Hoofdcategorieën
Topicacties

[EiP] Project Granite Bay

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Dus GEEN Jean-Luc!
Reg. datum: 14 oktober 2001

Project Granite Bay

Ik heb sinds mijn laatste CiP project een eigengemaakte externe baybus, en ben er heel tevreden over.
Maar ik wil meer.

Ik heb nu de mogelijkheid om:

- De status van de fans te zien
- De voltages aan te passen
- Verlichting aan en uit te doen
- 1 USB poort voor een tobo / muis
- Een power en reset button
- De mogelijkheid mijn CD-ROM drives open te doen

All in all een best grote hoeveelheid features. :*)
Het werkt ook allemaal naar behoren, en is pas 2 keer uit elkaar geweest voor onderhoud.

Omdat ik toen een ontzettende n00b op het gebied van electronica en solderen, maar ik ben er redelijk adept in geworden, in ieder geval in solderen. Dus ik wil uitbreiden. Ik ga een volledig nieuw systeem bouwen, maar daar heb ik jullie hulp voor nodig.

Dit is mijn huidige systeem:

Hier zie je het relais bordje:
http://home.tiscali.nl/nikken/Lian_Li0171.jpg

http://home.tiscali.nl/nikken/Lian_Li0179.jpg

http://home.tiscali.nl/nikken/Baybus0014.jpg

Controller kastje:
http://home.tiscali.nl/nikken/Baybus0016.jpg
Klik hier voor full-size pic van de baybus.

http://home.tiscali.nl/nikken/baybus0010.jpg

Allereerst de eisen die stel aan het nieuwe systeem:

- Het moet volledig op hobbyprint kunnen, want ik heb niet de skills nog de tools om te etsen, dus tenzij iemand mij daarbij wil helpen zal het op hobbyprint moeten.

- Het moet werken met solid-state relais of transistors die veel vermogen aan kunnen. Ik heb een 173mm fan, dus ik heb in ieder geval een relais nodig die boven die 30V aankan, bij een belasting van 1.2A, dat is namelijk de power die dat ding vreet bij spin-up.
De relais die ik nu heb zenden teveel EMI uit, en hij kan dus niet overal in mijn kast geplaatst worden.

- Het moet allemaal op 1 connector passen. Ik heb nu een Sub-D 21 pins kabel, en daar zijn alle pinnen op bezet in het huidige systeem, dus met de nieuwe setup moet dat ook lukken.

- Er moet een LCD in. In ieder geval een Blauw LCD met witte letters, waarschijnlijk 128x64 als het kan, anders een character-LCD. Het mag geen parallel LCD zijn, want dat vreet teveel pinnen, en ik heb maar 1 connector. Het moet dus of serieel, of USB. Voor het LCD moet wel software zijn, want die onaangename verrassing die ik had bij mijn oude LCD wil ik niet nog een keer.

- Het schakelen van de fans en CCFL’s moet via een IC’tje gaan, ik heb geen idee hoe, (daar is dit project ook voor :P ) maar een paint-impressie zegt meer dan 10 regels tekst:
http://home.tiscali.nl/nikken/Baybus.jpg
Zoiets moet het zijn, ik hoop dat het duidelijk is.

- Ik moet er minimaal 2 USB poorten op kwijt kunnen. Hoe weet ik nog niet, maar waarschijnlijk met een mini-USB-hub. Het is toch maar voor een tobo/muis dus USB2.0 hoeft het niet te zijn, en ik heb die USB repeater nog, dus dan lus ik ‘m gewoon door.

- Ik moet er hetzelfde mee kunnen als de oude baybus, en meer.

- Ik wil het met aanrakingsloze knoppen doen, dus zoals op een keramische kookplaat.
Bij deze IA hebben ze de onderdelen ervoor, en sinds ik nogal wat knoppen ga gebruiken, haal ik die 6in1 oplossing een keer of 4. :)
Hoe ik dit in modsnaam moet doen weet ik niet, dus als iemand mij dat kan uitleggen, graag.

- Er moeten net als in mijn huidige baybus meerkleuren leds in. Voor het schakelen van de 120mm fans heb ik 2 standen, 5 volt en 12 volt, maar dat heb ik in de nieuwe versie liever op 7 volt en 12 volt, maar dat zien we dan wel weer.

- Als ik eraan kan komen, bouw ik er een touchpad in, maar ik heb nog geen USB-touchpads kunnen vinden. Dus als iemand er eentje heeft... O-)

- De behuizing word een aluminium europrint behuizing, maar dat staat nog niet vast. Zo’n behuizing is ongeveer 200x120mm, dus dat is meer dan genoeg.

- Alle electronica moet bij Conrad te halen zijn, en ik ga niet bestellen, ik wil het zien. En sinds Conrad hier meer dan 200km vandaan is, wil ik maar 1 keer hoeven rijden. Alles moet dus vast staan voor ik ga. :)

- De 24V voor de 173mm Nydec moet via een VR gaan als dat kan, dus van 12 --> 24V, want mijn tweede PSU heeft nogal problemen met de absurde power-reqs van dat ding.

- Alles moet via een molex van stroom voorzien worden, en voor speciale gevallen heb ik de hele ATX-range tot m’n beschikking, want die worden op mijn tweede PSU toch niet gebruikt.

- Laatste eis: het moet voor campzone 4 af zijn. :P

Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik ze graag. :)

offtopic:
Ik heb toestemming

collission wijzigde dit bericht 22-12-2004 14:43 (5%)

Paintballer

ik kan je niet helpen met de elektronische kant van je project, maar als je een touchpad in je control panel hebben wilt, er zijn van die USB-PS/2 converters, daar kan je gewoon een PS/2 tobo/muis in prikken zodat je die aan de USB poort kan hangen.

ff zoeken... gevonden!

http://www.perfect-systems.nl/image/producten/50243-big.jpg

deze shop heeft em voor ¤ 19,39
samen met een usb hubje (ik weet niet of dat past) heb je maar 1 usb kabel nodig, en je kan nog een paar extra aparaten er op aansluiten... ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Dye, Biatch!

Reactie @ FiXeL:
Die bestaan veel kleiner: krijg je bij elke nieuwe muis/ somige tobo's, wel met maar 1 ps2 poort.
Voutje ;)

nuclear waste wijzigde dit bericht 06-06-2004 10:42 (11%)

</onzin>

Reg. datum: 20 januari 2003

Reacie @ nuclear waste: t kan aan mij liggen, maar dat is toch altijd van USB naar PS2??

Luchtkoeling is voor brommers -- Spekjes

Reg. datum: 03 januari 2002

quote:
Die bestaan veel kleiner: krijg je bij elke nieuwe muis/ somige tobo's, wel met maar 1 ps2 poort.
Die kun je niet gebruiken, omdat er geen controller inzit. Die zijn alleen geschikt voor het betreffende apparaat waar je die bij kreeg (en die een ingebouwde converter in de Tobo/Muis etc heeft voor de USB<>PS2 conversie).
AC cooling,....

quote:
FiXeL schreef op 05 juni 2004 @ 21:31:
ik kan je niet helpen met de elektronische kant van je project, maar als je een touchpad in je control panel hebben wilt, er zijn van die USB-PS/2 converters, daar kan je gewoon een PS/2 tobo/muis in prikken zodat je die aan de USB poort kan hangen.

ff zoeken... gevonden!

[afbeelding]

deze shop heeft em voor ¤ 19,39
samen met een usb hubje (ik weet niet of dat past) heb je maar 1 usb kabel nodig, en je kan nog een paar extra aparaten er op aansluiten... ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
T kan goedkoper.... 10 Euro bij deze shop

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=557&cat=9

AMD64 X2 4000@0,975 volt., Cybermaxx 'Kruidvat' laptop

Dus GEEN Jean-Luc!

We dwalen af, die converter komt later wel, da's nou nog nie zo boeiend.
Wat ik eerst moet weten is wat voor omzet-ding ik nodig heb zoals in die paint-impressie, want anders komt dit hele project niet eens van de grond af.
Blaat.

Probeer eens een PIC Microcontroller, dat zijn van die chips die geprogrammeerde instructies uitvoeren.

Ff zoeken: Hier vind je een tutorial over de PIC16F84A, dat is een redelijk instapmodel van Microchip. Als je meer mogelijkheden wil, kun je een grotere PIC nemen, het voordeel is dat Microchip nogal nonchalant is met het uitdelen van gratis samples!

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

cli, hlt.
Reg. datum: 01 augustus 2002

Over je 'aantal pinnetjes' probleem en je 'via een ic', bedoel je iets als een devsel / schuifregister iets? Op die fiets kan je (bijvoorbeeld) vier (of 1...) pinnen opofferen voor het 'device', en daarnaast (bijvoorbeeld) 8 (of 1... you get the idea) + clock, en schuiven maar! Dan kan je dus bijvoorbeeld de Bay die je nu hebt helemaal recyclen...
Plaatjes zeggen meer dan woorden. Aanschouw.
wordt ff aan gewerkt in eagle, als ik het doe, doe ik het meteen goed. edit in een half uurtje max...
Dun. Zie verder :P

wacco wijzigde dit bericht 06-06-2004 01:44 (7%)

wacco webstack - blog - low budget, open source VGA compatible video card | homeserver

Dus GEEN Jean-Luc!

quote:
wacco schreef op 06 juni 2004 @ 01:07:
wordt ff aan gewerkt in eagle, als ik het doe, doe ik het meteen goed. edit in een half uurtje max...
graag want ik snap er geen kut van 8)7
Wist ik wel....
Reg. datum: 15 augustus 2002

quote:
casemodderpoel schreef op 06 juni 2004 @ 01:14:
[...]

graag want ik snap er geen kut van 8)7

haha wilde het net zeggen :P

Wel leuk project, blijf dit zeker volgen, ben zelf ook nog beetje soldeer n00b maar moet er toch maar eens mee beginnen :z

specs: Q6600 - P35 - 2048DDR2 - 2 TB - 8800GTS - Samsung 22''

cli, hlt.

Right. Ik heb nou een soort van schema, alleen 1: de helft is getekend, andere helft te lui. En twee: devsel/clock ding (gedoe met nand poortjes) klopt volgens mij niet, maar voor de impressie zal ie wel door de eerste ronde komen. Dit schema dus niet blindelings gaan bouwen, want het werkt prolly niet 8)7. D'r mot maar ff iemand met minder alcohol naar kijken ofzo :P

Verder heb ik probleempjes met resolutie en dan screenshot knallen want de tekst is categorie waardeloos als ik het schema helemaal op m'n scherm tover. Dus heel ff in alleen maar .sch formaat voor eagle 4.11. Sowwy. Zal nog wel ff proberen een echte pic te maken.

Klik! (sch)

edit: (Export deed et em. heb bmptje -> pngtje in de maak)

Klik! (png)
Nogal layout verneukend :)

Anyhoe dit was mijn zomaar-ff-een-ideetje-tussendoor. Meedenkers gewenst (as in: hierachter een lcd; software voor lcd zien wijs te maken dat ie via ons parallel -> serieel software dingetje moet zwammen... doenbaar? )

Edit-Edit: Nog m'n laatste two cents, dit zijn nogal wat ic's alleen al om een idee duidelijk te maken. Misschien een idee om in een pal/pla/cpld/fpga te schuiven dit alles... maakt het qua solderen (en kosten?) wel simpeler, qua programmeren (vhdl & programmer) niet.

wacco wijzigde dit bericht 06-06-2004 01:56 (39%)

wacco webstack - blog - low budget, open source VGA compatible video card | homeserver

cli, hlt.

*Tok* was ik meteen te diep de stof in? :P

Half uurtje te vroeg met kicken, sowwy :X :P

wacco wijzigde dit bericht 07-06-2004 01:17 (42%)

Dus GEEN Jean-Luc!

quote:
wacco schreef op 07 juni 2004 @ 01:17:
*Tok* was ik meteen te diep de stof in? :P

Half uurtje te vroeg met kicken, sowwy :X :P

Ja :P
Ik snap er nog steeds niks van. Is er geen oplossing waarbij ik niet hoef te programeren? Want ik heb die tutorial gelezen, en snap er nog niks van. :X
Dus GEEN Jean-Luc!

Oke, ik heb ff op een rijtje gezet wat mijn baybus allemaal moet schakelen, en dit is het:

120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
120mm fan (7/0/12)
173mm fan (0/8.7/12/24)
DVD-speler (momentcontact)
CD-Writer (momentcontact)
Reset (momentcontact)
Start (momentcontact / 5vsb)
CCFL's onderste deel (aan / uit)
CCFL's bovenste deel (aan / uit)
Led fans (aan / uit)
CCFL's UV (aan /uit)
Extra aansluiting (aan / uit)

Dat zijn dus exclusief power 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 3 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 22 pins, net eentje meer dan een standaard parallele kabel.
Met power (5V / ground) komen er dus nog 2 pinnen bij, is 24. Dan nog 4 voor de USB aansluiting, is 28, plus LCD is minimaal 37 pins als ik tenminste een serieele LCD kan vinden. Het zou wel rielekst zijn als ik een USB LCD kon vinden, dat scheelt mij weer 9 pins, maar ik heb echt overal gezocht, en kan er geen vinden.

Dus tenzij er 37 pins sub-d connectors of gelijkwaardig bestaan, moet ik met die IC’tjes aan de gang. :X
Ik sla net de conrad gids open, en ze hebben zelfs tot 50 pins Sub-D stekkers, maar beter, ze hebben 37 pins stekkers. _/-\o_
Dus ik ga lekker niet proggen!

* casemodderpoel maakt vreugdedans :P

collission wijzigde dit bericht 07-06-2004 16:43 (15%)

Heb je pics van die 173mm fan ?

GoTHIC!
Reg. datum: 11 december 2002

Crystalfontz heeft seriele en usb lcds... verder kun je zelf ook nog een backpack maken zodat paralel op serieel kan (ff searchen)...

It's Alive!!!
Reg. datum: 25 april 2004

Dit ga ik zeker volgen...
kben zelf ook vanplan met aanraakloze knoppen fans, ccfls, (moeten er beide nog ingemod worden, maar daarvoor is over 4 weken de zomervakantie ;) ) cd-rom etc.
Dus casemodderpoel, als je gaat solderen, gooi de schema's dan online... kan ik ze ook lenen :+

offtopic:
Ow, trouwens, bij die IA voor QT-160... hoe moet ik dat bestellen, want ik snap niks van die site... maar dat zal wel aan mijn nietbestaande IQ liggen 8)7

*/bookmarked

cli, hlt.

Ik wou zeggen: hoe wil je die 37pins kabel nou aan je computer aansluiten?

Toen bedacht ik me dat je allebei de zijdes van de kabel gaat klussen, en helemaal niet via je pc de meuk wilt aansturen.
En toen snapte ik het punt van het lcd niet meer...

Dus GEEN Jean-Luc!

quote:
dinokiller schreef op 07 juni 2004 @ 16:58:
Heb je pics van die 173mm fan ?
Staan in m'n sig ;)
quote:
Gr0wLiThE schreef op 07 juni 2004 @ 19:14:
Crystalfontz heeft seriele en usb lcds... verder kun je zelf ook nog een backpack maken zodat paralel op serieel kan (ff searchen)...
een wat? :?
quote:
FrankNStein schreef op 07 juni 2004 @ 19:18:
Dit ga ik zeker volgen...
kben zelf ook vanplan met aanraakloze knoppen fans, ccfls, (moeten er beide nog ingemod worden, maar daarvoor is over 4 weken de zomervakantie ;) ) cd-rom etc.
Dus casemodderpoel, als je gaat solderen, gooi de schema's dan online... kan ik ze ook lenen :+

offtopic:
Ow, trouwens, bij die IA voor QT-160... hoe moet ik dat bestellen, want ik snap niks van die site... maar dat zal wel aan mijn nietbestaande IQ liggen 8)7

*/bookmarked
Als je nou dicht bij driebergen woont kom je toch langs en dan bouwen we er 2 8)
quote:
wacco schreef op 07 juni 2004 @ 19:25:
Ik wou zeggen: hoe wil je die 37pins kabel nou aan je computer aansluiten?

Toen bedacht ik me dat je allebei de zijdes van de kabel gaat klussen, en helemaal niet via je pc de meuk wilt aansturen.
En toen snapte ik het punt van het lcd niet meer...

Ik stop er een LCD in, omdat ik dan niet naar de voorkant van m'n kast moet lopen om te zien of hij al peentjes zweet. ;)
Gewoon met een MBM5 plugin status uitlezen.
Amd Overclocking

quote:
casemodderpoel schreef op 05 juni 2004 @ 19:55:
Project Granite Bay

- Het schakelen van de fans en CCFL’s moet via een IC’tje gaan, ik heb geen idee hoe, (daar is dit project ook voor :P ) maar een paint-impressie zegt meer dan 10 regels tekst:
[afbeelding]
Zoiets moet het zijn, ik hoop dat het duidelijk is.

Is dit mischien niet iets voor jouw?

http://www.velleman.be/images/products/0/k8023.jpg
Dus GEEN Jean-Luc!

Zo, ik heb ff in de datasheet van Quantum gekeken, en ik denk dat ik het snap. Ik heb alleen nog 1 vraag, en dat is wat die uiteindelijke switch moet voorstellen. Een lichtsensor? :?
quote:
Xtremer schreef op 07 juni 2004 @ 22:09:
[...]

Is dit mischien niet iets voor jouw?

[afbeelding]
wat is 't? :?

collission wijzigde dit bericht 07-06-2004 22:13 (35%)

Amd Overclocking

quote:
casemodderpoel schreef op 07 juni 2004 @ 22:11:
Zo, ik heb ff in de datasheet van Quantum gekeken, en ik denk dat ik het snap. Ik heb alleen nog 1 vraag, en dat is wat die uiteindelijke switch moet voorstellen. Een lichtsensor? :?

[...]

wat is 't? :?

Klik op het plaatje :)

10 Signalen Door 2 draden sturen ;)

En als je toch bezig bent :P

Voor fans & verlichting uit en aan te zetten via touch pannel ->

http://www.velleman.be/images/products/0/K8046_touchscreen.jpg

Filmpje : Klik hier
Waar nu cijfers op staan kan je zelf uitprinten

Xtremer wijzigde dit bericht 07-06-2004 22:20 (34%)

Dus GEEN Jean-Luc!

quote:
Xtremer schreef op 07 juni 2004 @ 22:14:
[...]

Klik op het plaatje :)

10 Signalen Door 2 draden sturen ;)

En als je toch bezig bent :P

Voor fans & verlichting uit en aan te zetten via touch pannel ->

[afbeelding]

Filmpje : Klik hier
Waar nu cijfers op staan kan je zelf uitprinten
As ik op de pic klik ga ik naar de homepage van velleman :?
Amd Overclocking

Dan moet je er gewoon ff naar toe gaan via de ALL PRODUCTS > VELLEMAN KITS & INSTRUMENTS > REMOTE CONTROL UNITS & DOMOTICS >

Kit K8023 & K8046

Xtremer wijzigde dit bericht 07-06-2004 22:25 (22%)

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: