Gathering of Tweakers

Quicksearch
http://users.pandora.be/betapics/amd.jpg

De AMD K8 ofwel Hammer is de achtste-generatie processor van AMD. Wat deze processor vooral bijzonder maakt is een 64-bits uitbreiding van de IA-32 instructieset. Met deze x86-64 instructieset is de Hammer in staat om te profiteren van alle mogelijkheden van een 64-bit brede processor, terwijl backwards compatibiliteit met bestaande IA-32 software wordt behouden. De implementatie van de Hammer processor is daardoor veel minder ingrijpend dan van de 64-bit Intel Itanium, die nieuwe IA-64 software vereist om optimaal te presteren.

quote:

• K8 features better branch prediction algorithms and bigger TLB, which will make Athlon 64 run faster than Athlon XP working at the same clock frequency.
• Integer pipeline of K8 is a little longer, which allows reaching higher clock frequencies. The integer pipeline of this processor has 12 stages altogether, while the FPU – 17 stages, against 10 and 17 stages respectively by Athlon XP.
• K8 supports SSE2 instructions. This way this processor will support all existing extensions of x86 instructions set, which will allow it to work faster with applications optimized for Intel Pentium 4 processors.
• K8 feature a built-in DDR SDRAM controller, so that it can communicate with the memory directly thus reducing the latencies on data requests.
• The CPU and the South Bridge will be connected with the HyperTransport bus with up to 3.2GB/sec bandwidth in each direction.
• K8 processor supports x86-64 technology, which allows it to work in special 64bit applications.
http://users.pandora.be/betapics/Hardinfo/hammer/h1/schema5.gif

Meer info:
AMD Hammer platform preview
Presentatie AMD Hammer architectuur
AMD Opteron processor
AMD Athlon 64 processor
Detailed Architecture of the AMD Opteron
Het Grote Athlon 64 3000+ upgrade-kit topic
[OC] AMD Athlon64 OC resultaten

http://www.tweakers.net/g/table/spacer.gif

http://www.tweakers.net/ext/f/10930/full.jpg

De Opteron-processor, bedoeld voor toepassing in servers en workstations, werd op 22 april geďntroduceerd en heeft in tegenstelling tot de Athlon MP en de processors van Intel geen type-aanduiding gekregen die zijn gebaseerd op kloksnelheid of een aan kloksnelheid gerelateerde performance rating. In plaats daarvan heeft AMD gekozen voor een systeem dat de schaalbaarheid van de processor en de relatieve performance ten opzichte van andere Opteron-processors aangeeft.

De type aanduiding bestaat uit drie getallen waarvan de eerste aangeeft wat het maximale aantal processors per systeem is en de laatste twee getallen de performance aanduiden. Zo zal de Opteron 100-serie bedoeld zijn voor single-processor servers en workstations, zal de 200-serie gebruikt kunnen worden in dual processor-systemen en zal de 800-serie geschikt zijn voor computers met maximaal acht processors. De performance-index begint bij 40. De eerste Opteron-modellen zullen dus de aanduiding 140, 240 en 840 krijgen. Een sneller type kan bijvoorbeeld 142, 242 of 842 gaan heten. AMD heeft gekozen voor het getal 40 omdat hiermee wordt voorkomen dat er verwarring kan ontstaan met de kloksnelheid van de Opteron of concurrerende processors. Het modelnummer 224 zou bijvoorbeeld onbedoeld de link kunnen leggen met een 2,4GHz processor.

Gerelateerde nieuwspostings:
22-04-03: AMD lanceert 64-bit Opteron-platform

http://www.tweakers.net/ext/f/10931/full.jpg

De introductie van de Athlon 64 en de Athlon 64 FX vond plaats op 23 September 2003. Op dit moment heb zijn er 2 versies van de Athlon 64: de Athlon 64, deze heeft een single memory controller (max 3,2GB/s), 1MB L2 cache, socket 754 en krijgt de standaard rating mee (3000+, 3200+, ...) en dan heb je nog de Athlon 64 FX: deze lijkt goed op zijn kleiner broertje maar heeft een dual memory controller (max 6,4GB/s) en net als de Opteron een socket 940. Verder krijgt de FX een rating systeem dat lijkt op dat van de Opteron: FX51 = 2,2GHz, FX53 = 2,4GHz, ....

Huidige Athlon 64 & Opteron prijslijst

Gerelateerde Nieuwspostings:
nieuws: High-end Athlon 64 FX-processor krijgt nieuwe rating
nieuws: Details over verschillende Athlon 64 sockets
nieuws: AMD Opteron prijsverlaging en nieuwe Athlon 64 info

Overzichtje :)

Socket 754 Athlon 64
RatingFrequentieL2 CacheCoreOPNRevisie
Athlon64 3400+
2200MHz
2200MHz
2200MHz
512 KB
1 MB
1 MB
Newcastle
ClawHammer
ClawHammer
ADA3400AEP4AX
ADA3400AEP5AR
ADA3400AEP5AP
CG
CG
C0
Athlon64 3200+
2200MHz
2000MHz
2000MHz
512 KB
1 MB
1 MB
Newcastle
ClawHammer
ClawHammer
ADA3200AEP4AX
ADA3200AEP5AR
ADA3200AEP5AP
CG
CG
C0
Athlon64 3000+
2000MHz
2000MHz
2000MHz
512 KB
512 KB
512 KB
Newcastle
ClawHammer
ClawHammer
ADA3000AEP4AX
ADA3000AEP4AR
ADA3000AEP4AP
CG
CG
C0
Athlon64 2800+
1800MHz
512 KB
Newcastle
ADA2800AEP4AX
CG

Nuttige links met benchmarks:
nieuws: AMD Athlon 64 3000+ blijkt aantrekkelijke budgetprocessor
http://www.tomshardware.com/cpu/20030923/index.html
http://www.anandtech.com/IT/showdoc.html?i=1935
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1884

Vorige Hammer topics:
Het grote AMD Hammer topic
De AMD Hammer, deel 2 [discussie]
[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 3

Met dank aan silentsnow voor het maken van de startpost.

Hacku wijzigde dit bericht 19-05-2004 15:31 (51%)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 29 mei 2000

D'r wordt toch pas een nieuw topic geopend na 1000 replies ?

In dit geval 500 ;)

Reg. datum: 01 september 2001

Waarom vraag je aan silentsnow of je een nieuw topic mag maken, en wacht je vervolgens niet op antwoord :? Het andere topic kan nog 500 replies mee, IMO is dit een beetje zinloos... Sommige mensen doen ook alles op een topic te mogen openen...

Omdat

1) silentsnow geen antwoord geeft en de topicstart niet onderhoudt (wat ik wel wil doen)

en

2) discussies worden gesloten als ze 500 posts hebben

Waarom moeten de eerste 3 reacties nu weer oftopic zijn? :|
Hacku heeft zeer veel bijgedragen aan dit topic en zijn voorgangers, dus laat hem zijn ding doen.
Als een mod iets ziet dat niet door de beugel kan zal de mod dit zelf wel melden aan die persoon, dat hoeven jullie echt niet te doen ;)
klagen kan via http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

Ik mis de prijs lijst van de athlon 64 & FX zie alleen opteron's

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

« '-_-' »

quote:
Hacku schreef op 25 december 2003 @ 20:07:
Omdat

1) silentsnow geen antwoord geeft en de topicstart niet onderhoudt (wat ik wel wil doen)

Ik doe weer mee O-) :P

quote:
SuperG schreef op 25 december 2003 @ 20:58:
Ik mis de prijs lijst van de athlon 64 & FX zie alleen opteron's

De werkelijke prijzen zien er op dit moment ongeveer zo uit (webwinkel prijzen dus):

ItemSnelheidL2 CacheSocketPrijs - OEMPrijs - Retail
Athlon 64 FX-51+2200 MHz1 MBSocket 940$ 714$ 764
Athlon 64 3200+2000 MHz1 MBSocket 754$ 398$ 415
Athlon 64 3000+2000 MHz512 KBSocket 754$ 212$ 236

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

PD4MLS
Reg. datum: 25 oktober 2001

Ok, ik zit nu dus zwaar te twijfelen. Ik wil een workstation bouwen dat gewoon goed presteerd. Nou heb ik daar best wat geld voor over, maarja, ik studeer nog enzo, dus erg veel geld heb ik niet.

Ik heb wat research gedaan, en ik kwam uit op het volgende.

- Dual XEON: Betaalbaar, voor 2 * 2Ghz en een Asus PC-DL met 512MB ben je ongeveer ¤850 kwijt. Het is alleen niet echt snel in vergelijking met een Dual Opteron 240/242

- Dual Opteron: Duur! Voor 2 * 240 met alleen een moederbord ben je al gauw 800 a 900 euro kwijt :'( Het is (volgens reviews) wel sneller dan een Dual XEON voor dezelfde prijs.

- Single Opteron: Betaalbaar, maar is het voor workstations niet verstandiger om een normale Athlon 64 te nemen?

Ik vraag me af of je met een 3200+ 64 CPU een systeem kan bouwen dat ongeveer gelijk presteerd als de bovenstaande configuraties. Het geld wat ik bespaar op de CPU('s) kan ik dan in SCSI spul steken en extra geheugen, wat de performance ook weer een boost geeft.

De Athlon FX vind ik momenteel nog belachelijk duur, daar ga ik dus echt niet aan beginnen. Misschien dat ze snel in prijs gaan zakken als de Athlon FX 52 uitkomt, maar dat moeten we dan maar zien.

Conclusie: Ik weet dus echt niet wat ik moet kopen om een redelijk snel systeem te bouwen. Ik heb momenteel een 1800+, en ik heb vaak op Intel 3Ghz systemen gewerkt, maar als je dan met veel (zware) software tegelijk werkt vind ik de prestaties nogsteeds niet goed genoeg. Vandaar dat ik naar een betaalbaar Dual / Single systeem zoek dat gewoon net ff iets sneller is dan een normale thuis PC.

Ek een sterke Jerke !!!

De 3000+ is even snel als de 3200+ maar heeft maar de helft L2 cache.

zou je op kunnen vangen door meer geheugen :?
waarom scsi Sata in raid config is voordeliger denk ik.

Ps: misschien is dual MP 2800+ ook nog wat.

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

Ik meld me ook maar even in dit topic. Allemaal wel leuk en aardig die 3000+, vooral de prijs, maar dus geen dual-channel memorycontroller. Ik wacht wel tot daarin een aantrekkelijke geprijste cpu komt (met komst socket 939?) Want die 512kb cache lijkt opzich wel voldoende trouwens.
Mac powered

LeonM, je kunt niet klakkeloos dual en single cpu systemen met elkaar vergelijken, althans niet in algemene zin. Helemaal omdat je zegt niet 'erg veel geld' te hebben is het verstandig voor je om eerst te bepalen in hoeverre je wat aan een dual denkt te hebben. Want het kan zo zijn een een snelle uniprocessor doos in jouw geval veel sneller is (en dan zijn je schaarse centen veel beter besteed)

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

Reg. datum: 23 augustus 2003

quote:
gp500 schreef op 26 december 2003 @ 14:00:
De 3000+ is even snel als de 3200+ maar heeft maar de helft L2 cache.

zou je op kunnen vangen door meer geheugen :?
waarom scsi Sata in raid config is voordeliger denk ik.

Ps: misschien is dual MP 2800+ ook nog wat.

Ik denk niet dat je dat kan opvangen door meer geheugen. Cache is er voor om de 'traagheid' van het geheugen op te vangen. Cache en RAM zijn 2 heel verschillende dingen.

Maar 512kb L2 is ook wel genoeg, voor de meeste dingen. :)

PD4MLS
Reg. datum: 25 oktober 2001

quote:
Abbadon schreef op 26 december 2003 @ 15:13:
LeonM, je kunt niet klakkeloos dual en single cpu systemen met elkaar vergelijken, althans niet in algemene zin. Helemaal omdat je zegt niet 'erg veel geld' te hebben is het verstandig voor je om eerst te bepalen in hoeverre je wat aan een dual denkt te hebben. Want het kan zo zijn een een snelle uniprocessor doos in jouw geval veel sneller is (en dan zijn je schaarse centen veel beter besteed)

Je bedoeld dat dual systemen voor non-server gebruik soms langzamer kunnen zijn dan een single systeem?

Voor zover ik had gehoord was een dual systeem altijd veel sneller. Mij is verteld dat een dual 1Ghz bijvoorbeeld veel sneller is dan een single 2Ghz systeem.

quote:
Misc schreef op 26 december 2003 @ 15:26:
[...]

Ik denk niet dat je dat kan opvangen door meer geheugen. Cache is er voor om de 'traagheid' van het geheugen op te vangen. Cache en RAM zijn 2 heel verschillende dingen.

Dus jij wilt zeggen dat je voor desktop gebruik weinig merkt van die dubbele cache?

SG surft naar info hardewaren

quote:
LeonM schreef op 26 december 2003 @ 17:22:

Je bedoeld dat dual systemen voor non-server gebruik soms langzamer kunnen zijn dan een single systeem?

Voor zover ik had gehoord was een dual systeem altijd veel sneller. Mij is verteld dat een dual 1Ghz bijvoorbeeld veel sneller is dan een single 2Ghz systeem.

Voor non server gebruik kan een gelijke geklokte DUAL langzamerzijn dan 'n gelijk geklokte uni CPU systeem.

Omdat
A ) veel desktop Software niet SMP enabled is
B ) Dual chipset de prformance negatief kunnen binvloeden omdat ze wat achter lopen 533 vs 800intel of 266 vs 400 AMD
C ) uni CPU vaak op hogere klokken beschikbaar zijn dan DUAL

Dus 'n Dual 1Ghz presteerd tussen 0,8 a 1,5 ghz tov 'n 2Ghz gelijke core.

Bijvoorbeeld Dual 760MP 2600+ MP vs nForch2 AXP2600+
of
Dual E7505 of 7501 Xeon 2,4 dp vs i875 P4C2,4

Voor Opteron ziet het wat rooskleuriger uit maar ook beperkt.

'n dual 240 1,4 is niet sneller in desktop apps als 'n 2,2 FX of 148

Maar je hebt altijd de performance hit van de SMP kernel vs uniCPU kernel de SMP overhead.
quote:
Dus jij wilt zeggen dat je voor desktop gebruik weinig merkt van die dubbele cache?
Wel iets maar niet extreem veel die 3000+ is eigenlijk meer 'n 3100+

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Ek een sterke Jerke !!!

quote:
Misc schreef op 26 december 2003 @ 15:26:
[...]

jah ik weet ook neit waar hij het voor wil gebruiken, dacht 3d enzo.

ach we moeten het ook over de amd-64 hebben en niet dit.

quote:
[...]

Dat is sowieso onzin. De dual kan op gelijke totale kloksnelheid alleen sneller zijn als de software veel profiteert van de dubbele hoeveelheid cache geheugen of de architectuur erg schaalbaar is, bijv. dubbele hoeveelheid geheugenbandbreedte dankzij NUMA.

Normaal gesproken moet je ervan uitgaan dat een dual ongeveer 25 procent sneller is op gelijke kloksnelheid (mits FSB, geheugenbandbreedte, cachegrootte e.d. gelijk zijn). Dat verschil kan groter uitpakken in software die erg goed is geoptimaliseerd voor multi-threading en kan kleiner zijn als de user niet multi-tasked en de primaire app niet is geoptimaliseerd voor multi-threading.

De meeste applicaties zijn tegenwoordig multi-threaded waardoor je in combinatie met multi-tasking wel die 25 procent kunt pakken.

Servertoepassingen zijn een ander verhaal, de performance daarvan schaalt heel goed op een 2-way systeem.

Verder ben ik het met Abbadon eens dat je eens goed moet kijken of het wel verstandig is om met een beperkt budget een nieuwe dual processor upgrade aan te schaffen. Het verschil tussen een Opteron 240 op 1,4GHz en een Athlon 64 op 2,0GHz of 2,2GHz is behoorlijk groot. Dat maak je niet zomaar goed met een tweede proc.
Reg. datum: 06 september 2001

ik heb momenteel een Athlon 64 systeem, en ik moet zeggen dat hij uitstekend werkt :) ik heb ook werkende kopietjes van WindowsXP64 Beta maar helaas zijn de drivers een probleem. Dus ik ben momenteel een driver site aan het maken voor mensen en ben ook druk bezig met het zoeken naar 64 bit drivers.

Wat ik totnutoe heb gemist zijn benchmarks die de 52.14 nvidia forceware drivers 64 bit tegen de 32 bit zetten want ik ben erg benieuwd of het nu sneller gaat.

maar het zal denk ik nog weinig uitmaken ;)

quote:
Lang geleden dat ik zoiets uit een mond van een Tweaker hoor :+

Maar hier zeg je me iets vreemds .. Dat sommige mensen denken dat een Dual 1GHz even snel is als een Single 2GHz, oké. Dat kan, simpele mensen zien het als 1+1=2 :) Maar dat het "veel sneller" is .. Nee, ik zie hier de logica totaal niet van in.

Check ook eens de SMP FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;)

BalusC wijzigde dit bericht 26-12-2003 22:12 (15%)

quote:
Blitz45 schreef op 26 december 2003 @ 21:59:
ik heb momenteel een Athlon 64 systeem, en ik moet zeggen dat hij uitstekend werkt :) ik heb ook werkende kopietjes van WindowsXP64 Beta maar helaas zijn de drivers een probleem. Dus ik ben momenteel een driver site aan het maken voor mensen en ben ook druk bezig met het zoeken naar 64 bit drivers.

Wat ik totnutoe heb gemist zijn benchmarks die de 52.14 nvidia forceware drivers 64 bit tegen de 32 bit zetten want ik ben erg benieuwd of het nu sneller gaat.

maar het zal denk ik nog weinig uitmaken ;)

Heb je ook een link naar die driver site van je ? Het is toch niet toevallig deze ?: http://amd.dalmijn.com/pafiledb/pafiledb.php

S-ATA drivers zijn in ieder geval hier te vinden.

Ik lees dat de meeste mensen Windows XP 64 prima hebben draaien, maar dat geluids drivers helaas nog niet voor handen zijn. Maar daar schijnt ook een oplossing voor te zijn:

Hoe ze te installeren staat hier, downloaden van die drivers kan via hier (is via dezelfde driver pagina als de link hier boven)

Mobile Athlon 64
quote:

De processor waarmee AMD een tijd terug gekomen is, is geen echte mobiele processor. De Athlon 64 Desktop Replacement (DTR) is een licht aangepaste versie van de Athlon 64; zo is de ingebouwde geheugencontroller geschikt voor ten hoogste DDR333-geheugen. Om het energieverbruik aan te pakken is de bekende PowerNow!-technologie dan weer ingebakken. De Athlon 64 DTR is verkrijgbaar in de smaken 3000+ en 3200+, met kloksnelheden van respectievelijk 1,8 en 2GHz. Voor het eerste kwartaal van 2004 staat er ook een 3400+ op de planning. Het verschil in stroomverbruik is redelijk klein, zo verbruikt de 3200+ DTR 81,5W waar de desktopversie 89W verbruikt.

Een 'echte' Mobile Athlon 64 volgt dan in de eerste helft van volgend jaar. Deze processor zal eveneens met behulp van een 0,13µ-proces gebakken zijn, de overstap naar 0,09µ wordt pas in de tweede jaarhelft gemaakt met de Odessa-core, in 2005 volgt de Oakville. Naast de verandering van het productieproces zou ondersteuning voor DDR-II een potentiële vernieuwing kunnen zijn in deze Athlon 64's. Het is ook de bedoeling om grondig in het stroomverbruik te snoeien. Ter illustratie: de Pentium M 1,7GHz verbruikt slechts 24,5W, de 1,3GHz Transmeta Efficeon TM8600 doet het nog beter met amper 13W. Ook de Athlon XP-M krijgt een opvolger onder de naam Dublin. Het gaat echter niet om een echte Athlon XP, maar om een afgeslankte Athlon 64 - waarvan de 64 bits-extensies ironisch genoeg uitgeschakeld zijn. Ook deze CPU zal op termijn op 0,09µ gebakken worden, verwijzend naar de Trinidad-core in de tweede helft van 2005.
nieuws: Overzicht: mobiele processors in 2004

« '-_-' »

Het overclocken van een Athlon 64 FX-51+ met en zonder heatspreader:

Athlon 64 FX-51+ zoner heatspreader >:)

Ruim 8 graden lager dan met de heatspreader. Ik kan niet goed achterhalen wat voor koeling er gebruikt is, maar 2720MHz is niet niks :)

http://www.e04hardware.com/record/newrecord/removefxihs.htm

The trade of the tools

« '-_-' »

The INQ komt weer eens met een zeer informatief artikel:
http://www.theinquirer.net/?article=13344

Artikel gaat over K8 dual-core architectuur etc.

"When AMD launched the Athlon 64, it came as a pleasant surprise that the firm had designed for the possibility of dual-core AMD64 chips from the outset."

en

"it could be that Intel has decided to go the same route as AMD and build the memory controller into the chip."

De moeite waard om te lezen dus :)

The trade of the tools

Reg. datum: 23 augustus 2003

Wow, die AMD64 core is wel groot! (vergeleken met n AXP-core)

Het is zeker een interessant artikel. :)

quote over Hypertreading:
quote:
In practice it seems that the two execution units are constantly fighting for data, often slowing the system down marginally.

lol >:)

quote:
The main feature to note is that the System Request Queue can handle the two cores, 0 and 1. In the firm's current processors, only core 0 is present but, at the launch of the Athlon 64, AMD made a big deal of the fact that adding core 1 would require minimal work. Indeed, when Intel announced it would be introducing dual-core processors, AMD was ready to respond.
ow, nooit geweten. Ik dacht dat dual-core pas op de lijst stond voor K9 :) Maar de K8's schijnen er ook al klaar voor te zijn :?

Misc. wijzigde dit bericht 28-12-2003 12:22 (4%)

Ek een sterke Jerke !!!

vertaal dat japans verhaal hier maar: http://www.systransoft.com/

maar moet je eens zien bij 2420 MHz 25 bij idle, dat is dus overklokken en nog een lage temp.

bij 2200 nog lager, je zou bijna zeggen dat passieve koeling heel gemakkelijke zou moeten kunnen.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws