WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
Toon posts:

Prescott of Northwood, wat te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jongens... Ik zit met een probleem. Ik wil eerdaags een nieuwe pc gaan kopen en zit met het probleem: Wat moet ik kopen :).

Ik heb ff rond zitten kijken en ik wil voor een Intel P4 3,2 GHZ, en nu zag ik dat de Prescott al bij alternate stond. Alleen nog niet leverbaar, dus ik ff bellen(geen id hoe lang het nog zou duren voordat hij leverbaar zou zijn). Maar is dat 1024 kb l2 cache nou echt te merken en waarmee?. Want als ik het toch niet echt ga gebruiken heeft het niet veel zin om meer geld uit te geven en langer te wachten. Want ik zit op het moment zonder PC :(. Dus mijn vraag was: Op welk termijn schatten jullie dat de Prescott leverbaar is, en of het wel nodig is zo een processor.

Alvast bedankt :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:47

mace

Sapere Aude

De prescott core begint pas te presteren als hij hoger geklokt word, hiermee bedoel ik dus de modellen van 3,5 ghz+ die nog uit moeten komen, voor 3,2 ghz is de northwood sneller, koeler en goedkoper, ik weet het dus wel ;)

/edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 16-03-2004 17:30 ]

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Een nieuwe northwood heeft geloof ik ook 1mb l2 cache hoor. En lees/zoek eens reviews. Een prescott op 3,2Ghz is zelfs langzamer dan een northwood op 3,2Ghz. Daarnaast zou ik ook even naar amd kijken, maar dat is een ander verhaal.

edit: en voor de rest zuigt je topictitel vrij hard. 6 vraagtekens is een beetje overbodig.

offtopic:
Reactie op hieronder: Een amd 1800+ brandt echt niet zomaar door. Dat ligt dan echt aan je eigen koelermonteerskills. Beetje lame om AMD daarvoor te blamen

[ Voor 41% gewijzigd door Herr Muller op 16-03-2004 17:34 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Hoe krachtig de processor moet zijn, hangt natuurlijk heel erg af waarvoor je de pc gaat gebruiken...
aangezien je niet aangeeft wat je allemaal met je pc doet, kunnen wij natuurlijk niet zeggen wat je wel en niet moet nemen.

voor enkel surfen en tekstverwerken voldoet een celeron meer dan genoeg, maar voor videobewerken weer niet, dus..

lees de PMG FAQ ook eens door, daar staat al heel veel in.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door NewbieNeo op 17-03-2004 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Herr Muller schreef op 16 maart 2004 @ 17:31:
Een nieuwe northwood heeft geloof ik ook 1mb l2 cache hoor. En lees/zoek eens reviews. Een prescott op 3,2Ghz is zelfs langzamer dan een northwood op 3,2Ghz. Daarnaast zou ik ook even naar amd kijken, maar dat is een ander verhaal.
Sorry, maar AMD heeft mijn vertrouwen verloren. Ik zit zonder PC omdat mijn XP 1900 met een zalman coolerer er op is doorgefikt.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:58
Ik heb onlangs een P4 3.2GHZ northwood gekocht.. Prima ding, uiteindelijk maakt het toch echt geen verschil welke van de 2 je hebt.

Verwijderd

Ik zou nu een 2.8 800mhz P4 kopen op een Moederbord wat een prescot aan kan en over 3-6 maanden, als de prescots goedkoper en sneller zijn een prescot 3.6 ofzo. Waarschijnlijk ben je dan totaal goedkoper uit voor een sneller systeem.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:34
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 17:32:
[...]
Sorry, maar AMD heeft mijn vertrouwen verloren. Ik zit zonder PC omdat mijn XP 1800 met een zalman coolerer er op is doorgefikt.
Kerel, '1 koe maakt geen kudde'. Dat jij toevallig je XP 1800+ laat doorfikken (door koeling bvb slecht te installeren) wil niet zeggen niet dat AMD slechte processors maakt.

Overigens is de nieuwe Athlon 64 volledig anders dan een Athlon XP. Bekijk dat maar even voor je oeroude vooroordelen bovenhaalt.

Over de prescott: dat ding wordt warmer dan zowel de AMD 64 als Nortwood, levert slechtere prestaties als de Northwood op gelijke snelheid. 1MB cache heeft die Prescott echt nodig om prestaties van de Northwood enigzins bij te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door Noel op 16-03-2004 17:43 . Reden: aanvulling ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 22:55
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 17:32:
[...]

Sorry, maar AMD heeft mijn vertrouwen verloren. Ik zit zonder PC omdat mijn XP 1800 met een zalman coolerer er op is doorgefikt.
|:( Dat lijkt me dan heus je eigen schuld en niet die van AMD. Je hebt van die handige progjes die je processortemp uitlezen en waarschuwen alstie te heet wordt. Motherboard Monitor is een mooie, en nog gratis ook. Als je tweaker genoeg bent om een Zalman erop te zetten dan kun je toch ook je temps checken?

Ik vraag me trouwens wel af hoe je dat geflikt hebt, geen thermal grease erop gedaan ofzo? Ik heb zelf een XP 2200 met Zalman CNPS7000A-AlCu, en stressed is mijn temp rond de 40 graden. Ook mijn GeForce4 Ti4200 met ZM80C-HP blijft rond de 40 hangen. Wat mij betreft is er niks mis met AMD, presteert even goed of beter als Intel en kost minder. Maar goed, het is je eigen keuze...

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Topicstarter
-Noel- schreef op 16 maart 2004 @ 17:39:
[...]

Kerel, '1 koe maakt geen kudde'. Dat jij toevallig je XP 1800+ laat doorfikken (door koeling bvb slecht te installeren) wil niet zeggen niet dat AMD slechte processors maakt.

Overigens is de nieuwe Athlon 64 volledig anders dan een Athlon XP. Bekijk dat maar even voor je oeroude vooroordelen bovenhaalt.
Ik zeg toch niet dat het slechte processors zijn. Maar ik wil gewoon voor Intel gaan, mede omdat geld niet echt een rol speelt. Ik ben altijd tevreden geweest met mijn AMD, alsmede met Intel. Owja en ik speel bijna geen games. En draai veel zware applicaties(dus daarom ook mijn Intel keus).

Verwijderd

Topicstarter
kurgan schreef op 16 maart 2004 @ 17:43:
[...]

|:( Dat lijkt me dan heus je eigen schuld en niet die van AMD. Je hebt van die handige progjes die je processortemp uitlezen en waarschuwen alstie te heet wordt. Motherboard Monitor is een mooie, en nog gratis ook. Als je tweaker genoeg bent om een Zalman erop te zetten dan kun je toch ook je temps checken?

Ik vraag me trouwens wel af hoe je dat geflikt hebt, geen thermal grease erop gedaan ofzo? Ik heb zelf een XP 2200 met Zalman CNPS7000A-AlCu, en stressed is mijn temp rond de 40 graden. Ook mijn GeForce4 Ti4200 met ZM80C-HP blijft rond de 40 hangen. Wat mij betreft is er niks mis met AMD, presteert even goed of beter als Intel en kost minder. Maar goed, het is je eigen keuze...
Temp was altijd netjes 45 graden, en 48 graden stressed. Maar volgens mij had die processor de ingeving(ja, nu ga ik die abuser is naaien!). En toen was het gebeurt :P

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, mensen die willen reageren op dat AMD stukje van mijn verhaal. PM me ff op irc ofzo. Mijn besluit staat zo vast als een huis.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

This_is_Joepie: neem deze test van GamePC even door. De Prescott blijkt op socket-478 gemiddeld 10 a 15% slechter te presteren op dezelfde clock. Zelfs op 4GHz is een Prescott trager (en heter!) dan een Northwood. In ieder geval met de huidige batches van Prescotts is dat het geval. Lees reviews en trek daar je conclusies uit. Zie ook mijn topic hierover: Intel's kunstgrepen en AMD's beloftes waarin oa een Prescott tegen Northwood wordt afgezet op 3,2 en 4,0GHz.

LinkedIn
Instagram

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 22:33
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 17:46:
Even voor de duidelijkheid, mensen die willen reageren op dat AMD stukje van mijn verhaal. PM me ff op irc ofzo. Mijn besluit staat zo vast als een huis.
Als jij nou even je post edit ipv een nieuwe reply, zijn we allemaal blij :Y)

Maar over je vraag...die Presscot lijkt me echt geen pretje.

Pro's:
- 1Mb cache
- verder zou ik echt niet weten wat er beter aan is

Con's:
- duur
- trager dan een northwood op dezelfde snelheid
- warmte

Tjah ik zou dan toch echt een Northwood nemen...maar AMD zou ik ook ff doornemen, hoe erg je het ook niet wilt. Ik heb namelijk wel een XP2500@XP3600 en die is best wel snel :Y)

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:15
Prescot is pas sneller bij hogere clocksnelheden, in de hardware.info magazine staat een vergelijking tussen de prescots en de northwood. Hun randen je dan ook een northwood aan.

dot.blaat

Verwijderd

Wat ga je voornamelijk doen met je PC?

2D werk/Spellen --> Athlon 64
3D werk/Encoding --> Northwood P4

De Prescott zou ik zeker niet nemen, die worden pas over een tijdje interessant. Een Northwood is momenteel sneller, minder warm & goedkoper dan een gelijk geclockte Prescott.

Groot voordeel van de Athlon 64, maar waar je nu nog niet echt veel aan hebt, is dat die processor 64-bit software kan draaien. Uiteindelijk zal je systeem dan in de toekomst, als er goede 64-bit software op de markt is, nog wat sneller worden.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30
Er zijn legio reviews over de Prescott te vinden, daarin wordt hij ook vergeleken met de Northwood.

Op papier is het een leuke cpu met z'n dubbele hoeveelheid L1 en L2 cache en SSE3 stuff maar het komt er in de praktijk gewoon niet uit, dit met name door de veel langere pipeline. Nieuw staat niet altijd voor beter, verkijk je daar dus niet op.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op de frontpage van Tweakers kan je ook nog een review vinden over de Prescott, zie hier.

In die review kan je onder andere lezen dat de Prescott in 6 van de 16 gevallen trager presteert dan zijn oudere broertje Northwood. Ik zou daar in jouw geval al meteen mijn conclusies uit trekken en kiezen voor de Northwood (gezien je toch niet geïnteresseerd bent in de A64 ;)).

Verwijderd

ik zou zelf nog geen prescott kopen,
ze presteren nog niet hoger dan de northwood, en hebben meer nadelen dan voordelen op het moment.
Ze worden erg warm en de geluidsproductie van de fan is daarom eenorm.

Ook komt de prescott (d8 ik) op een apparte/andere socket dan de northwood.
en op die socket zal de prescott pas echt gaan presteren.

Wil je nu perse een nieuwe, zou ik een northwood nemen.
Kun je nog even wachten, bekijk dan gaan-der-weg wat reviews van de prescott in de vergelijking met de northwood.

Verwijderd

ik zou hem ook niet nemen mede omdat hij niet echt super prestaties geeft tegenover die northworth en ik denk dat het gewoon duurder is. dus waarom meer geld betalen voor een gelijk iets? :?

Verwijderd

This_is_Joepie is dan misschien niet te overtuigen, maar ik wil andere mensen die twijfelen tussen een Northwood & Prescott Pentium 4 nogmaals wijzen op de Athlon 64. Dit is écht een uitstekende processor met veel leuke features. Cool 'n' Quiet werkt fantastisch, de 64-bit software ondersteuning geeft je systeem meer rek, en door de geïntegreerde geheugencontroller hoef je je moederbord keuze nauwelijks meer te baseren op performance. Verder minimaliseert de heatspreader de kans op een gebroken core bij installatie en de garantie van AMD ligt tegenwoordig op eenzelfde niveau als dat van Intel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 17:08 ]

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Wel een beetje offtopic, maar een aanvulling op je AMD verhaal:

Een Athlon 64 kan ook niet meer doorbranden, net als een p3/p4 :)

Verwijderd

Ik heb ook voor de keus gestaan Northwood of prescott (Prescott ervaringen)

Ik heb toch besloten om voor de Northwood te gaan omdat de prescott +/- 20 watt meer verbruikt op gelijke klok als de northwood. Kijk er zijn niet veel programma's die gebruik maken van het extra cache geheugen en ook niet van SSE3.

Dus ga voor de northwood.

Verwijderd

Topicstarter
Als je pmed op IRC moet je RaZoRbLaDe hebben want die EI zit met mijn naam hier op tweakers ;)
Pagina: 1