Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
veerboot met underscores

quote:
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:35:
Waar het mij dus eigenlijk om gaat is het volgende:

- die ledjes die gebruikt zijn... zijn dat bijzondere of normale ledjes?

-is deze schakeling ook te maken met blauwe ledjes ?
zo ja, met welk soort/type dan ??

- en waar zit eigenlijk de audio-aansluiting voor het VU verhaal?

denk dat ik t ook wel voor je kan beantwoorden :) :
• standaard leds, alleen rechhoekig, zoals je ze vrij vaak in VU meters vind van bijvoorbeeld DJ mixers
• ja. zolang er maar niet een te grote stroom gaat door het IC, anders moet je gaan werken met transistors OID.
• ja dus, eigenlijk de "gewone blauwe led" of je nou 5 of 3mm kiest maakt geen drol uit hoor, als je maar de juiste voorweestand gebruikt. en t niet teveel vermogen gaat gebruiken.
• dat komt uit de PIC, die wordt aangestuurd met de software, en de software krijgt zijn info van winamp OID

Voorzien van luchtgekoelde auto en watergekoelde PC....

Sky of dust
Reg. datum: 10 augustus 2001

Wow, echt meesterlijk _o_
Ik vond het er al cool uitzien op de plaatjes, maar in die filmpjes is het effect nog tien keer zo cool. Alleen jammer dat je niet zo snel naar je kast kijkt als je achter je computer zit, of hij moet voor je neus staan.

Ik ben trouwens benieuwd hoelang die ledjes dat volhouden, want ze moeten toch de hele tijd aan en uitgaan en feller en minder fel gaan branden :)

Hoogvlieger...
Reg. datum: 25 november 2003

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ WOW _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

het water loopt me in de mond! :9~ :Y)

Nu nog de schema's

Henning

Sony A200 || Sony VG-B30AM grip || Tamron 17-50 F2.8 || Minolta 75-300 F3.5-5.6 || Minolta 3600HS(D) || 4 Minolta 4000AF for strobist ...fitted in a Dakine Mission and posted on Flickr

Reg. datum: 21 februari 2002

aan de fotos te zien zijn het schuifregisters. de groote truuk (het snel updaten van die registers) zit dus in de PIC :)

ik zit aan deze berekening te denken:
64 leds (bits) = 8 bytes. je doet 75x per seconde een heele update = 600 bytes/sec
en je wil niet aan/uit maar in 256 stappen dimmen dus stuur je alles 256x = 153600bytes/sec = presies 150kb/sec. moet kunnen voor een uC :) maar betekend dus wel 1,2MHz op de kloklijn van je schuifregisters

btw, het is maar mijn idee hoor, er zullen vast betere (snellere) oplossingen mogelijk zijn

remco

wanbetaler
Reg. datum: 07 augustus 2001

quote:
December schreef op 11 januari 2004 @ 10:59:
Ik ben trouwens benieuwd hoelang die ledjes dat volhouden, want ze moeten toch de hele tijd aan en uitgaan en feller en minder fel gaan branden :)
Mwoa.. het hdd-ledje van mn 6 jaar oude serverbak doet het ook nog altijd, dus dat zal wel loslopen :P

Will you be there when the big door swings open?
Prive | Werk (mobiel internet) | Werk (telefonie)

Mark It Zero!
Reg. datum: 08 november 2003

_/-\o_ Ziet er echt vet uit :*) Mooi gedaan. Ook netjes afgewerkt die print en het inbouwen.
Ik zou alleen blauw hebben gekozen maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)
Complimenten :)

quote:
Leds staan bekend om hun zeer lange levensduur, meestal is het daarom ook zo dat het appparaat waar ze in zitten eerder kapot gaat of verouderd dat de ledjes zelf. Dus deze zullen het nog een hele tijd uithouden :)
God bless GoT
Reg. datum: 01 juni 2001

quote:
Dat maakt weinig of niets uit voor die LEDs. Zolang ze binnen hun specificaties gebruikt worden is de levensduur van een LED vrijwel onbeperkt. Ik heb hier zelf een eindtrap uit 1978, een van de eerste versterkers waar LEDs als vermogensindicatie werden gebruikt. Dat beestje speelt dagelijks. De versterker is al een paar keer 'onder het mes' gemoeten omwille van wat kleinoden, maar de LED-balken werken nog steeds als 25 jaar terug :)

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Ik haat Tiel

Heel erg cool!
Ik wil graag wel wat schema's zien enzo, ik ben ook van plan zo iets te bouwen met zo'n 180 leds, en aangezien ik redelijk n00b ben op dit gebied kan ik topics als deze goed gebruiken!
Reg. datum: 24 september 2003

Zeer mooi gedaan _/-\o_
Ik wil ooit nog eens een plexiglas case maken dan lijkt het me vet om drie van die rondjes met het knightrider effect (hoe schrijf je dat?) door elkaar heen te laten lopen.
Zou ik voor dit idee andere spulletjes nodig hebben? Ik wil dan per rondje ongeveer 35 LEDjes gebruiken.

Schema's Schema's Schema's, maak me gek.

msG-Gsm wijzigde dit bericht 11-01-2004 16:40 (3%)
Reden: typgeblek

Acties:

Door: Atlas
Moderator SF/ Frontpage Admin
Ik flits terug!

Woei, die is cool gedaan :)

Als je schema's hebt zou dat helemaal grandioos zijn :)
Ik kom aan de hand van de foto's er namelijk niet helemaal uit.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Core i7 920 @ 3,9 Ghz

quote:
ThaKiller schreef op 11 januari 2004 @ 00:57:
Zou iemand zo iets voor mij kunnen maken , ben (nog) een beetje elek n00b maar t ziet er iig zeer vet uit. Nu nog goede software er bij en zo'n ding in mn pc/ mousepad (wordt zeer speciaal)
Nou iemand (als de schema's beschikbaar zijn?
Reg. datum: 21 oktober 2002

Zeer vet gedaan, heb je nog meer van zulke projectjes?
Why so serious!?
Reg. datum: 18 oktober 2003

Grandioos, echt respect voor dit soort dingen. Ga zo door!

Drive it like you can afford to fix it.

wat nou ondertitel?
Reg. datum: 13 oktober 2002

heel erg vet, alleen zou ik de knightriderstijl allebei dezelfde kant op doen, maar dat is persoonlijk :)

heb net die VU meter bekeken, onwijs geil :9~

-Markster- wijzigde dit bericht 11-01-2004 22:12 (19%)

The Art of Modding..!

SCHEMA!!! Ik zou dit ook graag willen maken. Zou je daarom de schema's willen posten en als het mogelijk is ook het progje?

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

ADSL2+ Uitgesteld tot ???

@ Lone Gunman:

- heb je nog aan je deurtje moeten sleutelen ???
B-E-A-utiful
Reg. datum: 19 november 2002

Uber :P

me soldeer handjes beginnen weer te jeuken,. ik kan alleen niet etsen :| en die soldeer skils zien er niet eenvoudig uit :)

tis wel een voordeel dat ie gewoon op een com poort kan en geen audio signalen nodig heeft is voor mij al een reden om ook zoiets dergelijks te gaan fabriceren :)

:9~ Leds !

GoT Almighty

ADSL2+ Uitgesteld tot ???

quote:
ElectroPanic schreef op 11 januari 2004 @ 22:58:
[...]

tis wel een voordeel dat ie gewoon op een com poort kan en geen audio signalen nodig heeft is voor mij al een reden om ook zoiets dergelijks te gaan fabriceren :)

COM-port vind ik toch weer een nadeel aangezien deze (bij mij) alleen extern aangesloten kan worden.
Zit je weer met een kabel die van binnen naar buiten moet...
Reg. datum: 08 oktober 2001

_/-\o_

Super! Mooi weg gewerkt, ziet er gaaf uit en orgineel! :D dit wil ik ook heel graag hebben! :)

offtopic:
Hoe heet dat nummer van het 2e filmpje?

MC'68 - Motorclub voor de Zaanstreek en omgeving

quote:
MaNDaRK schreef op 12 januari 2004 @ 00:42:
_/-\o_

Super! Mooi weg gewerkt, ziet er gaaf uit en orgineel! :D dit wil ik ook heel graag hebben! :)

offtopic:
Hoe heet dat nummer van het 2e filmpje?

Dat heet "Get yourself High" van de Chemical Brothers :*)

Tja, dit vind ik nou echt een hardstikke geil modje. Vooral die VU-meter is wel stylo. Het zou ook wel goed staan denk ik in m'n shuttle ;)

Swandertj wijzigde dit bericht 12-01-2004 07:17 (6%)

Pounding techno music!

Reg. datum: 31 mei 2001

een van de weinige keren dat ik iemand een pluim geef over zn werk ;) bij deze, mooi staaltje hobby :)

Reg. datum: 04 september 2002

het ziet er erg netjes uit, heb je mooi gedaan hoor :)
Reg. datum: 21 december 2002

Inderdaad heel fraai en geheel mooi afgewerkt!
Dat zie je wel eens anders.

Wanneer kan ik het bouwpakket bestellen ? / inkoopactie _/-\o_

En voor de maker natuurlijk alleen maar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Reg. datum: 12 juni 1999

quote:
_ferry_ schreef op 11 januari 2004 @ 09:43:
je doet/deed waarschijnlijk een electrotechniek opleiding? Dan moet ik op school ook maar eens me best gaan doen :P

K doe op dit moment een computertechniek opleiding (combo van electrotechniek, informatica en systeembeheer), maar dit projectje was echt puur uit hobbyisme, net zoals t proggen voor microcontrollertjes etc.

Er is dus hoop ;)
koop gewoon een breadboard, draadjes en een gangbare microcontroller, en zoek op internet naar wat tutorials etc :)

quote:
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:19:
Wat voor ledjes moet je hier nou voor gebruiken...
En zou dit ook lukken met een bepaald type blauwe leds ??

Je hoeft hier geen speciaal type led oid voor te gebruiken, ongeveer elke led zal wel werken (zelfs bi-color en rgb leds). Op dit moment zitten de leds rechtstreeks aan de shift-register ic's, waardoor de max. te leveren stroom wel iets beperkt is.
Voor gewone leds is dat geen probleem, maar voor ultra bright leds zou dat problemen op kunnen leveren (je kunt ze dan niet op volle sterkte laten branden). Dit is echter wel op te lossen door bv een ULN2803 ic te gebruiken (zie ook het blinkenleds project ergens in dit forum). Met dit ic kan je dan 500 mA per uitgang verstoken :)

quote:
HIGHGuY schreef op 11 januari 2004 @ 10:31:
wat is de kostprijs hier ongeveer van???
incl die programmer??

De kostprijs... beetje lastig te bepalen, maar het zal iets in de volgende richting zijn:
8 euro voor de printplaten
5 euro voor de pic 16f628
12 euro voor de ledbars (8 ledbars van 8 leds per stuk)
1,50 euro voor de weerstanden
6 euro voor overig spul (74hct573 latch, max232, condensatoren, 20 mhz kristal, weerstandnetwerkje, box/pinheaders etc)
0 euro voor sub-d 9 pins printconnector, molex printconnector, kabeltjes etc (van oude apparatuur afgesloopt)

In totaal dus 32,50 euro (inclusief de programmer, die zit nl op de print)

quote:
Qylos schreef op 11 januari 2004 @ 10:32:
@TS
Zover ik kan zien heb je de leds parallel aangesloten, klopt dat ook?

De leds zijn direct aangesloten op 74hc595 8 bits serieel-in, parallel-uit shiftregisters.
Per kant (links en rechts) zijn 4 van deze shiftregisters in serie aangesloten, zodat ze een groot 32 bits shiftregister vormen. De leds hangen dus direct aan de parallele uitgangen van deze shiftregisters (zie ook het blinkenleds project, deze gebruikt dezelfde manier om veel leds aan te sturen)

quote:
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:35:
Waar het mij dus eigenlijk om gaat is het volgende:

- die ledjes die gebruikt zijn... zijn dat bijzondere of normale ledjes?

-is deze schakeling ook te maken met blauwe ledjes ?
zo ja, met welk soort/type dan ??

- en waar zit eigenlijk de audio-aansluiting voor het VU verhaal?

Hier zitten dus normale leds op (wel in ledbar vorm).
Je kunt er elk type led aanhangen, mits deze niet teveel stroom nodig hebben.
Als dat wel het geval is kun je gebruik maken van een extra IC per shiftregister (komt tussen het shiftregister en de leds) om zo meer stroom te kunnen leveren.

quote:
remcohn schreef op 11 januari 2004 @ 12:07:
aan de fotos te zien zijn het schuifregisters. de groote truuk (het snel updaten van die registers) zit dus in de PIC :)

ik zit aan deze berekening te denken:
64 leds (bits) = 8 bytes. je doet 75x per seconde een heele update = 600 bytes/sec
en je wil niet aan/uit maar in 256 stappen dimmen dus stuur je alles 256x = 153600bytes/sec = presies 150kb/sec. moet kunnen voor een uC :) maar betekend dus wel 1,2MHz op de kloklijn van je schuifregisters

btw, het is maar mijn idee hoor, er zullen vast betere (snellere) oplossingen mogelijk zijn

remco

De truuk zit m inderdaad in de software in de pic, en je berekening klopt.
Alle cycles die de pic draait worden ook daadwerkelijk gebruikt om de output op de leds te krijgen.
Als je de berekening doortrekt: 64 leds * 75 hz * 256 stappen = 1228800 keer berekenen of een led aan of uit moet per seconde.
De pic heeft 5000000 cycles per seconde... 5000000 / 1228800 = ~4,07 cycles om te bepalen of een led aan of uit moet, en het vervolgens ook nog eens door te sturen naar de shiftregisters. Het is iig net te doen met deze pic. Meer leds is dus ook niet mogelijk zonder de refreshrate te verlagen of het aantal intensiteit-stappen te verlagen.

Er zullen vast wel efficientere oplossingen zijn, maar ik zou op dit moment niet weten hoe (zonder meer geheugen of een ander aansturingssysteem te gebruiken)

Mocht iemand een geweldige oplossing hebben, neem dan maar ff contact op :)

quote:
dwaziodo schreef op 11 januari 2004 @ 16:39:
Zeer mooi gedaan _/-\o_
Ik wil ooit nog eens een plexiglas case maken dan lijkt het me vet om drie van die rondjes met het knightrider effect (hoe schrijf je dat?) door elkaar heen te laten lopen.
Zou ik voor dit idee andere spulletjes nodig hebben? Ik wil dan per rondje ongeveer 35 LEDjes gebruiken.

Het zou opzich kunnen zonder extra spullen, alleen kom je met 3 * 35 leds op 105 uit, wat op dit moment niet echt haalbaar is (of je moet tevreden zijn met 7 bits PWM, oftewel 128 intensiteitsstappen per led)

quote:
Ghannes schreef op 11 januari 2004 @ 21:36:
Zeer vet gedaan, heb je nog meer van zulke projectjes?

Jah :) De vriend (Roel Dirks) waarmee ik dit projectje heb gedaan, heeft in zijn logitech optical mouse een rgb led ingebouwd. Hij heeft hiervoor de hardware gefabriceerd en ingebouwd, ik heb de microcontroller geprogrammeerd. Als de muis niet bewogen wordt gaat de led door alle kleuren vd regenboog cyclen, en als je m beweegt springt ie automatisch op de normale rode kleur... Misschien dat ik morgenavond ff tijd heb om een filmpje te maken, dan zal ik het wel in deze thread posten.

quote:
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 22:32:
@ Lone Gunman:

- heb je nog aan je deurtje moeten sleutelen ???

Niet echt, k heb met een figuurzaag de "bodem" uit de gleuven gehaalt. Daarna 4 gaatjes geboord, en dat was het wel zo'n beetje :)

K wil alleen nog een achterplaat maken zodat je de prints niet ziet, maar daarvoor moet ik nog ergens wat fijn plaatmateriaal hebben (stukje zwart/zilver plastic oid?)
En de kabeldoorvoer naar de 3'5" bay moet nog gefixt worden.

Wat schema's/software betreft:
ik heb geen schema's van dit ding. Het is ooit eens op papier uitgetekend, maar dat is dan ook alles. K heb nog wel de printlayout van de controller print, maar jammergenoeg ben ik de printlayout van de prints waar de leds opzitten kwijtgeraakt (ooit eens op cd geback-upped, maar ws de cd weggegooid)

Als ik tijd heb zal ik de schema's wel ff tekenen in eagle cad oid, en dan zal ik ze wel online zetten... Dus aub geen aanvragen meer voor schema's ;)

De software is op dit moment een snel inelkaar gehacked c++ programmaatje, je kunt er dus weinig tot niks mee :+

mzzl, lonert

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: