter zijn als de zon iets minder in het midden zou staan. Dan zou je de stroomkabels minder goed in beeld gehad hebben maar dan word het een foto met minder compromissen.
2. Lekker. Lekkere sfeer, mooi schaap.
@marceltuit: Mooie lijn. Mooie kleuren. De volgende keer misschien de paaltjes nog iets meer afstand laten nemen van de horizon. Maar dat is smaak. De paarse tint erover vind ik prima.
@Pinquin87: Het is een mooi plaatje maar qua compositie kan het beter. Onderaan is het redelijk druk met verschillende dingen op één rij. Het ijs had naar mijn mening nog wel wat nadrukkelijker in beeld gemogen. Zonder de rietstengels was het denk ik al beter geweest.
@caferacer_750: Alle foto's lijken niet heel scherp. Misschien komt dat door de manier waarop ze verkleind worden?
1. De palen in het water (takken) voegen een verassing toe voor het oog. Leuk. De weerspiegeling doet het goed. Links staat er nog een boompje half op. Beetje jammer. Rechts ook.
2.De bomen links die in het beeld het evenwicht moeten dragen met de stammen rechts in het water staan er wat krap op. Verder een mooie plaat.
3.Mooi. De bomen en de weerspiegeling. De bomen hebben iets aparts over zicht wat me aantrekt. Ik weet niet hoe scherp hij is als origineel maar misschien kun je proberen om hem vierkant te kaderen met iets meer lucht aan de bovenkant? Het is dan niet echt meer een zon's op of onder gang maar oké.
Ik zou nog wat foto's posten had ik gezegd in het solo testcase topic, dus bij deze.
1.

flickr- by walletje-w, on Flickr
2.

flickr-0243 by walletje-w, on Flickr
3.

flickr-0210 by walletje-w, on Flickr
4.

flickr-0239 by walletje-w, on Flickr
5.

flickr-0201 by walletje-w, on Flickr
6. De zon is nu onder maar er is een rustige sfeer waardoor ik deze toch het posten waard vind.

flickr-0251 by walletje-w, on Flickr
Thanks. Hoe bedoel je precies met afstand nemen? Paaltes hoger boven de horizon of onder de horizon? Moet bekennen dat ik hier eigenlijk helemaal niet op gelet heb; statief stond gewoon in zijn laagste standquote:@marceltuit: Mooie lijn. Mooie kleuren. De volgende keer misschien de paaltjes nog iets meer afstand laten nemen van de horizon. Maar dat is smaak. De paarse tint erover vind ik prima.
Jou serie is op zich ok; alleen wat meer van hetzelfde. Denk dat ik alleen 1 en 5 geplaatst zou hebben; vind ik de meest interessante.
1: Mooie doorkijk langs dat net wat lagere stukje struiken.
5 & 6: Echt hele mooie kleuren, ook mooi met dat rustige water, zo glad als een spiegel
http://500px.com/alexdegroot | Canon 550d | 17-40mm f/4 L USM | 50mm 1.8
Ik ben met je eens dat er een paar wel op elkaar lijken. Maar toch vind ik ze het posten waard
@hypz: Dank je
Edit:
Ik kwam deze foto nog tegen in het archief. Hij is bewerkt. Maar het was ook wel een extreme lucht.

flickr-4611 by walletje-w, on Flickr
walletje-w wijzigde dit bericht 31-01-2012 20:27 (33%)
Reden: Foto tegengekomen uit archief
Reg. datum: 03 februari 2012
Fraaie foto's. Zijn deze onbewerkt of heb je er (nog veel) aan gesleuteld.
Hier mijn eerste() bijdrage. Zonsondergang gisteravond, uiterwaarden van de Waal bij Tiel.

Cold sunset, Waal floodplains by Minto Witteveen, on Flickr
Is een HDR (-2,0,+2EV) met wat tonemapping in Photomatix. Foto is gemaakt met een SamYang 8mm fisheye.
@fleuba1: je bent imo iets te ver doorgeschoten met de kleuren. het gras langs de weg is vuurrood (op mijn scherm iig)
@fleuba2: mooie plaat. iets te veel lege voorgrond imo.
Van mij eetje van gisteren:

Kinderdijk on fire... by Marcel Tuit, on Flickr
Fraaie foto van gisteren. Die bewolking verrast me, ik dacht dat het gisteren in NL overal onbewolkt was? Zeker vroeg in de ochtend gemaakt, was het niet erg koud...
vwb die doorgeschoten kleuren. Op mijn twee monitoren ziet het er niet heel erg rood uit. Op de 24" samsung wat meer oranje-rood, op de 27" Iiyama zelfs nog iets minder verzadigd.
Beide monitoren zijn overigens niet gecalibreerd, moet ik zeker eens doen. Ik heb geen vergelijk dus het is lastig te bepalen wanneer de kleuren echt goed zijn.
Die foto van de Waal bij zonsondergang is op de voorgrond inderdaad wat leeg. Gelukkig staat er rechtsonder nog wat (ondergelopen) struikgewas. Zou het toch beter zijn nog wat meer van de onderkant weg te snijden?
@fleuba: De tweede vind ik ook wat overbewerkt, vooral te zien aan de halo rond het schip. Bij de eerste stoort dat mij dan weer minder.
@walletje-w: Ik zou misschien wat meer gecropt hebben in een panorama oid, dat zou de zonnestralen wat meer tot zijn recht laten komen.
Vanochtend naar de uiterwaarden gereden voor de zonsopgang. In de achtergrond kan je nog net Randwijk zien.

Sony A580 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Tamron 17-50 f/2.8 || Minolta AF 28 f/2.8 || Sony 50 f/1.8 || Minolta AF 75-300 f/4.5-5.6 || HVL-F43AM
Sony NEX-C3 || Sony 16 f/2.8 || Minolta MD 28 f/2.8 || Minolta MD 45 f/2
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 last