Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
* z.o.z *
Reg. datum: 26 april 2001

nou die individuele prints kan ik wel bedenken jah maar de controllerprint gaat bij mij niet lukken...

euss wijzigde dit bericht 25-01-2004 23:31 (42%)

NEE: dit is geen signature...

Little Britain!
Reg. datum: 28 november 2001

De chip rechts is een 74HCT573 zo te zien, daar wordt denk ik de data ingezet alvorens deze naar de beide modules gaat.

De chip links ziet er uit als een max-232 achtig iets, die in het midden is de PIC.

Er is niets moeilijks aan het schema, het zit lekker simpel in elkaar, wat meestal alleen maar een pluspunt is trouwens! :)

EDIT: Ik denk trouwens dat de header aan de latch juist voor het programmeren is. Om twee van die printen aan te sturen heb je minimaal 5 lijnen nodig (alles parallel, behalve de datalijnen) en ik tel er maar 4 + massa.

Benadski wijzigde dit bericht 23-01-2004 20:44 (21%)

<insert humour here>

joah ! houdt een IA :P

Reg. datum: 09 januari 2003

Nou voor degenen onder ons die niet goed weten welke chips het zijn en waar je deze kunt halen, of hoe je een printplaat etst, zou het toch wel super zijn als lone gunman schema's en boodschappenlijstjes zou posten :D

* z.o.z *

quote:
ppold schreef op 23 januari 2004 @ 22:56:
Nou voor degenen onder ons die niet goed weten welke chips het zijn en waar je deze kunt halen, of hoe je een printplaat etst, zou het toch wel super zijn als lone gunman schema's en boodschappenlijstjes zou posten :D

Zo een ben ik er dus ook... Ik kom een heel eind met een hele boel dingen, maar helaas wel alleen als ik ook een beetje duidelijke zaken zie. ;(
Ik zie zo dus echt niet welke printsporen aan welk pootje van de IC's zitten op die controller/program print.
En ik ken de algemene logica erachter wel, maar voor ik zelf de details uitgezocht en uitgewerkt heb......

Ik wil er echt wel tijd en moeite insteken, maar als lonert toch al alles heeft klaarstaan op zijn pc... O-)

Reg. datum: 20 januari 2004

Is er niemand die zijn e-mailadres heeft. :X

Dan kan iemand de heer Lone Gunman er vriendelijk op wijzen dat er hier iets van hem verwacht wordt O-)

keep trying...

Reg. datum: 17 juni 2001

en dan vergeet je voor het gemak nog ff de software in de pic en op de pc ....

4 8 15 16 23 42

Reg. datum: 12 juni 1999

k heb t enorm druk gehad deze week... en volgende week ziet er niet veel rooskleuriger uit. Daarna weer wat meer tijd hopelijk...
maargoed, omdat jullie het zo aardig vragen :+

de onderdelen die ik gebruikt heb:

onderdelen controller print:
1x sub D printconnector, 9 pins female
1x molex printconnector, 4 pins male
1x ic max232 (of vergelijkbaar, bv st232)
4x condensator 0,1 uF
1x electrolytische condensator 22 uF
1x 10k Ohm weerstand
1x 1k Ohm weerstand
1x ic microchip pic 16f628, dip, 20mHz
1x kristal, 20 mHz
2x condensator 22 pF
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen voor de progger:
(ook op de controller print, kan eraf gelaten worden als je de pic niet in circuit wilt programmeren)
1x 10k Ohm weerstandsnetwerk (1x4)
1x ic 74hct573
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen led-prints (per print):
4x ic 74hc595 shiftregister (4094 kan evt ook wel, maar deze heeft een andere pinout)
1x haakse pinheader, 5 pins
32x led (heb zelf gebruik gemaakt van ledbars met 8 leds per bar)
32x weerstand voor led

de code + binary voor de pic:
code+binary

schema's heb ik niet, en ik heb ook nog geen tijd gehad om deze inelkaar te draaien. Als je geen zin hebt om een week te wachten, kun je misschien hier eens naar kijken:
foto's van de print, met en zonder componenten

mocht iemand zover komen om iets werkends te produceren... het protocol is nogal simpel (gaat zeker aangepast worden, is nu redelijk brak namelijk). Als je een beetje bedreven bent met software schrijven, dan kan je iig iets maken om het aan te sturen. Hiervoor gebruik je de volgende settings voor de compoort:
115200 bps
8 data bits
no parity
1 stop bit
no flow control
Als je de poort geopend hebt in je software, moet je 65 bytes versturen.
De eerste byte moet altijd waarde 255 (0xff) hebben. Deze zorgt ervoor dat de "pointer" in de pic naar de eerste led wijst. Daarna stuur je 64 bytes, waarbij elke byte de intensiteit van een led voorstelt. (let op, je mag _geen_ 255 gebruiken als ledwaarde... allen de waardes 0 t/m 254 dus).
Als je dat dan meerdere keren doet, kan je iets "bewegends" weergeven :)

edit:
de code is niet final oid. Heb er al een tijd niks meer aan gedaan, maar k ga m binnenkort wel wat updaten (beter protocol etc).
Je kunt de .hex iig direct gebruiken om de pic te programmeren. De assembler code kun je met mplab (ide van microchip) assembleren.

Mensen die wat zicht hebben op pic assembler zien misschien wel iets wat niet helemaal klopt met de pwm... dat klopt ;) Mocht iemand een oplossing hebben die het aantal cycles van de pwm routine niet vergroot , meel me maar... :)

De programmer op de print is afgeleid van de TLVP (trivial low voltage programmer).
Voor meer info + programma's die samenwerken hiermee zijn te vinden op http://www.finitesite.com/d3jsys/.

Dat was het wel zo'n beetje... als je niet kunt wachten op schema's + meer andere info kun je nu wel vooruit denk ik (mits je wat kennis van zaken hebt).
De rest komt iig over 1 a 2 weken...

euss wijzigde dit bericht 25-01-2004 23:36 (24%)
Reden: wat info naar topicstart copypasted

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

is een lief konijntje

quote:
Je bent helemaal geweldig!!!!! _/-\o_

tijd voor een fanclub? :P

euss wijzigde dit bericht 24-01-2004 02:36 (87%)

blup

Reg. datum: 07 oktober 2003

* Wormaap Joins the fanclub :D
Nu nog uitvinden hoe ik dit zaakie ga bouwen :|

Wormaap wijzigde dit bericht 24-01-2004 00:12 (46%)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

* z.o.z *

Lone Gunman, dank dank dank! _/-\o_
Ik moest maar es aan de slag gaan... :9

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

Voor de mensen die graag een printplaat willen bestellen, www.custompcb.com is een van de goedkoopste (9 dollar voor een enkelzijdige print, minimale besteleenheid 2 printen), en ze accepteren diverse layout formaten (bijvoorbeeld van Eagle). Bestelling heb je binnen anderhalve week binnen, verzenden kost 8 dollar voor de hele bende.

* sebastius is erg blij met ze.

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

hier nog een picje vh controller printje...
http://www.vizzzion.org/~lonert/controllerboard.jpg

euss wijzigde dit bericht 25-01-2004 23:37 (7%)
Reden: info toegevoegd aan topicstart

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

quote:
Lone Gunman schreef op 24 januari 2004 @ 01:17:
hier nog een picje vh controller printje...

[afbeelding]
Zijn dat Eagle files? Kun je die ook beschikbaar maken?

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

dat was origineel idd een eagle file. maarrrr.. k ben de .brd en .sch files kwijtgeraakt (maandje of 6 geleden ooit eens gebackupt op cd, maar ws de cd weggegooid tijdens een opruimactie). K heb alleen nog dit plaatje liggen :(
Als ik tijd heb zal ik ze wel opnieuw tekenen, maar nu ff niet ;)

Mocht t ooit tot een inkoopactie komen (wil er evt wel een opzetten), dan moeten de prints zowieso opnieuw getekend worden... en waarschijnlijk kan het allemaal wel een stuk kleiner. De prints die ik nu heb zijn vrij grof, maar ik wilde er zeker van zijn dat ze er in een keer goed uitkwamen :+

* z.o.z *

Ik ben iig voor een IA! :Y)
Als je het straks minder druk krijgt en er zin in hebt. :P
Daar wil ik wel een paar weekjes op wachten.
PCB etsen gaat mij niet lukken en om het op gaatjesprint te maken met allemaal losse draadjes is ook zo slordig/onoverzichtelijk. 8)7

Reg. datum: 01 juni 2001

.

exter wijzigde dit bericht 05-08-2004 01:57 (173%)

Wat kijk je nou?

Als er in IA komt dan ben ik van de partij als het niet té duur wordt :+ Hoeveel gaat het ongeveer kosten 1 zo'n setje zegmaar? :)

mod-remark: Daar is het VEELte vroeg voor om iets zinnig over te kunnen zeggen (bovendien zou een IA dan niet via GoT plaats vinden (Einde aan de Inkoopacties). Om toch een beetje een indicatie van de kosten te hebben, lees eens hier: Lone Gunman in "[HowTo] Ledbar met 64 leds" :Y)

euss wijzigde dit bericht 24-01-2004 02:57 (67%)

Digital DJ - Gratis en zonder account een plaatje hosten? Plaatjesdump.nl

Full-HD !!

quote:
Lone Gunman schreef op 24 januari 2004 @ 01:23:
dat was origineel idd een eagle file. maarrrr.. k ben de .brd en .sch files kwijtgeraakt (maandje of 6 geleden ooit eens gebackupt op cd, maar ws de cd weggegooid tijdens een opruimactie). K heb alleen nog dit plaatje liggen :(
Als ik tijd heb zal ik ze wel opnieuw tekenen, maar nu ff niet ;)

Mocht t ooit tot een inkoopactie komen (wil er evt wel een opzetten), dan moeten de prints zowieso opnieuw getekend worden... en waarschijnlijk kan het allemaal wel een stuk kleiner. De prints die ik nu heb zijn vrij grof, maar ik wilde er zeker van zijn dat ze er in een keer goed uitkwamen :+
He Lone Gunman, ik had je nog een email gestuurd, ging geloof ik over die uC. :) Nouja zie het wel...

JVC HD100 - Full-HD D-ILA projector ;-)

Reg. datum: 09 januari 2003

Ik en al een heel eind op weg met het aanschaffen van spullen, en ga morgen de pcb's etsen. Nu vroeg ik me alleen af wat voor ledbars er gebruikt zijn en waar je deze vandaan kunt halen.. ik kan ze namelijk nergens vinden.

Ondertitel unavailable
Reg. datum: 23 oktober 2003

Je hoeft toch geen ledbars te gebruiken je kan toch ook gewoon je leds op die printsolderen.

Vet project lone gunman , nu is het wachten op iemand die een progje schrijft voor in windows.

Signature unavailable

is een lief konijntje

quote:
Mr GAmba schreef op 24 januari 2004 @ 12:25:
Je hoeft toch geen ledbars te gebruiken je kan toch ook gewoon je leds op die printsolderen.

Vet project lone gunman , nu is het wachten op iemand die een progje schrijft voor in windows.

een ledbar is veel makkelijker. Alle ledjes perfect op een rij en netjes in een balkje...

en die dingen moeten te krijgen zijn want die zitten in zo'n beetje elk audioapparaat

http://home.wanadoo.nl/te...oller_final2correctie.PNG

rood is toevoeging en geel moet weg (naar wat ik van de print begrijp :P )
bruin is een draadbrug die er nog op moest

het is trouwens geen 2 pins ding maar een 3 pins. zo eentje waar je je fan op hangt

euss wijzigde dit bericht 25-01-2004 23:38 (27%)

blup

Reg. datum: 01 juni 2001

.

exter wijzigde dit bericht 05-08-2004 01:57 (161%)

ADSL2+ Uitgesteld tot ???

Waar kun je blauwe ledbars kopen ???
De electronica zaak bij ons in het dorp heeft die niet...

Zou display ze kunnen hebben ?

Er is trouwens toch ook een website waar je leds kunt bestellen ???
Die heet iets met worldled d8 ik, maar ik kan het niet meer vinden...

@Lonert: geweldig dat er wat schema's en een boodschappelijst in je topic staat nu...
1 Vraagje trouwens: welk programma gebruik je om je ledbars op muziek te laten reageren ?
is een lief konijntje

quote:
paulus4ever schreef op 24 januari 2004 @ 13:30:
Waar kun je blauwe ledbars kopen ???
De electronica zaak bij ons in het dorp heeft die niet...

Zou display ze kunnen hebben ?

Er is trouwens toch ook een website waar je leds kunt bestellen ???
Die heet iets met worldled d8 ik, maar ik kan het niet meer vinden...

@Lonert: geweldig dat er wat schema's en een boodschappelijst in je topic staat nu...
1 Vraagje trouwens: welk programma gebruik je om je ledbars op muziek te laten reageren ?
zelf gebouwt proggie staat ook in die post

blup

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: